Hoe test je het indraaien van de haak goed?


Danny Slaats
Berichten: 542
Lid geworden op: 07-08-2008 11:55

28-06-2012 15:29

@ marc 75% van de vis vangen die piepen geven is 1 ding .

er zwemmen wel veel meer vissen langs nog die geen interesse hebben en ik vis niet meer met het aas waar ik het MEESTE op ving omdat dat weer veel te witvis gevoelig was ( dat wil zeggen soms om de 5 minuten met een brasem staan ).

en ja wat zou je ik aan mijn rig verander das heel simpel NIKS .
ik geloof niet in een wonderlijntje elke vis reageert anders en heb nu een paar lijntjes waar het gros vissen mee gevangen kan worden .
vang ik die vis niet jammer dan misschien pakt hij hem de volgende keer net iets anders en heb ik hem wel .
fouten zijn menselijk maar ik denk dat dat ook voor vissen geld haha.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

28-06-2012 16:25

Peter van Loo schreef:By the way, ik doe de handpalm test dmv een beaasde rig vanaf de vlakke hand richting mijn handpalm te trekken.


Groet, Peter


Peter, op die manier de rig testen is totaal nutteloos en zegt helemaal niets. Volgens mij pakt de karper de rig vanaf de haakkant en niet vanaf de kant waar de rig aan de hoofdlijn zit geknoopt. Als je al een (niet al te veel zeggende) handpalmtest wil doen, leg je een beaasde rig op je hand, hou je het uiteinde van de rig stabiel en beweeg je je handpalm omhoog. (zijnde de vis die met haak in de bek wegzwemt)
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

29-06-2012 02:46

De handpalm test is ook een beetje een extra zekerheid voor je vertrouwen, maar hoe jij het probeert uit te leggen haakt iedere rig met of zonder aligner.

Het kantel effect kan je alleen maar goed testen door het naar je toe te halen. Dus bij het weg zwemmen zoals jezelf al aangeeft
gaat de rig zijn werking doen(dus van je vlakke hand richting handpalm).

Groet, Peter
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

29-06-2012 07:58

Zoals ik het uitleg, is de beweging die het dichts bij de werkelijkheid ligt. Karper pakt het aas op en zwemt weg, maar een rig op je hand leggen en deze er vervolgens vanaf trekken heeft geen nut. Hiermee maak je een beweging die niets gemeen heeft wat er in de werkelijkheid gebeurt. De karper pakt het aas op, niet de andere kant van de rig.
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

29-06-2012 08:09

Allemaal leuk dat trekken en kantelen, maar op het moment dat dat in werkelijkheid gebeurt haak je die vis op zeker, je moet van slechte rigbouwerhuize zijn om die te missen.

Probleem is, en hierbij verwijs ik naar allerlei beelden, dat de vis dus niet beweegt. in de zelfde mini seconde dat het aas wordt opgenomen ligt het weer op zij plekkie zeg maar.

Als je daar 25% kan verbeteren verdubbelen je vangsten. o ja dat hoef niet eens op dressuur water te zijn
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

29-06-2012 08:11

Jeroen Visser schreef: Karper pakt het aas op en zwemt weg, .



Was het maar zo, dan was elke karper erg gemakkelijk te vangen. :wink: Vaak komt de haak al niet in de bek en is het uitspugen van het hele zaakje meer de regel alvorens weer door te zwemmen.

Groet,
Peter

Gut Klaas je bent weer sneller zie ik net :wink:
Danny Slaats
Berichten: 542
Lid geworden op: 07-08-2008 11:55

29-06-2012 10:43

inderdaad de vissen die de boilie los lieten lagen ook bijna stil .
de onderwater beelden van danny fairbrass en de onderwater beelden van PB vooral zijn ook zeker de moeite waard om te bekijken.
op de plek waar ik alleen heb geobserveerd zit een stuk minder "dressuur" op , je mag hier niet (meer) vissen.
* mompelt iets over vroeger was alles beter *

waar ik gevist heb mag je wel vissen , ik kan me voorstellen dat je op andere wateren de zelfde beelden krijgt zoals te zien op die beelden van danny en de PB en nog vele andere ( veel meer schuwheid )
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

29-06-2012 16:57

Ik ga me nu op heel glad ijs begeven maar:

Die hele test is eigenlijk waardeloos!

