safty clip onder de loep


Plaats reactie
stefan broks
Berichten: 1085
Lid geworden op: 01-08-2008 10:34
Locatie: schijndel

21-04-2011 15:44

hallo,

even terugkomend op de kleine discussie in de het topic vangste opdatum.

is een saftyclip wel zo veilig zoals vele denken? want mocht je een lijnbreuk krijgen dan zwemt de vis nog steeds met een heel lang stuk nylon rond.

dus is het wel verantwoord om bij obstakels met een saftyclip te vissen? een helicopter rig zou dan vele malen veiliger zijn?

hoe denken jullie hier over?

mvg stefan
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

21-04-2011 16:09

Beste Stefan,

Sla het eerste het beste karperboekje open en je hebt je antwoord, daarnaast zijn er al diverse topic geweest of nog steeds bezig over veilige systemen.

De safetyclip was een aantal jaren terug HET nieuwe veilige vissen, de vis kon immers het lood kwijt raken en een ieder zat vervolgens met dit veilige systeem te vissen. Echter was er niet zoveel denkniveau voor nodig om van een systeem als deze te zien dat je met alleen het lood kwijtraken er nog niet bent, maar het heeft een tijd geduurd voor er wat nieuws kwam. Inmiddels hebben de ontwikkelingen op end-tackel gebied niet stil gestaan en zijn er weer nieuwe producten ontwikkeld en zijn de safetyclips inmiddels achterhaald.

Met een beetje logische redenatie en denkwerk kom je een heel eind en je hoeft niet gestudeerd te hebben om te kunnen zien dat de safetyclips eigenlijk niet zo heel veilig (meer) zijn. Ik schrijf (meer) omdat de ontwikkelingen op dit gebied dus verder zijn gegaan en we ondertussen veiligere systemen hebben.

Jouw redenatie klopt dus dat bij lijnbreuk de vis met een leadcore leader of wat voor leader dan ook + allicht wat nylon, F.C. of dynema achter zich aan zwemt.

Daarnaast moet je je ten alle tijden afvragen of het uberhaupt verantwoord is om bij obstakels te vissen, dat het kan is een feit maar helaas beheersen weinigen ECHT over het vermogen om veilig bij obstakels te vissen en dan heb ik het niet alleen over je veilige systeem maar het gehele plaatje daarbij. Maar ook daar is al meer dan genoeg over geschreven in alle mogelijke karperboekjes.
Gebruikersavatar
bart bosch
Berichten: 1121
Lid geworden op: 30-11-2009 14:59
Locatie: Stekkenpezer!
Contacteer:

21-04-2011 17:19

Zo heb ik hier ook altijd mijn twijfels over, het word dan wel safety genoemd, maar dat is het 99 van de 100 keer niet.

Bij lijnbreuk zal de vis bij net systeem van korda de wartel niet uit de clip kunnen krijgen, omdat dit bij wartel maatje 8 gewoon te vast zit. Ook als je heel het hoedje erover schuift kan het lood bij die van korda ook gewoon bijna niet loskomen. Mits dit beide wel goed gaat zit de karper nog met een rig met daaraan een lijn dat toch makkelijk 15 meter lang kan zijn, stel dat deze aan bv een brugpeiler blijft hangen en in de knoop zit.... Of complete lippen van de karper af of tot zelfs de dood! Dit wat wij als sportvissers niet willen.

Nog iets, dat je bij een safety pakket van fox er pinnetjes bij krijgt om je rig in de clip te vergrendelen, dit is iets dat ik ook totaal niet snap.

Zo valt er bij elk merk wel wat te zeiken, terwijl je VAAK veel beter gewoon een ander loodsysteem kunt nemen, dat even (langzaam) prikt, en op deze manier op/in de bodem ligt.

Dit is mijn mening en wil ook te horen krijgen wat andere hiervan denken,

MVG Bart Bosch.

P.s met de ipad getypt, sorry voor eventuele typfouten.
MVG, Bart Bosch.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

22-04-2011 12:05

Nog iets, dat je bij een safety pakket van fox er pinnetjes bij krijgt om je rig in de clip te vergrendelen, dit is iets dat ik ook totaal niet snap.


