Korte onderlijnen


Gebruikersavatar
Peter kuipers
Berichten: 1254
Lid geworden op: 20-03-2007 20:17
Locatie: Dokkum

28-12-2009 13:48

michiel jongste schreef:ben het compleet met je eens martijn :wink:
iedereen roept altijd anders dan anderen,en dan doet
iemand het,is dat ook weer verkeerd :D



Je weet voor je zelf wat het beste werkt toch :wink:

Je moet niet alles verklappen joh :lol: allemaal 5 tot 8cm lijntjes pakken wij toch lekker 30 centimeter. laten we het dan nog maar niet hebben over het onnatuurlijke gedrag van het aas.

5 cm is wel erg kort niet? Vis je die als popup rechtstreeks van het lood of gewoon met een sinker?


vr gr peter
vr gr peter
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

28-12-2009 15:47

5 cm gewoon met bodemaas. bij pop-up ga ik meestal voor 8 tot 12 cm. maar dit doe ik nauwlijks meer sinds ik een goede bol heb.
alleen als ik met particels vis wil ik nog wel eens een pop-up uit de kast halen.
Gebruikersavatar
Jelle Dries
Berichten: 235
Lid geworden op: 02-05-2002 02:00
Locatie: Zoersel
Contacteer:

29-12-2009 13:15

jeffrey jochems schreef:ik ga nooit korter als 5cm

maar vis er niet egt vaak mee hoor
vind het geen fijne gedachten je aas ligt zo dicht bij het lood
in mijn ogen srikt het de vis af
maar vanger er toch regelmatig me visje op
het zit tussen me oren :oops:


Als je hebt uitgeworpen ligt je aas in de meeste gevallen altijd vlak naast je lood, of de stugheid van je rig moest het wegduwen, of je moest je lood naar je toe trekken..
Gebruikersavatar
tomba verwey
Berichten: 731
Lid geworden op: 17-12-2009 14:05
Locatie: Rijen NB

29-12-2009 22:32

5 cm vis ik popup vanaf mijn lood... liefst met fluorcarbon. met een grote curve in het lijntje.... :) :)
http://www.hengelsportfauna.nl
Als ze me missen ben ik vissen!
Gebruikersavatar
Remco van Hal
Berichten: 550
Lid geworden op: 28-06-2005 00:13
Locatie: Strijen

30-12-2009 21:03

Jelle Dries schreef:Als je hebt uitgeworpen ligt je aas in de meeste gevallen altijd vlak naast je lood, of de stugheid van je rig moest het wegduwen, of je moest je lood naar je toe trekken..


Dat vind ik ook. Met een lange onderlijn wordt het alleen maar een pruik onder water. Met naar je toe trekken heb je ook alleen maar meer kans dat het in de war zit. Ik heb ze zelf altijd rond de 15 cm.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

30-12-2009 21:30

Dat hoeft natuurlijk niet. Er zijn allerlei trucjes om een lange onderlijn niet in de war te werpen. In de start positie ligt het aas bij het lood. Daarna ben je nergens meer zeker van. Een brasem kan het zonder te merken alle kanten op duwen. In principe is een lange onderlijn bedoeld om tijdens opname niet direct bij de karper wantrouwen op te roepen. Dit kan zowel op gewoon water als op water waar langdurig een hoge hengeldruk heerst met succes worden toegepast. Korte onderlijn is natuurlijk het tegenovergestelde en veronderstelt zeer beperkte bewegingsruimte voor momentane inhaking. Wat mij betreft is slechts lang of kort zinvol. En dan bedoel ik met lang zo vanaf 25 cm en met kort niet langer dan 10 cm. Een onderlijn tussen 10 en 25 cm is mijn inziens vlees noch vis.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

30-12-2009 22:19

Remco van Hal schreef:
Dat vind ik ook. Met een lange onderlijn wordt het alleen maar een pruik onder water. Met naar je toe trekken heb je ook alleen maar meer kans dat het in de war zit. Ik heb ze zelf altijd rond de 15 cm.



je onderlijn door een stick heen halen werkt hier altijd goed voor. en dan ook nog een foampje aan de hair, tussen boilie en haak.
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

31-12-2009 16:23

Zomaar wat dingen erin gooien:

- Hoe aast een karper en wat voor conclusies kun je daar uit trekken?
- Wat is de invloed van manier van voeren op het aasgedrag van de vis?
- Wat is de plek in de bek waar je vissen wilt haken?
- Wat is de invloed van de hoeveelheid vis (en dus voedselconcurrentie op de stek) op de manier van azen en wat heeft de lengte van je onderlijn daar mee te maken?
- Wat is de invloed van negatieve conditionering op de manier van azen?

Ik denk dat dit (onder andere!) zaken zijn die je mee moet nemen in de keuze voor een bepaalde lengte..

Groeten Bart
Gebruikersavatar
tomba verwey
Berichten: 731
Lid geworden op: 17-12-2009 14:05
Locatie: Rijen NB

03-01-2010 16:30

bart van bezouw schreef:Zomaar wat dingen erin gooien:

- Hoe aast een karper en wat voor conclusies kun je daar uit trekken?
- Wat is de invloed van manier van voeren op het aasgedrag van de vis?
- Wat is de plek in de bek waar je vissen wilt haken?
- Wat is de invloed van de hoeveelheid vis (en dus voedselconcurrentie op de stek) op de manier van azen en wat heeft de lengte van je onderlijn daar mee te maken?
- Wat is de invloed van negatieve conditionering op de manier van azen?

Ik denk dat dit (onder andere!) zaken zijn die je mee moet nemen in de keuze voor een bepaalde lengte..

Groeten Bart

Dit is zeker waar Bart.
maar de vraag was .. wat jou minimale lengte onderlijn is ..

Mar je hebt wel gelijk op een aantal blind kijkers hier!

En je had bij de vragen de inschatting van het vertrouwen wat de azende vis op de stek heeft er nog bij kunnen zetten 8)

Gr T
http://www.hengelsportfauna.nl
Als ze me missen ben ik vissen!