Welke RIG wanneer inzetten ?


Gebruikersavatar
Marc vdWoude
Berichten: 225
Lid geworden op: 22-10-2012 22:20

24-03-2013 21:38

Precies Patrick,

Al zijn er wel een aantal dingen waar ik rekening mee hou tijdens het knopen van een rig.
Zo zou ik bijvoorbeeld persoonlijk niet met een lange onderlijn vissen met een LS haak, en een korte hair.
Dit voorbeeld heeft dan te maken met het beschadigen van de bek.
Maar er zijn ook dingen waarbij ik rekening hou met betrekking tot de inhaking.
Wil niet zeggen dat dit allemaal 100% waterdicht is, maar ik ben iemand die me nog wel altijd probeerd te verdiepen in de werking van rigs. En dit doe ik zodat ik op dat punt zo min mogelijk twijfel.
Gebruikersavatar
Marc vdWoude
Berichten: 225
Lid geworden op: 22-10-2012 22:20

24-03-2013 22:00

Overigens Patrick, vind ik jou motief om dit topic te starten juist goed. Alleen had je er volgens mij wel wat meer rigs mogen neerzetten.
Zoals bijvoorbeeld de standaard rig. Eentje die nog steeds erg veel gebruikt word(ook door hele goede vissers!).

Patrick nou ben ik ook benieuwd naar jou voorkeuren op bepaalde rigs.
Ik vind het wel intressant, een topic dat weer wat dieper ingaat op het technische gedeelte.
Ik zie de laatste tijd weinig van dit soort topics, en vind dit best wel jammer!
Gebruikersavatar
Patrick Pasie
Berichten: 26
Lid geworden op: 27-01-2006 15:37
Locatie: Deventer

25-03-2013 08:21

Patrick Pasie schreef:Ik ben benieuwd 'wanneer' men 'waar' en op welke basis qua. 'omstandigheden' de volgende rigs inzet.

De Combi-Rig:

De D-Rig:

De Whity Pool Rig:

De standaard onderlijn:

De Chod Rig:

De Running Rig:

De Blow Out Rig:

De D-Rig:

Alvast bedankt !!!
Fouten maken menselijk,leer je weer van.... maar 1 keer is genoeg om er keihard van te leren.
Gebruikersavatar
Patrick Pasie
Berichten: 26
Lid geworden op: 27-01-2006 15:37
Locatie: Deventer

25-03-2013 11:31

Marc, ik zou nog even terugkomen op mijn favo`s na 2 jaar eruit te zijn geweest ben ik nu weer zeer fanatiek bezig !

Deze zijn/waren als volgt :

De Standaard RIG : Hiermee begin ik vaak op nieuwe wateren al hangt het natuurlijk wel af hoe ik vis, dressuur,obstakelrijk,taluut,plateau etc..

De Blow out RIG : Als ik het idee heb, dat de vis erg schuchtig is en met name op dressuur wateren wil dit nog wel is doorbrekend zijn. Zowel pop-up als bodem presentatie !!!

De Combi RIG : Voor mij persoonlijk nummer 1 samen met de blow-out rig om een zo goed mogelijke natuurlijke aaspresentatie te krijgen en deze werpt ook erg goed als je niet of nog niet in het bezit bent zoals mij van een voerboot (wel aan het rondkijken eveneens, mocht er iemand tips of iets moois in de aanbieding hebben PM maar even)

De Zig RIG : Wil ik dit jaar eigenlijk voor het eerst is goed onder de loep nemen en goed gaan testen, vrijwel geen ervaring mee. Maar ben er wel erg benieuwd naar.

De Stiff Rig : Voor mij toepasbaar wanneer de blow-out rig nog niet helemaal naar wens werkt !
Fouten maken menselijk,leer je weer van.... maar 1 keer is genoeg om er keihard van te leren.