Shocker rig - Schokkend nieuws!


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Martijn de Boer
Berichten: 350
Lid geworden op: 03-12-2005 19:52

03-12-2009 18:34

Enige tijd geleden kwam ik hier op het forum een nieuwe manier van loodbevestiging tegen, die ontworpen was voor karpers die na inhaking met hun kop schudden. Genaamd de Shocker rig. Zoals zo velen dat doen besloot ik laatst de rig na te maken. Voor mij vanzelfsprekend is dat het systeem dan eerst (op het droge) getest wordt voordat ik ermee ga vissen. In theorie is het systeem visveilig en de 1e tests thuis op tafel verliepen prima. De praktijk is echter anders…

Afbeelding
Foto 1: De oude shocker rig...

Het loodsysteem werd net als de beschrijving gemaakt, met inline lood zonder insert en een leadcore leader. Na enige afstand werd dit schuivende lood gestopt door een kraal die gemonteerd werd op een stukje krimpkous op de leader. Ik knoopte de stopper zó, dat mijn lood ongeveer 20 centimeter kon schuiven en ben ermee gaan vissen.
Maar na een aantal vissen met dit systeem gevangen te hebben, en veel vertrouwen te hebben, heb ik toch alles voor een tijdje uit m’n tacklebox gegooid. Ik kwam er namelijk achter dat de kraal en de krimpkous verschoven was naar 30cm! En dat terwijl de kraal los genoeg zit, en al schuift voordat de krimpkous begint te schuiven! Bij nadere inspectie bleek dat het lood niet tegen de kraal aan duwde, maar tegen de krimpkous! Dat komt doordat de rig onder water in een hoek wordt weggetrokken. Hierdoor was de krimpkous helemaal opgestroopt, waardoor het onmogelijk nog door het lood heen kan…

Afbeelding
Foto 2: Het lood blijft achter het randje van de krimpkous hangen...

Goed bedoeld heb je dan een veilig systeem geknoopt, maar zo is het in feite een killer rig!
Toen heb ik al mijn kleinmateriaal op een hoop gegooid en ben gaan puzzelen tot ik de oplossing had. Tegenwoordig maak ik de Shocker rigs bijna hetzelfde. Het enige wat je extra nodig hebt is een harde plastic insert van Korda, en bij wartelloodmontage ook een splitring.
Ik knoop een wartel aan de leader en schuif er een shock bead overheen. Dan komt de aangepaste plastic insert gevolgd door het inlinelood en een kraal die op de insert past. Als laatste komt een stukje krimpkous die je op de gewenste afstand erop krimpt. Voor de zekerheid leg ik altijd een klein knoopje onder de krimpkous, zodat deze beter vast zit.

Afbeelding
Foto 3: Mijn nieuwe versie Shocker rig!

Bij een run schuift nu de insert met lood en kraal tegen de krimpkous. Het randje van de krimpkous valt/schuift precies in de insert, tot aan het knoopje. Het grote voordeel hiervan is dat het lood al op een verdikking zit, die door de dunnere krimpkous geremd wordt. Dat in tegenstelling tot de 1e montage, waarbij het lood over die verdikking (de krimpkous) heen moet schuiven!
De montage voor wartellood is bijna hetzelfde, nu schuif je na de insert de splitring en de kraal over de leader. Het lood bevestig je vervolgens aan de splitring.

Afbeelding
Foto 4: De insert schuift over het randje van de krimpkous heen, het lood kan er veilig van af!


Vang en knoop ze, maar denk vooral goed na over je visserij!


Groeten, Martijn de Boer.
Als ze me missen... ...dan ben ik vissen!!
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

03-12-2009 22:01

Goed over nagedacht! Je kan het oude systeem ook gebruiken maar ipv krimpkous om de kraal op af te stoppen gebruik je een beetje putty...
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

03-12-2009 23:13

Goed van je dat je dit met een duidelijk verhaal inclusief foto,s
vermeld. Hoop dat mensen meer na gaan denken over gebruikte
methode,s en rigs.
keep up the good work, and catch,um!! :wink:
Ach man..Ga toch vissen !!
K. van den Herik

04-12-2009 07:14

chapeau, goed gedaan.
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

04-12-2009 08:13

Met een wartellood systeem kan ik me wel voorstellen dat het tegen de krimpkous aan duwt, maar met een inline lood lijkt met me stug aangezien het een ronder randje heeft dan een wartelsysteem. Met inlinelood zou het prima te bevissen zijn, als je twijfelt zou je het randje van je lood wat ronder kunnen vijlen (wat niet nodig is).

