Inline systeem


Laurens Zon
Berichten: 10
Lid geworden op: 07-05-2012 14:53

07-05-2012 15:01

Beste karpervissers,

Ik kom net terug van vakantie en heb daar een karpervisser ontmoet die viste met een inline lood systeem. Ik ben normaal gesproken roofvisser, maar nadat een karper mijn drijvende broodvlok opslokte ben ik van gedachte veranderd. Wat een kracht hebben die vissen, de dril was geweldig. Al snel zat ik nachten lang aan de waterkant naar de hengel te staren.
Eenmaal thuis gekomen ging ik op internet zoeken naar zo'n systeem. Je kijkt op webshops maar je kan er maar niet uitkomen hoe alles heet en het is moeilijk om te bepalen of je alle benodigdheden heb. Daarom de vraag of jullie een foto of iets dergelijks van jullie inline-/schuifsysteem kunnen plaatsen zodat ik snel aan de slag kan.

Laurens
stefan broks
Berichten: 1085
Lid geworden op: 01-08-2008 10:34
Locatie: schijndel

07-05-2012 15:33

laurens,

het is eigenlijk vrij simpel je koop een inline loodje bij de winkel je zult zien dat er aan de boven kant een stukje zacht of hard plastic uit steek daar bevestig je de tube aan door middel van hem er in te schuiven of een tailrubber. als je wilt dat het lood vast zit zodat die meteen gehaakt word op het lood trek je de wartel onder in het lood(insert). wat ik je adviseer is om een keer naar de viswinkel te gaan en je daar alles uit te laten leggen!


succes met de vangste

mvg, stefan broks
Gebruikersavatar
Lennart Zoeter
Berichten: 199
Lid geworden op: 26-03-2011 09:58
Locatie: Bergen op Zoom

08-05-2012 15:12

plaatjes maken het misschien ietsjes duidelijker.

Afbeelding

als het goed is heeft je inline loodje een zogehete "insert". deze insert schuif je over de wartel van je onderlijn en je hebt een vast loodsysteem.
let op dat je deze niet zo goed kan gebruiken op een modderige bodem omdat je onderlijn dan de blubber in word getrokken.

wat je ook kunt gebruiken is een safety clip:

Afbeelding

je lood doe je aan de clip waar je het rubbertje (tailrubber) overheen schuift. vervolgens schuif je de safety clip over de wartel van je onderlijn.

de wartelmaat die je dan nodig hebt voor je onderlijn is als het goed is maat 8. deze kun je er nog net in doen en hij blijft ook stevig zitten.

veel succes met karpervissen maar pas op, het is nogal verslavend ;)
2012
karper: 9 schubkarpers
brasem: 1
zeelt: 0
snoek: 1 (op mn pop-up ;) )
Gebruikersavatar
leen snoek
Berichten: 607
Lid geworden op: 11-11-2010 22:19

08-05-2012 22:47

Laurens Zon schreef:Beste karpervissers,

Ik kom net terug van vakantie en heb daar een karpervisser ontmoet die viste met een inline lood systeem. Ik ben normaal gesproken roofvisser, maar nadat een karper mijn drijvende broodvlok opslokte ben ik van gedachte veranderd. Wat een kracht hebben die vissen, de dril was geweldig. Al snel zat ik nachten lang aan de waterkant naar de hengel te staren.
Eenmaal thuis gekomen ging ik op internet zoeken naar zo'n systeem. Je kijkt op webshops maar je kan er maar niet uitkomen hoe alles heet en het is moeilijk om te bepalen of je alle benodigdheden heb. Daarom de vraag of jullie een foto of iets dergelijks van jullie inline-/schuifsysteem kunnen plaatsen zodat ik snel aan de slag kan.

Laurens


Ik zou dit inline systeem aanbevelen:
PB Hit & Run Inline System
https://shop.strato.com/epages/61932441 ... s/29604000
Afbeelding

Afbeelding

Van de tekst is dit waar het voor mij om draait:
"Mocht er tijdens de dril een eventuele lijnbreuk optreden, dan zal de karper bij dit systeem zowel lood, hoofdlijn en eventuele voorslag kwijt raken. Het Hit & Run Inline Loodsysteem behoort daarmee tot een van de veiligste loodsystemen ter wereld".

Dat van dubbele/snellere registratie vind ik niet relevant, want op het moment dat de vis met kopschudden begint is tie sowieso al geprikt en gaat tie er in no time al vandoor.


