3 kamer knoop niet sterk genoeg?


Plaats reactie
Johan Burger
Berichten: 14
Lid geworden op: 25-06-2007 20:14
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

19-03-2008 22:38

Ik twijfel een beetje over de 3 kamer knoop in combinatie met green hornet van pb.
Ik had een simpel rigje gemaakt met aan het einde een lusje met warteltje in combinatie met de drie kamer knoop.

Vervolgens had ik een stukje 0.30mm draad met een trekkracht van 10.00 kg aan de rig vast gemaakt, toen ik de haak had vastgezet en er aan begon te trekken schoot de wartel los en bleek dat de knoop zijn werk niet goed had gedaan (of ik niet) het lusje die je maakt voor de knoop zat er nog wel in maar het uiteinde is zeg maar weg gegleden door het lusje zelf.

Hij ging niet zomaar na een klein trekje los maar had er ook weer niet echt heel veel kracht bij nodig. want ik verwacht dat 0.30 mm draad eerder breekt dan het onderlijn.

Hebben meer mensen hier last van met de 3 kamer knoop in combinatie met green hornet of doe ik gewoon iets niet goed met die knoop?
Gebruikersavatar
remon van dusschoten 2
Berichten: 921
Lid geworden op: 08-07-2007 08:19
Locatie: nijkerk
Contacteer:

20-03-2008 06:39

Johan kom gerust eens bij me langs dan kan ik het je voor doen zodat deze dingen in de toekomst niet meer gebeuren.ouwe Nijkerker
steun de ksn wordt lid

http://www.watersense.nl
Gebruikersavatar
Bas Bro
Berichten: 899
Lid geworden op: 18-02-2007 19:23

20-03-2008 20:01

maak altijd gewoon een lus aan het eind, (ook greenhornet) net zoals je een lus in je hair maakt, nooit problemen mee gehad.
Eventueel eerst een watel op je lijn rijgen, zodat de wartel dus in de lus hangt, maar ik bevestig die lus altijd aan mn lood met die quickconnectors van korda. Zou zeggen probeer die eens.

groet
Mvg Bas
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

21-03-2008 11:51

3 k.k. wordt vaak niet goed gelegd, dus risico op verspelen wordt groter.
Een goede lus is zeker zó betrouwbaar.

gr H.K
Gebruikersavatar
Yuri Monster
Berichten: 840
Lid geworden op: 22-05-2006 19:52
Locatie: papendrecht

24-03-2008 17:45

gewoon een dubbele lus of een 5 turn grinner knot dit zijn de enigste knopen die ik ken en kan er alles mee.
_________________

PB Schub: 18 KG.
PB Spiegel: 24,3 KG.
Johan Burger
Berichten: 14
Lid geworden op: 25-06-2007 20:14
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

26-03-2008 20:22

remon van dusschoten 2 schreef:Johan kom gerust eens bij me langs dan kan ik het je voor doen zodat deze dingen in de toekomst niet meer gebeuren.ouwe Nijkerker


De knoop is uiteindelijk gewoon goed waarschijnlijk dat ene rigje niet goed geknoopt bij 5 andere getest maar die waren wel gewoon goed. Maar we kunnen natuurlijk altijd wel een keer wat afspreken en een keer gaan vissen ofzo (kan altijd wel wat bijleren :) ) pm me maar indien intresse.

Bas Bro schreef:maak altijd gewoon een lus aan het eind, (ook greenhornet) net zoals je een lus in je hair maakt, nooit problemen mee gehad.
Eventueel eerst een watel op je lijn rijgen, zodat de wartel dus in de lus hangt, maar ik bevestig die lus altijd aan mn lood met die quickconnectors van korda. Zou zeggen probeer die eens.

Deze manier maakt de knoop natuurlijk wel sterker maar ook dikker maar zoiezo test ik elke rig die ik knoop op zijn sterkte vooral de 3 kamer dit omdat ik hem nog welleens in de verkeerde kamer steek.

Yuri Monster schreef:gewoon een dubbele lus of een 5 turn grinner knot dit zijn de enigste knopen die ik ken en kan er alles mee.


Een dubbele lus gebruikte ik ook vaak lekker simpel en zit ook erg stevig maar met greenhornet dan breekt de coating af bij de knoop met een dubbele lus.
Gebruikersavatar
melvin tijssen
Berichten: 263
Lid geworden op: 11-08-2003 02:00

07-04-2008 19:44

Vroeger tijdens het snoekbaarzen gebruikten we altijd een simpele lusknoop, toen heb ik de 3 kamer knoop leren knopen en deze 2 heb ik vergeleken tegen over elkaar. De 3 kamer knoop won het met gemak. Sindsdien gebruik ik altijd de 3 kamer knoop, ook met green hornet en dergelijke gecoate lijnen.

En eigenlijk heb ik nog nooit meegemaakt dat ik de 3 kamer knoop stuk trok. Heb wel in het begin heel veel geoefend, maar als je hem eenmaal doorhebt is het een makkie.

Melvin
Gebruikersavatar
tobie derksen
Berichten: 1514
Lid geworden op: 11-02-2005 09:44

07-04-2008 21:27

Ik ken het probleem van green hornet in combinatie met de driekamerknoop niet... Ik gebruik deze combinatie altijd. Op internet zijn op zich wel duidelijke plaatjes te vinden over door welke kamers je ze moet steken.
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

07-04-2008 22:44

Zelf ook nooit problemen mee gehad.
~~Dreams can be true.~~
Gebruikersavatar
Yuri Alexej Römer
Berichten: 269
Lid geworden op: 17-05-2008 20:32

17-05-2008 21:29

Johan Burger schreef:Ik twijfel een beetje over de 3 kamer knoop in combinatie met green hornet van pb.
Ik had een simpel rigje gemaakt met aan het einde een lusje met warteltje in combinatie met de drie kamer knoop.

Vervolgens had ik een stukje 0.30mm draad met een trekkracht van 10.00 kg aan de rig vast gemaakt, toen ik de haak had vastgezet en er aan begon te trekken schoot de wartel los en bleek dat de knoop zijn werk niet goed had gedaan (of ik niet) het lusje die je maakt voor de knoop zat er nog wel in maar het uiteinde is zeg maar weg gegleden door het lusje zelf.

Hij ging niet zomaar na een klein trekje los maar had er ook weer niet echt heel veel kracht bij nodig. want ik verwacht dat 0.30 mm draad eerder breekt dan het onderlijn.

Hebben meer mensen hier last van met de 3 kamer knoop in combinatie met green hornet of doe ik gewoon iets niet goed met die knoop?



Hoi Johan,

Even een berichtje jouw kant op met betreking tot de drie kamer knoop,

Je trekt zelf aan de onderlijn, je vergeet echter dat de rek in de lijn, de testcurve van de hengel en de instelling van de slip van de molen minder kracht op de knoop geven.

Wat kan helpen is eentueel een druppel secconde lijn op de knoop of het korte stukje lijn naa afgeknipt te zijn afbranden met een aansteker.

Wat je anders kan doen is de lusknoop die danny farbrass op de korda dvd's toont, een soort achtknoop die ook zijn succes bewezen heeft.

Hoop dat je hier wat mee kan.


Succes groeten Yuri
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

17-05-2008 23:39

3kamerknoop wilt zich zelf wel eens doorsnijden bij nylon soorten.Dat het bij green hornet gebruikt lijk me vreemd.
Plaats reactie