Het systeem van eddy sterckx??


Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

14-12-2009 13:25

Gisteren nog een hele avond samengezeten met Raf. Hopelijk komt tegen maart 2010 het allereerste leadersysteem dat 100% veilig is op de markt. (Voor degenen die moeilijk lezen: dat wil dus zeggen dat dit niet het allereerste veilige systeem is, maar wel het eerste dat als kant en klare leader op de markt komt.) De vis trekt bij lijnbreuk de rigwartel makkelijk over het hele systeempje los. Is al een gekend systeem, maar het kost duiten om een prototype ook daadwerkelijk in productie te brengen. Gelukkig is er iemand bereid er nu in te investeren...

Je zegt het zelf, Klaas. Een pistool is dodelijk in de hand van... Dat wil niet zeggen in alle handen.
Luc de Baets was heerlijk in het panelgesprek. Hij noemt de dingen bij naam: domheid. Een stopper is - juist gebruikt - geen synoniem voor domheid. Gelukkig maar. Hoog tijd om de sensibilisering van het platknijpen van de weerhaak maar weer eens hoog op de agenda te plaatsen. Een weerhaak (microbarb en niets anders) is in mijn visserij enkel welkom als er wier staat. Veel wier. Valt de spanning van de lijn, dan zorgen spiercontracties in de bek voor het lossen van de haak.

De basis van het probleem? Vissen verspelen door lijnbreuk! Wat helpt hier tegen? Vissen met het juiste materiaal (bv hoofdlijn van 35/00 of 40/00 ipv 22/00 en een voorslag, het inzetten van dyneema hoofdlijn in de juiste omstandigeheden, ...) op de juiste manier.

In het verhaal van de safetyclips ga ik overigens voor 100% mee. Inkorten die dingen, ofwel het conische rubbertje er maar net opschuiven. Dus niet gedeeltelijk, maar maar net. Jammer genoeg is dan vaak de landing op het water genoeg om het lood te laten vrijkomen uit de clip, en wat gebeurd er dan na het verliezen van 2 loden van 3.5 of 4 euro? Juist ja...

En nu verder met het topic. Ik laat het hierbij. De discussie is eindeloos, zeker op fora.

Groeten
Mark
K. van den Herik

14-12-2009 15:07

du moment er niet meer gediscussieerd wordt is de acceptatie nabij

3 loodjes met 6 stoppertjes helpt geen 45/100e tegen


spiercontracties: synoniem voor je geweten sussen. Een haak, ook zonder weerhaak, krijgt het beest van zijn lang zal zijn feestdagen niet los zonder hulp ( eventueel van onderlijn zelf)
Sjoerd Bonenkamp
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22-09-2009 11:16

14-12-2009 15:23

Hoedemakers Mark schreef:De vis trekt bij lijnbreuk de rigwartel makkelijk over het hele systeempje los.
Mark


Beste Mark,
Kan mij bij deze montage niet echt een voorstelling maken, maar kan niet wachten tot het er is.
Neem iig aan dat bij een lijnbreuk de vis enkel nog de onderlijn in de bek heeft en geen stuk hoofdlijn meer achter zich aansleept?
Indien mijn aanname juist is:Tien duimen!
Mvg,
Sjoerd
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

14-12-2009 15:38

Gelukkig maar. Hoog tijd om de sensibilisering van het platknijpen van de weerhaak maar weer eens hoog op de agenda te plaatsen. Een weerhaak (microbarb en niets anders) is in mijn visserij enkel welkom als er wier staat.

En waarom is een weerhaakloze haak zo visvriendelijk dan?

Zoals Klaas ook al aangeeft, kan een karper een haak zonder weerhaak ook niet altijd lossen. Hetzelfde als met weerhaak.

Daarnaast meen ik mij ergens gelezen te hebben dat weerhaaklozen haken juist gaan frikken in de bekken omdat ze geen houvast hebben, wat als gevolg nog meer schade geeft. Een weerhaak daarintegen, zal vaker op de plek blijven zitten. Voornamelijk tijdens de dril dan.

