Als ik vis met een vastloodcombinatie vis ik meestal met een haak owner flyliner maatje 6, 16 mm boilies en de hair lengte zodanig dat de boilie zo`n 5 mm onder de bocht van de haak hangt. Verder een standaard rig van zo`n 20 cm. zinkende kryston onderlijn en een linealigner van krimpkous waarmee ik tevens de haaksteel ongeveer 1 cm. verleng.
De vissen die ik vang zijn meestal netjes voor in de onderlip of zijkant van de lip gehaakt.
Vorige week heb ik met de kinderen in een makkelijkputje bij ons in dorp gevist met frolic. Omdat een frolicbrok groter is dan mijn boilies heb ik de hairs wat langer gemaakt waardoor de frolic zo`n 1,5 cm onder de bocht van de haak hangt. Ook heb ik 3 zakjes met owner flyliner maatje 8 kunnen scoren. Een iets kleiner haakje dan ik normaal gebruik dus. HEt was een succesvolle sessie, van 17.30 tot 21.30 uur 9 runs en 7 vissen gevangen.
Maar van de 7 vissen waren er 6 aan de buitenkant van bek gehaakt.
Wie heeft hier een verklaring voor? Zelf denk ik dat het met de lengte van de hair te maken heeft.
Verder vraag ik mij af of het verlengen van de haaksteel met de linealiger bij kleinere haken (vanaf maatje

Wie van de rigexperts heeft hier een onderbouwde mening over.
Met vragende groet,
Henrie de Vogel