Hermit Rig/Lood gezien op ultima dvd


Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

18-02-2010 13:15

Wat moet je in de war werpen dan Klaas? Je onderlijn kan er alsnog omheen draaien etc. Ik denk nu zelfs nog eerder, zeker als je het met wartellood gebruikt. Gaat schudden en bengelen in de lucht..

Geen lijn door het stiek halen.. Met dit apperaat is dat een peuleschil SMARTTOOL, klikken dus

Je schuift het stiek er zo overheen, evenals het terughalen. Met een splice neelde trek je het kapot, duurt lang enz.

Dus ik zie nog steeds geen meerwaarde.
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Caroline de Mooij
Berichten: 477
Lid geworden op: 20-11-2006 21:06

18-02-2010 13:45

Goedendag,

Ik heb een paar jaar geleden gevist met ''de hermit rig''.

Ik maakte maakte hem ongeveer zoals stefan op zijn foto's liet zien.

Enige verschil wat ik deed is licht-groen elastic gebruiken meen Nr:7, de insert verwijderen uit inline-lood en deze vervangen door plastic hol buisje ( lollystokjes) je kan deze nog een kleurtje geven door te bewerken met verf of watervastestift :wink: .

Op deze manier kan er meer druk opgebouwd worden en rekt het elastic verder uit omdat er meer elastic in het lood kan door een lollystokje die je in het inline-lood drukt/lijmt en die druk is nodig omdat de haak te laten prikken.

Dit systeem is eigenlijk 2 systemen in 1 bungee-rig/recoil-systeem gecombineerd met schuifloodsysteem, allebij goede systemen!!

Wel zul je zwaar lood moeten gebruiken ( minimaal 140 a 200 gram ) dit omdat het elastic niet het lood mag gaan verschuiven ( dus niet te zwaar elastic nemen ) omdat anders de vis het lood kan gaan gebruiken zoals bij een recoil-rig als contragewicht en dan is er geen verschil en kan je beter vissen met een recoil-rig.
Zodra de spanning op de haakpunt blijft kan de vis de haak kopschuddend loskrijgen ( al vaker gezien in diverse onderwater dvd's) omdat die het lood gebruikt in het voordeel, het elastic moet dus losschieten uit de tailrubber zodra de vis gaat kopschudden en dan zou het lood over de lijn ( ik gebruikte fluor-carbon leaders) gaan schuiven maar de haak blijft in de bek zitten.

Hopelijk kijk je nu anders tegen het systeem aan Jan-willem :wink:

Groet Caroline

8)
K. van den Herik

18-02-2010 15:05

Wil je eens iets aannemnen?

Een bungee werpt kut en makkelijk in de war. Dit komt door dat het elastiek tijdens de worp en met name bij het afremmen uit rekt en weer in elkaar schiet. (punt) geen discussie over mogelijk dat is gewoon zo). In dit hermi ding geval heb je daar minder last mee.

Er hoeft geen lijn door het elastiek. Dat is altijd makkelijker dan met welke tool dan ook waarmee je lijn door het elastiek moet voeren. Ook dit IS zo.

Vistechnisch: geen idee

Mogelijke nadelen:

- hebt een gladde leader nodig, waarschijnlijk werkt het met leadcore minder
- bij werpen kan de onderzijde, dus inc. bead, in de bodem terecht komen en niet werken
- Ik wil uitsluitend en alleen nog systemen vissen, waarbij de onderlijn van de hoofdlijn los komt en de karper alleen mijn onderlijn te verwerken heeft.

Lood los bij kopschudden: in deze WIL ik dat niet eens, ik gebruik juist de bungee als ik druk op de haak wil houden
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

18-02-2010 15:29

Klaas,

Ik neem het wel aan, maar ben nog niet overtuigd..

Vooral je laatste punt.. Effect van stiek/bungee is dat het met een vastlood systeem ingezet wordt. Ben ik het mee eens. al omschrijf je het anders..
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

18-02-2010 16:09

Klaas & Jan Willem,

Ik zou willen weten hoe jullie deze rig dan noemen, want ik zie de bomen door het bos niet meer.

Vanaf haak tot aan 1e swivel hoef ik het niet uit te leggen, de tube (die elastisch is) is plusminus 10cm in de tube zit een stukje gevlochten onderlijn van ongeveer 17cm. Op de eerste swivel heb ik een stukje krimpkous zitten als versteviging.

Afbeelding

Het is niet mijn bedoeling om de topic te veranderen of om zeep te helpen, maar ik lees bungee, rekker, elastiek, kun je voorstellen dat ik het niet meer begrijp
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
K. van den Herik

18-02-2010 16:18

ben niet zo'n theoreticus, maar deze wordt van origine recoil genoemd en bungy ik meen als eerste door PB. Ik zeg er niks tegen ze zeggen toch niks terug.

Met los wedstrijd elastiek is de rekker rig origineel van Johan Jansen en verbeterd als (w)onderlijn)
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

18-02-2010 16:20

Inderdaad, de rekker cq bungee. Ik vind hem persoonlijk nog erg lang, het niet elastische gedeelte.. Maar das mijn mening..

Die met wedstrijdelastiek wordt ook anders geknoopt. Als ik het me goed zeg en herinner heb je dan twee losse draadjes (Onderlijn en stiek) want wedstrijdelastiek heeft geen gaatje erin..

