Lood coaten


Plaats reactie
Melvin Schoonenberg
Berichten: 210
Lid geworden op: 26-12-2005 14:51
Contacteer:

06-01-2010 10:39

De laatste jaren maak ook ik me steeds drukker om camouflage. Nu zijn er bestaande loden van
sommige fabrikanten die al aardig in de goede richting komen. Helaas zijn sommige bodems toch net even anders dan de standaard kleuren.

Heb al eens gedacht om een deel bodemspul uit het water in te laten drogen en dan op een lood te plakken ? Mijn vraag aan een ieder is: "Weet iemand hoe je dit het best kunt aanpakken ? "

Zag laats in een artikel in een van de bladen ook iemand met een lood/wier combinatie.

Er is al eerder een topic over geopend, alleen werd daar steeds de nadruk in gelegd of de vis het gebruikte lijm kan "ruiken"
Hoop door een nieuw topic te openen dit enigzins te voorkomen, deze discussie.
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

06-01-2010 11:32

Wier; pak een pluk draadalg, wikkel om een ruw gecoat lood, tadaa wierlood, blijft goed zitten.

Bagger in aparte kleur; pak ruw gecoat lood, haal door de bagger tot ie mooi is, inwerpen.

Klei; pak een ruwgecoat lood, lekker kleverige klei eromheen kneden, klaar.

Zand; graaf je lood in of lijm zand aan je lood, coating smelten van een korda kan ook, boven de coleman daarna goed stevig in het zand drukken, zand lood. Zand lood uit de winkel kan ook, maar is vaak te licht van kleur dus daar moet je een beetje baggertinten doorheen mengen.
8)
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

06-01-2010 11:42

Dat laat ik Lukie wel doen. De lood koter :D
Melvin Schoonenberg
Berichten: 210
Lid geworden op: 26-12-2005 14:51
Contacteer:

06-01-2010 11:58

Bedankt voor je reactie Robert. Het ruw maken van mijn loden dat deden we ook al.
Had al een hekel aan die glimende/weerkaatsende troep.
Het "plakken" van de materialen zoals jij omschrijft nog niet en gaan we dan ook gelijk proberen als het ijs weer weg is.

Op een plek waar ik dit jaar regelmatig ga vissen komen veel los liggende deeltjes (takjes , blaadjes etc) voor op een zandbodem.
Zeg maar een stek onder de takken.
Nu heb ik zelf het volgende geprobeerd; normale aas aanbieding en het lood verpakt in een pva zakje met van dat spul erin. (takjjes etc.) Had het idee dat zo het lood bedekt zou zijn met een hooje afval.
De praktijk (zichtbaar in ondiep water) vertelde me dat het niet zo kwam te liggen als ik zou willen.
Wat die brasems allemaal kunnen verpesten, elke keer een paar slagen met de staart en weg camouflage.

Hoe zou jij dit aanpakken, misschien toch een combinatie van echt plakken en PVA ?

Dat is volgens mij jouw zoon, Mitsz ? Is het zo'n smeerdert ? De appel........................
Laatst gewijzigd door Melvin Schoonenberg op 06-01-2010 12:30, 1 keer totaal gewijzigd.
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

06-01-2010 12:22

Voor bodem met takjes, of bestaand uit veen vind ik de loden met een ‘turf’ look prima…

Volgens mij zijn die van atomic tackle, maar dat weet ik niet zeker.

Als het niet moet opvallen is volgens mij vooral ook belangrijk dat er geen overbodige leadclip,rubbers, kralen, kwiklinks, wartels etc gebruikt worden. Gewoon zo’n inline lood met de turflook, harde instert eruit, tailrubber om de wartel van je onderlijn, en dan afhankelijk van het gewenste loodsysteem die wartel met tailrubber eromheen vast, semi-vast, heel licht vast, los, trekken in het lood, klaar.

