lood, soort en gewicht


Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

15-01-2010 08:47

Noem jij een potje verf bevordelijk voor de natuur en je vangsten? Wat denk je van de lucht die eraan zit? Lekker al die verfresten die in de plomp komen. Goed voor de omgeving van de karper en ander levend wezen :( Iemand enig idee hoe milieuactivisten ons steeds meer in de nek hijgen?

Maargoed.. Je kan lood gebruiken om het alleen als werplood te gebruiken, of je hebt lood wat je gebruikt om te gooien, maar ook voor extra attractiezorgt, bescherming vd natuur biedt, en nog is gunstig is voor de portemonnee. Verspil je het niet, gaat het je leven mee :D

Anyway... Er komt binnenkort een heel artikel over. Even geduld dus :lol:

Om kort in te springen over wat jij een nadeel lijkt te vinden..

Je hebt een wartel, waarvan aan de ene kant je hoofdlijn (of leader) zit, de andere kant je onderlijn. Net als normaal dus.

De kant waar je hoofdlijn is vastgeknoopt aan je wartel, druk je dus ook in het "gaatje". Je onderlijn ligt gewoon plat daar het geen meters eruit steekt, wat iedereen denkt. Mocht je daarover twijfelen, dan doe je er toch een klein loodkorreltje of popuploodje op. Is het plat. Daarnaast leent dit systeem zich uitermate goed om te vissen met korte popuprigjes als de chod bijv.

En over het ingooien.. Geen problemen mee ondervonden. 100+ meter en preciesie gaat goed.

Maar nogmaals.. even geduld en dan komt er een heel uitgebreid artikel over. De vraag wordt alleen wie wat en waar ;)
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

15-01-2010 10:55

Prima dat ook (kleinere) firma’s inzien dat er nog veel winst is te behalen in visveilige systemen en op het gebied van het milieu. Je moet hier heilig in geloven om dergelijke investeringen er uit te halen is nu aan ons karpervissers ook het belang ervan in te zien.
Vreemd dat er zijn die over de prijs vallen, verspeel op jaarbasis haast geen lood. In combinatie met een lijn van 0,43 MM Control van PB. En door obstakels te vermijden neem ik geen risico en vang mijn vissen toch wel.

Groet,
Peter



Afbeelding
Koen de Been2
Berichten: 331
Lid geworden op: 19-09-2009 17:37
Locatie: Brabant

15-01-2010 19:12

Pakketje met loden binnen gehad vandaag.

Ben maar gelijk gaan knubbelen. 8)

Afbeelding

Dat gedeelte ga ik nog wel fine-tunen naar mijn beste zin. Heb ook een loodje in de dip gedaan voor een uur, t lood neemt inderdaad best wat dip op(hoe dikker de dip,hoe langer de intre tijd vd dip) en het daarna in een doorzichtige beker gedaan. Helemaal rood! :D

Systeem is idd veilig, ik kort het stangetje nog een stukje in tot deze 1 cm is, 1x met de kop schudden en het lood laat los op de rubberen connector. Je lood heeft dan zn werk gedaan en het hangt nog aan je leader tijdens het drillen, veilig dus.

Alleen nu dat ijs op t water nog weg. :roll:

Groeten
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

16-01-2010 15:48

Ik zei het toch Koen ;)

Succes ermee, hoor graag hoe het bevalt!
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
jeffrey muller
Berichten: 35
Lid geworden op: 19-09-2009 20:12
Locatie: E.C

26-01-2010 09:13

Ik wou ook graag een aantal center loden bestellen op de site. Maar ik kan geen ander gewicht of kleur kiezen. Wordt dit nog weer veranderd. Want heb altijd belang bij een visveilig systeem.

MVG,

Jeffrey
Gebruikersavatar
Rene Kerkdijk
Berichten: 58
Lid geworden op: 10-08-2008 09:50
Locatie: Almelo
Contacteer:

26-01-2010 10:00

@ jeffrey

Kleur moet nog steeds in de optie worden mee genomen sorry voor de vertraging in deze.
maar de kleuren zijn groen en bruin matte kleuren fotos kan ik je eventueel doormailen.
De gewichten zijn er helaas niet zeker niet lichter.
Stuur anders een pb of mail

mvg rene kerkdijk
jasper korll
Berichten: 170
Lid geworden op: 14-07-2007 15:58
Locatie: Utrecht