Punten gevonden op internet:
http://www.karperwereld.nl/board/viewto ... 34&t=38864
http://www.karperwereld.nl/board/viewto ... &sk=t&sd=a
http://www.sportvisserijnederland.nl/vi ... erhaakloos
http://www.carpfeeling.nl/forum/yaf_pos ... bless.aspx

Dus waar kijken we naar met visvriendelijke systemen... Puur alleen naar de lijnbreuk met gevolgen... Of het totale plaatje..
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Sjoerd Bonenkamp
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22-09-2009 11:16

14-12-2009 16:32

Beste Jan Willem,
Dit topic ging alleen over lijnbreuk, maar ik ga nu even lekker offtopic:
Wel of geen weerhaak is mijn inziens afhankelijk van een aantal variablelen:

- Wel of geen weerhaak /
Ik vis altijd met. Indien toegestaan.

- Waar in de bek haak ik de vis? /
Als je een vis in het harde deel van de bek haakt (de onderlip dus), zal een haak vrijwel niet gaan snijden/glijden. Met of zonder weerhaak. Zodra een haak echter in de mondhoek haakt, is deze kans echter levensgroot. Dit vlees is gewoon veel zachter en dus veel sneller te beschadigen. Nog even lekker hard eraan trekken en daar is weer een mondhoek naar de maan :evil: .
Dit is te voorkomen, maar vereist wel enig logisch denken. Als je met een extreem korte onderlijn vist zal deze reeds prikken bij het sluiten van de bek. In de onderlip dus. Vis je met een lange onderlijn dan is de kans dat je in de mondhoek haakt veel groter. De vis zwemt verder naar de volgende boilie (moeten ze niet te negatief geconditioneerd zijn natuurlijk...), waardoor de onderlijn zich pas later strekt en de haak zo naar de zijkant van de bek glijdt en pas daar haakt. Krimpkous verandert hier naar mijn mening weinig aan. Ook dit kun je zoveel mogelijk vermijden door te kiezen voor een loodhageltje in de haakbocht (shot on the hook). De haak zal na opname van het haakaas direkt draaien en (door het gewicht van het loodhageltje)lichtjes in de onderlip prikken en dus niet naar de mondhoek schuiven. Glijden/snijden ben je op deze manier vaak voor.

- Draaddikte van de haak /
Ook een belangrijk punt. Een dundradige haak snijdt sneller dan 1 van een dikke draad. Het is ook niet voor niks dat zgn obstakelhaken een dikke draad hebben. Door hun korte steel en dikke draad kun je er gewoon een hoop kracht op zetten. Een dundradige longshank daarentegen prikt weer veel sneller, maar zal onder hoge druk ook sneller gaan glijden (hoop dat dit oud nieuws is!)

We zijn eigenlijk gewoon gezegend met zo een rijke keuze aan haken.
Ook kun je een onderlijn zo lang maken als je zelf wilt natuurlijk. Doe echter niks zonder reden.
Think before you act!

N.b.:
Ik zou het heel mooi vinden als haakfabrikanten op hun verpakking de volgende regels zouden vermelden:
Suitable for following situations:
Not suitable for following situations:
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

14-12-2009 16:42

Sjoerd,

Off topic of niet, het kwam aan bod en zeer zeker ook niet onbelangrijk. Daar ook haken bij een systeem horen. En het ging om visvriendelijk ;)

Het is voor mij geen oud nieuws, maar om het nog is een keer naar voren te brengen voor ieder ander kan NOOIT kwaad. Liever 1 miljoen x te veel, dan 1 keer te weinig!
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

14-12-2009 18:28

Toch maar eentje dan: spiercontracties, of laat het ons de 'kunde' van de karper om dingen uit z'n bek te krijgen noemen. Het mag van mijn part een naam krijgen.

Bestaat niet? Ik zie met veel plezier de wetenschappelijke bewijzen tegemoet.
Bestaat wel? Ik zie met veel plezier de wetenschappelijke bewijzen tegemoet.

Heb maar eens een kleine bijdrage gemaakt voor KW online. Dan kunnen we (als het geplaatst is tenminste) een hele grote boom opzetten in de 'reactiehoek artikels'.

