hoe belangrijk vind jij de eindpresentatie!?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans van Vrouwerf
Berichten: 526
Lid geworden op: 11-06-2003 02:00
Locatie: aant watur
Contacteer:

24-07-2003 11:01

Bij deze even een nieuwsgierige vraag
onder de boarders

In welke mate bepaald de eindpresentatie jou visserij?

Vind je dat je rig bijvoorbeeld belangrijk is voor het vangen van juist die ene vis

Of heb je eerder iets van ik heb een rig die goed vangt and why change a winning team..het gaat meer om de voerstrategie!

ben benieuwd

Met nieuwsgierige groet
hans
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

24-07-2003 11:42

Voer mij is het belangrijker dat de vis mijn aas vertrouwd en kent! Als ze eenmaal gewend zijn aan mijn boilie dan hoef ik er niet meteen een nieuwe superrig op te zetten terwijl ik een rig heb waar ik gewoon goed op vang... Als die beessies gaan azen op je boilie dan pakken ze je haakboilie ook met vertrouwen, of je dan met een huis-tuin-en-keuken-ri vist of de nieuwste en modernste rig...

Voeren is voor mij belangrijker! Al wil niet zeggen dat een rig niet belangrijk is want dat is hij wel zeker!
Gebruikersavatar
Hans van Vrouwerf
Berichten: 526
Lid geworden op: 11-06-2003 02:00
Locatie: aant watur
Contacteer:

24-07-2003 11:53

Zit zeker wat in marijn
ik was het aas even in mijn pleidooi vergeten op te nemen :grin:

Maar stel nou dat je met bijvoorbeeld een single hookbait vist het lijkt mij dan dat je rig vele malen belangrijker word of zie ik dit verkeerd

Je kan het in zo een geval ook zien dat de karper niet weet wat hij hier mee moet doen en dat de meest standaard rig die je kan verzinnen alsnog zou moeten haken
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

24-07-2003 12:51

Ik vis veel op een kanaal waar (nog) geen dressuur heerst en ik vis veel single hook bait omdat er veel krabben zwemmen! Ik maak altijd 1 voesrtek en de andere 2 hengles bevis ik single hook bait! Ik hoop dat de vis mijn boilie al een keer is tegengekomen en hem kent. Ik gebruik daarvoor een gewone line aligner, een doodgewone simpele rig... Ik pakte op deze 2 hebngels (single hook bait) in 2.5 uur tijd 9 vissen! En dat zonder maar 1 boilie bij te voeren...

De vis aaste gewoon met vertrouwen op mijn boilies omdat ze wel in de buurt al deze boilies hadden gevonden en er vertrouwd mee waren! Laatst viste ik met een recoil-rig single hook bait en ja, ook dat ging goed...

Ik denk dat vertrouwen in het aas het belangrijkste is, als ze vertrouwen hebben in je aas dan maakt het niet uit hoe je vist... Vis je op een stek single hook bait met een boilie die de karper niet kent, dan kan een speciale rig weer voordelen hebben, maar dat hoeft niet per sé.
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

24-07-2003 17:08

Gewoon vertrouwen hebben in je eigen eind-
presentatie, en dan komt de rest van zelf
goed! :wink:

groetjes Benny
Ramon Luttikholt
Berichten: 65
Lid geworden op: 05-06-2003 02:00
Locatie: Goor

23-08-2003 01:26

Aangezien vertrouwen pas komt als je weet waar je mee bezig bent en waarom, is het laatste wat ik zou geloven dat de rest vanzelf komt. Als het zo makkelijk was geweest hadden er nooit zoveel berichten op dit board gestaan.

Ik wil wel altijd de zekerheid dat een rig doet wat ik ervan verwacht (en dat gebeurd minder vaak dan ik zou willen). Luc de Baets bijvoorbeeld stelt dat je veel problemen van rigs weg kunt werken door serieus voor te voeren. Nou, misschien dat bij hem het geluk komt aanwaaien, maar bij mij niet. Ik ben al een tijdje bezig om hier zoveel mogelijk vissen te laten wennen aan mijn aas en ik heb het idee dat ik al aardig op weg ben. Even een leuke anekdote hierover:

