Onderlijnen maken


Plaats reactie
Jeroen Schulte
Berichten: 508
Lid geworden op: 03-04-2011 13:47

29-07-2012 21:19

Ik heb me laten overhalen om eind augustus een weekend te gaan nachtvissen op het Ermerstrand. Nu heb ik gisteren wat
onderlijnmateriaal, haakjes e.d. opgehaald om zelf onderlijnen te gaan maken.

Nu had ik zelf gedacht om semi stijve onderlijnen te maken om de kans op het in de war gooien te verkleinen. Daarom de keuze voor Double ID

Afbeelding
Ultimate Hot Stuff CT-01 maat 6

Afbeelding
Ultimate Hot Stuff CT-02 maat 8

Afbeelding
Kensaki 3030-BN maat 8

Nu heb ik even een wat geprobeerd en heb het volgende onderlijntje gemaakt.

Afbeelding

Ik ben een stukje krimpkous vergeten dat als line aligner dient, maar dat maakt in dit geval niet uit aangezien dit een probeersel is.
Door te proberen heb ik nog wel een paar vragen.

1. Ik heb hier medium 0.7 mm x 0.3 mm silicone tubing van Korda wat ik wilde gebruiken om de hair te fixeren op de haak. Echter is dit te dun aangezien dit scheurt bij het
er op schuiven over de haakpunt. Doe ik iets verkeerd of moet ik andere hebben?

2. Ik bij dit probeersel een wartel aan de onderlijn geknoopt. Ik vis met een vastloodsysteem en heb aan de wartel die in de loodclip zit een quick link bevestigd om de onderlijn
er af te kunnen halen als de hengels in het foudraal gaan. Is een wartel dan overbodig en kan ik volstaan met een lusje in de onderlijn te maken en zo in de quik link te hangen?

3. Onderlijnlengte van 15 cm voldoende?

4. Ik heb 1.6 mm krimpkous. Hoe lang moet het stukje zijn wat op de haak komt en als line aligner fungeert?

Ik had op internet en dit forum al gezocht naar onderlijnen, maar kwam zoveel info tegen dat ik dacht ik ga maar gewoon beginnen en als ik tegen problemen
aan loop dan stel ik de vragen hier maar.

Alvast bedankt voor het reageren.
sjoerd blauw
Berichten: 57
Lid geworden op: 17-07-2010 14:02

29-07-2012 22:17

Voor een eerste poging vind ik hem er erg goed uitzien!

0. een Linealigner is lang niet altijd nodig (al is dat een discussie op zich), ik zou deze rig gemakkelijk zonder vissen.

1. Een maatje groter silicone slang gebruiken

2. Je zou dan inderdaad een lus aan het einde van je onderlijn kunnen knopen en deze in je quicklink te plaatsen. Maar aangezien je deze al klaar hebt kun je ook gewoon de wartel in de quicklink doen. Sowieso even een stukje silicone sleeve over de quicklnk doen om te voorkomen dat tijdens de dril de onderlijn los komt. Je zou ook een tail rubber kunnen gebruiken om dit te doen (en dan de smalle kant naar de haak laten wijzen)

3. Ja prima, vooral mee experimenteren

4. Zie opmerking 0, ongeveer 1 cm waarvan de helft op de haak.

Succes!
Jeroen Schulte
Berichten: 508
Lid geworden op: 03-04-2011 13:47

30-07-2012 08:11

Bedankt. Ik zal even een maatje grotere silicone tubing ophalen.

Een stukje krimpkous heeft mijn inziens ook nog als voordeel dat het de knoop beschermt.

Lus of wartel ga ik nog even bekijken. Misschien ga ik wel gewoon een wartel gebruiken i.c.m. een anti tangle tube.
Gebruikersavatar
Sjors Keij
Berichten: 289
Lid geworden op: 01-05-2011 10:14
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

30-07-2012 09:26

Anti tangle sleeve kan je ook nog gebruiken, geeft mij altijd net dat beetje extra vertrouwen.
Jum jum vissie!
Jeroen Schulte
Berichten: 508
Lid geworden op: 03-04-2011 13:47

30-07-2012 20:54

Ik heb vanavond weer een onderlijn gemaakt, maar krijg de krimpkous (1.6 mm) niet makkelijk helemaal over de knoop.
Zals dus dikkere krimpkous moet hebben dan 1.6 mm of ik kan het helemaal weglaten.

Dat laatste overweeg ik om samen met de anti tangle sleeve de krimpkous weg te laten. Aanleiding hiervoor is dat ik in
mijn tackle box nog een onderlijn van PB Products heb liggen waar dat ook niet op zit. Double ID van Piet Vogel is ook
stijf genoeg om niet in de war te gooien. Dus anti tangle sleeve lijkt mij daarom niet nodig.

Afbeelding

Ik lees ook net dat een anti tangle sleeve wordt gebruikt wanneer je op een standaard rig missers krijgt doordat de vis de onderlijn niet
strekt en het aas weer uit spuugt. Als ik zonder krimpkous (line aligner) wil werken zal ik dan onderlijnen van 10 cm en 15 cm maken?

Graag verneem ik wat jullie hier van vinden, zodat ik weer verder kan met knopen.
Gebruikersavatar
Sjors Keij
Berichten: 289
Lid geworden op: 01-05-2011 10:14
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

30-07-2012 22:43

Wat het beste is om te gaan vissen en proberen. Ik heb ongeveer een jaar van alles geprobeerd om een rig te krijgen waar ik op dit moment veel vertrouwen in heb. Er zijn in principe geen foute rigs, tenzij je het heel bont maakt. 10cm, 15cm, je leest zelf verhalen over 40cm ;)
Jum jum vissie!
Plaats reactie