Groeten
Mark
roy pluim
Berichten: 186
Lid geworden op: 19-11-2006 22:03
Locatie: zwolle
Contacteer:

14-12-2009 20:16

Maja er worden wel telkens weer nieuwe systemen bedacht ik snap niet dat die mensen zelf niet slim genoeg zijn het is zo simpel om een systeem te bedenken die gewoon veilig is!!
eumir teterissa
Berichten: 276
Lid geworden op: 30-08-2005 08:40

14-12-2009 20:56

Hoi Sjoerd,

Ik volg je niet helemaal. Bij mij is het net andersom, juist bij een langere rig zeg 15 cm icm klauwhaak, haak ik de vis 9 vande 10x netjes in de onderlip.
Hoe korter ik met mijn rig ga icm bijv shot on the hook, bijv 7 cm, dan haak ik juist veel vaker in de zijkant van de bek. Heb het idee dat de haak met een shot on the hook dan echt op scherp staat en hierdoor veel minder tijd krijgt om geleidelijk aan naar beneden te draaien, maar dus lukraak direct naar vlees zoekt. vanaf welke kant de karper komt is mijns inziens ook van invloed waar je uiteindelijk gaat haken.

Met een minder scherpe rig, dus lang en waarbij de haak niet snel draait, zoals een klauwhaak met lignaligner, zal de rig pas op het laatst indraaien en dan ook vaker in de onderlip, althans dat zijn mijn ervaringen.
K. van den Herik

15-12-2009 07:20

Mark,

Alleen een haak, zonder frutsels? Enig idee hoeveel rekencapaciteit er nodig is ok een hele spier te bewegen?

Heeel misschien:

Door de werveling in zijn bek bij het aanzuigen en spuwen van voedsel deeltjes dat er iets gebeurt.
Sjoerd Bonenkamp
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22-09-2009 11:16

15-12-2009 10:04

Hi Eumir,
Interessant om te lezen dat jij nu juist weer totaal andere ervaringen hebt omtrent inhaking.
Hieruit blijkt maar weer dat ook het aasgedrag van de vissen zelf een rol speelt. Nog een punt wat ik van belang acht is of je op een kompakte voerplek vist, of juist weer verspreid voert. Ik heb uit nieuwsgierigheid naar extreem korte onderlijnen afgelopen zomer veel bij mij op een parkje gevist. Veel vis(jes), weinig te vreten en veel negatieve conditionering op allerlei vlakken. Ik viste met onderlijnen tussen 5 en 10 cm icm een pva-zakje of helemaal geen voer. Mijn doel hier was om vissen te haken tijdens de aasopname bij het sluiten van de bek. Stuk voor stuk keurig in de onderlip en dat is maar goed ook, want mondhoeken zijn zeldzaam op dat watertje. Meest ideale lengte voor deze visserij vind ik een cm of 6. Ga je nog korter, komt de haak te ver naar voren te zitten. Mijn ervaring.
Bovenstaand deed zich dus voor op een plek waar of geen voer lag, of enkel wat kruim uit het pva-zakje bij het haakaas.

Nu een totaal andere ervaring:
Grootste deel van mijn visserij speelt zich af op rivieren en andere grote (natuur)wateren waar de vissen zonder veel argwaan azen. Op deze wateren vis ik op grote voerplekken waar dus veel voer verspreid ligt. Ik krijg daar vaak te maken met scholen die mijn stek passeren. Zijn ze gearriveerd, beginnen ze vaak als gekken te vreten en zullen door de gecreeerde voedselnijd zsm veel boilies naar binnen willen werken. Doordat ze snel heen en weer zwemmen tussen het voer, worden ze vaak gehaakt op het moment dat ze weg willen zwemmen naar de volgende boilie, waardoor mijns inziens de haak als vanzelf naar de mondhoek glijdt. Nadat ik daar met een shot on the hook ben gaan vissen, haakte ik veel meer vissen in de onderlip dan zonder de shot on the hook.

