Vissen met link ledger


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

12-04-2013 23:24

Omdat karpervissen Oldskool tegenwoordig zo in de belangstelling is, lijkt het me leuk de manier van vissen van toen eens te bekijken. Ik heb het dan niet over penvissen of free lining, maar over het vissen met link ledger. Deze methode stamt van voor het boilie tijdperk toen er nog vaak met zachte aassoorten werd gevist als brood en deeg. Omdat het aas vaak licht en kwetsbaar was moest er een werpgewicht gebruikt worden om met werpen enige afstand te kunnen bereiken. Er werd geen zwaar lood voor gebruikt, maar een licht wartelloodje of loodhagel aan een zijlijntje met wartel.

Op deze film laat Graeme Pullen zien hoe die manier van vissen in zijn werk gaat. Het filmpje kan best een beetje klungelig en amateuristisch overkomen, en zelf had ik gekozen voor een andere kleur trui. Maar deze visser laat uitstekend zien hoe je met brood en link ledger kan vissen op karper.
Als wakers gebruikt hij plastic ringen van een schrift of boek. Vroeger gebruikten we ook wel aluminium folie in een cilinder gerold, of de voorloper van de tegenwoordige hanger: een stukje rond balsahout met twee kopspelden aan een draadje.

In plaats van brood kan natuurlijk elk ander willekeurig aas gebruikt worden, zeker wanneer witvis een probleem is.
Als afwisseling op het vastlood vissen geeft dit wat meer actie en ben je als visser wat vaker met je hengel in de weer.
Zijn er hier nog vissers die deze manier van vissen wel eens toepassen?

Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

13-04-2013 19:06

Leuk man, zo'n filmpje!

Ik heb hier nog een middy buoyant ledger liggen.

Groen slank drijflichaam met bovenop een wartel + speld en onderaan een speld + wartel met een stuk dik powergum. Daar kon je het lood aan hangen of je kon er tussenuit halen een een stuk lijn tussen zetten om zo in hogere waterlagen (boven wier) te kunnen vissen.

Zo'n beetje de voorloper van de Zig Rig :wink:
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

13-04-2013 21:38

Ja Marco, dat filmpje is wel leuk. Het straalt iets uit van de tijd dat vissen op karper nog speels en ongedwongen ging. Die Graeme met zijn huis tuin en keukenstoeltje, een emmer oud brood met water tot pap gekneed als voer. En dan vissen met een vlok. Bring back good memories!

Die middy buoyant ledger, ik moest even googelen, maar ik ken ‘m.
Inderdaad handig om boven begroeide of zachte bodem te vissen. Zeker was dit een voorloper van de Zig Rig.
Ik heb ‘m destijds zelf gemaakt van een stukje balsahout met een buisje van lollystokje/balpen stift en wartellood.
Hier staat ook hoe je hem zelf kan maken:

http://www.fishingmagic.com/features/coarse_fishing/predator_fishing/15751-predator-fishing-making-your-own-buoyant-leger-stems.html

Afbeelding
Buoyant Leger Stems

Afbeelding
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

13-04-2013 22:50

Ja, het was wat vrijblijvender bij gebrek aan keurslijf :wink:

Dit is 'm trouwens, na ook wat googlen

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Alleen dan wat feller groen met wat zwarte vegen.Je kan er ook een madenkorf oid aan hangen en aan de oppervlakte vissen, of zoals met die voorgelode dobbers met drijvende hondenbrokken vissen. Gewoon een klein wartelloodje direct aan de float bevestiggen...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Plaats reactie