Foto van je rig topic deel 2


Plaats reactie
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

05-05-2010 10:08

Het onderlijnmateriaal aan de andere kant van het haakoog eruit laten komen zou je inhakingskansen vergroten.
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
timon jansma
Berichten: 48
Lid geworden op: 07-02-2010 20:12

05-05-2010 11:26

volgens mij moet de lijn aan de andere kant van het oog eruit komen, niet Tom? :wink:
Gebruikersavatar
janieck spithoff
Berichten: 1295
Lid geworden op: 13-03-2007 21:30
Locatie: leeuwarden
Contacteer:

05-05-2010 16:12

Ow ow Tom! Heb jij hem geleerd op de lijn aan de buitenkant van het oog er uit te laten komen, hierdoor gaat hij namelijk niet meer draaien :wink:
Mvg, Janieck
Michiel Van Sande
Berichten: 330
Lid geworden op: 06-04-2010 18:06
Locatie: Merksplas

05-05-2010 18:51

Oké , 3x dezelfde reactie , de lijn aan de andere kant van het oog laten uitkomen , de binnenkant dus?

Klein technisch foutje met grote gevolgen? :roll:

Naja , vandaag ben ik ze in ieder geval gaan uittesten , 1 graskarper gevangen , 1 mooie spiegel verspeelt omdat hij in een tak zwom , en 1 terugzwemmer gemist omdat ik aan de overkant mijn lijn aan het inleggen was (overgooien en leggen) xp

Wat me wel is opgevallen is dat zodra ik mijn fuzz lood verspeeld had , dat ik toen geen beetje meer gehad heb.

Mss werkt het toch? ^^

Maar dat hoort hier niet thuis :p

In ieder geval , ik ga zodadelijk weer 2 dezelfde rigs maken en dan met de lijn langs de andere kant van het oog. :lol:
Vangstenteller 2018 :
Spiegelkarper : 2
Schubkarper : 8

Top vangsten
PR :
Spiegelkarper 14,6Kg.
Schubkarper 13,4Kg.
Mooiste vangsten :
Goudkarper: 10.8Kg
Volschub: 14.6Kg
Gebruikersavatar
Tom de wal
Berichten: 205
Lid geworden op: 03-01-2008 16:44

05-05-2010 20:18

Rustig mensen,
Niet geleerd zo.

Heb alleen gezegd: maak af met de knotless knot.
Wist niet dat hij zo deed.


Is niet erg questie van knoopje losmaken en even goed doen, en weer wat geleerd. :wink:
Carp spirit!
timon jansma
Berichten: 48
Lid geworden op: 07-02-2010 20:12

05-05-2010 20:23

was niet aanvallend bedoelt hoor Tom, maar dan vangt die jongen wel meer visjes he;).

Succes nog Michiel!
Gebruikersavatar
Tom de wal
Berichten: 205
Lid geworden op: 03-01-2008 16:44

05-05-2010 22:56

Snapte de context wel, had er misschien smily achter moeten zetten.
:wink:
Zeker goed opgemerkt!
Scheelt hem ook weer wat visjes gok ik!
Carp spirit!
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

06-05-2010 01:51

James warner schreef:Het onderlijnmateriaal aan de andere kant van het haakoog eruit laten komen zou je inhakingskansen vergroten.


Is dat zo?

Ik heb vorige week eens naar het verschil (op het droge) bekeken tussen allerlei dingen betreffende de hair en de haak en ik moet zeggen de verschillen waren zeer groot en ik ben er dan ook nog niet veel wijzer van geworden!

Waar ik wel van overtuigd ben, is dat de laatste 6-25 cm. het verschil kunnen betekenen tussen vangen of blanken.
Hoeveel procent van een aasopname leidt tot een inhaking?, wie het weet mag het zeggen.

We hebben het hier over, aan welke kant van het haakoog laten we de onderlijn eruit komen?

Zit op het droge ook al veel verschil tussen (hangt natuurlijk wel van het gebruikte systeem af).

In dit geval, knotless knot (7 wikkelingen), haar tussen de derde en vierde wikkeling en geen gebruik van krimpkous. Vind ik overigens eigenlijk maar een kutknoop, want dat ding wringt aan alle kanten, maar om de preciese lengte van je hair te bepalen wel perfect en met twee keer terug wikkelen al een stuk beter.
Voordeel in mijn ogen, t.o.v. het gebruik van een stukje siliconenslang (wat de meeste vissers veel verder naar onderen plaatsen), is dat de haak meer bewegingsvrijheid heeft en daardoor makkelijker prikt. Maar ja, wie ben ik.

