Veilig freelinen of gewoon old school zonder tube?


Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

01-07-2010 05:24

K. van den Herik schreef:helemaal fout: sleuren heeft niets met kans op verlies aan schubben te amken. Maar lekker boeie verder, ik heb wel een onthaakmat



Afbeelding
Zit hier wel vis?
K. van den Herik

01-07-2010 07:15

jij wil mij op mijn terrrein verslaan?

Laat ik pannenkoekenmix nu ff niet niet begrijpen, maar leg mij nu eens uit waarom ik het fout zou hebben. Want ik kan je verklappen dat de kans op beschadegingen door de hoofdlijn aan een vis eerder voorkomen door de duur van de dril, hoe langer de dril duurt hoe meer kans op....

En als je dan je lompe hersencellen ff fatsoeneert en ff hier doorheen bijt, zal je misschien begrijpen dat er hier nog nergens gaat om colleteral damage aan lipjes en zo.

Jou bijdrage wordt bestempeld als:

Afbeelding

Fijne dag verder en doe geen moeite hoor...
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

01-07-2010 07:25

Peter Baan schreef:
Ja Leen... en wat probeer je nou hiermee te zeggen?



Dat er altijd een risico is dat je schubben beschadigd.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
K. van den Herik

01-07-2010 08:07

Beste Josef,

FF serieus met argumenten enzo?

neem je hengel, bindt je lijn aan een unster, laat die door je moeder of vader of zuster vasthouden. Loop 20 passen naar achter en trek zo hard mogelijk. Laat de stand aflezen. Doe dit met een 2 ponder, 3 ponder en 3,5 ponder. Zoek de verschillen....


Ik zal het verklappen: 2 kilo om en nabij


Doe hetzelfde op 6 passen en leer.

Leg me uit waarom if het fout zou hebben
Laat me de verschillen weten
Leg me uit waarom er misschien een verschil is op 5 en op 20 meter

Met gevlochten zit er iets verschil in.


Ik durf de weddenschap wel aan, dat je met een 25 ponds hengel en een 100 ponds hengel weinig verschil zult zien, hier is je eigen kracht de max

toedeloe
Gebruikersavatar
koos kalkman
Berichten: 585
Lid geworden op: 24-05-2004 11:38

01-07-2010 10:40

snap het nut niet van braid bij het freelijnen.
of ga je waterlelie's snoeien?
:wink:
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

01-07-2010 11:45

een iets dikkere hoofdlijn, of bv een fluorcarbonvoorslag (ja ja teveel frutsels al) van zeg 35/00 en er is sowieso niets aan de hand? Doe niet zo moeilijk allemaal :wink:.
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

01-07-2010 15:07

K. van den Herik schreef:jij wil mij op mijn terrrein verslaan?




Hahahaha, ik wist wel dat je op je teentjes getrapt zou zijn. ;-)

Laat je niet zo kennen man.
Zit hier wel vis?
K. van den Herik

01-07-2010 16:18

ga jij niet meemaken, net zo min als ik mee maak dat ik antwoord van jou ga krijgen...

En dat is nu net het verschil tussen jou en mij: ik zou het al geprobeerd hebben al was het waar om het ongelijk van die Herik aan te tonen, met argumenten enzo....
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

01-07-2010 16:46

Toch wel, als je sleurt is je lijn strakker en zal die sneller achter schubben blijven hangen omdat ie gewoonweg dieper indrukt. Ik hou erover op.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
K. van den Herik

01-07-2010 16:53

de kracht is op afstand gelijk
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

01-07-2010 17:02

K. van den Herik schreef: net zo min als ik mee maak dat ik antwoord van jou ga krijgen...




Wat is de vraag?
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

01-07-2010 17:14

K. van den Herik schreef:de kracht is op afstand gelijk


Eens :oops:
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
matthias franssen
Berichten: 129
Lid geworden op: 06-11-2007 16:00
Locatie: rotterdam

01-07-2010 17:37

Niet alleen buiten lopen de temperaturen op.. 8)
Karperkoorts.. Ja ik heb er ook last van!
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

01-07-2010 18:02

K. van den Herik schreef:de kracht is op afstand gelijk



Dat bedoel ik niet (ga ik toch weer)

Als je harder drilt, de hengel dus krommer gaat en de vis (neem een spiegel) draait, rolt of keert dan lijkt het mij vrij aannemelijk dat een lijn waar meer druk op staat eerder kans loopt een schub mee te nemen dan een lijn die bijna slap staat omdat er zowieso al dieper op de huid gedrukt wordt? Dus wel degelijk drukverschil, sleuren vs. beleidsmatig afdrillen.

