Even voorstellen en rigvraagje!


Plaats reactie
Bas Lievens
Berichten: 20
Lid geworden op: 07-06-2012 21:48
Locatie: utrecht

07-06-2012 22:19

beste karpervissers,

mijn naam is bas lievens, een 26 jarige masterstudent New Media & Digital Culture uit Utrecht. Hoewel ik momenteel aardig druk ben met afstuderen, probeer ik wekelijks wat uurtjes aan de waterkant door te brengen. Ik vis al meer dan tien jaar en kan mezelf een echte 'allrouder' noemen. met de vaste stok op pad, feederen, baarzen met extreem licht materiaal, shadvissen op snoekbaars en met kunstaas en doodaas achter metersnoeken aan. Sinds vorig jaar heb ik mij toegelegd op het karpervissen.

Met het penvissen heb ik vorig jaar leuke vangsten geboekt. ik heb een voorliefde voor vintage materiaal en bestook de karper graag met een hardy fled taylor trotter glashengel met een shakespeare ambidex en zelfgemaakte pauwen pennen. Ik ben echt een struiner, iets wat ik overgehouden heb uit de ook door mij zo geliefde snoekvisserij. heerlijk om 's ochtends de polder at te struinen. lekker weinig mee en jagen maar!

wat kiekjes van het penmateriaal:
Afbeelding
Afbeelding


Sinds een aantal maanden ben ik me echter aan het oriënteren op het statisch vissen. Ik vis met 2.5 lbs 12ft stokken met shimano 6000d baitrunners. Ik vis graag op fortwateren, stadswateren (hoe kan het ook anders in utrecht :P) en afwateringskanalen. De wateren zijn klein, vaak op het diepste punt 4/5 meter diep en hebben een vrij zachte modderige bodem met wiergroei en plompenblad. Nu, ik ben er inmiddels achter dat het statisch karpervissen, en met name het 'eindmateriaal' echt een wetenschap is. Inmiddels heb ik het boek spiegelbeeld gelezen (en het grote karperboek van rini groothuis al in de kast staan) en verschillende karper dvd's gezien. De rig die ik het afgelopen seizoen gebruikt hebt was echt niet ideaal, ondoordacht zelfs. Een klein korda klauwhaakje, hairtje, knotless knot en een onderlijn van zachte soepele braid van vaak wel 30cm, een leadcore leader en 60gram wartellood aan een safety clip. Het gevolg; runs, weinig prikkers, en lossers.

Inmiddels heb ik mij aardig ingelezen en een rig gemaakt. Graag hoor ik wat jullie ervan vinden. Ik vis dus op vrij ondiep water, met modderige bodem met aardig wat wier. De combi-rig is gemaakt van green hornet 25 lbs en 13cm lang, voorzien van een pb intruder semi-longshank haak maat 6, een line alinger van korda krimpkous en een shot on the hook. graag hoor ik wat jullie van deze rig vinden. Ik wil em op 15cm lengte vissen aan een gewoon leadcore systeem met wartellood: 70gram, en op 13cm vissen op een helicopter leader met ook 70gram. ik heb overigens meer materialen aangeschaft, zowel rigmateriaal als haken. dus als je andere suggesties hebt kwa rig op mijn type water dan hoor ik dat graag.

alle tips zijn welkom! Ik ben een echte beginner, maar hou van een degelijke voorbereiding en van investeren in deugdelijke materialen. dus wees vrij om te zeggen wat je wilt! er zit overigens een popup op nu, dit is enkel voor de maat, ik ga vissen met gewon zinkende boillies.

de rig:
Afbeelding

voor een grote, gedetailleerde foto van de rig zie: http://farm8.staticflickr.com/7091/7164159149_d427de7e28_k.jpg

bij voorbaat dank!

groet, bas
gezocht: goedkoop penhengeltje voor mijn broer; beginner. viewtopic.php?f=49&t=69819
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

07-06-2012 22:56

Hoi Bas,

Allereerst, welkom op dit board.

