Shot on the hook rig


wouter mer
Berichten: 825
Lid geworden op: 20-09-2009 10:46
Locatie: Oegstgeest

17-06-2010 14:28

oke thnx :D

moet nog even rubbertjes vinde dan die goed blijven zitten maar toch verschuiven bij uitblazen, atm gebruik ik een tube die erg strak zit om de haaksteel namelijk.
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

18-06-2010 10:51

Ik had nog even een aantal vragen/opmerkingen in dit topic over het hoofd gezien dus bij dezen:

Franske:

Natuurlijk is een shot on the hook ook te gebruiken bij een snowman. Ik vind dat persoonlijk zelfs erg fijn omdat het helpt om die haakpunt goed naar beneden te krijgen. Iets wat bij een kritisch uitgebalanceerde snowman (iets wat ik sowieso weinig meer doe...) helemaal van belang is.

Andre,

Voor een ieder zal de vissituatie natuurlijk anders zijn. Mijn visserij bestaat voornamelijk uit vissen op wateren waar elke aanbeet telt en herkansingen niet vaak komen. In die situatie wil ik gewoon niks riskeren. Liever een keer uit voorzorg een rig vervangen dan een kans missen!
Vis je echter op wateren waar je veel beet krijgt en je wel herkansingen krijgt na een gemiste inhaking dan is het natuurlijk van mindder belang. Ik blijf er echter bij dat een scherpe haak echt essentieel is en dat er in de definitie van "scherp" nogal veel verschil blijkt te zitten!

Wouter,

Zelf gebruik ik altijd bungytube van PB. Dit is een hele dunne siliconetube die strak om je haak zit en als hij vochtig is echt supergoed over de haaksteel terugschuift. Andere merken zullen vast en zeker ook zoiets in het assortiment hebben, maar ik heb alleen ervaring met die van PB en die bevalt prima.

Groeten Bart
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

18-06-2010 11:20

bart van bezouw schreef:Andre,

Voor een ieder zal de vissituatie natuurlijk anders zijn. Mijn visserij bestaat voornamelijk uit vissen op wateren waar elke aanbeet telt en herkansingen niet vaak komen. In die situatie wil ik gewoon niks riskeren. Liever een keer uit voorzorg een rig vervangen dan een kans missen!
Vis je echter op wateren waar je veel beet krijgt en je wel herkansingen krijgt na een gemiste inhaking dan is het natuurlijk van mindder belang. Ik blijf er echter bij dat een scherpe haak echt essentieel is en dat er in de definitie van "scherp" nogal veel verschil blijkt te zitten!


Iedere keer vervangen is natuurlijk de meest veilige optie. Een scherpe haak is ook mij essentieel, ik ben benieuwd of je mijn haken wel of niet als scherp zou definiëren. Ik denk het namelijk wel! Bij mij zijn ze na het vijlen minstens zo scherp als daarvoor, misschien ietsjes kwetsbaarder(?), maar dat valt best mee volgens mij. Overigens gaat dit vijlen wel beter bij haken met rechte punt, dan met een klauwhaakje. En tot in den treure door blijven vijlen werkt natuurlijk ook niet :P.

Ligt natuurlijk ook sterk aan je visserij. Als je nachten hebt met 4 a 5 vissen (heb ik helaas zelden) dan wordt het een hele dure hobby om telkens de haken te vervangen. Die luxe kan ik me niet veroorloven. Het is al zo'n dure hobby! (wat je wel niet kwijt bent voor een pakje haken, klosje onderlijnmateriaal, compleet met warteltjes, beetje tube en/of krimpkous..). Bij het statisch vissen heb ik op deze manier overigens zeer zelden lossers. Als ik een vis heb gevangen die perfect gehaakt is, dan weet ik iig dat de rig functioneert! En die laat ik dan het liefst zo.
wouter mer
Berichten: 825
Lid geworden op: 20-09-2009 10:46
Locatie: Oegstgeest

18-06-2010 22:06

Net ff geprobeerd te maken, lukte wel aardig :P

had nog wat moeite om die naaigaren echt goed vast te maken aan de haak zodat ze niet verschuiven naar de weerhaak, en met een watervaste stift krijg ik ze niet zwart.
heb een kurv shank gebruikt.

ik heb nog geen makkelijk verschuifbare tube, maar omdat je dat loodhageltje toch al hebt, dus je haakpunt is toch al zwaar, is het dan niet gewoon beter je hair er tegenover de punt uit te laten komen? je haak hangt toch al in de goede positie.

hier het resultaat, hoor graag nog op of aanmerkingen of ik je goed heb na ge-aapt bart :D

Afbeelding
Simon Grol
Berichten: 155
Lid geworden op: 01-11-2009 14:06

19-06-2010 00:32

Ik vind personelijk je onderlijntje te kort en de hair te lang. Ook had de tube iets meer recht tegen over de haakpunt mogen zitten.Maar ja dat vind ik.

Gr
wouter mer
Berichten: 825
Lid geworden op: 20-09-2009 10:46
Locatie: Oegstgeest

19-06-2010 09:41

ja de hair was eigelijk gemaakt om er in de haakbocht pas uit te komen. het onderlijntje is bijna 11 cm.
denk dat die line aligner beter tot zn recht komt op haken met een recht staand oogje, want bij de kurv staat die wat naar binnen, en aangezien dit zo'n kant en klare line aligner is kan ik er niet veel meer aan doen.
Gebruikersavatar
Boyd Meyer
Berichten: 60
Lid geworden op: 17-05-2010 13:02
Locatie: Delft

19-06-2010 22:38

Ik zou met een kurved shank geen aligner gebruiken, aleen meer een stukje silicone.
Nu heb je het dubbelop, en de bocht van de kurved shank en ven de aligner.
En een korte hooklink kan dressuur doorbrekend zijn, maar is de combi aas groote, haakmaat wel goed. met een maatje grotere haak is de hairlengte goed. Wel de plaats waar de hair de haak verlaat iets verder naar de bocht verplaatsen.

Dit is wat erover denk, maar ik kan het natuurlijk ook mis hebben.
franske peels
Berichten: 104
Lid geworden op: 05-05-2008 16:51
Locatie: eindhoven

19-06-2010 23:40

afgelopen nacht de onderlijn even geprobeerd met een snowman en met resultaat.
ben erg tevreden over de inhaking netjes en goed in de onderlip.

gr.franske
Simon Grol
Berichten: 155
Lid geworden op: 01-11-2009 14:06

20-06-2010 11:10

Frans supper van harte :D
damian mijboom
Berichten: 255
Lid geworden op: 14-06-2006 17:22

20-06-2010 16:19

@ bart en martin

ben even weg geweest en jullie postings niet gezien maar bedankt het is duidelijk

volgend weekend proberen :D