Het systeem van eddy sterckx??


roy pluim
Berichten: 186
Lid geworden op: 19-11-2006 22:03
Locatie: zwolle
Contacteer:

10-12-2009 21:13

Er word altijd wel gesproken over vis veiligheid, en voornamelijk bekende vissers die een boek of een film gemaakt hebben behaldelen dit onderwerp altijd wel.
Nu zat ik eff op de DVD van Eddy sterckx te kijken en hij laat hier zijn manier zien van vissen met inline lood, en dan zitten er van die fox pop up loodjes op een stuk of 3 boven elkaar.
Als er nou lijbreuk komt, en het inline lood kom los van de rubberen insert hangt het tegen deze lood aan tenzij het lood er over heen kan schuiven maar naar verhouding van lood tot pop up balletjes te zien kan dit niet.
En op het moment dat insert los van wartel en in het inline lood blijft zitten kan die al helmaal nooit los komen.
Dus zon bekende visser maakt een DVD En zijn favoriete syteem is gewoon niet vis veilig!!! (als ik het goed heb).

Wat is jullie menig hier over ?
roy pluim
Berichten: 186
Lid geworden op: 19-11-2006 22:03
Locatie: zwolle
Contacteer:

10-12-2009 21:22

ik heb nog effe op de dvd geken en hij gebuikt er vrij veel dus als er 3 of meer opgestroopt tegen elkaar zitten,
Dan schuift het helemaal niet meer :oops:
Jeffrey van der Wou
Berichten: 1049
Lid geworden op: 21-09-2009 22:38
Locatie: Zuid-Holland

11-12-2009 11:57

Die man weet echt wel wat hij doet hoor, en hij zal er ook best wel goede ervaringen mee hebben. Ik zelf heb er verder geen ervaring mee dus kan er ook niet over oordelen!
roy pluim
Berichten: 186
Lid geworden op: 19-11-2006 22:03
Locatie: zwolle
Contacteer:

11-12-2009 14:21

o ja hij zal vast wel weten wat die doet maar fox pop up loodjes glijden niet over lijn naar lijnbreuk
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

11-12-2009 15:01

Roy,

Je kunt Eddy een mailtje sturen en hem die vraag voorleggen.

Groet,

Peter
Sjoerd Bonenkamp
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22-09-2009 11:16

11-12-2009 15:10

Echt veilige systemen zijn volop in ontwikkeling. Een mooi voorbeeld van een veilig systeem het volgende waarbij je lijn langs het lood loopt. Dan is de vis swso het lood kwijt.

Afbeelding

Echter, zodra een vis na lijnbreuk met een stuk lijn achter zich aan zwemt, kun je dit sowieso niet 100%veilig noemen.
Echt veilig wordt het pas zodra na lijnbreuk de vis enkel nog de onderlijn in de bek heeft. Je komt dan snel bij helicopter-gerelateerde systemen terecht. Zag laatst op een meeting zelfs al een variant met inline-lood. Geen plaatjes van kunnen vinden, maar bezoek anders eens een lezing van Martin Post en spits oren en ogen zodra de "kopschud-rig" de revue passeert.
Heb het idee dat echt veilige systemen nog volop in ontwikkeling zijn en (ik hoop van ganse harte) dat we binnen afzienbare tijd niet meer om deze systemen heen kunnen.

Nog een mogelijkheid om superveilig te vissen is door igv gebruik van een safetyclip, de onderlijn en het lood om te wisselen. Dat je je onderlijn dus in de safetyclip hangt en je lood in de clip trekt. Wees niet bang dat de clip afbreekt, want dat gebeurt niet. Ook niet als je het op de kant uittest door er zelf hard aan te trekken. Bij Lijnbreuk met dit systeem zal het lood door zijn gewicht uit de clip shieten en de clip zelf zal soepel van het resterende stuk lijn afglijden. Het lood ben je dan uiteraard wel kwijt.
roy pluim
Berichten: 186
Lid geworden op: 19-11-2006 22:03
Locatie: zwolle
Contacteer:

11-12-2009 16:35

Ja maja ik kan zijn email adres nergens vinden.
En het niet het punt dat zijn syteem afwil zijken.
Maar ik ben zelf ook naar een goede oplossing op zoek.
Leadcore en tube vind ik te lomp want een mooie zinkende lijn valt minste op.
Ik heb knijp loodjes geprobeert functineerd prima maar vind niet netjes kan de vis beschadigen en als perongeluk het loodje iets te hard aan knijpt dan beschadigt de lijn.
Toen kwam bij putty(kneetlood)iedere keer is het er af en gaat best snel op (zon pakkie kost toch snel een tientje).
Dan kwam ik nog Korda sinkers maja dat is nog al een duur grapje want je kunt ze niet weergebruiken.
Ik was pas de dvd van eddy sterckx aan het kijken en kwam dit tegen,dit leek mij wel wat,dus ik naar de hengelsportzaak en daar lag het toen ik het hah gekocht ging ik het testen en ik kwam er achter dat dit totaal niet vis veilig is.
Toen heb ik DVD nog is door geken en ik kwam niks ander tegen dan wat ik deet.
Tenzij hij een dunner rubber slangetjes er in doet maar dat lijkt er niet op in de dvd.
Laatst gewijzigd door roy pluim op 11-12-2009 17:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Sjoerd Bonenkamp
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22-09-2009 11:16

11-12-2009 16:45

Heb zelf die dvd niet, maar ik neem toch aan dat Eddy weet wat ie doet.
Echter, zoals jij bovenstaand schetst lijkt het mij dat er iets gruwelijk fout gaat.

