Recoil rig


Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

25-02-2002 12:00

Martijn, dat is wederom een gegeven van de hr. Sibbing.
Via röntgenfoto's is vastgesteld dat een voedselbrok met een snelheid van 60 centimeter per seconde werd opgezogen.
De gebruikte karpers waren 30 centimeter groot, dus het vermoeden dat een grote karper sneller en krachtiger kan zuigen is gerechtvaardigt.
Dezelfde snelheid zal ook ongeveer bij het blazen en uitspugen gehaald worden.

Douwe

_________________
Vissen is een hobby, geen religie!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Douwe Bijlsma op 2002-02-25 12:02 ]</font>
Gebruikersavatar
Martijn Bombeke
Berichten: 136
Lid geworden op: 02-01-2002 01:00
Locatie: Schiedam

04-03-2002 13:47

Beste Tommy,

Jij schrijft dat de recoilrig ook zal werken met licht lood omdat er ook druk wordt opgebouwd door de lijn, de swinger en de slip. Dit klopt echter alleen als de vis recht van je wegzwemt. In alle andere gevallen zal de druk die op de rig komt te staan (en dus de tube uit moet doen rekken) puur van het lood komen.

Wat je op bepaalde wateren wel kan doen om extra tegendruk te creëren is je lood een stukje in de bodem drukken met een stok.

Groeten Martijn
Gast

06-03-2002 18:00

je kan inderdaad met een licht loodje vissen met de recoil rig
je heb er geen 200 gram voor nodig.
uitleg,,,,,,,,,,,,,,,,,
bij het strak zetten van je lijn komt er spanning te staan op je lijn,als de karper het aas op pakt tilt hij het lood op,door rerek van je lijn komt er spanning te staan op je recoil rig , het voordeel daarvan is dat de rig niet gelijk uit zijn bek gerukt wordt,dus daarvoor kun je er ook met een licht loodje op vissen.
volgende keer meer hier over,
weerloos vissen met deze rig.
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

07-03-2002 08:34

Co,

De lijn straktrekken op een licht loodje zal echter niet zo makkelijk gaan...

Groeten,

Mark
Gast

07-03-2002 12:42

beste mark,

het zal net genoeg zijn met een licht loodje.
licht noem ik 2 oz, daarmee lukt het zeker,
je kan het uit testen door een hengel uit te lopen op 80 meter of minder,lijn strak zetten en dan naar je lood lopen,je haak op pakken en je zal zien dat het werkt.
het is niet het zelfde als in het water maar daar heb je ook nog lijn druk en stroming van het water!
er komt genoeg rerek op te staan.

mvg Co Korda
Gebruikersavatar
Michiel Pilaar
Berichten: 962
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Kapelle
Contacteer:

07-03-2002 14:37

Houdt er dan echter wel rekening mee dat je lijn in een hoek van de bodem komt, en ook dat de vis niet altijd recht van je af zwemt!

Mzzl,

Michiel
Gast

07-03-2002 21:11

Beste Michiel
Het maak niet uit waar de vis vandaan
komt,
mvg co korda
Gebruikersavatar
Michiel Pilaar
Berichten: 962
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Kapelle
Contacteer:

08-03-2002 18:35

Co,

Stel dat de karper het aas pakt en naar je toezwemt... Heb je dan nog de 'tegenkracht' van de lijn? Nee, dan heb je alleen het loodgewicht van 80 gram. En da's te weinig om voor een optimale rekking van het tube te komen.

In theorie zou het zo moeten zijn: de vis pakt het aas, heeft het in z'n bek en de haak prikt. Maar de vis is niet dom en zwemt (bijvoorbeeld:) achteruit. Maar er wordt een recoil gebruikt. De vis trekt verder en het tube rekt zich, en rekt zich tot het touwtje binnenin het tube strak staat en PAS DAN begint het lood te schuiven!

En 80 gram is gewoonweg te licht om te zorgen dat het zaakje blijft(= niet verschuiven) liggen voordat het tube volledig gestrekt is. Wat zou je dus moeten doen om dit te verwezelijken? Juist met heel rekbaar tube gaan vissen, of zwaarder lood...

Mzzl,

Michiel
Edwin Otte
Berichten: 598
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: HOES
Contacteer:

08-03-2002 19:52

he michiel,

Leg mij eens uit waarom de tube volledig moet strekken?????

Groeten edwin otte
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

09-03-2002 10:56

Om de haak goed te zetten, als de tube helemaal gestrekt is en de onderlijn dan dus ook, dan pas begint het loodgewicht te werken!! Kom op mannen zo moeilijk is het toch ook weer niet om te begrijpen..?!
©
Gebruikersavatar
Michiel Pilaar
Berichten: 962
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Kapelle
Contacteer:

09-03-2002 11:08

Juist! :wink:
Edwin Otte
Berichten: 598
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: HOES
Contacteer:

09-03-2002 13:03

Nee, het is niet moeilik te begrijpen, alleen volgens mij prikt de vis zich al zodra de tube voor bijvb. 65% gestrekt is....

