Running rig i.c.m. tube & slappe lijnen


Plaats reactie
Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

15-05-2013 12:30

Ik vis al verschillende sessies met de volgende combinatie :

Een running rig met één meter tube en een flying loodje daar boven. Wanneer ik heb ingegooid leg ik mijn lijnen slap en koppel ik mijn slik bobbin hangers aan de lijn.

Wat is jullie mening over deze installatie?
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !
Gebruikersavatar
Remco Kulk
Berichten: 698
Lid geworden op: 04-07-2012 07:33
Locatie: Amsterdam

15-05-2013 12:39

Prima idee op zich!

Ik zit zelf ook te denken om met zo'n systeempje te gaan vissen.

Alleen, ik zit een beetje met dat loodje, stel dat je lijnbreuk hebt kan de vis de tub niet lossen toch?

Laat je het lood over de tube glijden trouwens?
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

15-05-2013 13:16

vervang tube door freefall en dan is het helemaal top
It's okay 2 pay
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

15-05-2013 13:40

Remco Kulk schreef:Prima idee op zich!

Ik zit zelf ook te denken om met zo'n systeempje te gaan vissen.

Alleen, ik zit een beetje met dat loodje, stel dat je lijnbreuk hebt kan de vis de tub niet lossen toch?

Laat je het lood over de tube glijden trouwens?


Flying backlead schuift vrij over je hoofdlijn, zou goed moeten gaan!
Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

15-05-2013 13:43

Remco,

Ik gebruik een flying backlead wat inderdaad zoals Bjorn aangeeft, schuift over mijn lijn. Bij lijnbreuk lost de karper de tube e.d. wel.

Ik laat inderdaad mijn lood over mijn tube glijden. Dat werkt goed als je een running rig pakketje gebruikt.

Klaas, Mag ik vragen waarom je de tube zou vervangen voor de freefall?
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !
Gebruikersavatar
Remco Kulk
Berichten: 698
Lid geworden op: 04-07-2012 07:33
Locatie: Amsterdam

15-05-2013 14:52

Ach so

Dus een soort van stoppertje op de tube of de leader zelf, das wel een ideetje.

Ik zou eerder een tube gebruiken dan een leader in dit geval, als je stoppertjes op je leader gaat monteren
gaat dit tenkoste van de veiligheid, tube lost sowieso wel bij lijnbreuk ( met of zonder stopper op de tube zelf)
Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

15-05-2013 15:00

Remco,

Nee het loodje schuift echt ver over mijn hoofdlijn heen. Wanneer ik 30 meter ingooi schuift het lood zich tot ongeveer 10 meter van mijn tube.

Freefall ben ik niet bekend mee wellicht is dat wel interessant om een keer te bekijken. Ben altijd wel nieuwsgierig naar nieuwe technieken / rigs etc.

Remco, wat is je huidige rig? Ben wel benieuwd naar hoe jij vist.
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !
Danny Slaats
Berichten: 542
Lid geworden op: 07-08-2008 11:55

15-05-2013 17:02

dit in combinatie met een free fall leader

Afbeelding

het voordeel is dat met free fall het lood makkelijker weer richting je onderlijn schuift zoals je bijv. met een leadclip montage gewend bent.
Bij tube gebeurd het nog wel eens dat bij een goeie run het lood van de tube schuift en daarna niet meer op de tube komt en dus de hele dril in jou geval 1 meter van je onderlijn maar wat rond bungelt een gevoel waar ik tijdens de dril niet blij mee ben.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Gebruikersavatar
Remco Kulk
Berichten: 698
Lid geworden op: 04-07-2012 07:33
Locatie: Amsterdam

15-05-2013 19:10

Hugo Lammers schreef:Remco,

Nee het loodje schuift echt ver over mijn hoofdlijn heen. Wanneer ik 30 meter ingooi schuift het lood zich tot ongeveer 10 meter van mijn tube.

Freefall ben ik niet bekend mee wellicht is dat wel interessant om een keer te bekijken. Ben altijd wel nieuwsgierig naar nieuwe technieken / rigs etc.

Remco, wat is je huidige rig? Ben wel benieuwd naar hoe jij vist.


Ja nu weet ik wat je bedoelt, gewoon een flying backlead. Ik vraag me alleen af hoe je het 'grote' lood stopt of
gebruik je helemaal geen stopper o.i.d.

Momenteel vis ik gewoon met wartellood i.c.m. leadclips en niet al te ingewikkelde rigs.

Wel zorg ik er altijd voor dat m'n wartel niet te strak in de leadclip zit zodat het geheel loskomt bij kopschudden.
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

15-05-2013 19:30

Je 'hoofdlood' stoppen zou ik zeker niet doen. Ik gebruik zelf de in-line loodjes van Fox, die hebben een vrij zachte insert die je op je wartel kan zetten en vrij snel loskomt van je onderlijn. Als je leadclips gebruikt kan je altijd je oogjes iets ovaal knijpen waardoor ze wat losser zitten. Of gewoon kleinere warteltjes kopen :wink:
Gebruikersavatar
Remco Kulk
Berichten: 698
Lid geworden op: 04-07-2012 07:33
Locatie: Amsterdam

15-05-2013 19:37

Dat ovaal knijpen doe ik inderdaad al, werkt prima.

Maar ik zoek nu een systeem wat eerst een stukje vrijloopt en dan gestopt wordt.

Volgens mij kan je best een stopper gebruiken maar dan niet op je hoofdlijn of leader, op een tube
kan wel denk ik.
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

15-05-2013 19:39

Maar waarom dan?
Gebruikersavatar
Remco Kulk
Berichten: 698
Lid geworden op: 04-07-2012 07:33
Locatie: Amsterdam

15-05-2013 19:44

Om te prikken.