Daar heb je die eigenwijze donder weer hoor ik jullie denken. Goed, laat me dit toelichten.

Wat wil je bewerkstelligen met deze test die ik vanaf nu voor het gemak even de handpalmtest noem? Zien hoe de haak prikt, waar die prikt, wanneer die prikt?

Wel, het enige wat ik met deze test wil zien is hoe de haak draait! Met name hoe snel. (lees hoe agressief) Meer niet? Nee meer niet. Waar de haak daarna gaat prikken is voorspelbaar (mits je kijk op de zaak hebt) en niet interessant omdat noch mijn vinger, noch mijn handpalm maar in de verste verte gelijkenis met een karperbek vertoont.

Althans, de laatste keer dat ik dit heb gechecked toch zeker niet! Het zou pas echt interessant worden als je een karperbek na zou maken en hier de test mee zou uitvoeren.

De hoek die de lijn maakt wanneer je 'm over je handpalm trekt is anders dan wanneer je deze over een karperlip trekt en hetzelfde geld voor je vinger. Het enige verschil is dat die haak op je handpalm ligt wat meer gelijkenis met een karperbek zal vertonen en bij je vinger zal de haak in de lucht bungelen.

Dat is voor mij de reden om 'm op mijn handpalm te doen maar of je nu je hand of je rig beweegt, het is lood om oud ijzer. Vertel mij maar wat er dan anders aan is. Twee vectoren die bewegen in tegengestelde richtingen, resultaat is dus gelijk. :wink:

Waar de haak gaat inprikken hangt sterk af van het door jou gekozen type haak maar nog meer door de lengte en vorm van je krimpkous.

Zeg eerlijk, als jij een haakje maat 8 hebt en je zet er 3cm krimpkous op die je haaks omvouwt, denk je dat die dan nog in je handpalm gaat prikken? En toch zal die draaien en de haak zou ook prima in een karperlip kunnen prikken. Maar dus niet in je handpalm!

Daarom zeg ik, gebruik dit alleen om te kijken hoe en of je haak draait.

Overigens doe ik deze test alleen met een beaasde hair, dit omdat het aas de haak aardig kan sturen. En ook dat is weer een hele interessante discussie op zich want dit kan tegen je werken maar je kan het dus ook in je voordeel laten werken. :wink:
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

30-06-2012 11:50

Wat mij opvalt dat de meeste lezers / posters niet veel verder komen dan algemeenheden als logica, denk eens na of die van mij haken bijna altijd perfect. Maar ik ou graag zien dat iedereen zou proberen uit te leggen wat dan HUN logica is of waarom ze denken dat hun onderlijnen ALTIJD prikken.

Klaas, gooit er een paar oneliners in die proberen aan te zetten tot nadenken. Is uiteraard prima, maar ik denk dat er te veel mensen hier zich hierdoor laten afschrikken.

Uiteraard heeft hij in het geval van de 1 aanbeet absoluut gelijk. Daar loop ik ook een beetje tegen aan. Vissen op wateren waar je zeker niet iedere sessie een beet krijgt. Wat dan te doen, er vanuitgaande dat je wel een 'lopende stek' hebt waar vis langs komt en ook vreet. Alleen je krijgt ze niet zo gek om te haken. Wat dan? Wat is dan logica? Of als je op een stek zit waar je gek wordt van de brasems 10 - 15 per nacht is geen uitzondering en ik ben zo langzamerhand gesloopt!

Wat heb ik al geprobeerd / aangepast?
1. Aassoorten, varierend van hennep / mais / boilies (van fish <-> zoet en alles er tussen in) / hazelnoten / popups / pellets / nep tijgers,mais, brood etc.
2. Aas afmetingen: klein / groot / halfjes / 10, 15, 20, 30 mm
3. Aas aantallen: 0,5 tot 3 30mm boilies. in stapjes van halve biolies
4. Mehodes, ALLES van bodem, pop up, snowman, zig, chod you name it I did it :-).
5. Rigs: 100% soepel, semi stiff, combi, reverse combi en een naamloos ding waar de haak zonder knoop tussen wat kraaltjes zit.
6. Hair? Varierend van 0,5 tot 6 cm tussen aas en haakbocht.

