haak model en haakmaat keuze


Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

25-01-2012 22:00

Wat is voor jou de reden om je lood te dumpen dan Leen? Jij vist toch meestal op de rivier?
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

25-01-2012 22:06

Ik doe het niet het gehele seizoen laat dat duidelijk wezen.
Ik doe dit alleen als er wier staat,ik vis dus onderaan een talud (4.5 meter diep) achter grote wier velden,en wil graag dan het lood kwijt om de vis sneller boven te krijgen.

Niet dat er bergen lood liggen,aangezien ik maar enkele malen op die stek vis.

Zolang er dus geen wier staat doe ik niet aan lossing.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

25-01-2012 22:39

Guut lees hier niets wat het effect is van een haak met een wat langere steel.
Maak eens foto’s van een geopende bek van een karper waar de haak nog inzit om verhalen die hier verkondigd worden mee onderbouwd worden. Veel aannames worden als waarheid verkondigd waarbij het twijfelgehalte me redelijk hoog lijkt.

Bryan, lood hoeft echt niet in het rond te vliegen.

Leen,
Zou mijn systeem of omstandigheden maar eens aanpassen. Is jaren geleden dat me dat overkomen is.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

25-01-2012 22:48

Nope

Mogen ze heel de video branche over het karpervissen ook wel opdoeken!
Lood lossen inverband wier! Ben niet de enige en alsof iedereen hier heilig is. Schei uit

Ltrz
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

25-01-2012 23:13

pj otte schreef:Guut lees hier niets wat het effect is van een haak met een wat langere steel.
Maak eens foto’s van een geopende bek van een karper waar de haak nog inzit om verhalen die hier verkondigd worden mee onderbouwd worden. Veel aannames worden als waarheid verkondigd waarbij het twijfelgehalte me redelijk hoog lijkt.


Peter,

De discussie over langstelige haken hebben we volgens mij al eens gehad maar ben benieuwd naar jouw visie hierop.

Ik snap verder niet echt wat een foto van een haak in de bek van een vis toevoegt als je op mijn verhalen doelt.

Misschien zie ik het wat te persoonlijk maar je bericht was dan ook wel van erg algemene aard.

Hetgeen ik hier neerzet is mijn visie hierop, of het de waarheid is weet ik niet. Iets is pas waarheid als het 100% bewezen kan worden en dat kunnen we volgens mij geen van allen hier?

We zouden wel lering kunnen trekken uit elkaars visie dus voel je vrij deze hier neer te zetten zou ik zeggen. :wink:
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

26-01-2012 07:13

leen goudappel schreef:Nope

Mogen ze heel de video branche over het karpervissen ook wel opdoeken!
Lood lossen inverband wier! Ben niet de enige en alsof iedereen hier heilig is. Schei uit

Ltrz


Een ander doet het, dus jij ook? Kulargument, gebruik die keren dat jeje lood wil lossen op zijn minst een steen.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

26-01-2012 07:17

Ha die Leen,

Dan wel je onderschrift aanpassen zou ik zeggen.

Groet,
Peter

Zorg en welzijn voor de natuur en het water die je bevist met vooral de bewoners die er zwemmen
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

26-01-2012 07:46

@Peter,

Ik vis sinds 78 op karper.Sinds 92 af en aan met longshanks. (o shaunesy en later de LdB, gevolgd door gamakatsu,korda en nu ESP). Zelfs vaak genoeg een klein knikje mee gegeven. Zeker die o shaunesy's was dat top.

Het afgelopen jaar 90% met LS. Ik heb nooit never te nooit niets kunnen merken dat er nu een vis meer of minder beschadigd is door een ls. Ik vang er wel meer dat dan weer wel.

2 Steuren. Spreken we over een zachte bek toch? Maatje 8 Gamakatsu. Denk dat ze tussen de 25 en 35 kilo waren. De 1e loste ik tijdens het in de boot trekken (jammer... not) de ander beachte ik. Tijdens de dril van die vis heb ik een 6500B aan gort getrokken. Tandwiel en lagers... Dus kom niet met een natte zakdoek etc. O ja natuur;ijk wel met gevlochten lijn, lijn waar ik 70% vd tijd mee vis. Kut he? Nee dus...

