Veilig freelinen of gewoon old school zonder tube?


Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

29-06-2010 15:38

Ha,

ik wil weer eens gaan freelinen. Het zeer statische van een klomp lood inwerpen en afwachten ligt me toch niet zo. Ik wil toch meer actie hebben.

Vroeger viste ik heel vaak zo. Alleen een haak met aas, soms een klein loodje en of een aluwakertje. Zonder tube dus.

Maar nu is die tube dus al weer jaren op de markt voor de veiligheid van de vis. Maar hoe doe je dat dan met freelinen?

Want met penvissen heb je ook geen tube. Heb je deze dan ook niet nodig bij freelinen? Dan zou je tube alleen nodig hebben als je lood gebruikt?


Wat is nu het beste om te doen?

Een tube er aan of gewoon zonder tube freelinen? (ik vis met gevlochten lijn)
Zit hier wel vis?
Berry Kuiper
Berichten: 414
Lid geworden op: 26-05-2010 12:10
Locatie: Apeldoorn

29-06-2010 15:45

Josef,

MEt gevlochten lijn zou ik zo wie zo een tube gebruiken of misschien een safe zone leader,
want gevlochten lijn is net een scheermes en hier beschadig je de vis wel snel mee.

Wel is het zo dat je nu niet met een groot tegen gewicht vist welke ook het schuren kan bevorderen,
maar voor de vis zelf zou ik toch iets van tube of leader gebruiken,

Gr.

Berry
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

29-06-2010 16:14

Dankjewel voor je snelle reply.

Ja, ik denk ook dat ik er aan moet, maar dan gaat er voor mijn gevoel weer een stukje romantiek van het freelinen verloren.

Maar erger nog: hoe zit dat met de vangkansen? Want freelinen met een tube, dan ligt er alsnog die dikke slang op de bodem. Heeft het dan nog nut om te freelinen als er alsnog een duidelijke rig op je bodem ligt?


Hoe denk je hier over?



Maar ok, een tube. Ik zou dan de dunst mogelijke tube willen hebben, en het zou heel mooi zijn als dat een zinkende (geen zware!) tube zou zijn.

Kan iemand mij een tube tippen die aan deze eisen voldoet? (dun en (licht) zinkend)
-----------


Zijn er mensen die nog freelinen? Een metertje of 4 uit de kant in de polder? Hoe ziet jullie laatste meter lijn er uit?
Laatst gewijzigd door Josef Stalscu op 29-06-2010 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
janieck spithoff
Berichten: 1295
Lid geworden op: 13-03-2007 21:30
Locatie: leeuwarden
Contacteer:

29-06-2010 16:19

Lekker zonder tube vissen, ook met statisch vissen ben ik van het tube afgestapt en merk geen verschil!
Mvg, Janieck
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

29-06-2010 16:21

Verschil in wat?
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
janieck spithoff
Berichten: 1295
Lid geworden op: 13-03-2007 21:30
Locatie: leeuwarden
Contacteer:

29-06-2010 16:24

Ik heb nog geen beschadigingen gezien als gevolg van vissen zonder tube ;)
Mvg, Janieck
Berry Kuiper
Berichten: 414
Lid geworden op: 26-05-2010 12:10
Locatie: Apeldoorn

29-06-2010 16:35

Safe zone leader zie je ook bijna niet,
heb laatst die van nash gezien en die is echt nagenoeg onzichtbaar.

@janieck: Dus jij gaat pas tube of leader gebruiken nadat je een vis hebt beschadigd?
Net zoiets als je gordel pas gaan gebruiken nadat je in de kreukels hebt gelegen.
Als karpervisser ben je naar mijn idee gewoon verplicht om de kans zo klein mogelijk te houden dat je de vis beschadigd! En helemaal wanneer je met gevlochten lijn vist!

Grtz
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

29-06-2010 16:52

''Safe zone leader'', nog nooit van gehoord. Ik zal eens gaan googlen.
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
janieck spithoff
Berichten: 1295
Lid geworden op: 13-03-2007 21:30
Locatie: leeuwarden
Contacteer:

29-06-2010 16:55

Berry Kuiper schreef:Safe zone leader zie je ook bijna niet,
heb laatst die van nash gezien en die is echt nagenoeg onzichtbaar.