Uiteraard niet alles tegelijk aangepast maar door haak resultaten ingegeven.

Ik realiseer mij, mede geholpen door de posting van Eus dat mijn rig wel eens te agressief kan zijn. Handpalm test, hoe dan ook uitgevoerd resulteert 100% in draaien EN haken binnen een paar mm. Ik moet dus over naar meteen draaien maar minder snel vlees pakken.

Dat gezegd hebbende ..........

Oh de tip ander water kiezen -> No No heb hier een missie te voltooien :-).
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

30-06-2012 14:05

Hoi Marc.

Zou ik helemaal leip worden van de bramo's zouden dit mijn stappen zijn:

-Schralere bol, minder vismeel en wateroplosbare ingrediënten en uiteraard in flink formaat
-Lompere (grotere) haak
-Langere hair
-Indien mogelijk andere stek (op hetzelfde water natuurlijk)
-Geen particles en pellets, alleen ballen!
-Rigs die zich steeds re-setten na geklooi van brasem, denk aan gedeeltelijk of zelfs geheel stiff.

Ik hoop dat je daar iets mee kan, een enkele brasem zal je nog altijd op de koop toe moeten nemen helaas.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

30-06-2012 15:40

Eus,

Neem daarbij dat ik voor iedere aanbeet tot mijn middel het water in moet om de vis te drillen. En daarna weer om mijn rigje neer te leggen, gooien is geen optie, wil niet vertellen waarom niet ;-). Doe dit 10 maal per nacht en je krijgt niet alleen aangegroeide zwemvliezen maar ook het weer gaan slapen na een platte is geen sinecure. Oh en uiteraard al weken iedere avond waden om te voeren. En dat alles zonder waadpak!

M.b.t. jouw oplossing been there done that :-), enige wat hielp is een andere stek maar daar ving ik NIETS en zag ik ook geen karpers. Maar relaas is meer bedoeld om de mannen aan te zetten tot nadenken over de rig. Moet hij inderdaad zo agressief draaien?
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Danny Slaats
Berichten: 542
Lid geworden op: 07-08-2008 11:55

01-07-2012 09:25

heel erg agressief hoeft niet denk ik .
kijk bijvoorbeeld eens goed naar onderwater beelden en let vooral goed op de mond van de karper bij de aas opname .
- opname
- mond dicht
en kijk bijv. eens kijken naar de bouw van de mond van een karper.
ik denk dat hij voor een groot deel zelf al verantwoordelijk is voor de goede inhaking.
dit verklaard ook waarom sommige karpers zo geslepen zijn en vaak de dans weten te ontspringen denk ik.
natuurlijk kun je zelf wel iets doen om dit te verbeteren , maar 12 jaar geleden ving ik ook karper zonder iets van heel het draaien te weten.

stiff rigs draaien meestal ook niet veel en de plaats van de haak is toch vaak goed.
zelf vis ik vaak met semi-stiff rigs waar ik ook maar een klein stukje strip.
met de krimpkous regel ik ook minder de rotatie van de haak maar meer de stand van de haakpunt .
dit doe ik meer om de kans op uitblazen te verkleinen daar worden .

goede voorbeelden zijn bijvoorbeeld pop-up rigs , de bananen rig en shot on the hook .
bij deze rigs zijn ook heel erg gericht op de stand van de haakpunt en niet zo zeer op het roteren van de haak .
bij de bodem visserij gebruik men vaak ringetjes , rubbers of krimpkous op de haak om de stand van de haak te bepalen .

de gestelde hier vraag is wel goed want in het topic "foto van jou rig" wordt wel gepraat over de stand van de rubbertjes ringetjes en dergelijke en hebben mensen soms tips voor knopers van de rigs maar over te weinig rotatie wordt weinig gesproken.

dusssss open ik even een nieuw onderwerp ;)
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

01-07-2012 10:57

Danny,

Ik heb je post gelezen maar begrijp vooral het eerste gedeelte niet echt. Kijk naar de bouw van de bek en de vis zelf verantwoordelijk voor een goede inhaking?