Nog niet zo lang terug heb ik een sessie gemaakt op een stuk kanaal waar de vissen dus redelijk gewend zijn aan het aas. Ik heb hier 3 nachten gevist, verschillende maar identieke stekken op hetzelfde bevoerde stuk. Eerste nacht: 23 runs, 2 lossers. Tweede nacht: 0 runs (!!!). Derde nacht: 4 runs, 2 lossers. En het lijkt erop dat dit voornamelijk, zo niet enkel te maken had met het veranderen van de haak. Dan ga je je toch afvragen hoe goed je eindpresentatie eigenlijk is. Gelukkig ben ik nieuwsgierig aangelegd (soms word je wel eens moe van jezelf hoor) en ga hier dan op doorborduren tot ik meer inzicht heb in de oorzaak.

Dus goed voorvoeren staat in mijn ogen absoluut niet garant voor een betere werking van de presentatie.

Gr Ramon
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

23-08-2003 01:59

Ramon,

Vertrouwen hebben in de rig die je gebruikt
is een goed iets! De rig die ik het meeste
gebruik daar heb ik zoveel vertrouwen in, dat
ik met een gerust hart plaats neem achter
m'n hengels! Wel pas ik m'n haak aan, aan de
omstandigheden dan bedoel ik niet het formaat
haak want ik vis altijd met kleine haken, maar het type haak!
Wel vis ik altijd met verschillende lengtes
onderlijnen, afhanklijk van aasgedrag, type
haak en het soort bodem!
Een goede rig is dus in mijn ogen wel belang-
rijk, maar er zijn zaken die ik nog belang-
rijker vind, zoals observeren, voeren enz.
Bij instant vissen kan een afwijkende rig
keuze best voor een beter resultaat zorgen,
maar als je voor voerd dan is een afwijkende
rig niet zo van invloed, omdat je de vis "als
het goed is" zoveel vertrouwen in het aas
hebt gegeven dat een afwijkende onderlijn
absoluut geen meerwaarde heeft!
Dus waar moet een onderlijn aan voldoen:
1- Moet goed haken
2- Moet verantwoordelijk zijn bij lijnbreuk.
3- Moet goed schuurbestendig zijn.
4- Haak moet zo min mogelijk schade toe brengen aan de bek.
5- Moet zo min mogelijk lossers geven.

Tot slot: Bij obstakels moet een onderlijn
zo simpel mogelijk zijn, zonder poespas! Hoe
meer poespas nu, hoe zwakker en kwetsbaarder
het geheel word!
En met experimenteren is niks mis! :smile:

groetjes Benny
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

23-08-2003 08:00

Ikzelf spendeer zeer veel tijd aan mijn eindpresentatie. Het kan soms wel zijn dat ik met 1 onderlijn etc, meer dan een kwartier bezig ben. En als het me dan niet aanstaat gooi ik gewoon alles weg.

Mijn doel is om te proberen 100% van de runs, ook daadwerkelijk om te zetten in gevangen vis. Ik mag gelukkig zeggen dat de laatste 25 runs omgezet zijn in vis, op 1 vis na, maar die verspeelde ik in een boom, en dit lag dus niet aan de onderlijn.

Ik ben hier zo geobsedeerd door, om een hele simpele reden. Vorig jaar was ik nogal wel eens slordig, gewoon wat eraan knallen en dan komt het wel goed. Totdat ik een zware vis eraan kreeg op de maas, die na een tijdje losschoot. Op dat moment heb ik tegen mezelf gezegd dat dat nooit meer mag gebeuren. En sindsdien is ook vrijwel alles eruit gekomen wat ik eraan kreeg.

Zo goed mogelijk, betekend bij mij ook zo simpel mogelijk. Een 20cm lange nylon onderlijn, gevlochten soepele hair, aas minimaal 1cm onder de haakbocht, haakmaatje 6, en dan een meter leadcore icm safetyrig systeem. Dit doet het bij mij altijd en overal.

