beste knoop voor wartel van onderlijn te knopen


Plaats reactie
lars kern
Berichten: 697
Lid geworden op: 11-05-2003 02:00
Locatie: capelle a/d ijssel

18-07-2003 12:41

wat is de beste knoop om een onderlijn aan de wartel te knopen?

en hoe maak je dan weer je hoeft lijn aan de wartel vast als je vist met safety rig
behandel een karper zo als je zelf wil worden behandelt
Robbert Spuijbroek
Berichten: 1328
Lid geworden op: 04-08-2002 02:00

18-07-2003 12:49

Voor wartel aan onderlijn zijn verschillende knopen. Ik gebruik bijvoorbeeld voor een stiff rig of combi rig de 3-kamer-knoop. Deze zorgt voor het scharnierende effect. Bij een gevlochten onderlijn, maak ik meestal de bloedknoop.

En op de zelfde manier knoop ik de wartel aan de hoofdlijn; door middel van een bloedknoop.

mvg
Robbert
Als je lang van je water wilt genieten, smijt dan niet met namen en gewichten...
Willem Barnas

18-07-2003 13:23

Lars,

Bij gewone wartels en de zgn. flexi-ring wartels (wartels met met aan een kant een ringetje in de wartel tbv. stiff-rigs e.d.) zou ik als ik jou was ALTIJD een Palomar knoop gebruiken. Deze knoop kun je zowel met gevlochten onderlijnmateriaal, als met nylon en Amnesia etc. gebruiken. Het is een oersterke knoop waarbij de lijn automatisch, altijd dubbel door het oogje gaat (is sterker).

Hoe maak je die knoop?

Pak het uiteinde van de lijn en leg deze dubbel over een lengte van ca. 20 centimeter.
Haal deze dubbele lijn (open lus) door het oog van de wartel of haak en leg een platte knoop. Nu steekt er een lus uit die platte knoop en hier haal je de haak of wartel doorheen. Zorg dat alle lijn mooi gelijk en nog niet te strak in de knoop ligt en maak deze goed nat (lees zeiknat!). Trek nu de lijn/knoop langzaam en gelijkmatig aan. Vervolgens pak je de lijn en het overgebleven uiteinde bij elkaar en trek je de knoop KEIHARD aan. Breekt ie niet en is de lijn niet gekruld, dan is ie in orde, zoniet leg 'm dan opnieuw!
LET OP: De dichtgetrokken lus dient (wanneer de knoop klaar is) ALTIJD achter de knoop te liggen en NIET tegen de wartel of het haakoog!!!

In 'de Dunne lijn' van Luc de Baets staat deze knoop ook zeer duidelijk beschreven aan de hand van een tekening en tekst.

Laatste tip als je bij de haakknoop toch graag het effect van een zgn. 'no-knot' (lett.: Geen knoop) knoop wilt bereiken (het gewilde kantelen van de haak):

Schuif eerst een zgn. Line-Aligner op de lijn en knoop de haak vervolgens aan met de hierboven beschreven Palomar-knoop. Schuif de Line-Aligner (lett.: Lijngeleider) nu over de haak en zorg dat de lijn aan de kant van de haakpunt de Line-Aligner verlaat. Nu draait de haak ook perfect en zit je niet met het probleem van een zwakke 'no-knot' knoop. Zie ook hiervoor 'de Dunne lijn'.
Vooral bij nylonlijn in combinatie met slecht afgewerkte oogjes wil de onderlijn met 'no-knot' knoop nog weleens aan flarden springen op de knoop. Met stiff-rigs van 20lb. Amnesia is dit echter niet zo gauw het geval. Controleer die haakoogjes heel goed!

SUC7!

