Stiffrig: Amnesia vs. Fluorocarbon


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Stephan van den Boom
Berichten: 467
Lid geworden op: 19-05-2003 02:00
Locatie: The Middle of Nowhere

01-08-2003 20:23

Welk materiaalgebruiken jullie voor de stiffrig? En waarom? Zijn er grote verschillen in de stijfheid (trekkracht in relatie tot lengte)? En is de zichtbaarheid van ESP Ghost echt zoveel minder vergeleken met bv Amnesia?

Mvrgr,

_________________
_____________________________________________
Van m'n geluk moet ik 't niet hebben...
Wees gegroet!
CARPE DIEM, QUAM MINIMUM CREDULA POSTERO __________________________________________

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Stephan van den Boom op 2003-08-01 22:23 ]</font>
Gebruikersavatar
Hans van Vrouwerf
Berichten: 526
Lid geworden op: 11-06-2003 02:00
Locatie: aant watur
Contacteer:

02-08-2003 09:37

Stephan,

Ik vis met beide en het enigste verschil dat ik heb opgemerkt is de stijfheid in deze 2 verschillende materialen...over de zichtbaarheid kan je vertellen dat het volgens mij weining uitmaakt me vangsten verschillen ook niet ernorm als ik de ene of de andere gebruik...

Ik ben dan ook sinds kort helemaal op amnesia overgestapt(de witte) dit i.v.m. de kosten wil je wat stijver neem je gewoon een dikkere variant amnesia die 13,6 kg

grtz
hans
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

06-08-2003 01:38

Stephan,
Ik heb beide soorten gebruikt, tegenwoordig vis ik alleen nog met amnesia voor mijn stiff rigs. De esp ghost heb ik zelf geen ervaring mee, wel met de korda iq en hierover kan ik je maar een ding aanraden: NIET DOEN ALS JE WIL DAT JE KNOPEN HEEL BLIJVEN!!! Ik kan me overigens moeilijk voorstellen dat dat met de esp ghost anders zou zijn. Met amnesia heb ik nog nooit problemen gehad. Als je hem niet stijf genoeg vindt moet je eens een haak met een groot oog nemenen daar een stiff rig van 40 ponds amnesia op knopen. Ik heb sinds ik naar amnesia ben overgestapt geen vermindering van mijn vangsten gemerkt, zeker in troebel water maakt het niets uit.
groeten,
Daaf
Evert-Jan Westerbeek
Berichten: 4
Lid geworden op: 06-08-2003 02:00
Locatie: wezep

06-08-2003 15:09

Stephan,

Zelf gebruik ik al jaren stiff rigs (Korda, 20lb)met soepele hair gefixeerd middels klein stukje krimpkous. De lengte probeer ik te beperken tussen de 10-12cm. Aangezien op het water wat ik bevis geen boot gebruikt mag worden, zal dit systeem het in de war gooien tot het minimum beperken. Bij amnesia lijkt mij dit gevaar ruimschoots aanwezig. Echter op dressuur water wil ik nog wel eens overstappen op amnesia(dit om weerstand van de lijn tot het minimum te beperken)

Daaf,
Ik weet niet wat voor knopen jij gebruikt, maar met een 3 kamerknoop voor de wartel en een knotless knot voor de haak heb ik nog nooit problemen gehad!!

Groeten,

EJ
Gebruikersavatar
Hans van Vrouwerf
Berichten: 526
Lid geworden op: 11-06-2003 02:00
Locatie: aant watur
Contacteer:

06-08-2003 15:47

Evert jan

sorry maar dit ben ik niet met je eens:

zal dit systeem het in de war gooien tot het minimum beperken. Bij amnesia lijkt mij dit gevaar ruimschoots aanwezig


ik heb nog nooit mijn amnesia rig in de knoop/war gegegooit ik heb uberhaupt nog nooit een stiff in de war gegooit!
dus...

mvg
hans
In het land der blinden is éénoog koning!
Evert-Jan Westerbeek
Berichten: 4
Lid geworden op: 06-08-2003 02:00
Locatie: wezep

06-08-2003 16:25

Hans,

Ik heb ook nog nooit een stiff in de war gegooid wat ik vermeldt heb in mijn verhaal, daarom is volgens mij voor lange afstand worpen de ideale rig de stiff rig.

groet
EJ
Gebruikersavatar
rinus koolen
Berichten: 346
Lid geworden op: 21-06-2003 02:00
Locatie: eindhoven

14-08-2003 14:43

Ben nu aan het tweede rolletje bezig
van Kryston ,de snake bite 15lb.
Je maakt er niet alleen een stiff rig mee
maar ook de Boom-Rig,de broken back rig,de bare back rig,en de knotless kombi rig.
Duurt even voordat je eruit bent maar
er zit een handige beschrijving bijzodat iedereen ze kan maken.(zelfs ik )
Hij is mooi groen gecamoufleerd zodat je `m niet ziet in het water.
Doordat de mantel te strippen is kan je allerlij variaties maken.
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

15-08-2003 02:28

Daaf,

Jij zegt dat korda IQ op de knoop breekt? Ik gebruik nu ruim een jaar de IQ heb werkelijk nog nooit een breuk op de knopen gehad. Ik gebruik altijd de 8 knoop en heb nergens last van.

Welke knoop gebruik jij, leg je wel een lus of direct op de wartel?
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

19-08-2003 15:42

Bij mij is bij gebruik van de IQ een paar keer een knotless knot geknapt, maar vaker (bij een zware dril bijna altijd) de bloedknoop of de palomar. De driekamerknoop gebruikte ik toen nog niet, dus daar kan ik moeilijk over oordelen. Bij het gebruik van amnesia heb ik hier nog nooit last van gehad. Als dit een keer gebeurde kon het nog aan mijn knoop liggen, maar bij mij gebeurde het keer op keer. Ik verspeelde een keer op een ochtend 3 vissen, waarvan een zware, doordat mijn kopen het begaven. De zelfde knoop op amnesia hield wel. Met gevlochten lijn maakte ik vaak gewoon een lus, die hield altijd, maar toen ik IQ ging gebruiken knapten deze ook achter elkaar.
groeten,
Daaf
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

20-08-2003 05:31

De knotless knot geknapt, dat heb ik werkelijk nog nooit meegemaakt. De knotless is trouwens geen knoop maar een manier om je haak te bevestigen! Daar zal dus nooit het drukpunt kunnen liggen, eerder op de knoop v/d lus bij de wartel of het punt bij het haakoog! Die twee plekken zouden breukgevoelig kunnen zijn! Ik snap dus niet waarom jij die breuken hebt gehad.

Daaf, ik weet niet hoe jij een stiffrig maakt maar waarschijnlijk doe je iets goed fout! Ik zou het maar eens een keertje navragen aan een medevisser bij jou in de buurt.

PS: een lus maken bij gevlochten onderlijnmateriaal heeft geen enkele meerwaarde (ja eentje, je rig komt sneller in de knup met gooien). Juist bij stiffrigs dien je een lus te maken i.v.m. de bewegingsruimte onderwater.
Plaats reactie