Nee, gewoon allemaal napraten en nageloel im space. En was dat nu alleen bij mij ok.

En ja... ook ik heb wonden veroorzaakt, maar daar was haaktype niet van invloed. Sterker... ik kan het net zo min bewijzen dus ga ik op gevoel af... die european bollenhaken veroorzaakten pas echt wonden.


En peter, als ik een vis vang gaat ie zsm terug. Al dat onzinnig en onnodig geposeer doe ik niet aan mee, sorry.

Fijne dag.
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
j van der beek
Berichten: 2281
Lid geworden op: 17-04-2005 12:52

26-01-2012 08:59

Het lijkt hier af en toe wel de heilige kerk, iemand die ergens voor uitkomt krijgt de volle laag.
Terwijl we allemaal weleens iets doen wat niet goed zou kunnen zijn voor de natuur.

Neem even het voorbeeld van Leen:

Denken jullie nou werkelijk dat die stukken lood de waterkwaliteit beïnvloeden op een water waar scheepvaart is,
uitstoot van fabrieken, om de 10 meter een fiets op de bodem ligt, meerdere auto's op de bodem liggen enz, enz.....

Deze voorbeelden zijn geen uitzondering.
Natuurlijk moet er op gelet worden en doen we ons uiterste best om schade te voorkomen,
maar er is altijd wat te zeiken en we zijn geen heilige boontjes.


Met de auto naar je visstek rijden is ook slecht voor de natuur....
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

26-01-2012 09:00

Klaasje,

Hier betrap ik je opnieuw op veralgemeningen.

Een kortstelige haak met een stukje krimpkous als steelverlenging doet feitelijk hetzelfde als een longshank. Lijkt me toch een stukje veiliger wanneer je kleinere, wild vechtende vissen aan het belagen bent.

Jij kan wel zeggen dat het bij jou geen schade aanricht, ik zeg dan: better safe than sorry.

Je kan nog steeds niet om het feit heen dat moment = kracht x arm. Hoe groter de arm, hoe groter het moment. Dit staat onomstotelijk vast, ongeacht jouw ervaringen.

Daarom vind ik het niet verstandig om voor alle situaties longshanks te promoten.

Die European boiliehook veroorzaakt zo'n wond omdat er een gigantische weerhaak aan zit. Gewoon een kuthaak die niemand meer zou moeten gebruiken. Er hangt zoveel moois in de schappen tegenwoordig dat dat geen excuus meer mag zijn.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

26-01-2012 09:10

Eus,

Zet er als aanhef zoals nu je naam boven als een persoonlijke boodschap. :wink: Bij al men andere reacties is het meer in algemene zin.

Gelukkig kom je ook op KWO en andere site genoeg voorbeelden tegen waarbij gesteld wordt dat een lang stellige haak het snijden in de bek sterk kan bevorderen. Sluit me daarbij aan ondanks dat er steeds meer zijn die hun onderlijn wat verzwaren. Waardoor het de inhaking zich veelal verplaatst naar de onderkant van de bek die veel steviger vlees bevat.

De wat langere steel is naar mijn gedachte gang o.a. bij karpers ontworpen om het indraai effect te bevorderen. Met de komst van de Line Aligner (krimpkous) werd het mogelijk hetzelfde effect te bereiken maar dan met een wat kortere steel. Wat me verder opvalt in gesprekken dat haakbreuk bij haken met een lange steel meer voorkomt dan met een korte. Mijn ervaring schiet hierin te kort.

Probleem is verder dat ik zelf geen beelden heb van karpers die de haak nog in de bek hebben. Je raad het denk ik wel, knijp mijn weerhaak dicht waardoor mijn haak al in het landingsnet ligt.