Dacht ik hoor..
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

18-02-2010 16:36

Okee, maar ik gebruik deze ook gewoon als ik werp, en ik heb deze nog nooit in de knoop gegooid. Maar dat kan te maken hebben met iemands werptechniek, Note: Hiermee wil ik niet zeggen dat jou werp techniek niet goed zou zijn Klaas.

Jan Willem, de lengte van het eerste stuk, pas ik naar gelang het water waar ik op dat moment ga vissen aan, dit was maar een voorbeeld, en een ieder heeft zijn of haar persoonlijke voorkeur.
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
K. van den Herik

18-02-2010 16:54

hebbie geluk, ik heb maar een boot aangeschaft. 2 eigenlijk of nee 3 inmiddels. Zittend in die boot kan je ook eens kijken als iemand werpt en wat er gebeurt. Kwestie van mechanica van het elastiek.
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

18-02-2010 17:02

Klaas, gebruik maken van pva, heb je er geen last meer van
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
Erwin van hensberge
Berichten: 12
Lid geworden op: 12-10-2009 15:20
Locatie: Kampen
Contacteer:

18-02-2010 17:06

Beste mensen

Ik vis al een aardig tijdje met dit systeem en heb het ongeveer een jaar geleden voor het eerst in elkaar gezet. In de loop van de tijd heb ik flink wat dingen aangepast zodat dit systeem optimaal kan werken en het mij (en wat vismaten) flink wat vis heeft opgeleverd.

Ik was van plan dit systeem in een later stadium op mijn website te zetten (http://www.CarpFeeling.com) en hierover wat te schrijven voor in de bladen. Dit zou ik halverwege dit jaar doen, omdat ik met de firma RigMarole bezig ben hier een kant en klaar product van te maken wat dit jaar in de schappen komt te liggen. Helaas is het uitgelekt (of ook door iemand anders verzonnen) en zal ik vanavond dit systeem, zoals ik hem al een tijd gebruik op mijn site plaatsen. Dit met een complete uitleg over de werking en filmmateriaal met het systeem in actie.

Met vriendelijke groet, Erwin van Hensbergen
http://www.CarpFeeling.com
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

18-02-2010 17:15

Waarom heb ik geluk.....??????
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
Gebruikersavatar
Erwin van hensberge
Berichten: 12
Lid geworden op: 12-10-2009 15:20
Locatie: Kampen
Contacteer:

18-02-2010 22:15

Ik heb net de dvd bekeken van Ultima en heb het systeem gezien. Het is vrijwel identiek aan het systeem dat ik al een tijd gebruik. Zoals ik hem maak is hij te hier te bekijken.

http://www.carpfeeling.com/content.aspx ... tentID=788

Het is echt een aanrader. Ik heb er al vele grote (moeilijk vangbare) vissen mee gevangen.

Erwin
Caroline de Mooij
Berichten: 477
Lid geworden op: 20-11-2006 21:06

18-02-2010 22:26

Precies zoals ik um ook gebruik!! :wink:

Goed weergegeven, en is zeker een andere motage dan de orginele ricoil-rig/bungeerig!!

Wel vaar ik hem liever uit dan dat ik hem gooi.

Groet Caroline
Fans Hoogervorst
Berichten: 88
Lid geworden op: 26-10-2009 11:44

18-02-2010 22:29

Erwin,
Ik denk dat iedereen nu wel genoeg info heeft. Zag er goed uit op je site.
Bedankt.
Gr. Frans
Het is niet Fans maar Frans.
Gebruikersavatar
Erwin van hensberge
Berichten: 12
Lid geworden op: 12-10-2009 15:20
Locatie: Kampen
Contacteer:

18-02-2010 22:35

Dank je wel! Ik heb er altijd met veel vertrouwen mee gevist en er veel vissen op gevangen. Ik zou zeggen...probeer hem eens! Hij is ook super goed te gooien!

Succes ermee
K. van den Herik

19-02-2010 07:13

Dat je zo goed kan werpen...
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

19-02-2010 15:45

Ja ik ben er ook erg blij mee.... :roll:
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
Gebruikersavatar
Cor Nannings
Berichten: 1248
Lid geworden op: 21-03-2002 01:00
Locatie: Hoorn

05-03-2010 19:18

En wat gebeurd er bij lijnbreuk? volgens mij blijft lood, tube, wartel, rig de hele zooi aan elkaar door dat elastiek :roll:
CN
Unicorn Carp Fisching
Gebruikersavatar
Johan chris Breek
Berichten: 98
Lid geworden op: 10-08-2005 19:29
Locatie: leeuwarden

07-03-2010 01:06

Hmm leuke montage man. Ga ik ook een sproberen. Kwam trouwens dit type montage toevallig laatst tegen op een Richworth dvd. Daar werd hij alleen erg knullig uitgelegd dus ik gaf er weinig aandacht aan. Toch maar eens ff proberen als ik weer te vissen ga.
Bojan van der Linde
Berichten: 1060
Lid geworden op: 26-02-2003 01:00
Locatie: zuid-holland

15-06-2011 12:32

Ik las ergens dat het elastiek snel kan breken bij een evt krachtige worp?
Heeft iemand hier ervaring mee want wil hem graag uitproberen!
Gebruikersavatar
Stef Jansens
Berichten: 978
Lid geworden op: 09-02-2007 21:59

19-07-2011 01:26

@ Bojan

Lijkt me niet aangezien de verbinding met elastiek alleen tussen lood en onderlijn is. Op de onderlijn komt niet veel kracht te staan tijdens de worp. Dus lijkt me stug dat het elastiek hierdoor breekt.
M.v.g Stef Jansens