Hetzelfde principe is er ook voor een loodbevestiging met een clip. Het principe/werking is feitelijk exact gelijk aan de inline uitvoering, maar de bevestiging is wat anders. En het is een stuk goedkoper omdat je aan de clip elk lood waar een wartel aan zit kan gebruiken :
https://shop.strato.com/epages/61932441 ... s/29604050
Afbeelding
met
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb het overigens vorige week nog mogen ervaren: lijnbreuk op de knoop van de hoofdlijn aan de Piet Vogel Free-Fall "leadcore".
6 dagen later had ik deze vis weer aan de haak en het enige wat er over/achtergebleven was, was de rig met haak en de wartel.
Gebruikersavatar
shiffrin lugten
Berichten: 650
Lid geworden op: 21-03-2010 10:06
Locatie: Ultimate cheyenne

10-05-2012 20:36

Dat systeem van pb kan je zelf ook namaken met fox inline lood en een free fall leader.Velen malen goedkoper.Even op de site van mtc kijken hoe je het moet doen.
Een karper in de morguh is een dag zonder zorguh
Gebruikersavatar
leen snoek
Berichten: 607
Lid geworden op: 11-11-2010 22:19

10-05-2012 20:45

shiffrin lugten schreef:Dat systeem van pb kan je zelf ook namaken met fox inline lood en een free fall leader.Velen malen goedkoper.Even op de site van mtc kijken hoe je het moet doen.
.

Klopt.

Dezelfde functionaliteit kan ook met bv ACE inline lood i.c.m. PV Free fall leader gerealiseerd worden.

Maar of het inline moet zijn voor de gewenste functionaliteit, nee dat niet.
Gebruikersavatar
Lennart Zoeter
Berichten: 199
Lid geworden op: 26-03-2011 09:58
Locatie: Bergen op Zoom

12-05-2012 21:32

- men neme een normaal loodje en men boort daar een gaatje (ongeveer 3-4 mm diep) in aan de tegenovergestelde kant van de wartel.
- frutsel daar met enige moeite een omgebogen stuk metaaldraad in en maak dit vast met een goed klevende lijm.
- zorg voor een rubbertje (stukje krimpkous of siliconen tube) op je onderlijn die goed afklemt (niet te goed :lol: ) op het omgebogen stuk metaaldraad.
- haal je hoofdlijn door de wartel van je onderlijn en knoop vervolgens het lood aan de hoofdlijn (je onderlijn kan dus vrij schuiven over de hoofdlijn!!!)
-schuif de wartel van je onderlijn tot aan het lood en plaats het rubbertje over het metalen draad.

test of het rubbertje loskomt als je het kopschudden nabootst.

het is niet helemaal een inline loodsysteem maar het lijkt er veel op en werkt prima als je het goed hebt gemaakt.
2012
karper: 9 schubkarpers
brasem: 1
zeelt: 0
snoek: 1 (op mn pop-up ;) )
Gebruikersavatar
shiffrin lugten
Berichten: 650
Lid geworden op: 21-03-2010 10:06
Locatie: Ultimate cheyenne

15-05-2012 20:32

waarom moeilijk doen al het supermakkelijk kan.
http://www.mtcbaits.nl/-OgM3-/nl/nieuws/nieuws/Kelvin/
Een karper in de morguh is een dag zonder zorguh
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

15-05-2012 21:13

Omdat de diameter van die insert wel heel erg krap is. Gevolg laat zich raden, de knoop loopt er minder goed doorheen,zeker met een beetje vuil erop.
Jan Vitam
Berichten: 167
Lid geworden op: 20-01-2003 01:00
Locatie: Scheveningen

17-05-2012 12:43

Niet alleen de diameter van die insert speelt hierbij een rol, door het aantrekken van de lus achter de kop van de insert wordt de diameter minder en zal de knoop / het knoopje er minder makkelijk doorheen getrokken kunnen worden. Voor de rest een prima alternatief voorstel !.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

21-05-2012 07:53

Hahahaha ......

Arme Laurens, de bekeerde snoek visser, die stelt een vraag en is inmiddels wel afgehaakt denk ik na de gegeven antwoorden :-).
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

21-05-2012 10:56

kijk eens hier zo:

Veilig vissen deel 1,2,3
inline lood http://www.hsvog.nl/kca/KCA%20artikel%2026.htm
safety rig http://www.hsvog.nl/kca/KCA%20artikel%2025.htm
running rig http://www.hsvog.nl/kca/KCA%20artikel%2027.htm


Aangezien ik ook las dat je op roofvis zit hier een plaatje hoe het werkt met dood aas..
eigenlijk precies het zelfde maar je wou plaatjes zien dus bij deze:

Afbeelding
Oja joh!!!
Jan Vitam
Berichten: 167
Lid geworden op: 20-01-2003 01:00
Locatie: Scheveningen

21-05-2012 12:49

R de Winter schreef:Aangezien ik ook las dat je op roofvis zit hier een plaatje hoe het werkt met dood aas..
eigenlijk precies het zelfde maar je wou plaatjes zien dus bij deze:


