PB COATED twisted leadcore


Plaats reactie
Peter Baan
Berichten: 457
Lid geworden op: 03-01-2006 19:20

24-02-2010 17:01

Er is al een oud topic over, maar ik snap er niks van.

viewtopic.php?f=36&t=41523&hilit=pb+coated+leadcore

Mensen die reacties over splicen geven, hebben die het over de coated twisted leadcore of de gewone twisted leadcore (als die bestaat?)

Zonder de (bruine)coating te verwijderen is de loodkern er op geen mogelijk uit te halen. Wat moet je hier nou mee dan?

Ik zag een reactie over een wartel aan beide kanten. Degelijk, maar dit wordt niet gewaardeerd. Waarom niet? Als je een Safety Clip gebruikt, waarvoor gebruik je die dan? Om het lood te kunnen lossen. 95% drukt het rubber er zo hard op dat het lood er inderdaad op geen mogelijkheid meer af kan. Maar als je deze op de juiste manier gebruikt, wat is er dan mis met een wartelje om aan de hoofdlijn te monteren? Met die meter leadcore blijft de vis zitten hoe dan ook met deze setup.

Even verder over die leadclips. Korda heeft nieuwe op de markt die Hybrid's. Deze maak je nog eens vast een de wartel door middel van een pinnetje. Hieruit blijkt toch ook weer; de vis moet het lood kwijt, niet de loodclip. De normale leadclips van korda moet je ook aantrekken tot je klik hoort.

Dus wat ik nu wil weten. Hoe kan ik dit spul gebruiken? Het is dun en zinkt mooi. Kan iemand mij dit uitleggen. Ik weet dat er een ander topic over is, maar ik vermoed dat het hier om andere variant gaat. Ik heb de Coated versie.
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

24-02-2010 18:21

Peter Baan schreef: 95% drukt het rubber er zo hard op dat het lood er inderdaad op geen mogelijkheid meer af kan. Maar als je deze op de juiste manier gebruikt, wat is er dan mis met een wartelje om aan de hoofdlijn te monteren?


die 95% daar gaat waarschijnlijk eerder de wartel van de onderlijn uit de leadclip dan dat het lood uit de leadclip gaat. de leadclip gaat dan met het lood naar die wartel waar de hoodlijn aan vast zit. als er geen wartel zit kan het lood + loodclip er gewoon af. zit die wartel er wel, dan sleept het lood mee....
Peter Baan
Berichten: 457
Lid geworden op: 03-01-2006 19:20

24-02-2010 18:34

Precies. Dat is fout, maar bij juist gebruik is dit niet het geval. Als je de korda clips erin trekt tot ie klik zegt, moet je aardig kracht zetten om het los te maken. (en die klik moet ie ook maken, dit wordt door Korda zelf uitgelegd in een DVD van ze). Gebruik anders de Hybrid varianten. In dit geval kan het mi geen kwaad om boven ook een wartel of een geknoopte lus te maken.

Indien niet nodig gebruik ik zeker geen leadcore of andere voorslagen, maar deze is gewoonweg niet te splicen vandaar deze vraag. Een geknoopte lus is net zo dik als een warteltje.

bas van geffen schreef:die 95% daar gaat waarschijnlijk eerder de wartel van de onderlijn uit de leadclip dan dat het lood uit de leadclip gaat. de leadclip gaat dan met het lood naar die wartel waar de hoodlijn aan vast zit. als er geen wartel zit kan het lood + loodclip er gewoon af. zit die wartel er wel, dan sleept het lood mee....
Tim van Zanten
Berichten: 109
Lid geworden op: 02-07-2008 17:55
Locatie: Leusden

24-02-2010 18:56

ik gebruik zelf ook twisted leadcore en deze is niet te splicen. je zal een knoopje moeten maken, kan niet anders. Is vis dit leadcore in combinatie met fox inline lood. de knoop gaat bij mij makkelijk door de insert en bij lijnbreuk heeft de vis nog een kans. Gebruik je leadclips dan wordt het een ander verhaal. ik zou zelf nooit met die combinatie gaan vissen aangezien de knoop te dik is voor de safetyclip.
Carpfishing, a way of life!
Daniel Jawadnya
Berichten: 199
Lid geworden op: 25-02-2010 00:35

25-02-2010 16:04

Je hebt inderdaad een coated en een niet coated variant. Dit zijn overigens oudere spullen van PB, zitten niet meer in het pakket. De leadcore die nu in het pakket zit is wel makkelijk te splicen en is ook soepel genoeg. Overigens valt het me op dat veel mensen bezig zijn met het lossen van het lood na een lijnbreuk. Op zich wel een goede zaak, echter je moet je realiseren dat de lijn die achterblijft net zo schadelijk is voor de vis als het lood i.c.m de lijn. Dit is de grootste oorzaak van papegaai bekken. Als ze zich vroeg of laat vastzwemmen is de enige optie de haak met het nodige geweld los trekken. Wanneer je ook maar enigszins een reële kans hebt op lijnbreuk gebruik dan een helikopter opzet.

groet, Daniël
Peter Baan
Berichten: 457
Lid geworden op: 03-01-2006 19:20

25-02-2010 19:33

Heli systeem: 100% mee eens Daniel!

Maar ook hier blijft weer dat een wartel van je heli systeem moeilijk over de knoop wil komen. De knoop dan maar me wat krimpkous compact maken/houden. Ik weet genoeg. Ik vind het 1 grote kansloze rol draad dit. :D :lol: (= in mijn visserij)
Daniel Jawadnya
Berichten: 199
Lid geworden op: 25-02-2010 00:35

26-02-2010 01:35

Peter Baan schreef:Heli systeem: 100% mee eens Daniel!

Maar ook hier blijft weer dat een wartel van je heli systeem moeilijk over de knoop wil komen. De knoop dan maar me wat krimpkous compact maken/houden. Ik weet genoeg. Ik vind het 1 grote kansloze rol draad dit. :D :lol: (= in mijn visserij)


Begrijp ik het goed. Als je een simpele achtknoop maakt met deze leadcore dan kan de big eye swivel van PB er niet over heen. Dat lijkt me sterk. Dat oog is bijna een halve centimeter groot. Je kunt eventueel de coating verwijderen bij de lusjes. Trouwens je kunt ook een sleeve gebruiken zoals roofvissers gebruiken voor staaldraad onderlijntjes, vele malen sterker dan een knoop.

vr. gr. Daan
Peter Baan
Berichten: 457
Lid geworden op: 03-01-2006 19:20

26-02-2010 22:22

Dat lukt wel. Bij een halve bloedknoop moet je er op letten dat je het ''stukje'' kort afknipt
Plaats reactie