@janieck: Dus jij gaat pas tube of leader gebruiken nadat je een vis hebt beschadigd?
Net zoiets als je gordel pas gaan gebruiken nadat je in de kreukels hebt gelegen.
Als karpervisser ben je naar mijn idee gewoon verplicht om de kans zo klein mogelijk te houden dat je de vis beschadigd! En helemaal wanneer je met gevlochten lijn vist!

Grtz


Bullshit, ik geloof er niet in dat je zonder tube de vis beschadigd, heb tijden met tube gevist en vis nu al een mooie tijd zonder. Vis wel met een dikke voorslag dat wel! Gevlochten lijn gebruik ik sowieso al niet ;).
Mvg, Janieck
Berry Kuiper
Berichten: 414
Lid geworden op: 26-05-2010 12:10
Locatie: Apeldoorn

29-06-2010 17:41

@janieck: Maar dat zeg je er ook niet bij(dat je geen gevlochten lijn gebruikt) , en een dikke voorslag helpt natuurlijk ook, en is eigenlijk ook een soort leader.
gevlochtenlijn is heel dun en vlijmscherp en kan echt als een soort kaasschaaf werken en zo een schub meenemen of zelfs insnijden.
Probeer de lijn tijdens het opdraaien maar eens vast te houden :-),


@jozef:
hier een linkje http://www.raven.nl/nl/producten/karper/1825_karper_accessoires/camo_leaders_60cm_ringwartel/
Grtz
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

29-06-2010 17:54

Ik ben net snel even naar de visshop geweest om nylon erop te zetten. 26 honderste, gline.

Zou dat zonder tube kunnen?


Die safety-zone-rig heb ik ook gezien. Vind ik veel te grof.

Ik wil oldschool, niks er op, ;-).
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
janieck spithoff
Berichten: 1295
Lid geworden op: 13-03-2007 21:30
Locatie: leeuwarden
Contacteer:

29-06-2010 18:04

Met vastloodsysteem haak je de vis in de onderlip, waardoor de lijn langs de zijkant van de vis loopt, waardoor de lijn schubben kan gaan 'haken'. Wanneer je met pen of freeline vist zit de haak 9 van de 10 keer in de bovenlip! Dan heb je sowieso geen tube nodig want dan gaat de lijn niet langs de flank van de vis ;)
Mvg, Janieck
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

29-06-2010 18:32

Zonder tube..

Met de drijvende korst vis ik zonder tube, met een pennetje zonder tube, en dan zou het op een andere manier niet kunnen? Stop toch eens met onzin blaten mensen, napraten is te makkelijk. Visveiligheid is belangrijk maar merk tevaak dat mensen niet uit eigen ervaring praten maar puur de mooi geschreven stukjes uit de bladen klakkeloos overnemen en er vervolgens mee te boek gaan alsof ze zelf de uitvinders zijn.

Ik vis statisch puur met een Hybrid loodclip plus tailrubber, geen tubing, geen leader niks. Bevalt prima, beschadigt niks. Geloof ook heilig dat dat niet zal gebeuren. Zou niet weten waardoor een vis beschadigt moet worden op deze manier. Leg het me maar uit. Zonder napraten..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Peter Baan
Berichten: 457
Lid geworden op: 03-01-2006 19:20

29-06-2010 21:03

Sven van Anrooy schreef: Stop toch eens met onzin blaten mensen, napraten is te makkelijk.


Je kan de vis beschadigen met je dunne lijn! Zeker weten. Je dunne lijn kan precies achter een rij schubben blijven hangen en deze eraf trekken.

O ja, ik praat niemand na.
Gebruikersavatar
janieck spithoff
Berichten: 1295
Lid geworden op: 13-03-2007 21:30
Locatie: leeuwarden
Contacteer:

29-06-2010 23:04

Sven van Anrooy schreef:Zonder tube..

Met de drijvende korst vis ik zonder tube, met een pennetje zonder tube, en dan zou het op een andere manier niet kunnen? Stop toch eens met onzin blaten mensen, napraten is te makkelijk. Visveiligheid is belangrijk maar merk tevaak dat mensen niet uit eigen ervaring praten maar puur de mooi geschreven stukjes uit de bladen klakkeloos overnemen en er vervolgens mee te boek gaan alsof ze zelf de uitvinders zijn.

