Onderlijn verschuift bij inworpen met PVA stick


Plaats reactie
Paul Balk
Berichten: 46
Lid geworden op: 25-03-2010 11:50

23-05-2010 17:17

Hey guys,

Vraagje: ik vis sinds kort met kleine PVA-sticks op m'n onderlijn; werkt op zich helemaal goed (runs zijn aardig toegenomen), maar ik heb één probleem; de stuitjes op m'n leadcore verschuiven, met name de bovenste, bij (verre) inworpen. Door het extra gewicht op de haak, krijgt de onderlijn een aardige zwieper op het moment dat het lood zijn vaart krijgt bij de inworp, dus er komt extra veel druk op het stoppertje te staan. De vraag is: hoe kan ik dit tegengaan???

Setup:
- meter leadcore met een inline bloedkoop aan de hoofdlijn;
- stuitje: 1 cm. tube met een kraal met taps gaatje (dikke opening richting lood)
- wartel evt. met quick link naar onderlijn
- stuitje: 1 cm. tube met een kraal met taps gaatje (dunne opening richting lood)
- heli sleeve naar wartel evt. met quick link naar lood

Ik sluit m'n onderlijn dus in tussen twee stuitjes; zo heb ik een flexibele, zeer visveilige (hij kan alles dumpen, op de onderlijn zelf na) setup, waarmee ik al jaren met veel succes vis. Door het verschuiven van het stuitje, c.q. het eraf slaan van de achterste kraal, heb ik nu alleen soms wel 50 cm. ruimte tussen de twee stuitjes, en dat is met een Chod nog wel te doen, maar met andere setups, is het bijna een running rig zo.
Hoe kan ik nou het beste voorkomen dat dat achterste stuitje losschiet??? Ik heb al wat zitten piekeren, maar kom er niet helemaal uit, zeker aangezien de visveiligheid voorop staat, en de vis dus nog steeds alles zonder al teveel moeite moet kunnen dumpen:
- een geknoopt stuitje van dikke mono/ fluorcarbon achter de kraal
- een schot hagel achter de kraal (niet al te hard aangeknepen)

Hier iemand een briljante oplossing soms???

Alvast bedankt!

P.
Gebruikersavatar
remon van dusschoten 2
Berichten: 921
Lid geworden op: 08-07-2007 08:19
Locatie: nijkerk
Contacteer:

24-05-2010 06:25

bindt je onderlijn vast met pva string en je probleem is opgelost
steun de ksn wordt lid

http://www.watersense.nl
Paul Balk
Berichten: 46
Lid geworden op: 25-03-2010 11:50

24-05-2010 09:43

Ha! Briljant! Thanks man! :D
Koen de Been2
Berichten: 331
Lid geworden op: 19-09-2009 17:37
Locatie: Brabant

26-05-2010 20:33

Je rig bevestigen dmv het Chod-systeem van PB Products.
De kraalmoet vast genoeg zitten.

Ik gebruik dat Chod-gedoe enkel voor helicopter-montages als ik in de blub/wier zit.
Ook icm PVA-sticks blijft de kraal goed zitten bij harde worpen.
Ik gebruik wel de leadcore van Fox, die is overigens wat dikker(ook zwaarder 8) ) dan de meeste soorten leadcore die ik heb gebruikt.
Dat zorgt er voor dat de kraal best stevig vast zit maar wel veilig is bij eventuele lijnbreuk!

PVA op leadcore heeft geen zin als je leadcore nat is van bijvoorbeeld ophalen&opnieuw inwerpen oid.
Plaats reactie