En al zou je met een wartelloodsysteem vissen, als het lood vast zou komen te zitten (al is er sprake van een hoek), verspringt ie gegarandeerd over de krimpkous en komt tegen de kraal aan hoor bij druk. Waardoor de kraal eraf schuift. Je kan me niet wijsmaken dat onder druk het oog van de wartel alleen maar tegen de krimpkous aan duwt, echt niet. Het verspringt. En als je nou wel met een wartelloodsysteem wilt vissen, gebruik dan de clips die Prologic gebruikt voor toploodjes, die hebben een ronder rand en die verspringen helemaal over de krimpkous (al is er een hoek).

Voor de rest is het wel leuk dat je erover nadenkt, maar om het nou een killer systeem te noemen gaat te ver denk ik.
roeland bocken
Berichten: 229
Lid geworden op: 21-09-2007 17:16
Locatie: N-Brabant

05-12-2009 12:42

Ik vis eigenlijk altijd met dit systeem. Heb allen mn eigen versie gemaakt.
Gebruikt dit systeem vaak icm leadcore of flourocarbon leader.
Haal de insert uit het inlinelood en monteer zo'n 10 a 15 cm tubing. Bij de leadcore schuif ik dat erover. Wel ff passen en meten want het gaat niet altijd.
Het lood zit dus tegen een kraal tegen de wartel met zo'n 15 cm tubing. Het enige wat ik dan nog doe is een rubbere kraaltje, die makkelijk over de verbindingsknopen gaat!, dat ik schuif over het uiteinde van de tubing.
Genoeg voor de inhaking, maar daarna is ie snel los en schuift over de leadcore. Werkt bij mij het beste icm 120 gram lood.
Gebruikersavatar
robin de ronde
Berichten: 736
Lid geworden op: 26-01-2002 01:00
Locatie: Rozenburg
Contacteer:

05-12-2009 19:07

Mourad Aviara schreef:Met een wartellood systeem kan ik me wel voorstellen dat het tegen de krimpkous aan duwt, maar met een inline lood lijkt met me stug aangezien het een ronder randje heeft dan een wartelsysteem. Met inlinelood zou het prima te bevissen zijn, als je twijfelt zou je het randje van je lood wat ronder kunnen vijlen (wat niet nodig is).

En al zou je met een wartelloodsysteem vissen, als het lood vast zou komen te zitten (al is er sprake van een hoek), verspringt ie gegarandeerd over de krimpkous en komt tegen de kraal aan hoor bij druk. Waardoor de kraal eraf schuift. Je kan me niet wijsmaken dat onder druk het oog van de wartel alleen maar tegen de krimpkous aan duwt, echt niet. Het verspringt. En als je nou wel met een wartelloodsysteem wilt vissen, gebruik dan de clips die Prologic gebruikt voor toploodjes, die hebben een ronder rand en die verspringen helemaal over de krimpkous (al is er een hoek).

Voor de rest is het wel leuk dat je erover nadenkt, maar om het nou een killer systeem te noemen gaat te ver denk ik.


De pest is, is dat de krimpkous mee schuift omhoog, dus naar de knoop van de leader! Uiteindelijk stroopt het dan allemaal mooi op en is het systeem toch niet zo veilig als het in theorie is. Als een vis met een meter leader+lijn en dan ook nog het lood rond zwemt, mag je het volgens mij best een killer-rig noemen.

Gr. Robin
Gebruikersavatar
Martijn de Boer
Berichten: 350
Lid geworden op: 03-12-2005 19:52

05-12-2009 22:04

Mourad,

Na het lezen van je bericht is het me duidelijk dat jij je systeem nog niet goed hebt getest.

