weerhaakloze haken


Plaats reactie
Verpoorten clement
Berichten: 202
Lid geworden op: 22-05-2003 02:00
Locatie: lommel

06-03-2008 21:26

Wie kan mij enkele tips geven over goede,sterke,weerhaakloze haken.Ook over haken met een micro weerhaak (heb er geen verstand van.
Gebruikersavatar
Stephan van Went
Berichten: 430
Lid geworden op: 26-07-2006 10:40
Locatie: Noord Holland

06-03-2008 21:41

Verpoorten clement schreef:Wie kan mij enkele tips geven over goede,sterke,weerhaakloze haken.Ook over haken met een micro weerhaak (heb er geen verstand van.


Ik gebruik daar waar het nodig is de Wide Gape B (weerhaak loos) en ben daar uiterst tevreden over
Mvg,
Stephan van Went
Frank Huisman
Berichten: 671
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Dwingeloo

07-03-2008 10:29

Clement,

Allereerst vind ik het geweldig dat je toont over de ballen te beschikken om met weerhaakloze haken te (gaan) vissen. De ‘beste’ stuurlui staan, zeker als het om dit onderwerp gaat, massaal aan wal.

Ik zou je willen adviseren om niet met een geheel nieuwe haak te gaan vissen, maar gewoon met je vertrouwde haken en dan daarvan de weerhaak plat te knijpen of af te breken (dat hangt van de haak af). Zo krijg je namelijk een eerlijk vergelijk en voorkom je dat het ontbreken van een weerhaak aangewezen wordt als onterechte oorzaak van een aantal lossers, terwijl het achteraf gezien een andere oorzaak blijkt te hebben. Ik spreek hierbij uit 11 jaar ervaring en noem als meest voorkomende oorzaken de aanwezige plantengroei, zwakke haken (te buigzaam), een slechte rig, te lang wachten met aanslaan en het vissen met een rekloze lijn.

De ontwikkeling dat er steeds meer haken op de markt bijkomen met een microweerhaak juich ik van harte toe. Het lijkt me de gulden middenweg en heeft een grote toekomst. Het vertrouwen in het ‘houden’ van de haak blijft en het leed voor vis en visser blijft praktisch even klein als met een geheel weerhaakloze haak.

Sinds kort vis ik met SSSP haken van Fox uit de Arma Point serie (maat 9) en dat bevalt goed tot dusver. De LSP krijgt ook zeker een kans van mij dit jaar.

Succes met je visserij!

Met vriendelijke groet,

Frank Huisman
Verpoorten clement
Berichten: 202
Lid geworden op: 22-05-2003 02:00
Locatie: lommel

07-03-2008 15:49

Merk geen verschil met haken waarvan de weerhaak is afgebroken in vergelijking met gewone haken.Daarom dat ik nu eens wil proberen met echte weerhaakloze haken.
Niels Hofman
Berichten: 697
Lid geworden op: 15-05-2002 02:00
Locatie: Nederland

07-03-2008 20:17

Zou zelf dan toch kiezen voor een micro-barb als voor een weerhaakloze haak. Een weerhaakloze haak zou in theorie sneller moeten haken of dieper indringen dan een haak met volledige weerhaak. Maar volgens mij weegt dit niet op tegen het feit dat een volledig weerhaakloze sneller gaat snijden in een (karper)bek.

Heb je een beetje het beste van twee werelden...
Plaats reactie