Groeten edwin otte
Martijn van Putten
Berichten: 16
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00

11-03-2002 11:04

Ik ben het helemaal met Edwin eens,
Zodra de tube al een beetje uitgerekt
is komt er al druk op de haak te staan!
Dan prikt de vis zich dus al!~
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

11-03-2002 14:10

beste collegavissers,

Ik ben deze rig vorrig seizoen gaan gebruiken op ongedresseerd en gedresseerd water omdat ik de verschillen graag eens zelf wilde gaan vergelijk. dit is altijd anders als het in een boek lezen.

Ik heb op het gedresseerde water weinig tot geen verschillen bemerkt. Ik heb wel geconstateerd dat de silkworm rig iets beter ving. Ik heb de hengels af en toe omgewisseld zodat het niet met de stek te maken zou kunnen hebben.

Op het gedresseerde water viste ik met Amnesia, gevlochten onderlijn en Amnesia met witviselastiek (rekker-rig).
Ik had op de plas een groote voerplek aangelegd bestaande uit boilies en duivenvoer. Op deze grote plek plaatste ik 3 hengels (Ik vis met mijn vriendin, die ook een verguning heeft maar niet vist) De rigs bestonden dus uit amnesia, gevlochten, en de rekker rig (met topelastiek voor witvissers). Op de amnesia en de rekker-rig ving ik opmerkelijk meer vissen. Deze tactiek probeerde ik 4 maal uit, en al die keren bleek dat de gevlochten lijn niet lekker liep.

Ik raad daarom ook aan om de rekker-rig alleen te gebruiken in geval van dressuur, dit geld ook voor amnesia. In de meeste gevallen vis je het makkelijkst met gevlochten lijn, maar dit blijft voor iedereen natuurlijk een persoonlijke keuze.
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Gebruikersavatar
Michiel Pilaar
Berichten: 962
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Kapelle
Contacteer:

11-03-2002 17:53

Leute,

Dat de haak prikt voordat het tube volledig is uitgerekt klopt. Zeker wanneer er weerhaakloos wordt gevist. Maar stel: de haak prikt na 65% van de rek van het tube te hebben gebruikt... Wat heb je dan nog aan die overige 35%? Niets! Het tube is dus te stug. En voor optimaal contact tussen vis en visser zou het tube dus gemakkelijker uit moeten rekken. Een elastiek werkt dus veel beter, aangezien dit makkelijker rekt.

En volgens mij (maarja, wie ben ik :smile: ) is de haking beter wanneer het tube/elastiek zo 'soepel'/'rekbaar' is: omdat er hierdoor druk wordt opgebouwd via de haakpunt op het karpervlees, door de druk van het elastiek zal de haakpunt gaan penentreren... en haak gaat zich dus zetten en als het laatste beetje rek (dwz, het draadje in de tube of rondom elastiek loopt strak) weg is 'tikt' de vis het lood!!... Dan is er optimaal contact, optimale haking. EN omdat tube zo stug is is er veel meer lood nodig om dit ook daadwerkelijk te laten gebeuren (dit = dus: inhaken na rek op lood)... Want wanneer er met tube wordt gevist gaat een 80 grams loodje al verschuiven wanneer het tube wordt uitgerekt, 80 gram geeft gewoonweg teweinig tegendruk. En dit zal zeker niet optimaal zijn.

De antidressuur bedoeling van deze rig is dan ook: druk op de haak(punt) houden wanneer de karper zich van de haak wil ontdoen. En dit zal ook beter lukken met een soepel elastiek dan met een, naar verhouding, stug stuk tube. Want het tube is veel sneller weer terug in de oude stand.

'k hoop dat 't zo goed/duidelijk overkomt.

Mzzl

Michiel
Chris Kroesen
Berichten: 677
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

08-01-2003 21:46

iemand al met de recoil gevist uit de karperwereld 27 ??

0.5 mm tube (top rod van nash)
10 - tot 15 cm lang

binnenkern van dynema 20/00 ste
lengte v/d binnenkern, ????????
denk zo'n 2 tot 5 cm langer

hier wordt een combi wartel gebruikt
en verder haaklijntje van 3 cm stiff link.

ik heb deze rig exact nagemaakt en moet zeggen bij 90 gram lood rekt ie echt helemaal uit (de tube dan...)

kan alleen nog geen ervaringen opzeggen, want er ligt al zolang IJS!!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Chris Kroesen op 2003-01-08 21:47 ]</font>
Peerke Verhappen
Berichten: 7
Lid geworden op: 07-01-2003 01:00
Locatie: Gemert

