vraagje over stiffrig


Plaats reactie
Jeroen Brouwer
Berichten: 44
Lid geworden op: 01-07-2003 02:00
Locatie: Lelytad

23-07-2003 17:51

Hoi Mensen,

Ik heb nu al een aantal x iemand met een stiffrig zien vissen en er ook aardig veel over gelezen op t forum maar waar ik niet achter kan komen is in wat voor situatie je nou de stiffrig gebruikt en wat het nut ervan is t.o.v de gevlochten onderlijnen. De lengte moet zoals ik het hafd begrepen een cm of 10 zijn??anders werkt ie niet goed???en hoe kan ik het beste een hait eraan maken, gewoon met dezelfde lijn of n aparte hair????

Alvast bedankt,
grtjs Jeroen

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Jeroen Brouwer op 2003-07-23 18:38 ]</font>
Jelle Rijmt
Berichten: 202
Lid geworden op: 07-03-2003 01:00

23-07-2003 21:52

mmm,veel vrage jo... heb zelf niet echt een uitgebreide ervaring met stiff rigs, maar ze zijn heel handig bij bijvoorbeeld lang worpen, in de war werpen wordt namelijk tot een minimum beperkt.
Van die max 10cm weet ik zo niet,mag denk ik best wel wat langer zijn ook.
En de hair, volgens mij een kwestie van voorkeur, je doet maar...

ben zeker dat iemand anders je er war meer weet over te zeggen :grin:
greetz
rick schoonaard
Berichten: 549
Lid geworden op: 23-05-2003 02:00
Locatie: amersfoort
Contacteer:

23-07-2003 23:53

de lengte van de stif rig waarin ie effectiev werkt is afhankelijk van het materiaal wat je gebruikt gebruik je bv kryston snakebite of snake skin en suffix superof heavy skin is dat idd 10 cm maar gebruik je amnesia of een andere dikke nylon/monofilament soort dan kan je m ook wat langer maken tot wel 35 cm indien nodig.

over de hair als je suffix of kryston gebruikt dan kun je de mantel er af pellen zodat je wel een soepele hair krijgt dit prefereer ik je kan er eook een d-rig aan vast knopen gebruik je amnesia/dik nylon dan kun je ook de hair knopen van het onderlijn materiaal je krijgt dan wel een extreem stijve hair dus zou ik er een apart hair aan knopen van een soepel materiaal

mzzl

oja en waarom het schijnt dresuur doorbrekend te zijn dat is volgens mij de reden maar als er andere zijn zal dat hopelijk wel gepost worden
volg mij op twitter: @rickschoonaard http://twitter.com/rickschoonaard
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

24-07-2003 00:11

Rick,

Ik ben het niet helemaal eens met je!

1- Ik zie snakebite niet als stiff materiaal,
dit is meer voor combi-rigs en ten tweede
vind ik snakebite of dergelijke nog iets te
soepel voor stiff-rigs.
2- Waarom zou je bij amnesia je stiff-rig b.v. wel tot 35cm maken? Ik zie hier totaal
het nut niet van in, omdat de werking van een
stiff-rig volgens mij zo helemaal verloren
gaat! Het beste vis je hem "naar mijn mening"
zo rond de 10cm, en met goed stug materiaal
zoals b.v. amnesia 25lb.
3- Ik ben het wel met je eens dat je beter
een aparte soepele hair kunt aanknopen, omdat
anders de haak te veel gestuurd word door de
te stugge hair!

groetjes Benny
rick schoonaard
Berichten: 549
Lid geworden op: 23-05-2003 02:00
Locatie: amersfoort
Contacteer:

24-07-2003 10:25

Op 2003-07-24 00:11, schreef Benny van de Werfhorst:
Rick,

Ik ben het niet helemaal eens met je!

1- Ik zie snakebite niet als stiff materiaal,
dit is meer voor combi-rigs en ten tweede
vind ik snakebite of dergelijke nog iets te
soepel voor stiff-rigs.
2- Waarom zou je bij amnesia je stiff-rig b.v. wel tot 35cm maken? Ik zie hier totaal
het nut niet van in, omdat de werking van een
stiff-rig volgens mij zo helemaal verloren
gaat! Het beste vis je hem "naar mijn mening"
zo rond de 10cm, en met goed stug materiaal
zoals b.v. amnesia 25lb.