29-01-2010 18:13

Mag ik vragen waarom iedereen allemaal zo zwaar vist?
En ik vis altijd met 56 of 64 gram van korda of fox..
Ik vis dan ook nooit verder dan 70 meter..
Als ik verder ga neem ik ook iets zwaarder maar ik hoor dat iedereen ook met gewoon 30 meter met zo'n 140 gram vis..
Jeffrey van der Wou
Berichten: 1049
Lid geworden op: 21-09-2009 22:38
Locatie: Zuid-Holland

29-01-2010 18:20

Ligt waarschijnlijk een beetje aan het soort water dat je bevist! Putje, kanaal, rivier enz.. Er hoeft maar een beetje stroming te staan en dan ga je het niet redden hoor met je 56 gram :wink:
jasper korll
Berichten: 170
Lid geworden op: 14-07-2007 15:58
Locatie: Utrecht

29-01-2010 21:01

dat is waar maar op een gewoon stadswater bij mij in de buurt waar geen stroming staat en nog geen 40 meter afstand. Vissen ze gewoon met 140 gram lood en dan hebben ze het over een betere inhaking..
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

30-01-2010 14:08

met een goede rig en scherpe haak heb je geen zwaar lood nodig is mijn mening/ervaring, ik vis ook het meest met 50 gram, behalve op zwaardere stromend water natuurlijk, en als ik een "bungee"rig gebruik omdat anders de rek niet goed benut wordt.
daarom dat ik ook dit topic starte, ik verbaasde me ook dat er veel met zwaar lood gevist werd, terwijl dit eigenlijk niet nodig is. ik denk dat de mensen het vertrouwen missen in hun rig/aas, en denken dat het zware lood dit compenseert bij de inhaking.
bart winkk
Berichten: 13
Lid geworden op: 28-01-2010 12:26

30-01-2010 16:06

Ik vis 90% van mij visserij inline..
Meestal 80/90g
Soms wil ik wel lichter gaan als de bodem wat zacht is of ik kies dn voor safety system, Maar inline geeft mij meer vertrouwen.
Bij een harde stroming of als ik ver moet werpen ga ik wel is voor 100 110g

Mvg
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

31-01-2010 10:23

Bas,

Jij hebt het erover dat mensen het vertrouwen missen in hun rig/aas als ze met zwaar lood vissen. Onderbouw dit eens, ben daar erg benieuwd naar waarom je dan met 50 gram zou moeten gaan vissen!

Zwaar lood wordt niet alleen gebruikt om verder mee te kunnen gooien, is een voornamelijk reden, maar persoonlijk gebruik ik het ook in combinatie, met vooral, een bungee rig omdat anders deze rig zijn werking niet kan doen. Daarnaast zorgt zwaar lood wel degelijk voor een betere inhaking omdat er veel meer tegengewicht is wat de haak naar beneden drukt. Iets wat licht is biedt geen druk en weerstand. Hang maar is een haak met 50 gram lood aan je vinger en één met 110 gram lood. Je zult het verschil wel degelijk merken. Zo zal dit ook in de praktijk werken.

Oke, er kunnen ook nadelen zitten aan zwaar lood. Denk aan het kopschudden en dergelijke om de haak uit de mond te verwijderen. Maar in combinatie met de juiste rig, zoals bijv. een bungee, verklein je die kans weer.
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
Dick van Middelaar
Berichten: 334
Lid geworden op: 11-11-2005 13:29
Contacteer:

31-01-2010 16:14

Ik Gebruik bijna altijd lood van 140 gram. De Reden hiervoor is dat ik er zeker van wil zijn dat de haak goed prikt en dat doet zwaar lood eerder dan licht lood.

Gr,
Dick
Geen natuur maakt m'n leven zuur...
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

31-01-2010 18:57

ik heb nooit gezegd wat anderen "moeten" doen, alleen dat ik met erg verbaas dat mensen zoveel met zwaar lood vissen, en dan heb ik het over de putjes waar mensen op bv. 40 meter afstand vissen, als je aan deze mensen vraagt waarom ze zo vissen is het standaard antwoord, dat de vis beter gehaakt wordt.
met 50 gram gaat de haak bij een gemiddelde kaprerbek ook tot aan de bocht erin, verder kan een haak niet penetreren, dan wordt het scheuren.

niemand onderbouwt zijn mening over waarom de vis niet goed gehaakt wordt zonder zwaar lood, ze zeggen alleen omdat het beter haakt, waar ligt de oorzaak van het niet goed haken?? vandaar dat ik aanneem dat ze geen vertrouwen hebben in hun rig.