De inline variant is net zo gevaarlijk als een wartelloodmontage, want bij beide loodtypen blijft het lood 9 van de 10 keer wel degelijk achter de krimpkous hangen. Zoals Robin schrijft wordt de krimpkous inderdaad opgestroopt en schuift uiteindelijk tegen de voorslagknoop. Zelfs met uitgeveild inlinelood, een Big Eye swivel, of een Run Link zoals op de foto. De karper zal dus voor de rest van zijn leven rondzwemmen met leader en lood...
Geen sprake van een hoek in de montage bij aasopname? Onzin! Hoe kom je daarbij? Zodra de karper het aas oppakt staat je onderlijn al in een hoek ten opzichte van je hoofdlijn. Wanneer de karper nu iets naar links, rechts of naar je toe wegzwemt wordt de hoek alleen maar vergroot!
Garanderen dat het lood wél over de krimpkous springt onder druk? Echt niet, ik het het zelf getest, en het werkt NIET. Ik probeer je niks wijs te maken, dit zijn de keiharde feiten!
"Leuk" dat ik nadenk over visveiligheid? Ik noem het niet "leuk", ik noem het "prioriteit"!


Roeland,

Die 15cm tube had ik nog niet eens aan gedacht! Ik neem aan dat je de tube dan wel vergrendelt aan de wartel. Hoe doe jij dat? En schuif je de kraal tegen het lood, of aan het einde van de tube?


De rest,

Bedankt voor de positieve reacties mannen, dat stimuleert om te blijven exprimenteren en dingen op het forum te posten, zodat iedereen er van kan leren en veilig(er) gaat vissen!


Groeten, Martijn.
Als ze me missen... ...dan ben ik vissen!!
roeland bocken
Berichten: 229
Lid geworden op: 21-09-2007 17:16
Locatie: N-Brabant

06-12-2009 10:00

Gebruikt een knotprotector van fox voor over de wartel en aan de andere kant schuif ik de tubing erin met een druppel secondenlijm. De rubbere kraal zit 0.5 cm over de tubing, dus niet tegen het lood. Is net genoeg om de haak te zetten, daarna voelt de vis geen weerstand meer van het lood maar is dus wel gehaakt.
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

08-12-2009 08:46

Martijn de Boer schreef:Geen sprake van een hoek in de montage bij aasopname? Onzin! Hoe kom je daarbij? Zodra de karper het aas oppakt staat je onderlijn al in een hoek ten opzichte van je hoofdlijn. Wanneer de karper nu iets naar links, rechts of naar je toe wegzwemt wordt de hoek alleen maar vergroot!


beste martijn, hoe kom jij er eigenlijk bij dat ik zeg dat er geen sprake is van een hoek bij aasopname? was je wel wakker toen je het las? :roll: tuurlijk is er een hoek.. als je met de inline variant vist en je vijlt je lood wat ronder bij het gedeelte waar de insert uit komt, blijft het NIET tegen de krimpkous aanduwen bij enige druk (als het lood dus vast komt te zitten), zelfs bij een hoek. zelfs als je het niet ronder vijlt, gebeurt het niet bij mij. het gaat er niet om of het zonder druk tegen de krimpkous aankomt, maar hou jij je lood nou eens vast en trek aan je haak (onder een hoek), zodra je enige vorm van LICHTE druk zet verspringt het over je krimpkous. jij noemt het "feiten", ik noem het een mening. een feit is niets anders dan een bewezen mening, en als het bij mij NIET gebeurt tijdens het uittesten, is het voor mij dus niet bewezen.

tuurlijk is het prioriteit om te denken aan visveiligheid, maar om een systeem die zich door de jaren heen heeft bewezen (zowel hier als in engeland) opnieuw uit te vinden (in mijn ogen een beetje hetzelfde als de wiel opnieuw uitvinden) en het een killer-rig te noemen, vind ik geen prioriteit meer. (wij zijn niet degenen die het bedacht hebben, en bij lange na niet de enigen die ermee vissen.) ik zou mijn prioriteiten ergens anders zoeken. dat is in mijn ogen gewoon "leuk" :wink:

p.s wat voor krimpkous, kraaltjes, lood, enz gebruik jij?
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

08-12-2009 08:50

robin de ronde schreef:
De pest is, is dat de krimpkous mee schuift omhoog, dus naar de knoop van de leader! Uiteindelijk stroopt het dan allemaal mooi op en is het systeem toch niet zo veilig als het in theorie is. Als een vis met een meter leader+lijn en dan ook nog het lood rond zwemt, mag je het volgens mij best een killer-rig noemen.

