Muzza presentatie


Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

12-11-2010 01:49

Heb net even het artikel van Martin Doelman gelezen.

Gebruik zelf meestal ook deze rig en dan ook met een kurv shank.
Wel verleng ik de haak met een stukje krimpkous (0,5-1 cm.) en daarnaast een zware loodhagel op zo’n 4 cm. van de haak.
Als ik een heel klein beetje van de onderlijn strip (j.w.), strip ik ook nog een paar mm. vlak onder de loodhagel (extra scharnierpunt).

Wat ik niet helemaal snap, is de Muzza presentatie.

Voor een goede werking van die rig, moet de bol volgens mij een kwartslag draaien, in de bek van de vis.
Lijkt mij dan ook logischer om het stukje kurk precies aan de andere kant van de bol er in te doen.

Heb zelf dan ook meer vertrouwen in een overgelode pop up, maar misschien zie ik het helemaal verkeerd?
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

12-11-2010 14:44

Hilco,

Ten eerste, de kurv shank is ontwikkeld om zonder krimpkous te vissen. Ik zie persoonlijk geen enkel voordeel in het verlengen van de haaksteel bij deze haak. De gap wordt hierdoor ook niet groter omdat deze al bepaald wordt door de afstand van de haakpunt en het naar binnen staand oog. Dit verander je niet met krimpkous.

Probeer maar eens een rig te knopen met deze haak zonder shrinktube, monteer er een boilie aan en trek 'm eens over je hand. Je zult zien dat ie zeer vlotjes draait. Mits de hair lang genoeg is natuurlijk.

Voor wat betreft de muzza, de boilie zal in het water altijd neerkomen met het stukje kurk aan de bovenkant.(lichtste punt) Hierdoor zal de hair (die daarvoor precies de juiste lengte moet hebben) het haakoog optillen waardoor automatisch het zwaartepunt naar de haakpunt wordt verlegt.
Het resultaat is daardoor dat de haak in de juiste positie ligt om te prikken volgens de ontwerper van deze rig.

Wat echter vergeten wordt is dat de situatie geheel veranderd wanneer de vis de boilie aanzuigt. Door de turbulentie die in de bek ontstaat zal de fraaie positie zoals het zaakje op de bodem lag veranderen in een situatie die naar mijn mening alle kanten op kan. Oncontroleerbaar dus.

Het meest voor de hand liggende scenario lijkt mij dat de boilie zal draaien wanneer deze wordt aangezogen en het lichtste gedeelte, dus met het kurk het eerst de bek in verdwijnt. Hierdoor zal de positie van de haak ook veranderen en pas als de vis beweegt en de haak met boilie naar voren in de bek getrokken wordt zal de haakpunt draaien naar het punt waar de lijn de bek verlaat en zal deze op een geven moment prikken. Precies als een normale rig, het voordeel van deze rig ten opzichte van een standaard hair-rig ontgaat mij dan ook.

Het is een illusie om te denken dat de rig zich in de bek van de vis het zelfde zal gedragen als op de bodem naar mijn mening.

Misschien mis ik iets en werkt deze rig anders dan ik hierboven beschreven heb, ik ben erg benieuwd of iemand mij dat dan uit kan leggen. Overigens geldt dat niet alleen voor de muzza rig maar ook voor de KD rig in het algemeen.

En dan niet van "ik heb er goed op gevangen dus deze rig is super" maar echt een uitleg van de werking ervan.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

12-11-2010 22:28

Laat ik er nu van overtuigd zijn dat de boilie met het zwaarste deel eerst de mond in schiet, en er ook weer uit tijdens het spugen.

Maar mischien hebben wij het allebei wel mis, het is natuurlijk een rond dingetje en het gewichtverschil weeg niet op tegen de afwijking in vorm waardoor het wel eens compleet willekeurig zou kunnen zijn.