Zal me dit jaar toch wat meer toeleggen op foto’s van de binnenkant van de bek. Ontbreekt me verder van kennis hoelang het duurt voor een snijwond in de bek genezen is. Zal het op Carp in Zwolle is navragen bij de stand van Sportvisserij Nederland.
In hoeverre een of meerdere snijwonden tijdens het drillen met als gevolg een papegaaibek is voor mij in veel gevallen erg twijfelachtig. Heb hier al eerder gesteld en blijf het maar doen dat het vissen op plaatsen die zich er niet voor lenen. En ondeugdelijke systemen hier de belangrijkste oorzaak zijn. Een vast zittende karper is instaat om los te komen door zichzelf te verminken.

Oja, ervaar je reacties in het algemeen als erg positief.

Beste Klaas,

Daar je niet naar ik begrepen heb net als ik niet op hutseputsies overbezette putjes vist klopt je reactie. Helaas gaat dit in de veel gevallen voor andere helaas niet op. Aparte foto van je tent. :wink:

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

26-01-2012 09:34

Peter,

Bedankt voor je reactie.

Zie mijn reactie boven die van jou en ik denk dat we ongeveer op 1 lijn zitten. Toch zal ik niet zeggen geen longshank haak te gebruiken.

Longshanks hebben zeker wel een plekje binnen onze tak van sport maar niet onder alle omstandigheden!

Voorwaarde moet sowieso zijn dat de hair niet te kort is zodat de haak niet te ver naar achter in de bek gaat. Omdat een longshank een snelle prikker is zou deze al achter in de bek houvast kunnen vinden met mogelijk een lange scheur in de bek als gevolg.

Verdere voorwaarden: harde/stevige bekken en geen kleine, wild vechtende visjes.

Foto's van hookholds zijn zeker interessant en wellicht kunnen we daar nog wat van opsteken.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

26-01-2012 09:40

J. Van der Beek betekend dat, omdat er wel andere vormen van vervuiling zijn iedereen zijn gang maar kan gaan?

Weet wel dat lood en voeren door sportvissers onder vuur ligt bij de waterschappen.
Het duurt niet zo lang meer meer voor de verboden komen, niet zo lang is natuurlijk geen maand of jaar.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

26-01-2012 09:48

J.v.d B,

Kan ook anders, afgelopen jaar in Frankrijk gevist met een jeugdkamp. De plek waar ik viste voor me lag vol met wier. Ben regelmatig het water in gegaan omdat de vis zich er in vast zwom. Kan wel gaan lopen trekken met alle gevolgen van dien. Lood en vis zonder gekke bek beschadigingen kwamen er zo en ik met een stinkend lijf mooi uit.

Overheden beraden zich al lang hoe men o.a. ernstige lood verontreinigingen in het oppervlakte water kan tegengaan. Gescheiden afvalwatersystemen waarbij o.a. dakgoten een rol spelen en vele honderden kg lood van ons die jaarlijks in het water verdwijnen spelen hierbij zeker een rol heeft onderzoek aangetoond. Aan de ene kant krijgen we steeds helderder water maar aan de andere kant blijft blijven dergelijke stoffen altijd aanwezig. Weet niet of dit een rol kan spelen bij de voortplanting van vissen?

Vanmiddag nog een bijeenkomst bij het waterschap over recreatief medegebruik van onder andere vissers. Lood is hier ook een punt wat men bij ons onder de aandacht brengt.

Klaas,

De man/vis foto’s die je pas plaatsten waren toch nog niet zo oud. Kan het mis hebben natuurlijk ben ook maar een vergeetachtig manneke gezien de leeftijd.

Eus,

Toppie man, standpunten liggen inderdaad niet zover uiteen.

Alle een fijne dag gewenst,
Peter
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

26-01-2012 13:02

Sorry, ik kan niet krom lullen wat recht is. Ik praat alleen nog maar uit eigen waarneming. De rest zal me een wordt zijn.

En nee, een haaksteel verlengen werkt gewoon minder, sorry.