Volgens mij laat bijna iedereen de onderlijn er aan de onderkant van het haakoog uitkomen, ik dus niet.
Ik vind namelijk dat als je hem er aan de bovenkant uit laat komen, de haak er veel mooier onder hangt en daardoor misschien beter prikt.

Aan de andere kant, kan ik het natuurlijk ook helemaal verkeerd zien.

Wordt vervolgd.
Mitchel van der Linden
Berichten: 1720
Lid geworden op: 03-07-2006 18:57
Locatie: Den Haag

06-05-2010 11:10

Voordeel in mijn ogen, t.o.v. het gebruik van een stukje siliconenslang (wat de meeste vissers veel verder naar onderen plaatsen), is dat de haak meer bewegingsvrijheid heeft en daardoor makkelijker prikt. Maar ja, wie ben ik.


Interessante constatering, je hebt daar wel een punt...
Michiel Van Sande
Berichten: 330
Lid geworden op: 06-04-2010 18:06
Locatie: Merksplas

06-05-2010 12:15

Oké Tom ,

Geleerd is misschien wel een groot woord ja. :p
Je hebt enkel een paar fotootjes gestuurd en daarna gezegd ; maak af met de knotless knot.
Het heeft in ieder geval wel mijn vangsten al verbeterd , eerst ving ik niets op dat putje , nu 1 gevangen , 1 groene spiegel (moeilijkste te vangen vis.) gelost en 1 terugzwemmer gemist.
Dat zijn er 3 , en ik kom van 0. :p
Straks mijn voorraad haken en lood maar eens gaan bijvullen.

Ik kan gerust geloven dat je niet alles kan gezien hebben , dus het maakt mij ook niet uit dat je die fout niet zag Tom. ;)

Ach ja , even nieuwe rigjes maken en het is weer in orde en dan heb ik weer wat bijgeleerd. ^^
Straks even krimpkous gaan halen in de viswinkel en dan nieuwe rigjes maken , en mss vrijdag testen. ^^

Dus mensen , het was niet Tom zijn fout hé. ;)

Grtz.
Vangstenteller 2018 :
Spiegelkarper : 2
Schubkarper : 8

Top vangsten
PR :
Spiegelkarper 14,6Kg.
Schubkarper 13,4Kg.
Mooiste vangsten :
Goudkarper: 10.8Kg
Volschub: 14.6Kg
Gebruikersavatar
Tom de wal
Berichten: 205
Lid geworden op: 03-01-2008 16:44

06-05-2010 16:11

Okeee kerel vang ze he !

En laat nog maar weten als je er vis vangt !
Carp spirit!
ron cuyten
Berichten: 986
Lid geworden op: 09-05-2003 02:00
Locatie: Hellevoetsluis

06-05-2010 19:45

Hilco.

Het denken moet je aan een ander overlaten in dit geval.

Verder moet je het zelf weten... het is mijn vrijetijd niet die je verdoet.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

06-05-2010 21:13

dan wil ik wel een wedstrijdje met je vissen hilco.de rig word al sind de weg naar kralingen gebruikt,en jij vind na al die tijd dat er 30080009909 biljoen ? rigjes geknoopt zijn en getest even uit,dat het lijntje toch beter is via de andere kant van het oog.als je zo door gaat kom je mischien nog wel in de spiegel of in de karper ? mocht je uitvinding echt goed blijken te werken hoor ik graag...

althans het word toch nog wel vervolgd ?
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

07-05-2010 01:35

Natuurlijk is het een theoretische benadering, maar ja, daar begint alles wel mee.

Hoe werkt een systeem? Dat is natuurlijk de hamvraag en waar het om gaat, kan ik het eventueel verbeteren (en meer inhakingen krijgen).

Voor je over een systeem kunt nadenken, moet je natuurlijk weten hoe dat beest aast.

Daar beginnen al de moeilijkheden.
Op sterk stromend water, zal een vis anders azen dan op stilstaand water. Op een bult particles zal ie anders azen, dan op her en der een bol. Enzovoort…
Daar moet je dus al op inspelen met je systeem.
Over de voedselopname (o.a. het z.g. gulping, slow suction en particulate intake) van karpers is veel bekend, dus daar ga ik verder niet op in.
Daarnaast hebben we ook nog verschillende soorten bodems, waar we rekening mee moeten houden.

