Discussie: korte of lange onderlijn bij het shocker systeem


Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

27-12-2010 18:54

Davey,

Ik weet bijna 100% zeker dat de vis al bij dat eerste prikje (wat jij noemde) met zijn kop gaat schudden... al kopschuddend schuift het lood op richting de kraal... gevolg...?

Groet Bart
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

27-12-2010 21:41

Bedankt. Het doel is dus duidelijk een shocker rig. Wellicht de titel nog even veranderen.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
jasper van gelderen
Berichten: 625
Lid geworden op: 25-09-2009 17:04
Locatie: wamel

10-01-2011 20:45

ik heb niet alles gelezen maar ik las ergens dat het lood geen weerstand geeft..
zet de haak met de punt op je vinger en trek omhoog dat je lijn door het lood schuift
geen weerstand?
er ontstaat wrijving weerstand tussen het lood en je leader
het ligt er ook aan onder welke hoek(aantal graden) je de onderlijn weg trekt
als je hem rechtstandig aan het lood omhoog trekt of weer richting je hoofdlijn
waarschijnlijk verdwijnt de haak dan langzaam in je vinger :lol:
groeten, jasper

"There Are No Shortcuts To A Place Worth Being"
wouter veuger
Berichten: 303
Lid geworden op: 30-01-2011 17:08

30-01-2011 17:29

beste davey,ik zou ook voor een korte(re) onderlijn gaan omdat je idd niet met vastlood zit.zoals op je afbeelding te zien is vis je hem met een longshankhaak,en die gaan zowiezo beter met korte onderlijnen tot een cm of 15.omdat ze3 anders teveel achterin de bek prikken(naar mijn mening.verder vis ik de stopper tussen de 10 en de 30 cm ,beetje afhankelijk van de bijtlust van de dag.overigens is het systeem ook prima zonder stopper te vissen,als inline running rig dus zeg maar,dit dan wel het liefst in combinatie met een harde bodem(anders kun je beter wartellood gebruiken).als ik een running rig vis gebruik ik een leader van fluorocarbon,je hoeft immers niet een stopper erop te fixeren nu. greetz wouter
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

31-01-2011 06:58

Ik zou pertinent niet met een volledig schuivend systeem willen vissen. De wateren waar ik vis laten dat gewoonweg niet toe. Wel eens afgevraagd wat er gebeurt als je lood een eind opschuift en op 3-4-5 meter van de vis in het weelderige wier blijft hangen? Of scherpe taluds? Vanaf het moment van de aanbeet totdat ik mijn waadpak aan heb en het water in plomp kan er gewoon teveel gebeuren wat weer in je nadeel kan zijn.

De kraal die je achter het lood plaatst houdt je lood in ieder geval een paar tellen extra in de buurt van de vis ( en dan doel ik niet op 10cm riglengte maar tot een goede meter, het kraaltje schuift immers soepeltjes mee). Het effect van het lood tijdens het schudden van het koppie wordt minder naarmate de afstand tussen de vis en het lood groter wordt. Daarom zal ik met extreem korte onderlijntjes ook nooit een zwaar vast inline lood gebruiken.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
wouter veuger
Berichten: 303
Lid geworden op: 30-01-2011 17:08

01-02-2011 17:31

met een kort onderlijntje met een longshankhaakje wil je idd niet met een 140 gram vastlood zitten.

toch wil je wel eens met zo een snel prikkend riggie vissen,in dat geval zou ik opteren voor een shocker of running rig.
in het geval van de shocker zou ik dan een loodgewicht van een grammetje of 70 a 80 nemen,dit is echt meer dan genoeg!,bij de running rig zou ik eerder voor een grammetje of 30 gaan(tenzij je heel ver moet werpen ,dan gaat ie zwaarder) het lood heeft nu immers verder geen functie,om toch een extra prik effect te creeren zou ik een shot van ong 0.2 tot 0.5(al naar gelang je haakmaat aan te passen)toevoegen.verder dien je bij het gebruik van een running rig nooit je lijn strak op te draaien,anders is het hele effect weg,dus een flinke slack in je hoofdlijn(wel netjes laten afzinken!) en dan staat dit systeem bij mij garant voor keiharde fluiters!

garoeten :lol:
davey knol
Berichten: 479
Lid geworden op: 20-05-2007 22:06
Locatie: leiden

01-02-2011 20:45

tja, ik hoop dat nog steeds een keer te kunnen uitproberen, voorlopig licht alles hier nog steeds dicht, dus vissen zit er niet in! helaas!

toch wel een heel intresant plekkie gevonden, hier in de stad :D

bij een brug met daarnaast een rietkraag, misschien toch iets voor deze koude periode!
Leer van je fouten, geniet van je succes...

2013 starten met vissen op kanalen.

PR: 56 pond Spiegelkarper (BTW-NL)
PR: 32 pond schubkarper (OPENBAAR-NL)


spoonD voor Instagram en Twitter
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

02-02-2011 07:31

Als het dan onder die brug lekker donker kan zijn, wat dieper en het rietkraagje kan als de zon schijnt veel van dat zonlicht opvangen zou ik zeggen dat het wel iets moet kunnen opleveren ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm