Welke type haken heb je tegenwoordig nog nodig?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

22-07-2008 17:22

Ik ben van plan een nieuwe set haken te kopen. Dus alle type haken, zoals longshank, klauwhaak, etc. Nu heb ik het stuk in Spiegelbeeld en Karper van Piet Vogel en Koen Koops er nog eens op nagelezen. Het is me nog niet helemaal duidelijk welke haaktypes er nu nodig zijn. Ik dacht zelf aan het volgende:

Klauwhaak

De traditionele klauwhaak is eigenlijk overbodig, omdat deze niet snel genoeg prikt en draaid. Als hij eenmaal goed gehaakt is, dan is het een krachtige haak voor het zwaare drilwerk. Door een iets naar achter gebogen steel (dus niet alleen oog) is prikkend vermogen groter, door de grotere gap.

Lonshank

Door zijn lange steel en rechte punt zal deze haak snel prikken en goed draaien. De haak zal niet zoveel druk om de punt leggen door de rechte steel. Het geheel zal meer evenwijdig liggen aan de bodem.

Benthook

Door zijn lange en gebogen steel met rechte punt is dit een zeer snel draaiende en prikkende haak. Het gevaar is echter de grote gab met veel druk op de haakpunt. Doordat deze zo snel prikt kan deze te ver in de bek van de karper prikken. Met druk op de haakpunt zal dit schade aanbrengen.

Anti Eject Hook

Is een haak met een iets naar binnen gebogen punt en steel. Het heeft dus de eigenschappen van een klauwhaak met een langere steel. Hier zou door gebruik te maken van krimpkous een soort 'visvriendelijke' benthook gemaakt kunnen worden.

Je mag dus zo stellen:
  • Hoe groter de gab (afstand tussen haakpunt en haakoog) des te groter is het prikkend en draaiend vermogen. Meer tijd om te draaien door de grotere gab en zal daardoor ook eerder prikken.
  • Een rechte punt zorgt ervoor dat de haak snel zal prikken.
  • Een lange gebogen steel zorgt ervoor dat de haak eerder zal draaien.

Dan heb je ook nog haken met rechte ogen, naar binnen gebogen en naar buiten gebogen ogen. Ik denk dat dit gebruikt wordt om de gab groter of kleiner te maken. Kan iemand hier wat duidelijkheid over geven?

Je zou dus het volgende in je tacklebox moeten hebben:
  • Klauwhaak (met naar achter gebogen steel)
  • Longshank
  • Anti Eject Hook (voor een visvriendelijke benthook)

Ben geen rig/haken expert, dus zou graag jullie meningen willen horen :)
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

23-07-2008 15:52

Zie dat het 47 keer bekeken is 8) Niemand iets over te zeggen, ben benieuwd namelijk...
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

23-07-2008 17:56

Mja Coen, het antwoord staat eral, wat wil je echt meer weten.
Ik gebruik al deze haak type's maar wel op het goede water.
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

23-07-2008 19:50

Heb het dus helemaal goed beredeneerd? :) Begin ik het toch een beetje te snappen, hehe.

PS: Misschien iets om in de faq te zetten, zou een hoop onnodige topics schelen 8)
Gebruikersavatar
gerrit schippers
Berichten: 925
Lid geworden op: 15-01-2004 19:28
Locatie: Enschede

23-07-2008 22:47

Kerel vis je wel eens?
Lijkt wel of je totaal geen praktijk ervaring hebt want je weet nooit echt wat je zoekt.
Begin me haast te ergeren aan dit soort dingen, is het geen haakje dan is het wel een tasje en is het geen tasje dan is het wel wat anders.

Ga eens praktijk ervaring opdoen ipv alles van internet en uit boekjes te halen. Want dingen die op het internet staan of in boekjes staan hoeven niet waar te zijn! Dit zijn vaak ervaring van andere mensen in andere omstandigheden, en sommige mensen die lullen maar wat in de rondte zonder ook maar enige ervaring met een bepaalde, situatie/product oid te hebben.


Met de vriendelijke groeten van Gerrit :D
Weet je wat T'is Meer Water dan Vis....
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

24-07-2008 00:03

Ben pas op me 20ste, dus 2 jaar geleden begonnen met vissen. Wil het nu gewoon goed aanpakken. Aangezien ik vaak alleen ga, omdat er meestal iemand op het laatste moment ofzegt of dat iemand liever gaat stappen.