1 helemaal mee eens benny maar het word veel gebruikt dus waarom niet als stiff rig materiaal erbij zetten als jeroen dit fijn vindt kan hij het denk ik gewoon gebruiken
2 ik gebruik zelf altijd 55/00 nylon dit is zo stijf dat het op 35 cm nog zijn werking niet verliest je zou het bv kunnen gebruiken bij the method zodat je haakaas buiten de voerplek licht of bij een modderige bodem zodat je zeker weet dat je aas nog op de moder licht en niet eronder zelf gebruik ik het niet zo lang maximaal 15 cm maar bij deze ook om alle optie voor jeroen open tehouden.


had ik dat van dat dresuur doorbrekende trouwens goed ???

mzzl
volg mij op twitter: @rickschoonaard http://twitter.com/rickschoonaard
Gebruikersavatar
Hans van Vrouwerf
Berichten: 526
Lid geworden op: 11-06-2003 02:00
Locatie: aant watur
Contacteer:

24-07-2003 10:56

Je zat goed met de dressuur doorbrekendheid van deze rigs rick wat mij betreft...

Wat mij wel opvalt is als je de stiffs inzet op wateren waar zelden of nooit gevist word het nog wel eens kan leiden tot enige lossers waarom ik zou het niet weten maar het aantal losers blijft wel vrij laag maar het gebeurd wel

ik snap nu ook je 35cm verhaal (tip probeer ook eens de 25lb stiff rigger van esp super!) icm the method. Voor een modderige bodem zou ik echter werken met high risers of presentation pva foam dit werkt vele malen beter (en niet te zwaar lood)

met stijve groet
hans
Clen Somai
Berichten: 44
Lid geworden op: 15-05-2003 02:00
Locatie: Flevopolder

24-07-2003 11:19

Beter een kleine die steigerd dan een grote die weigerd toch!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

24-07-2003 11:20

Probeer eens snake-bite type materiaal te strekken onder stoom. Wel zo dat de mantel niet smelt natuurlijk. Materiaal wordt daarmee rechter en stijver.

Groeten, Kees
Willem Barnas

24-07-2003 12:32

Heren,

Ik vis sinds een jaar of vier veel met (echte) stiff-rigs en heb er veel goede ervaringen mee. Hoe ziet mijn stiff-rig eruit?

12cm. 20Lb. Amnesia (wit)
ESP Raptor G4 #4
Flexi-ring wartel (Korda, PB, Fox)

In tegenstelling tot wat ik vaak gelezen heb vis ik een stiff-rig altijd met een zeer soepele hair (20/00 dyneema of 14lb. Super Silk van Kryston). Ik heb het ook wel met een stugge hair geprobeerd, maar dit leverde minder mooi gehaakte vissen op. De flexi-ring wartel knoop ik aan de Amnesia d.m.v. een omgekeerde Palomar, oersterk.
De hair knoop ik eerst aan het oogje van de haak (dubbele platte knoop) en leg vervolgens deze lijn langs de steel. Nu begin ik met het maken van een knotless knot met zeven wikkelingen, over de hair heen dus. Ik trek de boel hard aan en fixeer de hair op de steel m.b.v. een stukje 0.75mm. tube. Nu maak ik de lus in de hair. Een achttien millimeter boilie of tijgernoot hangt er een centimeter onder, dat geeft mij het beste resultaat qua inhaking.

Goed, een soepele hair en een flexi-ring wartel, puur voor het extra beetje ruimte om te draaien en in te haken.

Waar zit 'm nu die clou in de stiff-rig?
Naar mijn idee is het puur het korte, springerige van het Amnesia, wat de vis aan het 'twijfelen' slaat. Het beest weet niet wat het er mee moet en kan het door het stugge vervolgens niet makkelijk kwijt (vandaar ook die 12 cm.!), snapt er geen hout van en neemt de vinnen (kortgezegd).

Laat ik voorop stellen dat een dergelijk geknoopte stiff-rig enkel z'n werk goed kan doen wanneer er op een harde bodem wordt gevist. In een zachte bodem zou het lood wegzakken en de draaiende wartel meesleuren. Het geheel staat er dan wat raar bij en erg effectief is ie dan niet meer. De vissen die ik met een stiff-rig van deze lengte haak, zitten zonder uitzondering in het harde gedeelte onderin de lip, bijna in de hoek. Nooit uitgescheurde wonden, ook niet bij stevig drillen. Wellicht dat een nog kortere rig (tien centimeter bijvoorbeeld) zou leiden tot inhaking in de onderlip. De vis haakt zich dan al bij het oprichten vanuit schuine (aas)stand. testen heb ik dit nog niet gedaan, de 12 cm. bevalt me prima.