Ik heb in dit geval eigenlijk alleen gekeken naar de positie van de hair en waar de onderlijn het haakoog verlaat (boven of onder).
Daar zijn al grote verschillen te constateren, ik zou zo zeggen test dat zelf maar eens uit.

De rest zijn natuurlijk aannames en zoals ik al zei, misschien zie ik het helemaal verkeerd. De praktijk moet het natuurlijk uitwijzen en dan nog, heb ik nou wel of niet gelijk?

Maar je moet toch ergens beginnen, om een eventuele hypothese te kunnen bedenken.

Ik blijf er in ieder geval over nadenken, want ik vind er niks aan om alles maar klakkeloos van een ander te moeten overnemen.

Ron, jij en je vrouw, kunnen in ieder geval een hele mooie baby maken.
Gefeliciteerd!

Wordt wederom vervolgd.

Voor de geinteresseerden:

http://jeb.biologists.org/cgi/reprint/206/5/883.pdf
Gebruikersavatar
janieck spithoff
Berichten: 1295
Lid geworden op: 13-03-2007 21:30
Locatie: leeuwarden
Contacteer:

07-05-2010 09:44

Mijn maat loste al zijn vis, tot ik erachter kwam dat bij hem ook de lijn aan de verkeerde kant van de haak uit kwam, met als gevolg dat je de haak uit zijn bek trekt!

De reutel!!!
Mvg, Janieck
Gebruikersavatar
Peter kuipers
Berichten: 1254
Lid geworden op: 20-03-2007 20:17
Locatie: Dokkum

07-05-2010 10:08

Janieck ouwe mooi weer visser hoe was het deze winter in je bunker :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
vr gr peter
Michiel Van Sande
Berichten: 330
Lid geworden op: 06-04-2010 18:06
Locatie: Merksplas

07-05-2010 12:11

2 van mijn rigjes , maar deze keer met krimpkous ;)
(eerste keer dat ik krimpkous gebruik.) :roll:

Afbeelding

Afbeelding


Even een vraagje ; Kan je ipv. dat knoopje bij de haakbocht , geen klein stukje krimpkous daar overheen schuiven?
Dan lijkt het mij wel simpeler om de lengte van de hair te bepalen denk ik?
Vangstenteller 2018 :
Spiegelkarper : 2
Schubkarper : 8

Top vangsten
PR :
Spiegelkarper 14,6Kg.
Schubkarper 13,4Kg.
Mooiste vangsten :
Goudkarper: 10.8Kg
Volschub: 14.6Kg
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

07-05-2010 12:26

dat kan inderdaad.maar dan moet je geen krimpkous gebruiken,maar een stukje silicone slang.zeg hetzelfde als een fietsband,dat ventiel rubber,fox die heeft het in ieder geval te koop. mvg
Michiel Van Sande
Berichten: 330
Lid geworden op: 06-04-2010 18:06
Locatie: Merksplas

07-05-2010 12:29

Waarom geen krimpkous?
Ik heb er toch altijd miniscule stukjes van over , dus het zou me wel goed uitkomen eigenlijk. ^
Vangstenteller 2018 :
Spiegelkarper : 2
Schubkarper : 8

Top vangsten
PR :
Spiegelkarper 14,6Kg.
Schubkarper 13,4Kg.
Mooiste vangsten :
Goudkarper: 10.8Kg
Volschub: 14.6Kg
ron cuyten
Berichten: 986
Lid geworden op: 09-05-2003 02:00
Locatie: Hellevoetsluis

07-05-2010 17:25

Hilco.

Het is natuurlijk al tig jaar met die ogen bekeken en dus niets nieuws.
Als ik alleen al naar mezelf kijk gaat er alleen al 20 jaar bijna niets anders dan karpervissen door m'n hoofd.
En vele met mij. Duizenden mensen waarvan vele die hun brood ermee verdienen. Ook veel onzin is er bedacht altans onzin in mijn ogen om alleen geld mee te verdienen. Maar de Knotless knot moet je vanaf blijven. Dat zit gewoon goed zo. :wink: Wel is het positief om kritisch naar dingen te kijken maar niet te ver hier in doorgaan.
Dat is hoe ik er over denk althans. Succes verder met je zoektocht.

