Welke rig.


Plaats reactie
lionel Coeverden
Berichten: 676
Lid geworden op: 24-05-2005 15:37
Locatie: Twente.

09-01-2010 15:18

Ik maak hier toch maar even een appart topic voor aan.
Ik ben me nu de laatste tijd helemaal aan het voorbereiden op het komende seizoen,waneer het ijs van het water is wil ik beginnen met peilen en zo snel mogelijk de eerste sessie vissen!

Nu heb ik altijd met een "Normale rig gevist" en de "Combi rig"

Voor de combi rig gebruik ik
-Jellywire 25lb van pb, shrink tube 1.6 mm van pb en G-carp superhooks maatje 6,swivels van x2.

Nu haal ik altijd ongeveer 1.5 cm gecoat van het haak oog naar boven weg,en knoop ik het bovenste stuk aan de swivel,of moet ik het juist met een lus aan de swivel knopen?

zelf vis ik met inline lood en daarboven een stuk Tube hoe lang moet die zijn ?,zelfde lengte als de rig?
en wat is de maximum lengte van de rig?
en welk kneed lood gebruiken jullie en waar plaatsen jullie die,hoeveel cm van de haakoog ?

mvg.
Jeffrey van der Wou
Berichten: 1049
Lid geworden op: 21-09-2009 22:38
Locatie: Zuid-Holland

09-01-2010 15:35

Hey Lionel,

Blijf gewoon vissen met die combi-rig van je. Zoals ik het lees moet je onderlijn gewoon goed in elkaar zitten, en ik zal inderdaad een lus maken met daaraan de wartel. OP die manier heeft de rig meer beweging vanaf het lood. Maak je rig niet langer dan 15 cm! :wink:

Ikzelf vis ook met inline lood (Fox, Korda) en vis altijd met een goede 60 cm tube. Toch een stukje veiligheid voor de vis. De tube van Korda vind ik persoonlijk erg fijn, de lijn glijd er makkelijk doorheen namelijk.

Ook heeft Korda de 'Sinkers' in hun assortiment. Dit zijn speciale rubbere pop-up loodjes die heel makkelijk op de onderlijn zijn aan te brengen. Dit vind ik persoonlijk veel beter dan dat je met Putty of hagelloodjes vist.

Suc6!
Christian Poortvliet
Berichten: 280
Lid geworden op: 22-03-2008 20:42

09-01-2010 15:37

@Jeffrey,

Beschadigen die 'Sinkers' je coating niet als je ze een stukje op de onderlijn verschuift?
En ik zou het kneedlood/sinkers op twee plekken op je onderlijn zetten. Zelf doe ik meestal een een stukje waar ik het heb gestript, en dan nog een stukje een centimeter of 5-6 van mijn wartel..
Werner Dpe
Berichten: 84
Lid geworden op: 24-09-2009 22:33

09-01-2010 16:25

Jeffrey van der Wou schreef:Hey Lionel,

Blijf gewoon vissen met die combi-rig van je. Zoals ik het lees moet je onderlijn gewoon goed in elkaar zitten, en ik zal inderdaad een lus maken met daaraan de wartel. OP die manier heeft de rig meer beweging vanaf het lood. Maak je rig niet langer dan 15 cm! :wink:

Ikzelf vis ook met inline lood (Fox, Korda) en vis altijd met een goede 60 cm tube. Toch een stukje veiligheid voor de vis. De tube van Korda vind ik persoonlijk erg fijn, de lijn glijd er makkelijk doorheen namelijk.

Ook heeft Korda de 'Sinkers' in hun assortiment. Dit zijn speciale rubbere pop-up loodjes die heel makkelijk op de onderlijn zijn aan te brengen. Dit vind ik persoonlijk veel beter dan dat je met Putty of hagelloodjes vist.

Suc6!