Nu eerst maar eens op zoek naar wat de muzza dan precies is :oops:

Edit:

oke ook maar eens gelezen en ik zie het zo dat de hair / haak / onderlijn de meeste weerstand zal ondervinden en daardoor de muzza goed uitgelijnd in de bek zal komen zitten. Maar of dit anders is dan met een normale KD rig is nog maar de vraag aangezien het stukkie kurk weinig zal toevoegen tijdens het zuigen / spugen. Maar misschien moeten we het meer zoeken in de momentje doodtij , dus meteen na het zuigen en voor he spugen zal de montage dan anders reageren dan op de bodem? Zo nee, haakt dit dan uberhaupt wel effectief? De punt van de haak ligt namelijk omhoog en hoe kan hij dan prikken?

Dan gaat de karper spugen, hij vertrouwd het niet, wat gebeurd er dan?
Als ik weer uitga van mijn idee dat de hair / haak / onderlijn de meeste weerstand ondervind dan schiet in mijn idee de boilie de haak voorbij (of blijft hij er net naast hangen door de hair?)
Laatst gewijzigd door Marc Schrikkema op 12-11-2010 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

12-11-2010 22:33

Intressant Marc. Vertel! Waarom niet met het lichtste gedeelte volgens jou? :wink:
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

12-11-2010 22:43

Eus,

Ik denk dan altijd maar even aan een balletje met een touwtje eraan, gooi deze weg en wat gaat er als eerste? De bal gaat als eerste en het touwtje volgt. Maar nogmaals het vervloekte ding is rond ...... net als de vlucht van een bal die weliswaar reageert op het ventieltje maar hoe?

zie ook mijn edit van mijn vorige post svp
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

12-11-2010 22:48

Als je mijn redenering door zou trekken, kan er maar een rig echt effectief zijn die met dat elastiekje (hoe heet die ook alweer). Dat is de enige rig in mijn ogen die ervoor zorgt dat de rig die beweging maakt die wij graag willen namelijk een trekkende aan de onderlijn. Waarom gebruik ik die eigenlijk niet (vaak)?
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

12-11-2010 23:42

Marc, mijn redenatie dat de boilie met het kurk naar voren de bek binnen zal gaan is puur theoretisch. Omdat het kurk het lichtste gedeelte van het geheel is lijkt mij dit logisch.

Of het in de praktijk zo werkt is en blijft speculeren totdat iemand ooit een zeer gedetailleerde onderwateropname hiervan kan maken.

Jouw vergelijking van een balletje met een touwtje eraan gaat hier alleen op als je het gedeelte van het balletje waar het touwtje zit bevestigd vervangt voor een deel met een lager soortelijk gewicht. Dan nog zal het er onder water ook weer anders uitzien. Lastig he?

Ik denk persoonlijk dat het verzwaren van de haakpunt, dan wel d.m.v. de shot on the hook rig of door de hair ver in de haakbocht te fixeren met een stukje siliconenslang een effectievere oplossing is dan het gewichtloos maken van het haakoog.

Is het je opgevallen dat deze rig een hoop vragen oproept?

Overigens denk ik dat jij met die rig met dat elastiek een rekkerrig bedoeld.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

13-11-2010 00:31

Eus,

Ik gebruik alleen een stukje krimpkous op een kurv shank als ik de KD rig gebruik.
Komen we volgens mij direct ook bij het grootste nadeel van deze rig.
Als de vis zich niet direct prikt, maar de onderlijn strak zwemt, is het door de hoek van de haakpunt t.o.v. je bol een hele slechte prikker.
Door de haaksteel iets te verlengen krijg je in dat geval toch nog een iets gunstiger hoek.

Waarom gebruik ik de KD rig?

Als je hair (b.v. door een overgelode pop up) aan de onderkant van je bol ligt, zorgt het zwaartepunt van de haak er bij deze rig voor, dat je haak (in theorie) heel snel kan prikken. Zelfs bij het draaien van de bol, heeft ie weinig neiging tot kantelen
Ik gebruik natuurlijk wel een hele korte onderlijn, daarnaast zorgt het loodje mogelijk voor een iets betere sturing van de haak.
Dus het idee erachter is, dat de vis bij een aasopname direct geprikt wordt.

Des te verder van het haakoog je hair de haak verlaat, des te sneller heeft ie (bij het draaien van de bol) de neiging tot kantelen.
Groot voordeel daar is, dat de haak bij het strak zwemmen van de onderlijn veel beter prikt.
Wat prikt dan het allerbeste? Hair in het verlengde van de haakpunt!