Sowieso leuk om jouw tegengestelde ervaring te lezen. Weer genoeg stof tot nadenken in ieder geval.
Mvg,
Sjoerd
K. van den Herik

15-12-2009 10:42

Roy,

Ik wil:

minimaal de laatste 1,5 meter vlak op de bodem, terwijl de contouren van die bodem gevolgd worden.
zo goed als onzichtbaar laatste deel van de lijn
vissen met 60/100e
bij lijnbreuk de vis alleen met een onderlijntje achterlaten

Vertel...

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

15-12-2009 10:52

Mark spiercontracties en de mogelijkheid om dingen uit de bek te krijgen of te werken hoef je geen wetenschapper voor te zijn dat kan en wordt dagelijks door het dier gedaan.

Ik denk dat je een aanvulling op je vraag nodig bent: is het dier ook in staat om een haak die goed vast zit uit de bek te werken d.m.v. spiercontracties volgens mij ben je dan compleet met je vraag.

Ik denk zonder wetenschapper te zijn dat het niet kan, ongeacht wat er ook in een boek over geschreven staat, die stelling wordt overigens op een andere pagina tegengesproken maar dat terzijde.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

15-12-2009 11:23

Douwe,

Dat is inderdaad een waardevolle aanvulling die je in je post geeft. De enige ervaringen die we kunnen bewijzen ivm weerhaakloos / met weerhaak / met dichtgeknepen weerhaak vissen, zijn die ervaringen die we zelf aan de hand van de praktijk ervaren. Dat wil dus zeggen wanneer we zelf onthaken.

Wanneer we er vanuit gaan dat de karper zelf in staat is om een haak uit de bek te krijgen (vrij logisch denk ik, op de onderwaterbeelden wordt het bewijs trouwens geleverd dat een gehaakte karper door kopschudden en ..?.. een haak kwijtspeelt) dan kunnen we verder met een logische gedachtengang, in combinatie met bewezen wetten uit de fysica.

En zo komen we bij weerstand. Weerstand die een weerhaak opwekt om niet dezelfde weg terug uit het vlees te volgen dan de weg om in het vlees te dringen.

Mijn mening? Met weerstand en dus met weerhaak: terugweg niet mogelijk zonder schade (en dan laten we in het midden of die schade groot of klein is). Zonder weerhaak of met platgeknepen weerhaak: terugweg wel mogelijk. En met geweten sussen heeft dit niet te maken, 't is een logische gedachtengang die gaandeweg onderbouwd wordt met enkele wetmatigheden die wetenschappelijk te bewijzen zijn.

Groeten
Mark
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

15-12-2009 11:29

Mark met die gedachtegang kan ik het volledig eens zijn.
Vissen is een hobby, geen religie!
roy pluim
Berichten: 186
Lid geworden op: 19-11-2006 22:03
Locatie: zwolle
Contacteer:

15-12-2009 12:36

K. van den Herik jij vraagt mij wat een safe systeem is om dat ik zei dat niet zo lastig is?
Oke je zei vissen met 60 honderste en naar lijn breuk mag vis alleen met een de rig rond zwemmen?
Oke pak bijvoorbeeld een stuk korda inline lood met harde insert zet daar je rig met wartel op en schuif een kraaltje er achter.( op de harde insert)
Doe de lijn door het inline lood door en zet daar een wartel aan.
Alleen effe de juiste kraal zoeken bijf een korda kraal en effe kijken of je een gewone of een big i wartel gebruikt?

Ik heb nog nooit gebruik maar het is wel een optie die zeker veilig als je maar de juiste kraal gebruikt.

MVG Roy
Sjoerd Bonenkamp
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22-09-2009 11:16

15-12-2009 13:03

Zag laatst op een meeting zelfs al een variant met inline-lood. Geen plaatjes van kunnen vinden, maar bezoek anders eens een lezing van Martin Post en spits oren en ogen zodra de "kopschud-rig" de revue passeert.