Eerst lullen dat die 0, zoveel mm niet uitmaakt en dan een steel van 1 cm of 1,5 cm zou een wereld van verschil maken? Wat je wilt. Suc6 ermee.

@Peter,

Ik voel me niet geroepen een haak te laten zitten en dan foto's te maken. Wat een ander doet? Prima. Ze laten toch alleen zien wat ze willen, dus het zegt me sowieso niets.


O ja alle theorien maken je blind... of zoeits.

Laters
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

26-01-2012 13:25

Klaas,

Heb je mijn postings goed gelezen? Ik denk van niet.

Die 0,zoveel mm was de draaddikte van de haak. Ik had dit gepost omdat mensen denken dat een maatje grotere haak minder snel zal gaan snijden.

De haaksteel verlengen is iets totaal anders en ik denk persoonlijk ook dat een longshank nog beter zal draaien dan een kunstmatig verlengde haaksteel maar als het om het welzijn van de vissen gaat zal je soms compromissen moeten sluiten.

Die lengte van 1 of 1.5cm en wereld van verschil zijn jouw woorden, ik heb het daar niet over gehad.

Theorieën maken je blind, oogkleppen ook trouwens. ;)
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
mark berk
Berichten: 514
Lid geworden op: 23-03-2010 10:33

26-01-2012 13:31

Leuk onderwerp.
Ik ben persoonlijk niet zo'n fan van ls, omdat deze vaak door de wat minder ervaren/ beginnende vissers(niet alleen jeugd) verkeerd worden gebruikt. Te lange hairs,onderlijnen, vissen vol blokken ed.
Van de mannen die hierboven reageren weet ik/ denk ik dat ze genoeg ervaring bezitten om te weten waar ze mee bezig zijn..
Juist de wat minder ervaren vissers zitten op wateren waar 'men' nog wat vangt, dus een put/singel/sloot met voldoende bestand (ikzelf tegenwoordig ook in de winter btw.) Als deze vissers komen vragen wat voor haak ze het beste kunnen gebruiken laat ik ze een rigje zien met een ms en een stukje krimpshit, of een klauwhaakje. Probeer ook uit te leggen hoe e.e.a werkt. Aan de reactie van de meeste te zien dat t nog een beetje 'boven hun pet is'.. Ben bang als deze vissers allemaal aan de ls gaan ze (mogelijk) een hoop scheurbekkies veroorzaken.. Als je dat dan optelt bij hoe sommige een haakje verwijderen...
groet
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

26-01-2012 16:26

Eus,

Ik vang gewoon, ik promoot niks. Ik plaats 1,5 cm krimpkous en zet die redelijk haaks om.

Oogkleppen, kan je prima mee zien, je wordt alleen niet afgeleid door praat om je heen en als je je draait heb je volledige 360 zicht. Ervaring, eigen en van anderen die je daadwerkelijk waarneemt. Maar doe wat je doe, ik wel...

Verder: Ik snap Joeri wel. Soms lijken we Roomser dan de paus.

Moest het nodig zijn om mijn lood te lossen, zocht ik andere oplossingen, ik denk dat het niet of zeeeeer zelden, nodig is namelijk. De clip waarmee ik mijn lood verbindt breekt wel vrij snel, dus als het lood vast zit ben ik wel mijn lood kwijt.

Anders ga ik de boot gebruiken. Aanbeet, haak zetten, geen druk meer, maar in de boot en boven de vis komen en uit drillen. zelfs op 500 meter waren de vissen geen 5 meter verder gezwommen. Dit zal ook wel raar zijn, maar doe er mee wat je wilt.
It's okay 2 pay
stefan broks
Berichten: 1085
Lid geworden op: 01-08-2008 10:34
Locatie: schijndel

27-01-2012 13:41

leuke discussie hier!!

nu zie je ook steeds meer de ringentjes te voorschijn komen de blowback rigs zeg maar.. maar nu zie ik deze onderlijnen ook veel met langere hairs. als ik er dan overna denkt heeft dan ringentje toch geen enkele nut want als je daar het inhaken op afstemt prikt die te laat of sla ik nu de plank volledig mis.