Waarom geen quicklinks gebruiken in plaats van wartels? snel wisselen van onderlijn mogelijk, daarnaast kan je ook makkelijk een pva stick op de onderlijn aanbrengen.
Jeffrey van der Wou
Berichten: 1049
Lid geworden op: 21-09-2009 22:38
Locatie: Zuid-Holland

09-01-2010 16:44

@ Christian

Nee, ze beschadigen de coating van je rig niet. Althans niet met de materialen waar ik mee vis (PB Jellywire, Korda Hybrid). En 1 'Sinker' per onderlijn is zat hoor. Helemaal wanneer je de Large uitvoering hebt, dit houdt het geheel wel mooi op de bodem. Er is wel 1 nadeel aan die 'Sinkers' en dat is de prijs! :roll:

@ Werner

Ik vis zelf ook met Quicklink wartels en inderdaad is het makkelijk om je onderlijn te verwisselen maar ook heel handig wanneer je een vis geland hebt ff het gehele zooitje los te klikken en dat je dan op die manier alleen nog maar de onderlijn hoeft te verwijderen zonder dat je met je hengel, lood enz.. zit te kutten.
Jeffrey van der Wou
Berichten: 1049
Lid geworden op: 21-09-2009 22:38
Locatie: Zuid-Holland

09-01-2010 16:46

lionel Coeverden
Berichten: 676
Lid geworden op: 24-05-2005 15:37
Locatie: Twente.

09-01-2010 17:00

ah oke :)
dus dan gewoon het nylon door het lood doen en dan een wartel bevestigen?
en aan je onderlijn een kwiklinkje? zodat je die op de wartel kan schuiven?

heb nog kwiklinks van korda liggen!:)
Jeffrey van der Wou
Berichten: 1049
Lid geworden op: 21-09-2009 22:38
Locatie: Zuid-Holland

09-01-2010 17:14

Ja, je hoofdlijn doe je door je lood heen (logisch), daarna bevestig je deze aan de dunnere kant van de quicklink, dan bevestig je de rig aan de dikkere kant van quicklink en dan trek je het geheel in de sleeve van het lood, en dan heb je naar mijn idee toch een redelijk veilig systeem!
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

09-01-2010 17:42

Jeffrey van der Wou schreef:Ja, je hoofdlijn doe je door je lood heen (logisch)



dit kan ook buiten het lood om:
je wartel (met zo'n groot oog) in de insert duwen waarbij het grote oog uit het lood steekt, je hoofdlijn aan het grote oog knopen, je onderlijn met quicklink ook aan hetzelfde oog maken.
aan de ander kant van het inline-lood. kun je je hoofdlijn vastzetten met een tailrubber. (tailrubber eerst over de hoodflijn schuiven voor je de hoofdlijn aan het grote oog vastknoopt.
je hoofdlijn loopt nu buiten de inline-lood.

op deze manier lost ie het lood nog makkelijker. of het beter is (voor de vis en de vangsten) weet ik niet. ik ben zelf geen gebruiker van inline-lood.


lionel Coeverden schreef:zelf vis ik met inline lood en daarboven een stuk Tube hoe lang moet die zijn ?,zelfde lengte als de rig?


ik zou hem altijd dubbele lengte van je rig pakken, tot maximaal 1 meter.
Jeffrey van der Wou
Berichten: 1049
Lid geworden op: 21-09-2009 22:38
Locatie: Zuid-Holland

10-01-2010 14:30

Het is inderdaad echt wel belangrijk dat een goed stuk tube over je lijn heen schuift. Dit is toch ook echt een belangerijk stukje veiligheid voor de vis. De tube van korda zit verpakt in lengtes van 2 meter, dit knip ik dan precies in 3 gelijke stukken dus heb je er toch altijd een goede 65 cm op zitten!
lionel Coeverden
Berichten: 676
Lid geworden op: 24-05-2005 15:37
Locatie: Twente.

10-01-2010 20:10

Dan haal ik de tube van korda.
Onderlijnen van 15 cm met midden op een stukje lood.
zal binnenkort even fotos plaatsen van een rig zoals die hier staat beschreven. :)
Plaats reactie