Het is denk ik maar net waar je voor kiest en dat hangt natuurlijk ook nog eens van het water af.

Daarnaast, het blijft natuurlijk grotendeels een theoretische benadering, maar je moet ergens beginnen.

Wel leuk om over na te denken.

Morgenmiddag nog even een paar uurtjes vissen, ik heb er nu al zin in!

Voor wie nog meer gaat, succes.

Hilco
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

13-11-2010 11:51

Hilco,

Als ik het goed begrijp denk jij dat deze rig al werkt voordat de vis ook maar heeft bewogen met de rig in zijn bek?
Hoe dan denk je? Door te spuwen?

Sorry maar daar geloof ik echt helemaal niks van. Een karper die spuwt zal alles maar dan ook werkelijk alles uitspuwen, daar is geen haak tegen bestand, zelfs geen maat 1 met mega grote gap en een 3cm lange haakpunt. (bij wijze van)

Een rig zal uitsluitend werken doordat de vis zwemt, de onderlijn strekt, haak draait en vind houvast.(in de onderlip)

Mocht jouw theorie kloppen zou je de vis werkelijk overal in de bek haken naar mijn idee, wat ook weer voor een flink aantal lossers zal zorgen.

Jij en ik weten ook wel dat dit niet het geval is en de haak zit 9 van de 10 keer toch ergens in de onderlip of in het meest ongunstige geval ergins in de mondhoek.

Overigens vind ik de hoek die de kurv shank haak maakt nog zo slecht niet zonder krimpkous, ik kreeg het niet voor elkaar de rig over mijn hand te trekken (met boilie eraan weliswaar) zonder de haak te laten prikken.

Ten overvloede, dit is mijn visie op de zaak, ik respecteer jouw mening en vind het leuk hier een discussie over op te kunnen zetten. :)
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

13-11-2010 12:19

Hilco, ik zal het nog straffer maken: Als je de hair niet fixeert op de steel zoals bij de muzza en KD rig het geval is zal de haak achterstevoren de bek van de vis binnen gaan wanneer de vis de boilie aanzuigt. Dat wil zeggen haakoog eerst!

Wat mag daar het voordeel van zijn? :-?
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

14-11-2010 02:06

Eus,

In de meeste gevallen zal een rig inderdaad alleen werken doordat de vis de onderlijn strak zwemt.
Zijn mogelijk wel uitzonderingen, stel een vis zuigt een bol aan, die gaat 2 of 3 cm. naar binnen (dus inclusief de haak) en de boel staat strak.
Als de haak in dat geval zo,n beetje onder je bol hangt lijkt mij een inhaking helemaal niet onmogelijk.

Voor wat betreft het uitspuwen ben ik het helemaal met je eens, daar vang je niet een vis mee.
Daarom is mijn haakaas ook altijd precies hetzelfde als datgene wat ik voer.
Wel gebruik ik vaak stukjes kurk van verschillende grootte in mijn haakaas.

Natuurlijk fixeer ik de hair op de steel van de haak.
Ik schuif de krimpkous helemaal over de knotless, dus mijn hair verlaat de haaksteel op zo’n 3 mm. van het oog.

Mijn idee achter deze rig is, dat door de combinatie van een korte onderlijn en het vertrekpunt van de hair vlak achter het haakoog (waardoor de haak bijna niet hoeft te draaien in de bek van de vis), het mogelijk een hele goede en snelle prikker is.

Zoals ik al eerder zei, het is maar net waar je in gelooft.

Ik begon ooit met sidehooking, met een zo’n licht mogelijk loodje en soms viste ik zelfs zonder loodje (freelining) met een stukje alufolie.

Vanmiddag gevist, op de valreep nog een aanbeet, helaas een brasem.

Vanavond 200 patatbollen gedraaid, morgen maar weer even proberen.

H.
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

14-11-2010 11:05

Hoi Hilco,

Een onderlijn die na opname dirct strak staat? Lijkt me bijzonder moeilijk om dit exact uit te kienen aangezien de afstand waarvan de boilie wordt aangezogen altijd verschillend is.
Bovendien denk ik dat een onderlijn die direct strak staat bij opnamen onvoorwaardelijk wordt ge-reject door onze vriend.