Ik vis statisch puur met een Hybrid loodclip plus tailrubber, geen tubing, geen leader niks. Bevalt prima, beschadigt niks. Geloof ook heilig dat dat niet zal gebeuren. Zou niet weten waardoor een vis beschadigt moet worden op deze manier. Leg het me maar uit. Zonder napraten..


Dat is nou precies wat ik wilde zeggen
Mvg, Janieck
K. van den Herik

30-06-2010 07:09

ik lul al 25 jaar alles en iedereen na en dat bevalt prima

Zo hoorde ik dat een nylon lijn van 35/100e dikker is dan 25/100e gevlochten, ik hoorde ook dat hoe dunner de lijn hoe makkelijker ergens achter kan blijven zitten.

Ik heb ook wel eens ge hoord dat bij penvissen er niet zoveel lijn uit staat. Neem dan eens van de haak tot je hengel en ga na waar de vis geraakt kan worden.

Old skool wat een klote term maar ala

Ik heb wel eens gehoord dat vroeger niemand met gevlochten lijn viste dus die keuze is gemakkelijk. Ik weet nog dat ik gehoord heb, dat hoe harder de beten waren hoe harder je geneigd was aan te slaan, want de haak moet nu gezet worden heb ik wel eens gehoord.

freelinen gast heel goed met boellises heb ik gehoord, ik hoor wel eens dat je dan verschiet hoeveel beet je krijgt, denk ik
Gebruikersavatar
Martijn van Ierland
Berichten: 287
Lid geworden op: 21-08-2002 02:00
Locatie: 't mooie Brabantse!

30-06-2010 14:45

Vis nu zelf enige tijd zonder tube wanneer ik gebruik maak van een leadclip (open water zonder obstakels), en op de hoofdlijn enkele knijploodjes (van die goedkope uit de witvisserij, niet van die belachelijk dure bende die wordt aangeprezen alsof het absoluut noodzakelijk is).

Je lijn zal altijd tegen de bodem liggen, dat is het grootste voordeel. Als je de loodjes vastdrukt en NIET bijt, zullen ze ook snel loskomen bij aanbeten en kan bij het toch nog vastzwemmen van een vis de leadclip over de hoofdlijn wegschuiven.

Diverse 'grote jongens' met samen vele honderden vissen per jaar (die aantallen haal ik niet helaas) vissen ook zo, en hebben nog nooit beschadigingen kunnen ontdekken... Waar komen dan die verhalen vandaan dat het schubben van een vis schuurt? Schubben (en vooral vinnen) gaan kapot in slechte, goedkope schepnetten met grote mazen (dat die überhaupt nog worden verkocht door dezelfde firma's die visveiligheid hoog in het vaandel zeggen te hebben staan...) en vissen die op de grond aan het kletteren zijn.

Geen tube overigens enkel bij gebruik van Nylon, geen braid! Maar dat is hierboven al duidelijk gezegd. Ik heb overigens nog nooit met braid gevist, zie er voor mij geen voordeel in.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

30-06-2010 15:42

K. van den Herik schreef:
Zo hoorde ik dat een nylon lijn van 35/100e dikker is dan 25/100e gevlochten, ik hoorde ook dat hoe dunner de lijn hoe makkelijker ergens achter kan blijven zitten.

Ik heb ook wel eens ge hoord dat bij penvissen er niet zoveel lijn uit staat. Neem dan eens van de haak tot je hengel en ga na waar de vis geraakt kan worden.


Bijna goed, alleen met dunnere lijn en minder zware stokken krijg je ook minder vaak sleurpraktijken, met het vissen met pen en korst gebruik je geen tubing, komen er loodjes tegen de vis bij het draaien en kantelen en toch gaat het altijd goed. Waar gaat het in de meeste gevallen nog over dan.

En wat als een vis een spurt neemt van een 30 meter. Alsof er dan niet veel lijn uitstaat. Of bij het kantjesvissen met de systeemstokken. Dan toch ook niet. En hier op de zandwinning zijn ze behoorlijk spurterig hoor. Ik kan je niet vaak ongelijk geven maar met deze twee punten moet ik dat wel.

Verder, bij drils over langere afstanden lijkt het mij inderdaad dat de vis merendeels zijwaarts of met de bek in de richting van de visser zwemt. Onder de kant gebeuren dan de meeste rolletjes en bochtjes, keert de vis vaak en wordt er vaak van richting veranderd Daar zouden dus theoretisch de meeste ongevallen met lijn en schubben moeten gebeuren. Dus ook bij afstandvissen zitten de meeste risico's onder de kant.