Dit alles heb ik beetje bij beetje samengesteld in de jaren dat ik op karper vis, en moet zeggen dat het ik nu echt tevreden ben over de presentatie.

mvg
stefan

ps. de meeste crediet van mijn nieuwe rig gaat uit naar een vismaat en tevens goede vriend, Sjoerd Groot, die mij vooral de voordelen van deze rig vertelde.
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

23-08-2003 13:05

Maar ik blijf erbij: Heb vertrouwen in je
eigen eindpresentatie, dan komt de rest vaak
vanzelf goed! Wie geen vertrouwen in z'n
materiaal en dergelijke heeft, die vist naar
mijn mening niet optimaal! Waarom? Omdat als
je geen vertrouwen heb je steeds aan jezelf
gaat twijfelen, en van twijfel komt gebrek!

groetjes Benny
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

25-08-2003 12:01

Maar als er een "fout"in je onderlijn zit dan verspeel je ze,ook al heb je nog zoveel vertrouwen in je onderlijn.

Ik ben ook altijd met onderlijnen bezig en ik probeer van alles.Ik heb nu een onderlijn waarvan ik weet dat hij vrijwel 100% goed is.Ik verspeel gemiddelt 1 op de 30 vissen en dat is niet zo slecht lijkt mij :wink:

Als ik ook maar enige twijfels in mijn onderlijn heb maak ik een nieuwe.
Ik maak ook nooit onderlijntje van te voren omdat ik altijd mijn onderlijn aanpast aan het water en gebruikte aas.

Ik ken mensen die doen er vrijwel geen moeite voor.Even een voorbeeld onderlijntje van hun.

stiff-rig van 15 cm lang of soms langer
haak(je) 2
boilie van 18mm
boilie hangt 2mm onder de haak

En dan vinden ze het raar dat ze vis verspelen.

En doe niet moeilijk als het niet hoeft,zelf op zwaar bevist water verspeel ik bijna niks met een standaard boilie rig zonder rare dingen.
Bob Smit
Berichten: 133
Lid geworden op: 25-03-2002 01:00
Locatie: enschede

25-08-2003 19:43

Ik vis 9 van de 10 keer met een standaardonderlijn, al dan niet van nylon geknoopt.
Verspelen doe ik zeer zelden.
Ik hecht meer waarde aan de stekkeuze en het aas, dat zijn in mijn ogen de bepalende factoren.
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

25-08-2003 20:47

Bob,

Ik ben het zeker met je eens!
Observeren, stekkeuze, juiste tijd en het
aas, zijn in mijn ogen ook hele belangerijke
factoren!
Het is natuurlijk wel zo dat je systeem goed
moet zijn, maar in veel gevallen volstaat dan
een gewone standaard onderlijn uit gerust met
een line-aligner!

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

25-08-2003 22:37

De rig moet in balans zijn dat is het belangrijkste,ongeacht of je een stif,nylon,soepel of wat ever vist.

Sommige wateren en situatie vragen een wat aangepaste rig(nee nee niet gelijk een of andere ingewikkelde rig maar bv korter of juist langer)
Voor de rest gebruik ik nog steeds een vrij standaard rig die welliswaar aan enkele kwalitiets eisen moet voldoen maar verder geen poespas.


Wil.
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

25-08-2003 22:51

Op 2003-08-23 13:05, schreef Benny van de Werfhorst:
Maar ik blijf erbij: Heb vertrouwen in je
eigen eindpresentatie, dan komt de rest vaak
vanzelf goed! Wie geen vertrouwen in z'n
materiaal en dergelijke heeft, die vist naar
mijn mening niet optimaal! Waarom? Omdat als
je geen vertrouwen heb je steeds aan jezelf
gaat twijfelen, en van twijfel komt gebrek!

groetjes Benny




En heel erg simpel: Wanneer heb je er vertrouwen in? Als je er goede ervaring mee hebt. Nietwaar?

Kone :grin: Koen
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

25-08-2003 22:52

Klopt!

groetjes Benny
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

25-08-2003 22:55

Op 2003-08-25 22:37, schreef Wil Jeurninck:
De rig moet in balans zijn dat is het belangrijkste,ongeacht of je een stif,nylon,soepel of wat ever vist.

Sommige wateren en situatie vragen een wat aangepaste rig(nee nee niet gelijk een of andere ingewikkelde rig maar bv korter of juist langer)
Voor de rest gebruik ik nog steeds een vrij standaard rig die welliswaar aan enkele kwalitiets eisen moet voldoen maar verder geen poespas.


Wil.


Het is inderdaad wel van belang dat je rig in balans is! Zelf experimenteer ik ook re-
gel matig met de lengte, ook afhanklijk van
de te gebruiken haak!

groetjes Benny
Plaats reactie