Voor wat betreft de hair fixeren beoel ik niet 3mm voorbij het oog maar net voorbij het denkbeeldige zwaartepunt van de haak. Afhankelijk van de steellengte zal dit ruwweg tegenover de haakpunt zijn.

Probeer maar eens voor je te zien hoe de haak zal bewegen als je dat rigje bij de boilie beet zal pakken en een gooi geeft, de haak klapt om en het oog is het eerste gedeelte van de haak dat de boilie zal volgen.

Ik denk overigens niet dat een karper een aasje uit zal spuwen omdat het afwijkt van waarmee je hebt gevoerd, wel omdat de vis er iets aan bemerkt. Iets oneetbaars of een bepaalde onnatuurlijke weerstand.

Je hebt wel 100% gelijk dat je moet vissen met een systeem waarin je het volste vertrouwen hebt. Als dit voor jou de muzza is zou ik dit zeker blijven doen.
Als ik persoonlijk de werking hiervan analyseer moet ik zeggen dat ik er niet echt heel veel vertrouwen in heb.

Een standaard rigje met een vlijmscherpe haak met een hair van de juiste lengte is naar mijn idee nog steeds in 90% van de gevallen goed genoeg, zelfs op zwaar bevist water. ;)
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Frank Meyer
Berichten: 358
Lid geworden op: 24-09-2009 23:23

14-11-2010 11:15

Miss,onderschatten/overschatten we dat spuwen een beetje.Ik persoonlijk denk het eerste.
Vaak zal de karper bolten NA een goede prik (=strakzwemmen) waarbij de haak een x aantal mm indringt,hoeveel zou dat trouwens zijn met een 4tje?
Maar waarom zouden ze niet wegknallen op een hele lichte prik,zeg 1mm?

Lang 1 hengel gevist met een onderlijn die hierop was gebasseerd,in theorie althans.
De vangsten waren niet bijster goed te noemen,maar dat komt miss ook omdat er bij zo'n rig nogal wat verkeerd kan gaan om uberhaupt te werken.Eigenlijk onvisbaar,maar om te zeggen dat het niks opleverd.
Tav de muzza,kd en aanverwante rigs denk ik dat het ontbreken van poespas op de haak weleens een plus zou kunnen zijn en heel miss dat beetje extra op de terugweg..
In de toekomst zullen er vast beelden van opduiken wat ze met die bek allemaal kunnen.
Goochelen kunnen ze dat is zeker.
Mvg
Henk Kat;stel dat Joris stel..
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

14-11-2010 15:02

Frank,

Het indringen van de haak is nogal afhankelijk van een aantal factoren:

-Waar heeft de haak geprikt? (hard of zacht deel)
-Hoe scherp is de haak, of hoe lang is de punt?
-Hoe zwaar is het lood?
-Welke vorm heeft het lood?
-Watvoor soort bodem? (gladde zandbodem zal minder weerstand dan een baggerbodem geven bijv)
-strakke lijn/slappe lijn, gewicht van de waker
-enz.

Het is een misverstand om te denken dat de vis bolt door de prik van de haak, de vis bolt door de weerstand van het lood/de lijn.

Althans, volgens mensen die dit zeggen hier verstand van hebben.

Ik denk ook niet dat een vis bolt als hij een mosselschelp crushed en geprikt wordt door een stuk schelp. Het is niet denkbeeldig dat dit gebeurd, gezien hoe vlijmscherp stukjes van zo'n schelp kunnen zijn.

Verder ga ik mee in de " less is more" theorie maar een haak die daardoor achterstevoren in de bek terecht komt is niet mijn idee van effectief.

Ik sta echt wel open voor nieuwe ideen maar vaak wordt er een rig ontworpen waar dan mee gevist wordt en als blijkt dat je er nog vis mee kan vangen ook wordt er een theorie aan toebedacht.