Na het lezen van diverse schrijfsels aangaande deze stijvelijnen, ben ik 'm op veel wateren gaan toepassen en gaan vergelijken met soepele onderlijntjes (15lb. Kryston Silkworm) van bijna dezelfde lengte. Op wat meer beviste wateren scoorde hij prima, op andere wateren maakte hij geen verschil... Maar voor mij zit het verschil in het volgende:

-Niet in de knoop te gooien
-Altijd een perfecte inhaking
-Simpel te knopen
-Oersterk en betrouwbaar

NOGMAALS: Alleen gebruiken op harde bodems! Of anders met een licht wartellood aan een zijlijn in combinatie met een safety-clip.

Succes ermee,

WB :wink:
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

24-07-2003 13:09

Ik heb laatst op vakantie bij gebruik aan Korda IQ, een stukje 30lb shockleader van Korda gebruikt voor de stiff-rig. Dit is natuurlijk érg stijf materiaal en ik moet zeggen dit werkte prima, vooral ook omdat ik al enkele malen lijnbreuk had ervaren met gevlochten lijn (veel obstakels). Ik heb hierbij van gevlochten lijn een verschuifbare hair langs de onderlijn geknoopt.

Overigens kun je toch ook een stiff-rig maken door een beetje kryston stiff..(??) op je onderlijn te smeren, maar goed dan heb je dus in feite hetzelfde effect.

groeten,
karperlimbo
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

24-07-2003 13:47

Moet zijn "gebrek aan Korda IQ"
Willem Barnas

24-07-2003 14:27

Jurgen,

Dat smeersel van Kryston is bedoeld om je onderlijn tijdelijk te verstijven. Ontwikkeld tegen het in de war gooien van soepele onderlijnen en in water oplosbaar.

Groeten,

WB :wink:
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

24-07-2003 17:01

Willem,

Het is inderdaad van belang dat je de stiff-
rig gebruikt op een harde bodem. Als je hem
op een zachte bodem zou inzetten, dan kan het
scharnierend lusje z'n werk niet goed meer
doen, en dat is namelijk wel van belang!

Jurgen,

Wat ik bij een gevlochten onderlijn wel eens
heb gedaan is de onderlijn zowat in z'n ge-
heel insmeren met seconden lijm, wel goed
gestrekt houden! Het laatste stukje bij de
haak, zeg maar de laatste 2 a 3cm laat je
onbehandeld met lijm. Dit is niet echt een
stiff-rig maar meer een soort combi-rig!

groetjes Benny
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

25-07-2003 19:07

Jeroen,

Het zou wel kunnen, maar ik gebruik hem zelf
liever niet op een zachte bodem!
Wil je hem wel op een zachte bodem gebruiken,
pas dan je lood montage aan! Gebruik dan een
wartellood aan een safety clip, en laat dan
het inline lood achterwege!
Zelf gebruik ik echter een stiff-rig het
liefst aan een inline lood, dus pas ik de
stiff-rig alleen toe op harde bodems.

groetjes Benny
Buteneers Rob
Berichten: 395
Lid geworden op: 13-01-2003 01:00
Locatie: Genk

25-07-2003 19:46

Laurens,
ik gebruik zo'n rig we eens. Vooral met pellets die via een 'D' en een elastiekje aan de haak gezet worden. Dit heeft me een aantal mooie vissen opgeleverd oa een dertiger die al en hele tijd niet meer uit het water was geweest. Of dit 'dankzij of ondanks' was kan ik natuurlijk niet met zekerheid zeggen. Wel kan ik zeggen dat alle vissen altijd mooi in de onderlip gehaakt werden, en dat is toch ook belangrijk dacht ik zo.
Mvg, Rob.
Gebruikersavatar
Hans van Vrouwerf
Berichten: 526
Lid geworden op: 11-06-2003 02:00
Locatie: aant watur
Contacteer:

26-07-2003 15:58

Ik gebruik ze op diverse bodem zowel z8e als harde echter wel altijd i.c.m wartellood en safety clip nooit met inline want wat er gebeurd met inline op z8e bodem mag duidelijk zijn met een safety clip is dit vele malen minder en wordt het te baggerig dan gebruik een helicopter riggie of ik zit gewoon met wat lichter lood en heb hierdoor minder problemen ook het verlengen van de onderlijn naar bijv max een cm 18 kan ook vaak nog het verschil maken maar liever doe ik dit niet