En bedankt voor het compliment wat betreft m'n dochtertje.

Hilco Meijer schreef:Natuurlijk is het een theoretische benadering, maar ja, daar begint alles wel mee.

Hoe werkt een systeem? Dat is natuurlijk de hamvraag en waar het om gaat, kan ik het eventueel verbeteren (en meer inhakingen krijgen).

Voor je over een systeem kunt nadenken, moet je natuurlijk weten hoe dat beest aast.

Daar beginnen al de moeilijkheden.
Op sterk stromend water, zal een vis anders azen dan op stilstaand water. Op een bult particles zal ie anders azen, dan op her en der een bol. Enzovoort…
Daar moet je dus al op inspelen met je systeem.
Over de voedselopname (o.a. het z.g. gulping, slow suction en particulate intake) van karpers is veel bekend, dus daar ga ik verder niet op in.
Daarnaast hebben we ook nog verschillende soorten bodems, waar we rekening mee moeten houden.

Ik heb in dit geval eigenlijk alleen gekeken naar de positie van de hair en waar de onderlijn het haakoog verlaat (boven of onder).
Daar zijn al grote verschillen te constateren, ik zou zo zeggen test dat zelf maar eens uit.

De rest zijn natuurlijk aannames en zoals ik al zei, misschien zie ik het helemaal verkeerd. De praktijk moet het natuurlijk uitwijzen en dan nog, heb ik nou wel of niet gelijk?

Maar je moet toch ergens beginnen, om een eventuele hypothese te kunnen bedenken.

Ik blijf er in ieder geval over nadenken, want ik vind er niks aan om alles maar klakkeloos van een ander te moeten overnemen.

Ron, jij en je vrouw, kunnen in ieder geval een hele mooie baby maken.
Gefeliciteerd!

Wordt wederom vervolgd.

Voor de geinteresseerden:

http://jeb.biologists.org/cgi/reprint/206/5/883.pdf
Robin Straver
Berichten: 507
Lid geworden op: 11-07-2006 12:26
Locatie: Berkel&Rodenrijs

08-05-2010 14:10

Ik zou geen Shrinktube gebruiken omdat mijn ervaring is dat het snel uitscheurt als je een karper heb gevangen.
Siliconen tube heb je daar minder last van(ik in iedergeval)

Michiel Van Sande schreef:Waarom geen krimpkous?
Ik heb er toch altijd miniscule stukjes van over , dus het zou me wel goed uitkomen eigenlijk. ^
Gebruikersavatar
janieck spithoff
Berichten: 1295
Lid geworden op: 13-03-2007 21:30
Locatie: leeuwarden
Contacteer:

08-05-2010 19:06

Peter, ik heb de winterdepressie overleefd :D Alles ok daar?
Mvg, Janieck
Gebruikersavatar
Peter kuipers
Berichten: 1254
Lid geworden op: 20-03-2007 20:17
Locatie: Dokkum

08-05-2010 23:03

We leven nog :o :o :lol: :lol: alleen jammer van het uitgestorven stadswater :evil: :evil: Vissen begin ook goed op gang te komen :wink: :wink:
vr gr peter
dennis van vliet
Berichten: 435
Lid geworden op: 11-07-2006 12:26
Locatie: Zuid-Holland

15-05-2010 14:55

Rigs voor dit jaar.. doen het tot dusverre prima, zelden lossers. :D

Afbeelding

close up rig 1. Line aligner en Hook Beads met:Ashima haken en Nash 'Armourbraid 20lbs'

Afbeelding

close up rig 2. Gebogen tube met ring met: Ashima haken en Nash 'The Missing Silk 25lbs' (stuk gestript)

Afbeelding

close up rig 3. Line aligner zonder ring met: Ashima haken en Nash 'The Missing Silk 25lbs' (stuk gestript)

Afbeelding
Gebruikersavatar
stefan laurijssens
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-03-2010 18:17
Locatie: Brielle

15-05-2010 15:34

als ik krimpkous gebruik,die zwarte en het dan in heet water doe,dan krimpt het wel,maar buigt dan weer terug,wat doe ik verkeert?
Find the fish,
Feed the fish,
Catch the fish,
Please release the fish.
Plaats reactie