Dat pinneke is speciaal voor de Engelse markt. Op het gebied van vis veilige systemen is men er erg conservatief.

Heb nooit mijn twijfels gehad, de naam safety dekte voor 100 % de lading niet. Zo waren er firma's in die tijd die bewust geen graantje mee wilde pikken van die hype.

Groet,
Peter
stefan broks
Berichten: 1085
Lid geworden op: 01-08-2008 10:34
Locatie: schijndel

23-04-2011 11:33

maar zou een helicopter rig in dit geval uitkomst bieden bij obstakels?
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

23-04-2011 12:14

De clip is bedacht voor het vissen in wier. De functie is dat het lood gelost wordt als dit vastloopt in het wier. Na het lossen van het lood kan de vis gedrild worden zonder dat er een bonk wier aan de lijn hangt. Het lood kan niet gelost worden als de clip over de lijn kan schuiven. Daarom passende wartels en uiteindelijk een pinnetje om de clip vast te zetten. De gedachtekronkel die gemaakt wordt is dat de clip over de lijn zou moeten schuiven. Dat is nooit de bedoeling van de clip geweest.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

23-04-2011 12:26

Obstakel vissen is een hele aparte tak van sport die maar voor weinige goed te realiseren is als het op visveiligheid aankomt. Kort op je hengels zitten met de mogelijkheid om heel snel achter uit te lopen is de enige optie om de vis veilig te kunnen landen. Laat je het simpel van je systeem afhangen in zit je bij je buurman 10 meter verder een pilsje te drinken of te meuren in je tent maakt welk systeem dan ook niets meer uit. Je lijn zit al verward in de takken en help zelf de systemen van PB het beste wat tot nog toe ontwikkeld is niet meer ben ik van mening. Op tal van wateren zou dit soort visserij dan ook verboden moeten worden als men de schoonheid en veiligheid van karper hoog in het vaandel heeft staan.

Groetjes,
Peter
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

23-04-2011 13:16

Met dat Engelse conservatisme zal het wel meevallen. De voorloper van die zogenaamde veilige systemen was al jaren terug in gebruik bij onder ander mannen als Terry Hearn. Terwijl men hier nog dacht aan een super-clip. Feitelijk niks nieuws, maar een commerciële uitwerking van iets dat allang bestaat. Beetje meer bescheidenheid is op zijn plaats. Sinds wanneer zijn wij afhankelijk van wat een merk biedt?

Maar goed, de clipjes kudde lijkt te keren en er is kennelijk weer wat ruimte om verder te kijken.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

23-04-2011 13:27

De naam die men er aan gegeven dekt absoluut de lading niet.

Na het lossen van het lood kan de vis gedrild worden zonder dat er een bonk wier aan de lijn hangt.


Dan hebben ze nog nooit in waterpest gevist. :wink:

Sinds wanneer zijn wij afhankelijk van wat een merk biedt?


Al eens van octrooi gehoord? Maak me sterk dat grote firma's geen overeenkomst af zouden willen sluiten op dit punt met een kleintje als PB.
Bescheidenlijk kom ik helaas de laatste 25 jaar weinig meer tegen in de karpervisserij.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

23-04-2011 13:38

De karpervissers in de UK hebben meer ervaring met het vissen in zwaar begroeid water dan wij. Ik leg overigens alleen uit wat de achtergrond is van de clip die Nash safety-clip noemde. Als je eens terugkijkt heb ik de veiligheid van die clip altijd tegengesproken toen iedereen nog hosanna riep. Zelf gebruikte ik de clip nooit om de reden dat het niet veilig was en het toen al beter kon.

Ja, veel mee te maken zelfs. Jij wel eens van het nieuwheidsbeginsel gehoord Peter.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

23-04-2011 13:57

Kees,

Als het op juridisch gebied aankomt verlies ik het altijd van je. :wink:
Had ook niet verwacht dat je er mee zou vissen. :lol: Heb het in Belgie op een water in die jaren waar een derde onder de waterpest zat uitgeprobeerd, wil uiteindelijk niet conservatief overkomen ha,ha. Met een … kg vis er aan werkte het systeem voor geen meter en zag ik een loodvergiftiging bij nader inzien ook niet zitten.

Groetjes,
Peter
Plaats reactie