Wat betreft lijn op de bodem houden ga ik volledig met je mee dat een zinkende (fluoro)carbon lijn het minst opvalt. Leadcore gebruik ik ook nooit. In het geval dat ik tube gebruik, gebruik ik tungsten tube. Wist je trouwens dat tungsten tube veeeeeeeel zwaarder is dan leadcore?
roy pluim
Berichten: 186
Lid geworden op: 19-11-2006 22:03
Locatie: zwolle
Contacteer:

11-12-2009 16:53

Ik probeer niemand in de zijk te nemen maar hij zegy in de dvd de lootjes schuiven makelijk naar lijn breuk en probeert zelf effe voor de cam te schuiven maar dan veert zen top iets krom en de lootjes blijven zitten kijk als er 1 zit zou kunnen maar hij gebruikt er meer en stropen ze op tegen elkaar.
roy pluim
Berichten: 186
Lid geworden op: 19-11-2006 22:03
Locatie: zwolle
Contacteer:

11-12-2009 16:56

Jah die mooie tube die zo zwaar ik heb wel een tijdje geprobeert maar toch vind tube is lomp.
kijk Ik vis graag met slape lijnen en als de vis over de gront beweegt en stofwolken maakt wil ik niet dat mijn lijn omhoog komt.
Daarom wou ik paar klijne loodjes op de lijn.
Sjoerd Bonenkamp
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22-09-2009 11:16

11-12-2009 17:02

Logisch. Ik gebruik het liever ook niet. Je leest hier en daar ook over knijploodjes, maar dat vind ik al best gevaarlijk, dus daar begin ik niet aan.
Zo, 5 uur! Weekend! Lekker vissen :P
roy pluim
Berichten: 186
Lid geworden op: 19-11-2006 22:03
Locatie: zwolle
Contacteer:

11-12-2009 17:08

Als iemand nog goede ideen heeft die die kwijt wil hoor ik het graag.
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

11-12-2009 19:07

eddy sterkx gebruikt minimaal 35 honderste nylon. van hengel tot lood. zonder voorslag, zonder leadcore of wat dan ook. die bolletjes lood doen echt niet veel (denk ik dan).
bij het freelinen gebruik je toch ook gewoon nylon tot aan de haak. zit nergens een "veilig" systeem aan. zolang de nylon 35 honderste of dikker is zie ik het probleem niet.
enigste wat natuurlijk wel veilig is bij eddy is de leadclip. naar mijn inziens is dit ook voldoende, hoewel ik bij het statisch vissen liever leadcore of een kamo leader (korda) gebruik.
Jeffrey van der Wou
Berichten: 1049
Lid geworden op: 21-09-2009 22:38
Locatie: Zuid-Holland

12-12-2009 00:29

roy pluim schreef:Dan kwam ik nog Korda sinkers maja dat is nog al een duur grapje want je kunt ze niet weergebruiken.


Roy, wil je hier een goedkoop alternatief voor? Kijk dan eens bij Henk Koster. Daar hebben ze exact dezelfde sinkers alleen dan 'merkloos'. Kosten: volgens mij iets van €0,75 cent per 'ringetje'!

Mischien is dit iets voor je visserij? Als je het hebt uitgeprobeerd hoor ik graag je ervaringen!
Ricardo van Malestijn
Berichten: 74
Lid geworden op: 27-10-2006 17:49
Locatie: Barneveld

12-12-2009 09:58

Ik kan me korda sinkers gewoonhergebruiken haal ze van je lijn af en met een kleine boilie naald kun je ze zo weer op je lijn schuiven. Of weer op dat stukje staaldraad waar ze op zitten. Dit kan dus met alle stopertjes.
Jeffrey van der Wou
Berichten: 1049
Lid geworden op: 21-09-2009 22:38
Locatie: Zuid-Holland

12-12-2009 12:24

Dat is inderdaad ook een mogelijkheid. Ik denk persoonlijk dat je hiermee een veiliger systeem maakt als met kneedlood of hagellood. Dit omdat de Korda Sinkers naar mijn idee makkelijker over de lijn heen schuiven!
roy pluim
Berichten: 186
Lid geworden op: 19-11-2006 22:03
Locatie: zwolle
Contacteer:

12-12-2009 13:53

Oke bedankt ga daar is naar kijken want het lood klapt zo over sinker heen als het los komd van de insert.
Ik ga wel even op beurs naar dingtjes kijken want sander hengelspor tis niet bepaald om de hoek voor mij.