Dit lijkt me daar ook weer zo'n voorbeeld van -- een goede verklaring van de werking heb ik nog niet gehoord tenminste.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Frank Meyer
Berichten: 358
Lid geworden op: 24-09-2009 23:23

14-11-2010 16:11

Eus,helemaal mee eens waar het allemaal mee te maken heeft bodem type lood waker enz.
Maar het prikken gebeurd niet daar waar ie ze voedsel crushed.
Freelinen heb ik nooit gedaan,wel schuivend op 15 meter van de hengel gevist met semi slappe lijnen en een alu wakertje weinig weerstand zou je zeggen.De aanbeten waren goed te noemen,paniek in de tent.
Nu wil ik echt niet het spuw verhaal doordrukken,maar waar bolt zo'n vis nu van?
-de 15 meter lijn.
-de lichte weerstand op het wartel oog waar de lijn doorloopt.
-of..
Wie het weet mag het zeggen.
Mvg
Henk Kat;stel dat Joris stel..
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

14-11-2010 17:25

Frank, ik denk dat je de weerstand van 15m lijn door het water onderschat, de weerstand van de lijn is groter dan je denkt door de hoek die de lijn maakt bij het oog van het loodje.

Natuurlijk kan ik het ook niet met zekerheid zeggen maar ik denk dat karpers het wel heel goed waar kunnen nemen als het voedsel anders aanvoelt dan een losliggend stuk.

Het crushen gebeurd idd wat dieper naar binnen maar zal niettegenstaande toch af en toe een aardige prik geven. Ik denk niet dat de vis intelligent genoeg is om het verschil van plek te bemerken.

Een prik tijdens het eten is een prik tijdens het eten. Denk ik

Ik weet het, koffiedik kijken.

Leuk he, vissen? :)
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

15-11-2010 02:17

Eus (en anderen ook) hij wordt steeds leuker!

Vooral de gedachte dat de haak (bij het gebruik van een KD rig), bij het aanzuigen mogelijk omklapt vind ik zeer intrigerend.
Ik snap je punt, maar of het ook echt gebeurt is natuurlijk punt twee.
Je haak is veel lichter dan je bol en daarnaast heb ik het triple A loodje (wat zwaarder is dan de haak) op zo’n 3 á 4 cm. van de haak.
Ik ben geen natuurkundige, maar volgens mij heeft de haak in dit geval te weinig gewicht om om te klappen.
Zal, als ik deze week tijd heb het eens uittesten in één van de bassins op mijn werk.
Rig erin en de onderwaterstofzuiger er op.

Uitspuwen van aas is ook zo iets, dat ie het doet is natuurlijk geen punt van discussie.
Hij doet het overigens sowieso ook van nature.
Voor wat betreft het haakaas, misschien wordt het juist soms eerder overschat, dan...?
Heb geen idee, maar denk wel dat er vaak verkeerde conclusies worden getrokken uit bepaalde onderwaterbeelden.

Vraag is natuurlijk, wat neemt ie eventueel waar?

Onderlijn, weerstand van het lood, of misschien iets heel anders?

Bolten, doet ie volgens mij ook inderdaad alleen door de weerstand van het lood en de lijn.

Misschien is het hele rigverhaal eigenlijk wel vrij simpel, oftewel de gulden middenweg.

Eerst de prullenbak maar eens legen! ik drink veel te veel kaffe.

Thank you for the music….
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

15-11-2010 07:21

Man man man, wat een geneuzel allemaal weer in die blaadjes. Eerst Felix met zijn haargeleider, nu dit weer.

Die KD-Rig knoopte ik 6 jaar geleden ( schiet me maar af als het een jaartje scheelt) al zo, twee-drie slagen met hair, dan de hair naar buiten. Omdat het lekker simpel was. Geen gezeik met kousjes, rubbertjes etc. Nadeel was dat een vis wel eens buiten de bek gehaakt zat, omdat (zoals eerder aangehaald) de haak wel eens een keertje oog-eerst naar binnen vloog. Helemaal kut dus in dat geval. Ook heb ik met haken die tijdens het wachten op een vis om gezogen te worden van de bodem af waren (pop-up, withy-pool) ook wel een aardig aantal vinnen gehaakt, zeker als de vissen wat voorzichtiger aasden leek dit voor te komen.