Heb ik het zo beter uitgelegd? Heb het niet over kracht op afstand of onder de kant.

Andre Jacobs schreef:een iets dikkere hoofdlijn, of bv een fluorcarbonvoorslag (ja ja teveel frutsels al) van zeg 35/00 en er is sowieso niets aan de hand? Doe niet zo moeilijk allemaa


Ik vis niet met een 35/00 lijn als ik met de vrije lijn vis. Vrije lijnen kan je namelijk ook aan de oppervlakte en je zult waarschijnlijk wel weten dat het verschil in reactie op een 25/00 tegen een 35/00 lijn best wel behoorlijk is. Vis persoonlijk liever nog dunner, als de situatie het toelaat. Een 25/00 lijntje met een 1-3/4 ponder werpt behoorlijk, een korst krijg ik met 35/00 niet fatsoenlijk weg. Dus niet toe te passen in mijn visserij.

matthias franssen schreef:Niet alleen buiten lopen de temperaturen op


Binnen niet hoor, airco doet goed zijn weg
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
K. van den Herik

02-07-2010 07:13

neem je hengel, bindt je lijn aan een unster, laat die door je moeder of vader of zuster vasthouden. Loop 20 passen naar achter en trek zo hard mogelijk. Laat de stand aflezen. Doe dit met een 2 ponder, 3 ponder en 3,5 ponder. Zoek de verschillen....


Ik zal het verklappen: 2 kilo om en nabij


Doe hetzelfde op 6 passen en leer.

Leg me uit waarom if het fout zou hebben
Laat me de verschillen weten
Leg me uit waarom er misschien een verschil is op 5 en op 20 meter

Met gevlochten zit er iets verschil in.


Ik durf de weddenschap wel aan, dat je met een 25 ponds hengel en een 100 ponds hengel weinig verschil zult zien, hier is je eigen kracht de max
K. van den Herik

02-07-2010 07:16

Sven,

Duidelijk en mee eens. Mijn puntje was dat het weinig of geen verschil maakt met een 2 ponder volle bak trekken of met een 3,5 ponder.


Leuk nog? Zo'n db?


BTW: Als je 2 of 3 van die popup loodjes plaatst, krijg je rolgeleiding....
MVG

Klaas
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

02-07-2010 14:57

Zelfde als met uitwerpen ;) Je eigen kracht is je gooiafstand!

Dusjah trekkracht is andersom ;)


:lol: :lol:
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

02-07-2010 21:07

K. van den Herik schreef:Sven,

Duidelijk en mee eens. Mijn puntje was dat het weinig of geen verschil maakt met een 2 ponder volle bak trekken of met een 3,5 ponder.


Ga ik ook niet tegenin.. Is al vaker aan de orde gekomen

K. van den Herik schreef:

BTW: Als je 2 of 3 van die popup loodjes plaatst, krijg je rolgeleiding....
MVG

Klaas


:D Leuk, met drijvende korst :P Nu gaan we lollig doen, maar goed. No offence, was gewoon een grappie na de overwinning van Nederland beetje meligheid :P
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

09-07-2010 18:15

freelinen is het mooiste wat er is, in mijn ogen. het zoeken naar vissen en de instant dril bij het aanslaan van een vis waarbij die weet dat ie weer genaait is.

ik heb nog nooit gehad dat er schubben verloren zijn door mijn aandoen, en ik heb er toch wel veel gevangen. het valt me zowiezo op dat ik als ik freeline op de dommel bij ons in het dorp, ik vaak vissen vang die nog niet vaak (op boilies) gevangen zijn, maagdelijke bekken, geen gescheurde vinnen en spiegels die niemand ooit gezien heeft.

om veilig te freelinen is in mijn ogen minimaal 0.30 nylon nodig, zo zul je echt geen vissen beschadigen. ikzelf gebruik zelfs 0.35 flo-cast, een drijvende lijn van ultima. iets wat wel nodig is tussen al het lange watergras en lelies.
gevlochten lijn zou ik zelf nooit gebruiken omdat ik denk dat dat wel vis kan beschadigen, vooral de bek heeft dan erg te lijden aan de lijn die er op spanning gewoon doorheen snijd (iets wat je ook vaak ziet bij combilinks in de statische visserij).

er kan beter gekeken worden naar de haakwonden in bekken van karpers, soms pakken ze een gezonken korst/wormen/of ander aas zo aggresief dan de haak ver achterin vlees wil pakken en dan tot vooraan de bek snijd waar ie wel ineens stevig vlees kan pakken.

als iemand daar een oplossing voor heeft mag ie het zeggen.....