Welke rig


Plaats reactie
Mike Kempinski
Berichten: 14
Lid geworden op: 12-04-2012 17:35

14-06-2012 17:51

Ik vis op een kleine vijver met karpers van 5-15 kilo, ik twijfel welke rig ik moet gebruiken, hebben jullie een idee??
Jeroen Schulte
Berichten: 508
Lid geworden op: 03-04-2011 13:47

14-06-2012 17:57

Beetje summiere info. De grootte van de karper bepaald niet welke rig jij moet gebruiken. Kortom welk aas? Zachte of harde bodem? Wier? Waterplanten?
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

15-06-2012 00:25

Begin in iedergeval met een maat je 8 of nog beter een 10 .
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Mike Kempinski
Berichten: 14
Lid geworden op: 12-04-2012 17:35

15-06-2012 11:01

Jeroen Schulte schreef:Beetje summiere info. De grootte van de karper bepaald niet welke rig jij moet gebruiken. Kortom welk aas? Zachte of harde bodem? Wier? Waterplanten?


harde bodem maar er licht op sommige plekken zand over, ik gebruik gewoon mainline bolies (tutti frutti) dat is voldoende voor daar en vang ik ook goed op, er zijn waterlelies.
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

15-06-2012 12:08

Mike ,

Je geeft al aan dat je goed vangt , waarom vraag je dan aan ons welke onderlijn je moet gebruiken ?
Zo neemt niemand je vraag serieus natuurlijk .
Als er lelies zijn en verl kleine vis en harde bodem , gebruik dan een inline systeem met een maatje 8 klauwhaak en een lengte van 10 cm bevist op een bedje van crushed boilies .

Mvg jeffrey
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

15-06-2012 12:21

Nog beter ga penvissen je leert dan nog meer over het aasgedrag het lijkt mij er een mooie vijver voor.
Helemaal niks met onderlijnen enne je spaart ook nog eens boilies uit.
Neem blikjes mais om voor te voeren zet een blikje in de vriezer en vis met de ontdooide korrels.
Vissen is een hobby, geen religie!
Mike Kempinski
Berichten: 14
Lid geworden op: 12-04-2012 17:35

15-06-2012 16:45

jeffrey van osch schreef:Mike ,

Je geeft al aan dat je goed vangt , waarom vraag je dan aan ons welke onderlijn je moet gebruiken ?
Zo neemt niemand je vraag serieus natuurlijk .
Als er lelies zijn en verl kleine vis en harde bodem , gebruik dan een inline systeem met een maatje 8 klauwhaak en een lengte van 10 cm bevist op een bedje van crushed boilies .

Mvg jeffrey


dankje voor de tips maar met die bolies wordt goed gevangen, niet altijd door mij maar in het algemeen wel.
ik vis nooit met een inline systeem, waarom moet je een inline systeem gebruiken bij lelies??

Ik vis met een normale rig, 20-30 cm ik gebruik altijd wide gape haakjes van korda maat 8 en een krimpkousje op de haak, een rig van 3 cm, wat over is draai ik om de haak heen tot het aas 3 mm onder de haak hangt..
is dit goed??
fototje: Afbeelding


@douwe, ik doe wel eens penvissen met een licht hengeltje bevalt me ook wel maar ik doe liever afstandvissen op karper
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

15-06-2012 17:33

Mike ,

Je kunt met inline vissen omdat je zelf al aangaf dat de bodem deels ( vooral ) bestaat uit harde stukken .
Als je deze bevist met inline , prikt de karper zich sneller doordat deze geen speling op wartels e.d. Heeft .

Zoals ik je rigs bekijk ( via iphone ) zou ik hier niet meteen mee vissen , de 1e ziet er zelfs uit alsof je het begin juist hebt gestript ipv het "einde" .

Pak een 20 cm stuk onderlijn : strip hiervan een 8 cm .. Maak een hair van het soepele gedeelte , monteer je boilie , zet je haak dmv een knotlessknot vast op 1cm ruimte van je bol , krimpkousje in de haakbocht en een linealgliner .. Stomen en klaar is kees . Dan heb je nog als het goed is een 2 cm soepel gedeelte tussen je haak en het stijvere gedeelte .

Maak de rig een 10 cm lang .

Probeer het eens .. Kijk eens op de site van mtc voor een " veilig " inline systeem : gehaakt en weg !


Ik hoop je op de juiste weg te hebben geholpen .

Mvg jeffrey
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Mike Kempinski
Berichten: 14
Lid geworden op: 12-04-2012 17:35

15-06-2012 21:57

Jeffrey

Bedankt voor alle informatie die je me geeft, Ik ga eens een kijkje nemen naar die inline systemen, en over de rigs, Ik zal dit morgen doen en daarna schiet Ik wat foto's en dan hoop Ik dat dat goed is!
Dankje wel
Plaats reactie