We "testen" al dit moois wel zo leuk, en op dé hand enzo, draaien, kantelen, blabla. Maar vergeet niet dat het er onder water soms heftig aan toe gaat, en dat het allemaal in een minimum van tijd strakloopt en prikt. Al die kurkjes en bende om het "beter" te laten werken, mwaha, het is allemaal zo minimaal. Dat opzuigen van ons aller heilige karper gebeurt ook in de meeste gevallen zo snel dat ik bij die MuggaMuzzaBlaBla ook niet kan geloven dat het doet in de muil wat het zou moeten doen. Turbulent! Het gebeurt allemaal in die korte radius om het lood, ik hecht er absoluut geen meerwaarde aan die schrijfsels. Dat je er vis op vangt, dat geloof ik ook wel. Maar dat doe ik toch ook? Op mijn eigen simpele dingetjes?

Less is more..

Over kantelen gesproken, het wordt weer eens tijd voor de kroeg. Kunnen we tenminste ECHT slap lullen en pilseners kantelen :lol:
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

15-11-2010 08:23

Het crushen gebeurd idd wat dieper naar binnen maar zal niettegenstaande toch af en toe een aardige prik geven. Ik denk niet dat de vis intelligent genoeg is om het verschil van plek te bemerken.


Nou dat durf ik wel weer te betwijfelen ...... overigens excuses voor mijn soms aanvallende manier van schrijven ik heb de cursus "geweldloos communiceren" nog niet gevolgd maar bedoel het over het algemeen niet zo heel erg verkeerd.

Ik denk dat de receptoren die onderscheid kunnen maken tussen scherp / wel niet eetbaar enz alleen in de mondholte zitten en niet zo zeer in het crushorgaantje. Kijk naar jezelf, jouw vingertoppen zijn erg gevoelig (veel receptoren/cm2) terwijl jouw slokdarm er bijvoorbeeld veel minder heeft.

Bolten, wie wel eens aan het pennen is, zou hebben kunnen constateren dat de vis na opname haak en strak zwemmen van het onderlijntje gewoon door zwemt terwijl hij daar ook de vlijmpscherpe haak in zijn bek heeft rommelen. Ik denk dus dat het helemaal niets te maken heeft met het prikken, maar dat de vis probeert te ontsnappen van iets dat het ogenschijnlijk belemmerd in zijn vrije doorgang. Bij het pennen is het feit dat er een onderlijn strak loopt geen reden, dus moeten we het wel in het loodgewocht zoeken in mijn opinie.

Meteen straklopen van de onderlijn, ships kom ik weer op de rekkerrig?

Hilco, ik denk niet dat het feit dat de bol veel zwaarder is dan de haak ervoor zal zorgen dat de haak omgekeerd in de bek aankomt. Het gaat m.i. namelijk niet over het gewocht maar eerdder over de weerstand in het water (dat aangezogen wordt). Juist de vorm van de haak (stukje rond staal) zal ervoor zorgen dat de haak in zijn originele positie blijft t.o.v. de hair. Loodjes etc op de haak zullen er m.i. dan ook weer voor zorgen dat we meer gaan buitelen.

Ben benieuwd wanneer iemand de klaphaak uitvind. een haak met de punt onder een hoek van minimaal 90 graden t.o.v. de haaksteel maar die terug klapt zodra er gehaakt is om de bocht goed te vullen.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

15-11-2010 08:50

Hilco,

Ik zou er niet al te zeker van zijn dat de haak niet omklapt ook al kan ik het niet 100% bewijzen. Het is iig theoretisch te verklaren, dat is al heel wat in de karpervisserij. :)
Als je het verhaal van Sven leest lijkt dat inderdaad te gebeuren met als gevolg buiten de bek gehaakte vissen.
Zelf kan ik niet uit ervaring spreken omdat ik de rig nog nooit gebruikt heb. Waarom niet lijkt me duidelijk. :)

Sven,

Zodra mensen slechter gaan vangen moet de trukendoos open en daar komen wel eens hele "aparte" creaties van zal ik maar zeggen. Over die hair aligner wil ik het maar helemaal niet hebben. De ontwerper ervan trouwens ook niet, lol.