over ls kan ik voor mezelf heel snel klaar zijn, ik gebruikt ze niet omdat ik niemand persoonlijk ken die ze gebruikt en ik wel eens een vis uit wier moet halen of een keer moet blokken dus durf ik het niet aan.

nu durf ik best met de billenbloot te gaan.. ik haak namelijk wel eens een vis in zun mondhoek en heb hier ook een foto van. gelukkig heb ik nog nooit mee gemaakt dat de haak is gaan schuiven of net wat. misschien dat jullie aan de hand van de foto kunnen zien wat er fout gaat.

prik die te snel? te laat? of ligt het aan de manier van azen?

Afbeelding

zoals je ziet heb ik de bol even naar buiten gehaald. ik viste met redelijk korte ruimte (bocht tot bol was een duim dik) veder had ik een kort krimpkousje me line agliner gebruikt en de rig was zelf een cm of 10 misschien zelfs iets korter. haakmaatje 10 wipe gabe op een 20mm bol

ik vis zo omdat ik merk dat ik met deze korte rigjes met weinige ruimte tussen haakbocht en bol meer aanbeten krijg. het kan natuurlijk gewoon puur toeval zijn maar in mijn vangst gegevens vond ik wel degelijk een patroon.. de bodem is trouwens gewoon kei hard

zien jullie wat ik fout doe?

mvg stefan broks
stefan broks
Berichten: 1085
Lid geworden op: 01-08-2008 10:34
Locatie: schijndel

29-01-2012 20:48

niemand die zich aan durft te wagen?
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

30-01-2012 08:15

Stefan , op de foto is het moeilijk te zien omdat deze niet hlml scherp is .
Lijkt mij als je een maat grotere haak had gebruikt ( 8-6 ) deze een betere draai heeft voor het formaat karper en zo mooi indraait , maar het kan ook zomaar aan de manier van azen liggen.
Zoals ik het zie zou de haak nog wat verder naar voren mogen , wat je weer kunt bereiken door een langere hair aan te houden .
Wellicht dat je dan de haak mooier in het midden van de onderlip krijgt .

Probeer het eens !
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
stefan broks
Berichten: 1085
Lid geworden op: 01-08-2008 10:34
Locatie: schijndel

30-01-2012 12:11

jeffrey bedankt voor je antwoord hier kan ik wel wat mee
Robbe Craeninckx
Berichten: 968
Lid geworden op: 09-06-2007 17:59
Locatie: Tielt-Winge ( België)

31-01-2012 17:35

Inderdaad Stefan, ik zou ook een langere hair aanhouden om de vis verder vooraan in de bek te haken...
Ik weet niet of je een stukje krimpkous gebruikt hebt? Dit in combinatie met een stukje rigtube of een ringetje zal ervoor zorgen dat de haak beter indraait, dit vermindert dan ook de kans op zulke inhakingen, al zullen ze nooit helemaal te voorkomen zijn...

Over mijn eigen visie op haken, haakmaat en toepassingen in bepaalde rigs, volgend stukje van een pb die ik naar Stefan gestuurd heb als antwoord op een vraag van hem:

"Het hele rig-gebeuren is een heel objectieve zaak, maar mijn visie uit eigen ervaring is de volgende:

Ten eerste moet de rig volledig aangepast zijn aan het te bevissen water en zo goed mogelijk gecamoufleerd zijn ten opzichte van de bodem. Zorg zeker ook dat je rig altijd sterk genoeg is! Dit is het belangrijkste van al, liever een aanbeet minder, maar alle vissen vangen, dan meer aanbeten krijgen, maar er enkele verspelen. Sterkte moet altijd voorgaan op subtiliteit en mij zul je dus nooit met een 10lb onderlijn zien vissen, gewoon omdat ik dit risico niet wil nemen...