Heb dus allemaal niet materiaal aan moeten schaffen, dus vraag ik het hier rond, aangezien hier veel mensen op het board zitten met veel ervaring. Hier hebben we maar artikelen in onze hengelsportzaak. Ben naar verschillende Raven's/Vlemmix geweest, maar daar hebben ze ook niet alles. Is het dan verkeerd dat ik het hier vraag of opzoek? Lijkt mij niet :roll:

Tevens heb ik gewoon een baan en kan ik maar 1 keer in de week vissen, dat is in het weekend. Verder doe ik nog avondschool en fanatiek voetballen. Ik doe dus liever goed vissen, dan 5 keer met iets verkeerds vissen (wat dus 5 weken verder is).

Ook zoek ik wel goed voordat ik iets vraag. Niet van die hopeloze topics die al 10.000 keer besproken zijn, zoals mais bereiden etc. Denk dat je je daar drukker over moet maken :)

Dacht overigens dat het wel een interessant topic was met wat diepgang.

Toch nog met vriendelijke groeten hoor, maar hoop dat je het nu een beetje begrijpt :oops:
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

24-07-2008 00:52

Gerrit ik heb liever dat ze teveel vragen dan nooit ;)
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
davey knol
Berichten: 479
Lid geworden op: 20-05-2007 22:06
Locatie: leiden

24-07-2008 09:57

nou ik vind wel dat je gelijk hebt, ik heb precies dezelfde situatie als jou, werken voetballen, dus alleen in het weekend vissen, ik woon in een niet zo'n al te beste omgeving dus alleen vissen zit er niet in, minimaal met ze 2, maar ik heb ook nog een meisie thuis, en die wilt ook wel eens wat, dan worden 2 weekenden vissen en dan 1 weekend stappe, maar als ik dan ga vissen moet het wel goed aan gepakt worden,

ik vind het dan ook wel een leuk topic, maar het is toch ieder zijn eigen ervaring, ieder water is anders, iedere vis is anders, dat je een leuke 20 ponder vangt met een longshank ofzo wil nog niet zeggen dat je ook die ene 30er van de plas mee pakt,

ik kijk het altijd terplekke aan,

het effectiefste bij mij is,
de aller simpelste rig die er is, en dan een rij van 5 a 6 kleine loodjes een paar cm voor de haak dat hij lekker snel draait in combinatie met aan wide gabe(ofzo) haakje,
het is niet alleen het haakje het is de combinatie van alles, voeren, wind, bodem, onderlijn, de vissen zelf,

dus ik denk dat dit een heel persoonlijke ervaring is voor iedereen, maar als je dat toch samen kan bespreken in een dit topic kan het nog wel eens heel leuk gaan worden,

gr davey
Leer van je fouten, geniet van je succes...

2013 starten met vissen op kanalen.

PR: 56 pond Spiegelkarper (BTW-NL)
PR: 32 pond schubkarper (OPENBAAR-NL)


spoonD voor Instagram en Twitter
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

24-07-2008 12:22

Davey die heb ik ook nog één :) En geloof maar niet dat die mee gaat, hehe.

Gebruik ook altijd geen een simpel rigje. Gewoon gecoat en laatste delen gestript met een longshank en stukje krimkous.

Leek me interessante openingspost met diepgang. Zodat we kennen discusieren over de werking van haken en wanneer waar te gebruiken. En niet longshank, omdat Danny Faibrass in Korda DVD daar mee vist :)

Als mensen vissen met een benthook met lange onderlijn, wat een blikopener ken zijn. Kan toch beter omgeschakeld worden naar anti eject hook met krimkous om hetzelfde model te maken. Door het krimkous blijft de haak iets flexibel waardoor hij niet zo snel schade aan zou richten, ja toch?

Zelfde met de nieuwe haak van korda, die kurv'd. Als je die in een heel klein maatje pakt, is de gab toch gewoon te klein en zal dit in veel lossers resulteren?