Marc,

Als dit je meest aanvallende manier van schrijven is vind ik je nog heeel bscheiden vergeleken met andere lieden hier. Ik neem er zeer zeker geen aanstoot aan en bovendien vind ik jouw commentaar altijd heel scherp!

Ik heb het misschien wat lomp neergezet en weet de vis de plaats van de prik wel te plaatsen maar het is de interpretatie van de vis waar het mis gaat.
Een prik in de mondholte of een prik dieper naar binnen, voor de vis is het denk ik gewoon een prik en zal geen onderscheid maken tussen het een of het ander.

Daarom denk ik persoonlijk dat de prik niet de aanleiding is van een op de vlucht slaande vis maar zoals we met z'n allen eens zijn, de weerstand van het geheel danwel het anders aanvoelen van een aasje dat ergens aan verbonden is, hoe subtiel vaak ook.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

15-11-2010 18:28

Voor de geinteresseerden:

http://jeb.biologists.org/cgi/reprint/206/5/883.pdf

Heb eventueel ook nog wel een pdf van Sibbing.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

15-11-2010 23:22

Hilco :o

R u stupid? Ge denkt toch neit dat wij dat willen lezen en als we het al willen ook nog snappen?

(tijd voor haakjes, is grappig bedoeld).

Zal printen en tijdens een volgende sessie tussen het drillen door eens lezen :-)
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

16-11-2010 02:05

Waarom deze link?

Vooral om het aanzuigen van het aas, omdat daar volgens mij nogal wat misverstanden over bestaan.
Dan heb ik het over turbulentie en waterwervelingen in de karperbek tijdens het aanzuigen.
Als ik het goed begrijp, zijn die er helemaal niet.
Het is één naar achteren gerichte waterstroom.

Kunnen we hier iets mee?

Ik in ieder geval op dit moment totaal niet, want ik zie door de bomen het bos niet meer!

Kantelen, draaien, lengte hair, onderlijn en noem de hele santenkraam maar op.
Karpervissen verworden tot pseudo-wetenschap?

Misschien dat Sinterklaas het weet?

Jammer dat we allemaal verspreid over het land wonen.
Anders, samen gezellig in het café, dom lullen over karpervissen en bier drinken.

Vandaag voor het eerst mijn winterstek (bij een grote duiker) aangevoerd met een half pondje, morgen weer en woensdagmiddag vissen.
Ik weet in ieder geval dat ze er ‘s winters zitten en zolang het weer het toelaat, de komende periode drie keer per week voeren.

The winner takes it all. :D
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

16-11-2010 07:46

Jammer dat we allemaal verspreid over het land wonen.
Anders, samen gezellig in het café, dom lullen over karpervissen en bier drinken.


Juistem!
Nadeel van fora is altijd dat ik mijn tekst schrijf met een bepaalde gedachte, jij leest hem met een andere gedachte en dus lees jij iets anders dan ik bedoeld had.

Ik weet wel dat ik dit jaar weinig heb gevangen, waardoor ik de weg ok compleet kwijt aan het raken ben. ettelijke verschillende boilies, onnoemelijk veel verschillende onderlijnen (die kunnen immers de aastijden op een water doen veranderen, sorry moest ff). Verschillende voerstrategieën .....

Kortom te veel veranderingen, waardoor ik eigenlijk nergens meer een fatsoenlijke conclusie uit kan trekken.

Inmiddels het volgende besloten, Back to Basic, nu nog zien of ik mij er aan kan houden.
1. Een misschien twee aas leveranciers, ik ga iig over op alleen nog maar freezers.
2. Onderlijnen helemaal terug naar de basic. Niets geen gedoe meer gewoon kurvshankjes zonder poespas en een onderlijn van een 12 - 18cm.
3. 1 hengel zo netjes mogelijk neerleggen (mijn stiel) 1 hengel in de trant van "ze doen het er maar mee" (mijn vismaat zijn stiel, die overigens normaal meer vangt dan mij).
4. Geen korte nachtjes meer tot ik meer duidelijkheid heb, alleen nog maar 24 uur sessies (of misschien wel 48 uur).

De obsessie moet er uit en de passie meer terug ........ halp.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

16-11-2010 09:05

Klinkt aardig obsessief Marc! 8)
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!