Mooie introductie, we kunnen meteen aannemen dat we hier niet met een beginner te maken hebben wat dingen uitleggen waarschijnlijk wat simpeler maakt.

Voor wat betreft rigs, het is geen rocket science maar om je rigs echt effectief in te kunnen zetten is het wel verdomd handig om de (exacte) werking hiervan te kennen. Het gaat wat te ver om dat hier allemaal uit te leggen maar aan gezien je Spiegelbeeld hebt gelezen denk ik dat je al een aardig idee hebt. Spiegelbeeld heeft een heel uitgebreid rig hoofdstuk voor zover ik me kan herinneren.

Over jouw rig: ziet er op zich prima uit, ben alleen persoonlijk geen fan van de shit on the hook rig. Probeer het eerst zonder dit shotje en kijk eens hoe de haak draait als je 'm met boilie eraan over je hand trekt. Zolang het ringetje zo ver mogelijk naar de bocht toe zit zal je zien dat dit als een gek draait.

Wat nog scherper is, is een stukje siliconenslang wat je helemaal doorschuift tot in de haakbocht, zo neemt de boilie de functie van het zwaartepunt naar de haakpunt verplaatsen over van het shotje. Dat draait echt bizar snel. In sommige gevallen zelfs te snel!

Verder zou ik proberen de krimpkous wat verder te krimpen en die line aligner zou ik ook achterwege laten. Het is een hele hoop gedoe terwijl een stukje gebogen krimpkous hetzelfde doet. Het is dus eigenlijk dubbelop wat je doet.

Mocht je deze rig met een helicoptermontage willen vissen zou ik er een big-eye swivel aan monteren ipv een clip. Dat komt makkelijk vrij in geval van lijnbreuk.

Succes!
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Bas Timmermans
Berichten: 604
Lid geworden op: 02-06-2011 11:16
Locatie: Stadskanaal

07-06-2012 23:24

Welkom naamgenoot :wink:

Ik denk niet dat ik jou wat kan leren. Ik sta een beetje paf van wat je maakt.

Kan er weinig meer van maken, ga vooral zo door. En laat je kunsten en uitvindingen zien. Wat ik tot dusver met enthousiasme naar kijk.

Gr Bas
The art of fishing..... Keep your wife at home!

Friends call met The Carp whisperer :lol:
Bas Lievens
Berichten: 20
Lid geworden op: 07-06-2012 21:48
Locatie: utrecht

07-06-2012 23:39

beste eus en bas,

hartstikke bedankt voor jullie reactie. zoals jullie wellicht al merken ben ik echt een pietje precies. goed nadenken voordat je wat doet en tijd en energie (en geld :P) investeren in je oplossingen. het boek van piet en koen vond ik erg informatief en eigenlijk is de rig daar ook op gebaseerd. nu begrijp ik dat je een rig pas echt kunt beoordelen nadat je em getest hebt. dat neemt niet weg dat ik graag leer van jullie, ervaren karpervissers. de tip van de siliconen tube op de haakbocht is top! dat ga ik vd week eens aanschaffen. zal wel een dun buisje moeten zijn, iemand suggesties voor merken/maten? de shot verdwijnt denk ik. ziet er toch wat vreemd uit zo'n loodhagel op je haak, en eerlijk gezegd draait de haak ook al lekker zonder shot on the hook. aangezien ik echt een voorstander ben van less is more, lekker simpel dus, gaat de shoit bij deze weg (ik was er eigenlijk ook enkel lekker door gemaakt door een filmpje van piet vogel)

waar ik nog onzeker over ben is de lengte van de rig. en eigenlijk heeft dat net zoveel te maken met het leadcore systeem. ik heb begrepen dat inline lood niet aan te raden is op zachte bodems. op de ene hengel wil ik dus een gewoon leadcore systeem met wartellord monteren, op de andere hengel een helikopter leader.

- vraag een: welke lengte rig past bij de 'gewone' leader, welke lengte rig is geschikt voor de helicopter leader? welke loodgewichten raden jullie aan?