En Bas volgens mij snap jij niet helemaal wat bedoel het gewoon om dat die pop up loodjes in weg voor het inline lood
K. van den Herik

14-12-2009 07:16

weet ie niet en is niet het systeem van hem. Zie mijn smeekbede aan mark van het VBK. Op de site van de zutter staat zo'n systeem.

Ik heb er ook mee gevist. Wat je ook als stopper gebruiikt,. de boel stroopt op en de vis krijgt het lood niet kwijt.

Helaas wil zelfs de vbk voorman hierin niet mee, jammer. Maar voor mij een bevestiging van de juiste keuze....
roy pluim
Berichten: 186
Lid geworden op: 19-11-2006 22:03
Locatie: zwolle
Contacteer:

14-12-2009 10:37

Oke dat wist ik niet, maar hij beschreef dat hij dit in zijn viserij 95 procent in zet.
Dus ja het komd er wel op neer dat 1 van de meest bekende visser een dvdtje maakt die iedereen kijkt en het systeem is gewoon niet veilig.
Dat vind ik wel raar.
Natuulijk zijn er al weer zat mensen die er mee vissen.
Met de safety clip zou het wel kunnen maar met inline lood echt niet.
En natuurlijk heeft zon topic als dit niet zo heel veel nut want de meeste mensen ach boeie het schuift wel maar dat doet niet!!
En ik ga er ook niks mee bereiken maja het was gewoon een beetje het doel dat mensen er na kijken en overna denken dat dit gewoon echt niet kan.

MGV Roy Pluim
K. van den Herik

14-12-2009 10:47

safteyclip is gewoon een loodclip, niks safe s aan. Of je moest het ding een ebetje willen verbouwen.

Op die manier vissen is wel mogelijk. Alleen als je een boot bij je hebt, dus in noodgevallen elke vis kan "halen" en als je vast mocht zitten dat je alles los krijgt.

Leuk wordt het als je op 20 meter een onverklaarbare lijnbreuk hebt en je "systeem"ligt nog in het water en je kan deze niet recuperenen.

De gele AKA geen staart AKA de dooie
roy pluim
Berichten: 186
Lid geworden op: 19-11-2006 22:03
Locatie: zwolle
Contacteer:

14-12-2009 10:50

Ik bedoelde gewoon te zeggen de safety clip wel veilig maar de vis zwemd nog wel paar loodjes rond maja of dat erger is als een stuk leadcore weet ik niet.
K. van den Herik

14-12-2009 11:22

saftey clip is een naam om iemand in slaap te sussen. Een saftey clip is handig om gemakkelijk je lood te wisselen. Het lood komt in 85 van de 100 gevallen niet los.. Hooguit schuift het spul los over de lijn. Pas als je het hoedje losjes vastzet lost het lood misschien. Als je het pootje halveert gaat het al beter. lijn clip dus...
roy pluim
Berichten: 186
Lid geworden op: 19-11-2006 22:03
Locatie: zwolle
Contacteer:

14-12-2009 11:35

Oké nouja ik doe zelf altijd het hoedje (sleeve) er klein stukje op verlies wel vaak lood Maja dan is me systeem wel veilig.
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

14-12-2009 11:40

Iets wat een aantal jaren geleden al gebruikt werd en verkeerd is afgekeken, maar eigenlijk bij verkeerd gebruik totaal onveilig is.

Gebruik je voorslag, en je lijn breekt boven de voorslag, dus op je hoodflijn, heb je een moordtuig omdat de vis EN tig meters lijn achter zich aan heeft EN het lood en de hele mikmak.

Desondanks is het bevestigen van 3 popuploodjes op alleen de hoofdlijn ook niet veilig. 1 kan nog net, maar ook die ene kan riskant zijn. Bednk maar eens wat er gebeurd bij lijnbreuk en er komen nog eens knopen bij in je lijn tijdens de tijd dat veis ermee zwemt, of andere opstroppingen.

Hoe moeten die popup loodjes er dan af gaan? Niet dus..

Klaas, waarom niet je rubbertje eraf laten... Wateren waar je je lijn uitloopt of vaart kan dat geen kwaad, met gooien bevestig je gewoon een pva stringetje eromheen en het lood valt er niet af met de gooi. Kans is zo vele malen groter dat het lood er af valt..
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Sjoerd Bonenkamp
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22-09-2009 11:16

14-12-2009 11:48

Precies wat je zegt Jan-Willem!
Zodra een vis met een stuk lijn (met of zonder loodjes) achter zich aan zwemt, denk ik niet dat je dit veilig kan noemen. Stel je eens voor dat de vis een obstakel (takken, steigers, god mag weten wat) in zwemt. De lijn blijft heel gemakkelijk erg achter hangen. Hoe langer het stuk lijn, hoe groter is die kans!
Zie mijn vorige posting om te lezen wat in mijn ogen echt veilige systemen zijn (dat de vis dus bij lijnbreuk enkel nog de onderlijn van een paar centimeter in zn bek heeft).
Klaas,
Mooi gesproken: de term Safety clip is idd vooral een "slaapmiddel"
Welterusten allemaal.