Delen jullie die mening?
davey knol
Berichten: 479
Lid geworden op: 20-05-2007 22:06
Locatie: leiden

24-07-2008 13:00

tenzij de cap groter maar door middel van ....?
ik denk wel dat het moet lukken met die haak,

een onderlijn van 25 cm helemaal soepel en dan de haak verlengen met krimpkous en dan met die 5 a 6 loodjes een paar cm voor haak, dan moet het wel lukken, je hebt een grote cap en dan met die loodjes heb je gewicht wat opzijn beurt nog een snellere draaing geeft, en ik denk dat hij dan netjes in de onderlip beland.
Leer van je fouten, geniet van je succes...

2013 starten met vissen op kanalen.

PR: 56 pond Spiegelkarper (BTW-NL)
PR: 32 pond schubkarper (OPENBAAR-NL)


spoonD voor Instagram en Twitter
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

24-07-2008 13:12

Maar met die kurv'd ken je de gab toch niet groter maken?

Waarom helemaal soepel eigenlijk? Ik heb overigens niet zoveel lood nodig voor me onderlijn. Moet ook wel iets grotere pakken omdat ik een dikkere onderlijn heb, maar zes wel veel niet?
davey knol
Berichten: 479
Lid geworden op: 20-05-2007 22:06
Locatie: leiden

24-07-2008 13:46

nouik gebruik eigenlijk altijd soepele onderlijnen, op de een of andere manier heb ik daar meer vertrouwen in... ik vaar me lijnen ook uit, en als ik moet gooien ga ik voor de coated onderlijn,
maar 6 kleine kogelloodjes veel? mwah ik vind dat niet bepaalt veel, ze zijn erg klein, daar heb ik ook meer vertrouwen in, bijv, zou ik eerder 6 kleintjes nemen dan 2 a3 groten omdat ik het idee heb dat het dan meer in evenwicht is met de haak en dat deze dan lekker prikt...

ps, heb geen ervaring met die haak het was maar een ideetje:P
Leer van je fouten, geniet van je succes...

2013 starten met vissen op kanalen.

PR: 56 pond Spiegelkarper (BTW-NL)
PR: 32 pond schubkarper (OPENBAAR-NL)


spoonD voor Instagram en Twitter
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

24-07-2008 14:17

Je zou dat ook op kunnen lossen door je onderlijn door een pvaweb te trekken ;) Kan je altijd met soepele onderlijnen vissen.

Ik gebruik langwerpige loodjes, zo klein mogelijk. Maar als ik me aas eraan doe en aan de andere kant zit een quick-clip en leadcore/verzwaarde tube, dan heb ik er maar één nodig. Doe het altijd thuis in de wasbak testen :)

Die haken zijn zo gevormd dat je geen krimpkous meer nodig hebt. De gab zou je dan niet veel groter kunnen maken. Alleen als je de steel gaat buigen, mja daarom koop je die haak niet :)
Gebruikersavatar
Mathieu de Witte
Berichten: 739
Lid geworden op: 25-02-2005 14:14
Locatie: 's-Gravenpolder

25-07-2008 13:21

Hmmm ik zie het klauwhaak model met een RECHTE punt er niet tussen staan? (eigenlijk dus geen klauwhaak meer)

Als je dit model verlengt met een stukje krimpkous heb je een snelle prikker met een wijde gap dus goede houvast. Als voorbeeld model de Gamakatsu Super Hook.
Deze modellen hebben vaak een lange punt dus zijn nog rete scherp ook.
En door de goede houvast is uitscheuren (bij mij athans niet) tot de orde.

Vroeger viste ik bijna alleen met echte klauwhaakjes, deze haakten soms iets TE ver van voren in de bek en ik heb het idee dat ik nu scherper vis vanwege de snellere inhaking.

Gr.
Volg The Carp Brothers Incorporated op facebook! --> Link

Carp Brothers Incorporated the movie! : http://youtu.be/paFsduV61_E
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

25-07-2008 14:04

Een wijdere gab wordt toch gebruikt voor mee vlees te pakken, dus meer houvast. Zou opzicht beter zijn. Wat ik me afvraag is waarom alle haken dit niet hebben. Zou het iets te maken hebben met het geval als ze niet helemaal gevuld zijn. Waardoor hij juist minder houvast heeft.

Weet het niet zeker, beredeneer maar :)
Plaats reactie