Niet helemaal juist dat het '' eigenlijk precies hetzelfde is '', het andere systeem werkt o.a. met een dubbele lus waardoor de leader dubbel zo snel door de insert/lood wordt getrokken als bij 't door jou getoonde en op de website beschreven inline-systeem.
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

21-05-2012 19:12

zoals het op de mee gestuurd links staat zie ik geen dubbele lus hoor??

en het gaat om het gebruik van inline, en zo gebruik je het toch?
maar goed het is denk wel duidelijk zo.
Oja joh!!!
Jan Vitam
Berichten: 167
Lid geworden op: 20-01-2003 01:00
Locatie: Scheveningen

21-05-2012 19:36

Een spraakverwarring waarschijnlijk, zie
http://www.mtcbaits.nl/-OgM3-/nl/nieuws/nieuws/Kelvin/
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

22-05-2012 09:07

ik ken dat systeem ook jan, je kan inline op zoveel verschillende manieren gebruiken.

en ik zelf vis ook met dubbele lijn ;)
Oja joh!!!
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

22-05-2012 12:43

Ik heb de "MTC-versie" van het PB hit & run systeem ook geprobeerd en vond het toch niet optimaal. Ik vind de leader niet goed genoeg door de insert schuiven en misschien erger nog, als het wat vast zit, kan de insert uit het lood komen indien deze niet vastgelijmd wordt. Weg visveilig-systeem.....
Jan Vitam
Berichten: 167
Lid geworden op: 20-01-2003 01:00
Locatie: Scheveningen

22-05-2012 13:56

Inderdaad Jeroen, als bv. het verbindingsknoopje tussen leader en hoofdlijn (ietwat) blijft steken in de insert na een breuk kan de insert uit het lood worden getrokken, echter zal het lood altijd achterblijven dus de visveiligheid valt dan m.i. wel mee want de vis zal deze insert ook altijd wel kwijtraken. Of bedoel je iets anders ?.
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

22-05-2012 14:53

Exact, als om één of andere reden de insert uit het lood komt zal de vis na lijnbreuk de hele bende achter zich aanzeulen, op het lood na.
Jan Vitam
Berichten: 167
Lid geworden op: 20-01-2003 01:00
Locatie: Scheveningen

22-05-2012 15:09

Als je dus de insert in het lood vastlijmt Jeroen, zoals door jou in een eerdere post vermeld, zal de vis na lijnbreuk veelal ook het lood mee slepen !?.

Mijn conclusie: het alternatieve inline systeem van MTC werkt wel degelijk als je enerzijds een (zeer) gladde leader gebruikt tezamen met een platte dan wel taps toe - / aflopende knoop tussen leader en hoofdlijn en de lus achter de kop van de insert niet te strak aandraait.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

22-05-2012 15:17

Blijft triest dat gerommel in de marge. Wat visveiligheid aangaat worden nog steeds onverantwoorde systemen door keutelboertjes gepropageerd. :oops:
Jan Vitam
Berichten: 167
Lid geworden op: 20-01-2003 01:00
Locatie: Scheveningen

22-05-2012 15:27

pj otte schreef:Blijft triest dat gerommel in de marge. Wat visveiligheid aangaat worden nog steeds onverantwoorde systemen door keutelboertjes gepropageerd. :oops:


Neem toch niet aan hr. Otte dat u dit door MTC Baits voorgestelde alternatief als 'gerommel in de marge 'wilt betitelen en hen - MTC Baits - wilt neer- c.q. wegzetten als keutelboertjes ?.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

22-05-2012 15:44

Nadeel van de versie van de 'Keutelboertjes', de leader klemt zichzelf af door de zachte insert. Je moet het echt het lood in proppen en dat is nu net iets wat je niet wilt.

Hit 'n Run en dan met name de clips ( waarbij het lusje om beide delen van de clip gaat, zodat je NEVER het lood lost) is nog steeds het beste op dit gebied.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Jan Vitam
Berichten: 167
Lid geworden op: 20-01-2003 01:00
Locatie: Scheveningen

22-05-2012 16:02

Sven van Anrooy schreef:Hit 'n Run en dan met name de clips ( waarbij het lusje om beide delen van de clip gaat, zodat je NEVER het lood lost) is nog steeds het beste op dit gebied.


Geheel en al mee eens Sven echter 'we' hebben 't hier wel over 't inline systeem en een alternatief voorstel, ik heb 't zelf ook gebruikt en vind jouw bemerking dat je de insert echt in het lood moet proppen een ietwat overtrokken.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

22-05-2012 17:23

Met alle respect, gezien de veel te krappe doorgang in de insert is dit systeem NIET visveilig genoeg, en dus gerommel in de marge. Waarom geeft iedereen kapitalen uit aan aas, en materiaal maar zijn ze te beroerd nieuw loodjes te kopen?

mvg martijn