Ik kan niet anders dan zwaar overraten, freelinen is gewoon freelinen. Vrije lijn dus zonder troepies. Nergens voor nodig.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Frank Verstraaten
Berichten: 365
Lid geworden op: 10-01-2002 01:00
Locatie: Leiden

30-06-2010 16:05

Bij het penvissen en korstvissen zit de lijn 9 van de 10 keer in de bovenlip en loopt daardoor tijdens de dril veel minder langs het lichaam van de karper.
Vis zelf echter ook zelden met tube omdat ik meestal met een dikke nylon voorslag vis. Bij dunnere lijnen heb ik wel gemerkt dat vooral bij spiegels nogal eens grote schubben loslaten, hier gebruik ik dan meestal wel een stuk zinkende tube.
Peter Baan
Berichten: 457
Lid geworden op: 03-01-2006 19:20

30-06-2010 16:21

Sven van Anrooy schreef:Ik kan niet anders dan zwaar overraten, freelinen is gewoon freelinen. Vrije lijn dus zonder troepies. Nergens voor nodig.


Maar ben je het er ondertussen wel over eens dat je de karper wel degelijk kan beschadigen met je dunne lijn? Of is dat onmogelijk?
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

30-06-2010 17:02

Niets is onmogelijk. Tuurlijk kan het, maar het is mij in 18 jaar nog nooit gebeurd, en die wijsheid neem ik mee in mijn visserij. Al jaren. En mocht toevallig de heer Vogel in de nieuwste KW iets benadrukken waar ik al jaren vanuit ga?

Maar we moeten wel realistisch blijven vind je ook niet. Een tube kan ook over de lijn omhoog schuiven bij veel wiergroei, waterplanten enzo. Moeten we dan ook maar geen tube gebruiken omdat de mogelijkheid bestaat?

Deze discussie kun je tot in den treure blijven voeren, doe vooral waar jezelf het prettigst bij voelt, en in mijn geval is dat meer dan duidelijk. Freelinen, korsten, steunen en meer van die dingen, tube gebruik ik zelden. Hooguit bij een shockersysteem, daar ontkom je er niet aan. Met leadcore doe ik dat niet.

Afijn, freelinen dus lekker oldskool.

Oldschool? Newschool? No School Rulez! Blaat
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Peter Baan
Berichten: 457
Lid geworden op: 03-01-2006 19:20

30-06-2010 17:13

Sven van Anrooy schreef:Maar we moeten wel realistisch blijven vind je ook niet.


Daar ben ik het wel mee eens.

Inderdaad in sommige visserijen is het niet eens mogelijk om met tube te vissen en moet je dat ook zeker niet gaan proberen. Maar mij ging het wel even om jouw reactie: ''iedereen loopt elkaar een beetje dom na te lullen'' blablabla. Anders gezegd een ieder die zegt dat het mogelijk is dat de vis kan beschadigen door te vissen zonder tube. Lult elkaar na en is gek.

Nou ik heb laatst een vis gevangen waar aardig wat schubben van de flank waren. Ik kan je met zekerheid zeggen dat dit door de dunne (korst vissen) hoofdlijn kwam. Vis rolt onder de kant en op een ongelukkige manier kan dus de dunne lijn achter de schubben blijven hangen.
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

30-06-2010 17:45

Alsof dan niet gebeurd met afstand vissen,als je opeens drilt onder de top?!? Met gevlochten hoofdlijn of zelfs gewoon met een 28/00 hoofdlijn. Zelfs met een tube kunnen er schubben afgeslagen worden!
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Peter Baan
Berichten: 457
Lid geworden op: 03-01-2006 19:20

30-06-2010 21:11

leen goudappel schreef:Alsof dan niet gebeurd met afstand vissen,als je opeens drilt onder de top?!? Met gevlochten hoofdlijn of zelfs gewoon met een 28/00 hoofdlijn.


Ja Leen... en wat probeer je nou hiermee te zeggen?
K. van den Herik

30-06-2010 23:59

helemaal fout: sleuren heeft niets met kans op verlies aan schubben te amken. Maar lekker boeie verder, ik heb wel een onthaakmat