WB :wink:
lars kern
Berichten: 697
Lid geworden op: 11-05-2003 02:00
Locatie: capelle a/d ijssel

18-07-2003 13:37

willen staat er niet toevalig op intenet een plaatje van die knoop dus hoe te knopen en dat laaste wist ik al hair enzo gaat perceft maar wartel wil nog wel eens niet goed gaan
Willem Barnas

18-07-2003 13:46

Lars,

Zoek eens via <!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.google.com" target="_blank" class=bericht>www.google.com</a><!-- BBCode auto-link end --> of <!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.google.nl" target="_blank" class=bericht>www.google.nl</a><!-- BBCode auto-link end --> met als trefwoord Palomar of Palomar knoop. Ik zou het anders echt niet weten...

WB :wink:
lars kern
Berichten: 697
Lid geworden op: 11-05-2003 02:00
Locatie: capelle a/d ijssel

18-07-2003 13:54

ik heb hem door (zo makkelijk het goolge ) en ik knoop beter van plaatjes



hartelijk bedankt
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

18-07-2003 15:03

Wellicht handig om aan je 'bookmarks' toe te voegen;
<!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.hrcteam.be/Allesoverknopen.htm" target="_blank" class=bericht>http://www.hrcteam.be/Allesoverknopen.htm</a><!-- BBCode auto-link end -->
Groet,

John
rick schoonaard
Berichten: 549
Lid geworden op: 23-05-2003 02:00
Locatie: amersfoort
Contacteer:

18-07-2003 15:07

de grinner is ook een goeie knoop en zeker geen bloed knoop gebruiken deze is echt slap
Dominique de Vos
Berichten: 323
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Overslag

22-07-2003 15:47

hoi rick,

ik heb vandaag net nieuwe lijn op m'n molens,en ik zag die knoop staan in de beet dus ik dacht,ik probeer hem maar eens. maar is ie echt sterk? zal het vrijdag wel zien.

met vriendelijke groet
dominique
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

22-07-2003 16:36

Dominique,

Ik gebruik ook de grinner knoop om de wartel
met de hoofdlijn of onderlijn te verbinden.
Het is naar mijn mening 1 van de betere knopen sterk en verliest weinig trekkracht op
de knoop.
De palomar knoop zou ook een optie kunnen zijn, dat is ook wel een goede knoop.

groetjes Benny
Gunther Crtn
Berichten: 49
Lid geworden op: 15-02-2003 01:00
Locatie: België

22-07-2003 22:51

polamor knoop zonder twijfel......

Effen intypen op google en je zal wel vinden wa da ge zoekt...
rick schoonaard
Berichten: 549
Lid geworden op: 23-05-2003 02:00
Locatie: amersfoort
Contacteer:

23-07-2003 01:37

ja dominique deze knoop is echt donders sterk ik gebruik m eigenlijk altijd behalve opo de haak niet daar pas ik de kno knot toe en met voorslag gebruik ik een knoop die in de klimsport veel gebruikt word maar ben de naam ff kwijt is in ieder geval geen achtknoop

succes
volg mij op twitter: @rickschoonaard http://twitter.com/rickschoonaard
Remco v Soest
Berichten: 2
Lid geworden op: 18-08-2003 02:00
Locatie: Utrecht

22-08-2003 10:43

Ik heb iets met die palomar knoop. Als ik die knoop gebruik en hem test trek ik hem om de 1 of andere reden steeds kapot. Ik gebruik zelf liever de halve bloedknoop.En dan nog het liefst met een dubbel gevouwen lijn. :smile:
Karpers zijn net pokemons

Wanne catch them all !!!!!!
Willem Barnas

28-08-2003 17:36

Klimsport?

'Dubbele/driedubbele fisherman's knot' misschien?

WB :wink:
Xavier Hacking
Berichten: 336
Lid geworden op: 07-03-2003 01:00
Locatie: Stein(lb)
Contacteer:

01-09-2003 23:47

de dubbele dubbele 8 knoop
gr :wink:
The Carphack strikes back @ http://www.carp-freaks.com !
Plaats reactie