ik hoor niemand zeggen dat ze met zwaar lood vissen omdat bv. de karperbek zo hard is dat ie met 50 gram gewicht op de haakpunt niet ver genoeg penetreert, of dat de vis zo voorzichtig aast dan een zwaar lood bij een kleine beweging van de karper meer gewicht op de haakpunt zet dan bij een licht lood. dan ligt het aan de dressuur of aan de bouw van de vis, de enige redenering die gegeven wordt is het beter inhaken, en dat doet de rig.

natuurlijk heb je voor echt grote afstand (100 meter plus) zwaarder lood nodig, en voor bv. een bungee-rig ook, maar om nu in het kantje te gaan vissen met 140 gram lood??
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

31-01-2010 22:09

bas van geffen schreef:met 50 gram gaat de haak bij een gemiddelde kaprerbek ook tot aan de bocht erin, verder kan een haak niet penetreren, dan wordt het scheuren.


En morgen loopt sinterklaas met zijn schimmel over je dak.

Ik denk dat je over jouw bovenstaande zin nog maar eens goed na moet denken, zelfs boven water gaat dit niet gebeuren.

Je kan ook stellen: waarom niet met zwaar lood vissen, prikt ie met 60 gram waarschijnlijk al goed (genoeg) dan gaat het met 100 gram in ieder geval goed.

Net als: een 25/00 lijntje zal het wel houden, toch grijpen we voor de zekerheid naar 30/00 of meer.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
jasper korll
Berichten: 170
Lid geworden op: 14-07-2007 15:58
Locatie: Utrecht

01-02-2010 07:31

Bij ons in de put mag je niet eens zwaarder dan 60gram vissen..
Ik zou niet weten waarom niet maar het is een kleine stadsvijver waar strenge regels zijn..
Aan de ene kant wel goed maar ook wel vervelend als je even bij je buurman 20 meter verderop een praatje gaat maken dat je je hengels eruit moet draaien.. :-?
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

01-02-2010 12:04

Ik sluit me aan bij Eus.

Denk dat je het maar is moet proberen wat ik zei...

Pak een hak, doe er 50 gram op en zet de haak op je vinger.. Doe het ook met 100 gram en kijk welke er dieper komt..

Zwaar gooit verder, maar penetreert ook verder. Zwaar komt altijd verder, ook verder in de modder ;)

Daarnaast, ik vis op het kanaal ook gewoon met 130 gram en dat nog wel langs de kant. Waarom, harde bekken, licht lood blijft niet liggen als er boten komen etc.

Op het putje bij ons vis ik nog geen 20 meter uit de kant met ook altijd over de 100 gram.. Waarom... Vis kent de klappen van de zweep en door het zwaardere gewicht is de penetratie sneller en doeltreffender.

Kan je met een tegenargument komen van.. Andere onderlijn, snellere inhaking verkrijgen etc. Nee, want dan kom je op hetzelfde als hierboven en adviseer ik je ook weer om het met je vinger uit te proberen

En om nog even toe te voegen... De onderbekken zijn toch altijd hard, meestal dan.. Hier kom je niet verder dan je weerhaak met 50 gram
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Olger Glorie
Berichten: 642
Lid geworden op: 02-10-2009 18:57

21-03-2010 15:33

voor op het kanaal 113 gram fox inline of 117 gram korda inline
voor putjes inline stenen van pallatrax, gewicht verschilt per steen
SKP Twentekanaal: Meld uw vangsten terug!!
skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
marco van den hoek
Berichten: 15
Lid geworden op: 07-03-2010 21:32
Locatie: waddinxveen

05-04-2010 13:28

ik gebruik altijd lood tussen de 35 en 64 gram en altijd wartel lood.
ik gebruik dit ook altijd met een schuivend systeem, dus niet vast als de rest van de mensen op de wateren waar ik vis.
anders dan anderen.

op het moment dat de karper de haak pakt, dan zet ik de haak er wel helemaal in met het aanslaan.
met penvissen doe ik niet anders, want dat korreltje lood van een maatje bb zet de haak ook niet.

sommige mensen zeggen zwaarder lood dus betere inhaking (is ook wel zo).
ik denk bij zwaarder lood meer weerstand dat de vis voelt dus dat ze het dan ook eerder laten liggen (ik bedoel hiermee het aas).
en bij een schuivend systeem in combinatie met licht lood heb ik het gevoel dat ze het met minder argwaan oppakken.

mvg Marco

ps ik moet er wel bij vertellen dat ik op niet stromend water vis.