Dus eerst een stukje weg laten zwemmen, lood loopt op de stopper en BAM! :wink:

Ik wil graag met een soort van vrijloop systeem vissen om terugzakkers te voorkomen, maar een extra
prik lijkt me mooi meegenomen snappie?
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

15-05-2013 19:53

Old skool Remco..?
Op de hoofdlijn/tube/freefall een stukje siliconenslang met een stukje...Spaghetti !!
Blijft lang genoeg hard om te stoppen, veilig bij breuk,omdat na verloop van tijd de
spaghetti zacht wordt.

Anders: stukje krimpkous met een large bore bead

Heette vroeger vissen met een backstop, nu heel fancy:shocka rig
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
Remco Kulk
Berichten: 698
Lid geworden op: 04-07-2012 07:33
Locatie: Amsterdam

15-05-2013 20:27

Fred Hazenbroek schreef:Old skool Remco..?
Op de hoofdlijn/tube/freefall een stukje siliconenslang met een stukje...Spaghetti !!
Blijft lang genoeg hard om te stoppen, veilig bij breuk,omdat na verloop van tijd de
spaghetti zacht wordt.

Anders: stukje krimpkous met een large bore bead

Heette vroeger vissen met een backstop, nu heel fancy:shocka rig


Haha, mooi dat je dat zegt, klopt wel hoor.

Het gebeurt me wel vaker dat ik 'nieuwe' vindingen zie met namen dat ik denk van 'huh', als ik
dan de daadwerkelijke produkten zie zijn het vaak oude vindingen in een nieuw jasje.

Ik ga binnenkort weleens langs de hengelsportzaak om te kijken wat voor soort stoppertjes, kraaltjes, beads
of weet ik veel wat passen bij mijn idee.

Bedankt voor je tips in ieder geval!
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

16-05-2013 06:37

Met een running rig heb je zelden terug zakkers. Als het lood blijft liggen wordt er lijn genomen. Komt de vis terug wordt er lijn genomen of wordt het lood verplaats.
Daarom vis ik de beetrunner niet te strak...

Tube al eens richting sterren zien wijzen onder water? Ik wel.
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

16-05-2013 08:07

Tube kan wat mij betreft ook te veel lucht in blijven zitten. Wees het maar richting sterren Klaas, dan ontsnapt de lucht vanzelf wel, vaporlock is veul erger.
Zwaar(der) lood is key, met slappe lijnen.
Maar mocht het echt nodig zijn, kun je dan niet gewoon die chod dingetjes van PB gebruiken? Siliconen om je freefall leader en daar zo'n erwtje op? Komt zeker los maar geeft wel een 'shock' effect voor de vis.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Remco Kulk
Berichten: 698
Lid geworden op: 04-07-2012 07:33
Locatie: Amsterdam

16-05-2013 08:23

Of gewoon helemaal geen leader of tube gebruiken.

Ik ben trouwens aangenaam verrast door de tungsten tube.

Zelf zou ik eerder voor tube kiezen omdat je de stopper vast op de tube kan zetten
en toch veilig blijft vissen, lijn glijdt door de tube heen bij lijnbreuk, bij een leader loop je toch
kans dat het blijft hangen op de stopper.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

16-05-2013 08:55

Klaas
Gebruik jij nog iets voor de eerste prik? Ik vaak niet maar soms zon kraal van fox...jacco gebruikt(e ) die ook geloof ik
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

16-05-2013 13:05

die dus de zwarte zijn iets beter, maar worden neit meer gemaakt. Ze zijn nu van zachter materiaal, maar het werkt prima.
Verder geen fratsen
It's okay 2 pay
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

21-05-2013 14:06

Zwaar(der) lood is key, met slappe lijnen.


@ Mark.

Ik vis op m'n thuiswateren nooit met echte strakke lijn (swinger licht en toploodje of slider) en met relatief licht lood. Zeg tot 85gram, maar meestal rond 60gram als de situatie het toe laat. Een conisch tailrubbertje zorgt dan voor de 'fixatie' van het lood op de wartel.

Ik vis ook af en toe met sonar mini hangertjes en 25 a 50 gram lood met backstop op 20 of meer cm en ook geen centje pijn. Soms laat ik het back stopje gewoon achterwege (ultra licht wakertje en 0.25mm nylon)...

Dat strakke lijn weerstand oplevert bij een vis die van de hengel af zwemt, en zwaar lood sowieso beter inhaakt als de wartel is gefixeerd zie ik in, maar hoezo is zwaar lood 'key' bij slappe lijnen?
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

23-05-2013 08:41

Ik wil dat mijn lood blijft liggen en de vis alleen met de lijn ervandoor gaat.
Stel dat de lijn over de bodem langs een tak ligt en de weerstand van de lijn/tak iets groter is dan de weerstand van jouw lichte lood? Dan heb je een slechtere registratie. Ik zie geen nadelen in zwaarder lood, maar wel in lichter lood. Dan kies ik voor de minst slechte :-).
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

23-05-2013 15:38

Slappe lijn en een tak op de bodem, dat lijkt me sowieso niet zo'n goede combi. En liggen er erg veel takken dan gaat de stek 'm zeker niet worden.

Op 'vaste' stekken welke ik regelmatig een paar uurtjes bevis gaat de peilhengel gewoon een aantal maal per seizoen mee om trekken te maken voor de eerste voerbeurt naar een sessietje toe.

Buiten dat geeft een lichte waker weinig weerstand, dus ook op een licht lood. Bovendien zwemt vis met licht lood wat makkelijker richting oppervlak (op een strakke lijn na het zetten van de haak) ipv dieper te blijven op zwaar lood.

Voor mezelf houdt ik aan dat de balans tussen lijn, lood(jes), waker en visafstand (en watertype) bepalend is.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Plaats reactie