Gr. Robin


wat voor rubberen kralen gebruik jij? bij mij komt ie er keer op keer weer af. ik gebruik zachte rubberen kralen van (ik meen) armaled. en ik gebruik krimpkous van fox (de kleinste). bij mij schuiven ze er gewoon af, geen probleem.

al zou het wel wegschuiven, zelfs daar is een oplossing voor. gewoon een druppeltje secondenlijm IN je krimpkous doen alvorens je het laat krimpen. daarna schuif je je kraal erop. niks aan de hand.
K. van den Herik

08-12-2009 11:42

ikke ikke ikke ikke....

Martijn herkend een probleem, Martijn erkend een probleem en Martijn zoekt een oplossing, terwijl hij zijn conculugae op de hoogte stelt.

De meeste ikkes steken hun kop int zand of in de reet van een goeroe
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

08-12-2009 13:32

Klaas je hebt gelijk. Valt niet over te twisten. Was iets te betrokken :lol:

Martijn kerel, vind dat je het goed doet. (En nee, ik ben niet sarcastisch)
K. van den Herik

08-12-2009 14:25

tis niet dat ik modder eet he, anders mag ik straks weer zo maar niks meer zeggen.


Een oplossing met inliners kan zijn:

als je met de inline variant vist en je vijlt je lood wat ronder bij het gedeelte waar de insert uit komt, blijft het NIET tegen de krimpkous aanduwen bij enige druk (als het lood dus vast komt te zitten), zelfs bij een hoek. zelfs als je het niet ronder vijlt, gebeurt het niet bij mij. het gaat er niet om of het zonder druk tegen de krimpkous aankomt, maar hou jij je lood nou eens vast en trek aan je haak (onder een hoek), zodra je enige vorm van LICHTE druk zet verspringt het over je krimpkous. jij noemt het "feiten", ik noem het een mening. een feit is niets anders dan een bewezen mening, en als het bij mij NIET gebeurt tijdens het uittesten, is het voor mij dus niet bewezen.


8) :wink:
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

08-12-2009 15:23

De hele zooi zo op je hoofdlijn schuiven kan ook he? Jullie zijn allemaal plastic verslaafd joh.

Mijn volgorde vanaf de bol terug:

Ashima haakje 6 of 8, of een andere vlijmscherpe haker. Nylon onderlijn 31/100. Warteltje, gewoon twee rubberen kralen. Schuiflood en dan maak ik op de 35/100 hoofdlijn (of fluo voorslagje) met krimpkous en loodstaafjes vier kleine kleine gewichtjes, waar het inline overheen kan schuiven.

In de praktijk komt het er op neer dat het lood eerst tegen het eerste loodje aanloopt. De haak krijgt dan een tik en is gezet. Dat het lood er vervolgens weer een keer over het tweede en derde loodje loopt, maakt dan niet meer uit.

Kost geen drol, is vis-veilig en je ziet het helemaal niet liggen onder water.
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

08-12-2009 16:32

Inderdaad Mitz

Als de bodem het toelaat gebruik ik ook alleen maar mijn 33/00 xline met alleen een onderlijn eraan. Het liefst geen tube/leadcore of die kant en klare leaders. Vooral die safe zone leaders van korda zijn best duur in aanschaf.

Die korda sinkers zijn perfect om over je hoofdlijn te schuiven en het nog beter tegen de bodem aan te plaatsen. Ze zijn mooi conisch gevormt zodat het lood er makkelijk overheen kan schuiven.
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

08-12-2009 17:20

Ja James, die dingetjes vond ik ook heel mooi. Kan ik eindelijk van die krimpzooi af.
Plaats reactie