Maar op de juiste wijze gevist is deze rig fantastisch

Feit is als je ingooit op een harde bodem en er komt toch nog wat over je lusje te liggen kan deze zijn werk ook niet goed doen

Toch jammer dat we niet even kunnen kijken hoe het erbij ligt zou dingen heel wat eenvoudiger maken (maar ook minder spannend :grin: )

grtz
hans
In het land der blinden is éénoog koning!
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

26-07-2003 16:16

beste allen

een stiff rig, met name die gemaakt van het echte werk zoals "bristle" van ESP(Terry Hearn) zijn rigs die moeilijk uit te spuwen horen te zijn. Dressuurdoorbrekend dus.

Ik mis bij iedereen behalve Rob de link tussen aasgrote en massa, en de werking van je rig, maar goed.

Voor diegene die het hebben over het mooi voor in de bek haken betekend dat de vis wegzwemt, en dus dat het een confidencerig was. met een andere rig had je die vis ook gevangen. Stijve hair?? ja, meer lossers en meer gemiste beten.

groeten

RF
Gebruikersavatar
Hans van Vrouwerf
Berichten: 526
Lid geworden op: 11-06-2003 02:00
Locatie: aant watur
Contacteer:

26-07-2003 18:27

Stijve hair meer lossers sorry hoor maar dat is niet mijn ervaring

Mijn ervaring is dus compleet anders in dit opzicht....Ik heb hier meerdere mensen over gehoord en hun rigs bekeken hun haakkeuze tenopzichte van lengte hair en lengte onderlijn kwam vaak niet overeen met die van mij na hun te laten zien hoe deze dan wel te knopen kregen ze beter gehaakte vissen dus minder/geen lossers en gemiste beten

check de onderlijn dan nog maar eens goed
of de haak welke met oog lichtelijk naar achteren moet staan en kortstelig moet zijn
wel op deze stiff aanwezig is en of het nu bristle is of amnesia dit maakt in mijn ogen geen verschil

Ook niet te vergeten de afstand tussen boilie en hair vaak helpt het ook om een haakmaatje te verspringen van 6 naar 8 bijv
of zoals bij esp naar 5! Toppie deze haken raptor stiffrigger hooks absoluut de beste

met stijve groet
hans
In het land der blinden is éénoog koning!
Gebruikersavatar
Stephan van den Boom
Berichten: 467
Lid geworden op: 19-05-2003 02:00
Locatie: The Middle of Nowhere

29-07-2003 18:32

Lengte van de rig ligt aan materiaal, moet je gewoon testen in je badkuip of zoiets dergelijks (amnesia +/- 15 cm). Als je aas eraan zit en je legt je hair naar de verste hoek van de haakbocht, dan moet daat ongeveer 0,5 cm tussen zitten.Het stukje tube rond de haak onder de knoop moet in ieder geval niet lager zijn danje weerhaak, uiterlijk evenredig eraan, liefst hoger.
Dit was volgens mij nog niet vermeld, maar zo heb ik 't geleerd :wink: .

Mvrgr,

O ja, dat van dat inline-lood en die modder wis ik nog niet, kan 'n hoop van mijn geblank verklaren... :sad:
Das ist des Jägers Ehrenschild,
daß er beschützt und hegt sein Wild,
weidmännisch jagt, wie sich's gehört,
den Schöpfer im Geschöpfe ehrt.
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

29-07-2003 20:19

Laurens,

hoe kort, is kort bij jou in dit geval ?

Gr,

Christiaan.
Bob van Riek
Berichten: 26
Lid geworden op: 05-10-2003 02:00
Locatie: Hillegom

17-10-2003 11:25

Jongens een stiffrig wordt toch nooit met een line aligner gevist toch of zie ik dat verkeerd?
Ok dat zou ook niet echt veel nut hebben ofzo maar wat dan bij een combi-rig?
albert plas
Berichten: 247
Lid geworden op: 24-03-2002 01:00
Locatie: Coevorden

17-10-2003 12:11

moie,
ik vis mijn stiffrig dus wel met een agliner. Geen agliner van krimpkous, maar gewoon een van 1mm siliconeslang. Verder gebruik in de intruder#4 van PB en ook een flexringwartel ding van PB. Samen met 12cm amnesia is dit voor mij een goeie rig. Ik ga nog wel experimenteren met de hair, die is nu nog gewoon van amnesia.
Groeten,
Albert
Waterbouw... werk voor echte mannen!
Plaats reactie