Verder alles op de bodem, voor mij gewoon fluorcarbon hoofdlijn met wat stukjes putty of klei, of als ik denk dat dat beter is, leadcore (komt naar mijn idee het dichts bij een takje onderwater, mocht het iets van de bodem opstaan op sommige stukjes leader dicht bij je haakaas onvermijdelijk zijn (kleine takkies op bodem oid) ).

Dat met draadalg werkt heel mooi, en dat komt ook bijna overal wel voor in de warme maanden.

Ik gebruik die ‘turf’ loodjes trouwens ook om andere zaken aan lood te kneden, omdat die de beste grip bieden, dan kun je met een dunlaagje volstaan, om glad lood klei kneden wordt snel een lompe bal.

Losse takjes in pva lijkt mij niks, te link dat dat de aaspresentatie verpest na een witvis die even is wezen kijken, en als je zinkende takjes in pva wilt stoppen moet je duur hout kopen of doorweekte takken gebruiken en dat laatste is best lastig met pva 8)
8)
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

06-01-2010 12:29

http://www.carpstore.nl/foto.php?f=fotos/918.jpg

Die dus alleen dan gebruik ik meestal de platte inline peer.

Is toch net een takkie 8) ?
8)
Melvin Schoonenberg
Berichten: 210
Lid geworden op: 26-12-2005 14:51
Contacteer:

06-01-2010 12:45

Kienhout zinkt als een baksteen ! 8) Takjes met een schepnetje van de bodem geplukt, even in een theedoek en je kunt het aardig in een PVA zakje verwerken. Eventueel wat droogvoer gebruiken zou ook altijd nog kunnen. Was bij mij niet nodig.
Ben het met je eens dat het niet optimaal is, vandaar ook mijn vraag, hoe wel ? Redelijk nieuwe inzichten gekregen waar ik wat mee kan. Of het voldoende is daar zullen we eerst weer een paar keer voor naar de waterkant toe moeten. Loden van Atomic zijn inderdaad ook een redelijke oplossing. Als ik ze zelf kan maken van dan doe ik dat het liefst.

In de modelbouw gebruiken ze ook van die nepbosjes, nepboompjes, nepstruikjes etc. Een idee ?
Turf en takkies kan ook ? Dus misschien toch plakken ?
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

06-01-2010 12:51

Trouwens, het verschil tussen twee exact dezelfde stukken lood (de soort die 90% kiest), de ene zo uit het schap, de andere na een paar minuten krassen met een scherp voorwerp. Kleine moeite, groot verschil :lol:

Afbeelding


@Merlin, als je gaat lijmen zou ik ook dingen gebruiken die van je stek afkomen (bodem, takkies, schelpies etc), daar moet het tenslotte op gaan lijken...
8)
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

07-01-2010 17:38

Je kan de korda lood ook verhitten boven het gas en dit in je bodem monsterbak pleuren, goed zand eroverheen en je hebt een mooi stukkie lood, ik doe niet anders.

- Dus korda lood verwarmen boven het fornuis.

- In je bak met bodemzand en andere rotzooi zoals kleine takjes enz.. gooien

- af laten koelen en je heb een prachtig stuk lood.

Haal de insert uit het lood en zet het even op een schroevendraaier en dan boven het vuur houden, want die coating wordt echt gloeiend heet.

Voorbeeld, als het in het water is wordt het wat donkerder, neemt perfect de bodem over.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

07-01-2010 17:50

En dat lood wat robert aangeeft, Turflood, werkt ook perfect.
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

07-01-2010 18:03

Dries, moet dit perse Korda lood zijn of kan het ook een ander gecoatte loodsoort zijn?
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

07-01-2010 19:50

Volgens mij alleen Korda Mourad, omdat die een mooie dikke coating laag heeft. Fox heeft dat niet. Je moet lood hebben met een dikke coating laag.
Melvin Schoonenberg
Berichten: 210
Lid geworden op: 26-12-2005 14:51
Contacteer:

07-01-2010 20:42

Bedankt Dries !
Plaats reactie