Die bedoelde ik Roy!!
Inderdaad kwestie van de juiste kraal vinden. Eentje dus die niet te vast zit. Te los is ook niet goed, want dan schiet ie al los als je lood het water raakt en zit je ongewild met een schuifsysteem te vissen.
Bij deze montage zoals ik m zag was het echter ook de bedoeling dat de kraal losschoot zodra de vis met kopschudden begint en zat er enige ruimte/speling tussel lood en kraal.

Wil je met echt vast lood vissen, dan kun je ook met een safety-clip vissen, maar dan niet op de manier zoals gebruikelijk is.
Hang je onderlijn eens in de clip, lijn erdoor en knoop daar dan het wartellood aan. Breekt je lijn dan schiet het lood uit de clip en zal de clip met daarin de onderlijn van de lijn afschuiven.
Wel even een stukje van het hoedje afknippen, zodat je zeker weet dat een voorslagknoop zonder moeite door de clip kan.

Klaas,
60/00 mono zinkt als een baksteen. Wat ik zou doen is een stuk(je) putty net achter de voorslagknoop op je hoofdlijn zetten. Dus niet op de voorslag zelf , want dan heb je weer de kans dat de putty vastloopt op de voorslagknoop en dat een kraal, clip of watdanook weer daarop vastloopt.
K. van den Herik

15-12-2009 15:46

da's de helft of minder Roy en zover waren "we"lees Piet en John Cayers al.

6 stukjes klei gaat ook btw

Mark, Douwe,

Kopschudden, spuwen, zuigen of what ever, direkt mee eens. Maar daadwerkelijk spiercontracties? Hoe is dat dan mogelijk? Volgens mij zitten er in de lip niet zoveel spieren?


http://www.visclublint.be/de%20vis/spieren.htm

http://www.appiekoi.nl/anatomie.htm

Of wordt er bedoeld dat desnoods de rugspier beweegt, maar die haak moet eruit.


MVG

Klaas
Richard van Toorn
Berichten: 19
Lid geworden op: 25-03-2008 19:05
Locatie: Tiel

23-12-2009 19:52

Het zijn het helemaal geen pop-up loodjes die Eddy gebruikt!!!
Ook geen gewone loodhagels,maar wat kneedbaar lood!!

Dus een onderlijn bevestigd met een wartel, dan een inlinelood waar de harde binnenkern is uitgehaald en is vervangen door een chockleadersleeve dan een paar kneedbare loodbolletjes.

Is een superveilig systeem!!! En een voordeel daarvan is,dat niet het hele water vol licht met lood!
roy pluim
Berichten: 186
Lid geworden op: 19-11-2006 22:03
Locatie: zwolle
Contacteer:

24-12-2009 09:51

Dan moet je toch egt eff de dvd gaan kijken in eerste stukje daar zie ook kneedlood maar ook die pop up loodjes dus kijk eerst eff voor je wat zegt

Roy
Danny de Wit
Berichten: 7
Lid geworden op: 11-10-2009 17:22

26-12-2009 22:43

Risico's zul je altijd blijven houden, jij rijd ook in een auto, of op een brommer... Als er toevallig iemand oversteekt rij je hem ook dood. Je kan wel zeggen van niet veilig enzo, maja de rest van de loodsystemen zullen ook wel zo zijn nadelen hebben net als dat lood dat naast je lijn loopt is hartstikke veilig maar als iedereen dat gaat gebruiken ben je over een jaar aan het zoeken naar een loodplateau, omdat je daar met je montage niet opvalt ;)
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

27-12-2009 08:36

danny, daarom draag je ook een gordel of een helm. Degene die dat niet doet is dom en egoistisch daar anderen de rotzooi om mogen ruimen. Met vissystemen is het net zo....neem je voorzorgsmaatregelen om het zo veilig mogelijk te maken
roy pluim
Berichten: 186
Lid geworden op: 19-11-2006 22:03
Locatie: zwolle
Contacteer:

27-12-2009 19:01

Danny de Wit Ik snap joun reactie niet :evil: (risico,s blijf je houden) dus jah een niet veilig vis systeem boeie? :evil: lekr antwoord of ga je ook niet veilige vis systemen promoten?

Roy