09-01-2003 14:13

Klopt chris ik heb hem ook en werkt bij mij perfect met 100 gram.
Heb er al 2 mooie vissen mee gevangen.
In mijn ogen is deze rig beter als de rekkerig omdat je nu bijna niets meer in de war gooit. Moet ik er wel bij zeggen dat je wel de tube 0.5 tot 1 mm van nash moet gebruiken anders rekt hij niet helemaal. Of dit mindergoed is durf ik niet te zeggen want met een zwaardere tube heb ik ook vissen gevangen.En ook zei waren allemaal perfect gehaakt.

groeten peer
Stefan Desar
Berichten: 256
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Gemert

12-02-2003 15:14

Mijn vismaat, Peer, heeft inderdaad goed gescoord met deze rig. Zelf ben ik nog niet echt aan de slag gegaan met deze rig. Op de beurs afgelopen zondag zagen we een zeer geschikte tube voor de rekkerig. Gardner tackle heeft een doorzichtige tube in het assortiment die nog elastischer is dan die van Nash! De elastischiteit van deze tube scheelt niet veel met de stiek die ik bij de rekkerrig gebrukikte!

Het grote voordeel ten opzichte van de rekkerrig dat nu ontstaat is de minieme kans op in de war gooien!

Iedereen die niet in deze rig gelooft en wel in de rekkerrig vanwege de elastisiteit moet deze tube maar eens gaan zoeken. Geloof me, het zal je niet tegen vallen!

Groetjes
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

13-02-2003 14:19

peerke misschien vangt iedereen die viissen wel ondanks die rig en niet dankzij die rig!!!

mvg martijn
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

14-02-2003 12:32

Deze rig, mits die op de juiste wijze wordt gemaakt, kan inderdaad een echte killer zijn. De rek zal alleen bij de eerste opname z'n werk doen, tijdens de dril staat de tube, ongeacht welke tube je gebruikt, maximaal uitgerekt. Ik gebruik de rig op deze wijze al zo'n 1.5 jaar en alleen op wateren waar ik denk dat de rig meerwaarde zal hebben. Dit zijn de meer belaagde wateren.

Bart
Stefan Desar
Berichten: 256
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Gemert

17-02-2003 12:45

Martijn,

Zoals bart al zegt kan het zijn dat deze rig op sommige wateren, vaak de wateren waar enige vorm van dressuur heerst, deze rig een ware killer zijn.

Voor sommige wateren dus DANKZIJ deze rig.

Heb je ervaring met deze rig of vertel je hier hoe je tegen de theorie aan kijkt?

Voor alle duidelijkheid: Ik heb weinig ervaring met deze rig maar mijn vaste maat Peer heeft wel behoorlijk wat ervaring met deze rig, dus ik weet wel waar ik over praat!

Groetjes

Groetjes
Daniel Takken
Berichten: 1009
Lid geworden op: 28-02-2004 12:02
Locatie: Fikkersdries

26-05-2004 22:49

Eventjes 2 dingen over deze rig:
1. Als een karper het lood verplaatst, zonder hierbij de tube helemaal uit te rekken, dan zet de vis toch evenveel druk op de haak als bij een normale rig (hij moet nl. het gewicht van het lood optillen, en dan maakt het niet uit of daar rek bij zit of niet, hoogstens voor hoe de haak indringt, in 1 keer of langzaam opbouwend....)
2. Kan een big-grippa lood voor beter resultaten zorgen (nl. dat je met lichter lood toch de hele tube kunt strekken?)

Graag jullie visie hierop...

Mvg. daniel
Carpunity, het nieuwste online karpermagazine. Check it out!
Daniel Takken
Berichten: 1009
Lid geworden op: 28-02-2004 12:02
Locatie: Fikkersdries

01-06-2004 18:03

Is er helemaal niemand die hier een antwoord op/ervaringen mee heeft?

:roll: daniel
Carpunity, het nieuwste online karpermagazine. Check it out!
vincent onck
Berichten: 33
Lid geworden op: 04-03-2005 16:24
Locatie: vlaardingen

17-05-2005 15:10

ik ben ook wel geinteresseerd om deze rig te maken.
Kan je niet gewoon een doodnormaal elastiekje gebruiken i.pv. die tube??
ik denk dat daar meer rek in zit dus kan je ook met lichter lood vissen!
ik hoop op reactie.
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

17-05-2005 17:09

Ja, maar dan heb je geen recoil-rig. Hier is alweer een andere naam voor: de zogenaamde (W)onderlijn by Sven Hoebeeck.

Je verzint niet makkelijk mee een unieke rig.
Ik heb er verleden jaar ook een hele tijd over zitten denken en uiteindelijk (na maanden denkwerk) ben ik op een idee gekomen. Gelijk alle boeken binnen mijn bereik en internet afgestruind, maar hij staat nergens.
Hoogstwaarschijnlijk heb ik dus een unieke rig, waar niemand anders mee vist. Tenzij iemand anders hem net zo goed voor zichzelf houdt. En ik moet zeggen dat hij mij genoeg vissen op heeft geleverd en nog steeds doet.