lussen/kringels in de lijn


Plaats reactie
harvey de riemer
Berichten: 2
Lid geworden op: 12-08-2012 15:20
Locatie: 8terhoek

12-08-2012 16:41

hai hai had een vraagje,hoe voorkom je lussen,kringen in de lijn?heb net nieuwe daiwa lijn er op gezet en vis met een combi-rig.Mss 2 wartels i.p.v 1? hoor graag van jullie
mvg harvey
Gebruikersavatar
tinodriessen84
Berichten: 727
Lid geworden op: 21-11-2011 18:49
Locatie: jrc contact 2 man bivvy

12-08-2012 22:52

Je vaart de lijnen uit of niet? Daar komt dat door, (vraag me niet hoe maar het is blijkbaar zo)
Daar is zover ik weet weinig aan te doen. Wel kan je een gartner spin doctor kopen, en die rechtstreeks (dus zonder wartel oid) op je lijn knopen en ver inwerpen en dan binnendraaien. Dit loodje draait de kinken uit je lijn.

Ook kan je bij een snel stromende rivier zoals de rijn of waal op de kop van de krib gaan staan, en dan je kale lijn dus met niks eraan in de stroming leggen, en dan je beugel van de molen loszetten, het water neemt dan je lijn mee, als je denkt dat het hele gedeelte met kinken in het water ligt je beugel weer dicht, blijf nu met de hengel in de hand een minuut of 5 staan, en draai daarna de lijn weer binnen, dan zijn je kinken er ook uit gedraait. Dit werk goed, ik doe dit ook meestal. :wink:

Mvg tino
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

13-08-2012 07:28

Als je je jlijnen uitvaart met je beugel open dan krijg je daar geen kinken in je lijn door. DOe je het met de baitrunner open, dan kinkt de boel natuurlijk wel. De lijn gaat trouwens altijd kinekn als de lijn door de slip gaat, zoals bij een pittige dril. Laatste oorzaak is het verkeerd opspoelen.

mvg martijn
harvey de riemer
Berichten: 2
Lid geworden op: 12-08-2012 15:20
Locatie: 8terhoek

13-08-2012 21:31

thx voor de reactie,dat van die spindocter heb ik me laten informeren,en ik ga het zekers proberen als het probleem zich aan houd.
Ik maakte een fout door met het uitvaren de baitrunner erop te zetten ipv de beugel los te gooien!
mensen vang ze,en greeting vanuut de 8terhoek!!!
Gebruikersavatar
tinodriessen84
Berichten: 727
Lid geworden op: 21-11-2011 18:49
Locatie: jrc contact 2 man bivvy

14-08-2012 15:49

En toch varen ik en mijn vismaten altijd uit met de beugel open, we hebben de lijn goed opgespoelt en nog krijgen we kinken in de lijn! :-?
Gebruikersavatar
jannes hooijer
Berichten: 450
Lid geworden op: 13-02-2008 19:28

14-08-2012 16:25

he tino

hier het zelfde probleem altijd varen wij uit met open beugel en nog kinkt de lijn enorm :cry:
afgelopen weken gevist op een camping dus werden de lijnen weer uit gevaren met de voerboot
en je raad het al weer kinken :evil:
gelukkig inmiddels weer thuis op eigen water en daar varen we met de roeiboot onze lijnen uit en het gekink is weer over :lol:
trouwens tino is het nog gelukt bij db hengelsport
wij zijn in de vakantie bij hem in de winkel geweest en hebben weer enkele reserve onderdelen mee genomen

carp greats
carp greats jannes


carp fishing a way of live
Gebruikersavatar
tinodriessen84
Berichten: 727
Lid geworden op: 21-11-2011 18:49
Locatie: jrc contact 2 man bivvy

14-08-2012 17:57

Hey jannes!

Ik heb dus ook dat als ik werp krijg ik geen kinken, maar met uitvaren (met voerboot en beugel open) dus wel! :-?
Lekker irritant,

Ik heb die spindoctor dus ook, maar het gevaar daarvan is dat als je te ver/vaak werpt hij je lijn de andere kant op draait, en dan zit je met hetzelfde probleem!
Daarom ga ik nu als de kinken te erg worden op de kop van een krib staan, en dat werkt perfect! :D

Enne.... Nee ik heb geen contact met db opgenomen, we waren eerst naar hareco gereden, en daiwa en shimano molens in de hand genomen en tot de conclusie gekomen dat shimano's toch wat soepeler lopen.
Dus hij geeft ultegra's gekocht.

Mvg tino
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

22-08-2012 20:05

Plat peerlood, zeker aan een clip, kinkt je lijn veel meer dan een inline torpedovormig (rond of gewone inline peer) lood. Plat lood gaat roteren door de weerstand van het water tijdens het binnen draaien.

Bij overmatig kinken gewoon aan het einde van de visdag je natte lijn aan een boom oid bevestigen en vervolgens een meter of 50 a 100 (afhankelijk van je reguliere visafstand) met open beugel uitlopen. Dan beugel dicht, hand op je spoel en de rek eruit lopen...

Weer een mooie strakke lijn!
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Plaats reactie