Hoe zit het met vissen die het aas opnemen, door zwemmen en dan gewoon het aas weer uit de bek laten vallen of waar zelfs bij het aas plus haak domweg uit de bek wordt getrokken door het strekken van de onderlijn? Vaak genoeg gezien in de onderwaterbeelden. Ik denk toch dat hier de haak niet agressief genoeg gedraaid heeft

Heel erg agressief is soms juist een must, vooral op de dagen dat ze heel mondjesmaat en kieskeurig azen. Soms moet het juist weer niet hebben omdat de vis te diep in de bek gehaakt kan worden. Het gaat dus om de juiste rig op het juiste moment inzetten.

Verder heb jij het over de stand van de haak. Leuk maar dit is de stand van de haak op of net boven de bodem. Is dit in de bek van de vis nog steeds dezelfde stand? Bij bijvoorbeeld een Withypool rig geloof ik daar wel in maar bij een normale pop up montage met soepel of gedeeltelijk soepel onderlijn materiaal?
De vis zuigt het aas aan en de haak gaat mee (als het goed is) de vis zuigt niet de haak aan! Dat is een wezenlijk verschil.

Heb je enig idee hoe hard de waterstroom is waarmee de vis aanzuigt? Persoonlijk denk ik dat de haak hierbij heel hard gaat dwarrelen in de bek en de stand van de haak in startpositie geheel niet meer relevant is.

Overigens vind ik het een heel groot misverstand dat stiff rigs niet draaien. Een goed geknoopte stiffrig draait zeer zeker!!
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Ischa Speldenbrink
Berichten: 206
Lid geworden op: 05-08-2007 00:54
Locatie: Arnhem

03-07-2012 13:18

Het enige wat je goed kan testen met deze testjes is of de haak goed indraaid en inhaakt (scherpte vd haak).

Ik zie geen betere manier dan vissen te vangen en bekijken hoe de rig zijn werk heeft gedaan.
Een haak kan wel inhaken in je hand maar dat ligt allemaal toch net iets anders onderwater in een karperbekkie.
Mvg,
PBI Speldenbrink
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

04-07-2012 08:46

Klaas vd Herik schreef:
Probleem is, en hierbij verwijs ik naar allerlei beelden, dat de vis dus niet beweegt. in de zelfde mini seconde dat het aas wordt opgenomen ligt het weer op zij plekkie zeg maar.

Als je daar 25% kan verbeteren verdubbelen je vangsten. o ja dat hoef niet eens op dressuur water te zijn


Ik denk dat Klaas hier de essentie van het probleem heel goed aanduid. Haken kantelen pas zodra de vis gaat bewegen en de onderlijn wordt strak getrokken. Opzuigen en uitspugen, (proeven/testen?) is een hele andere kwestie. Als je in dat stadium van aasopname je vissen weet te prikken, dan ga je effectiever vissen. Het uitspugen moet dus bemoeilijkt worden.

Ik weet niet of je dit daadwerkelijk kunt oplossen, maar ik sluit niet uit dat er vanzelf eens een slim iemand met een oplossing komt.

Om het te beperken (niet voorkomen) denk ik zelf aan korte rigs en iets van elastiek. Het elastiek moet hiervoor wel al op spanning zijn gebracht, voordat de rig wordt uitgespuugd. eigenlijk moet het elastiek al op spanning komen bij het opzuigen dus. Je hebt hiervoor het dunste/soepelste elastiek voor nodig dat je maar kunt vinden denk ik...
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

04-07-2012 08:47

p.s. ik begrijp nooit zo goed wat nou volgens jullie een agressieve onderlijn is. Ik bouw mijn rigs eigenlijk zonder uitzondering dusdanig op, dat de haakpunt in eerste instantie wordt afgeschermd door een aligner/krimpkous. Hij draait / kantelt wel agressief, maar pakt volgens mij nooit te vroeg vlees, toch? .

Ik denk dat er bij jullie wordt bedoeld een haak die wel snel kantelt, maar waarbij de haakpunt niet wordt afgeschermd?
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

04-07-2012 09:31

Een rig die bij 1 mm verplaatsing op handpalm (ander plat oppervlakte) meteen vlees pakt. Dus idd niet afgeschermd.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)