Over haakmaat: ik gebruik zo goed als altijd (en dan spreek ik over 70% van mijn vistijd) een maatje 8 van korda, in eender welk patroon, wide gape, choddy enz... Iedereen zegt altijd dat je je haakmaat moet afstemmen op de grootte van je aas, dit doe ik niet altijd. Zo vis ik zeer vaak een enkele tijgernoot aan de hair bij deze haakmaat, maar ook een 20mm + 15mm snowman. Belangrijk hierin is wel dat je de lengte van de hair goed afstemt, dus meer ruimte bij groter aas... :wink:
Met deze maat 8 geraak ik zowel in open water als bij obstakels goed uit de voeten en in combinatie met wat krimpkous heb ik ook zelden lossers. 8)
Ik heb echter ook een water waar ik in het voorjaar en najaar op vis, een water met veel grote vissen en enorm grote bekken!
Nu een groot nadeel aan dit water is dat er vaak zeer veel wier staat. De vissen zijn er niet gedresseerd omdat we maar met 5 vissers zijn, dus op zo een momenten stap ik over naar een korda maat 6 :wink: op die haak kan ik meer druk zetten en aangezien het gemiddelde gewicht van de vissen zo hoog ligt zal de haak nooit echt uit proportie zijn.

Er wordt vaak gezegd dat men op de dikkere vissen met een grotere haak moet vissen, denk ik dat ik dikke vissen heb misgelopen op die haakmaat 8? Neen, want ik knoopte vroeger ook rigs voor mijn maat en hij ving de 'boiliehoeren' wel, ik denk eerder dat ik die vissen misloop omdat ook mijn voerstrategien en dergelijke veel subtieler zijn en ik er daardoor de subtielere vissen uitpik :lol:

Mijn raad is dus: neem altijd een haakmaat 8 maar speel met de lengte van de hair. Indien je veel druk moet zetten en de vissen geen al te kleine en zachte bekken hebben, kan je overgaan naar een 6... Als je dan weer het écht subtiele werk wil, dan zit de 10idd goed. Maar hoe goed deze ook gevuld is, hij zal veel sneller uitbuigen dan een 8 of 6, dat is een feit, ook al verschilt de reele dikte van de steel zeer weinig :wink: "

Dit is mijn persoonlijke visie die perfect werkt binnen mijn visserij, ik land 95% van mijn aanbeten in open water en 90% in het wier (op de wateren die ik op dit moment bevis), iets wat best veel zegt denk ik zo...
Ik zeg zeker niet dat dit de bijbel is, want zoals bovenaan staat, het hele rig gebeuren is een hele objectieve zaak.

Dit zal dus eigenlijk een beetje een topic zonder einde worden, als we echter genoeg praktijkvoorbeelden kunnen verzamelen kunnen de minder ervaren vissers er misschien iets van leren, dit kan de vis enkel ten goede komen denk ik zo!

Groeten!
Christian Hummelink schreef:Ik wil ook een freezerbait-oma :o
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

31-01-2012 17:52

Ik heb mezelf er juist van overtuigd een wat grotere haak te nemen naarmate de bekken wat zachter worden in de zomer. Verspelenderwijs naar nul, ook in het wier. Duidelijke verklaring heb ik niet, werkte wel. En dat is voor mij voldoende. Niet alle dingen kan ik verklaren, maar je probeert nog wel eens wat.

GRote vissen en vissen op schuine taluds.. Ook zo'n hoofdenbreker.. Of niet?
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Robbe Craeninckx
Berichten: 968
Lid geworden op: 09-06-2007 17:59
Locatie: Tielt-Winge ( België)

31-01-2012 18:05

Sven, je hebt gelijk over de grotere haken en zachte bekken, dat is ook wat ik doe! ;)
Wat ik wou bedoelen is dat te veel druk zetten niet gaat met te zachte bekken... Is wel slecht verwoord nu ik het zo lees...
Inderdaad, de grotere vissen en de schuine taluuds is ook een serieuze hoofdenbreker! :)
Christian Hummelink schreef:Ik wil ook een freezerbait-oma :o