- vraag twee; ik heb een big eye swivel. maar hoe bevestigen jullie de rig aan de swivel? ik heb nu een achtknoop gelegd in het green hornet en daar een quicklock op gezet. een idee is het maken van een grotere lus, zodat ik de rig door de bigeye wartel steek en dan heel de rig door het lusje haal. zijn er mooiere oplossingen zonder dat de rig definitief aan de leader gemonteerd hoeft te zijn?

-vraag drie: ik kreeg het 1.6mm krimpkous (korda) niet veel krapper. hoe krimpen jullie dit zonder je braid te beschadigen? kan ik het ook in kokend water leggen?
gezocht: goedkoop penhengeltje voor mijn broer; beginner. viewtopic.php?f=49&t=69819
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

07-06-2012 23:49

Bas,

Graag gedaan. :wink:

Antwoord 1: Ik zou voor beiden dezelfde lengte aanhouden, de verschillende loodmontages vangen het verschil tussen harde en zachte bodems al op. Dus zachte bodem > helicoptermontage, harde bodem > inline lood. 15cm is een mooi uitgangs punt, van hieruit verder tweaken naar gelang de plek van inhaking en/of lossers, losse piepen/halve runs.

Antwoord 2: Onderlijn door kleine oog big eye swivel, dan swivel door het lusje van je onderlijn, aantrekken...klaar. Lekker makkelijk onderlijnen wisselen ook. Als je het lusje ong 1,5cm maakt kan je het doen zoals je omschreef.

Antwoord 3: Ik hou het altijd boven stoom maar je kan het ook gewoon in kokend water gooien. Bijna alle onderlijnen kunnen daar tegen. (Kryston Silkworm niet!)
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Bas Timmermans
Berichten: 604
Lid geworden op: 02-06-2011 11:16
Locatie: Stadskanaal

08-06-2012 00:03

Bas PBtje
The art of fishing..... Keep your wife at home!

Friends call met The Carp whisperer :lol:
Johan van Sloten
Berichten: 161
Lid geworden op: 18-02-2012 11:12

08-06-2012 08:27

@ bas lievens, ik zie dat je gecoat onderlijn materiaal gebruikt, dit kan, maar op modderige bodems zou ik het niet doen, vooral als je lood een stukje weg zakt, en het is vrij stug kan het een beetje recht op gaan staan dat gecoate deel en dat is niet fijn, mijn mening is dan ook op modderbodems liefst heel soepel en cm of 20. je rig ziet er trouwens prima uit voor een beginnen maar zoals al gezegt doe je het een beetje dubbelop een line aligner en naar de haak toe gebogen krimpkous. en oja meeste krimpkous krimpt meer met stomen dus probeer dat eens!
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

08-06-2012 10:01

Nou welkom dan maar hier ;)

en op je rig heb ik geen op of aanmerkingen ziet er goed uit, maar wel voor een harde bodem.
ik zal er verder niet op in gaan want scipio heeft het al uitgelegd.
maar je krimpkousje ff afstomen is wel een muts :P

succes met je vangsten en het knutselen van je rigs.
Oja joh!!!
Bas Lievens
Berichten: 20
Lid geworden op: 07-06-2012 21:48
Locatie: utrecht

11-06-2012 11:51

heren,

heel erg bedankt voor jullie reacties. dit is het resulaat. ik ga de rigs vrijdag testen! ben benieuwd!

bovenste rig; Basis rig. 14cm lang. basis van PB chameleon, semi/medium longshank; PB intruder maat 6, hair op 1-1.5 cm; knotless knot, krimpkous korda. wordt gevist aan een standaard safety clip leadcore systeem met 70 gram lood.

onderste rig; combi rig. 13cm lang. basis PB green hornet, semi/medium longshank; PB intruder maat 6, hai op 1-1.5 cm; knotless knot. krimpkous fox. wordt gevist aan een helicopter rig leadcore systeem met 70 gram lood.

Afbeelding
gezocht: goedkoop penhengeltje voor mijn broer; beginner. viewtopic.php?f=49&t=69819
Plaats reactie