line aligner


davey knol
Berichten: 479
Lid geworden op: 20-05-2007 22:06
Locatie: leiden

21-02-2008 10:06

Hallo mede-boarders

ik ben een beetje aan het surfen geweest op het net maar,
nu zie ik wel veel verhalen over de line aligner maar ik heb het idee dat het toch een beetje vergeten is...

ik heb er wel een paar vraagjes over...

volgens hetgeen wat ik heb gelezen is het altijd en overal in tezetten en het is relatief makkelijk te maken...

de line aligner komt de line bij de silicone tube er vroegtijdig uit en bij krimpkous pas aan het einde...
wat is het het verschil van...

Afbeelding

Afbeelding

ik ben ook plaatjes tegen gekomen dat die silicone tube iets van de haak afbuigd

dan is hij zeker niet goed gemaakt

zelf ben ik erg wel nieuwsgierig over, ik wil heb van de week ook even gaan maken... en kijken of hij echt zo snel draaid...

laat even jullie mening weten
Leer van je fouten, geniet van je succes...

2013 starten met vissen op kanalen.

PR: 56 pond Spiegelkarper (BTW-NL)
PR: 32 pond schubkarper (OPENBAAR-NL)


spoonD voor Instagram en Twitter
Gebruikersavatar
Martin Beek
Berichten: 813
Lid geworden op: 14-03-2003 01:00
Contacteer:

21-02-2008 10:20

een Line Aligner en Krimpkous zijn hetzelfde...

Krimpkous gebruik je om de line aligner te maken. Ikzelf gebruik hem zoals op 't eerste plaatje. Waar je dus de lijn aan de binnenkant van het krimkous eruit ziet komen. Dit zorgt ervoor dat de haak mooi de bek in draait...
davey knol
Berichten: 479
Lid geworden op: 20-05-2007 22:06
Locatie: leiden

21-02-2008 10:42

ik heb gelezen dat krimpkous sneller zijn vorm verliest en dat je dus om de 2 a 3 vissen een andere onderlijn moet hebben...

en dat het siliconen tube veel langen zijn vorm blijft houden...

klopt dit?

ben je tevreden over de line aligner?
in watvoor combi gebruiktje dit

korda wide cap... of een langstelige fox longshank ofzo?
combi rig of helemaal soepel?
Leer van je fouten, geniet van je succes...

2013 starten met vissen op kanalen.

PR: 56 pond Spiegelkarper (BTW-NL)
PR: 32 pond schubkarper (OPENBAAR-NL)


spoonD voor Instagram en Twitter
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

21-02-2008 10:57

Davey
Een goed werkende line aligner kun je nooit met siliconetube maken. Dit materiaal is veel te zacht en daardoor kan er geen sprake zijn van: haakverlenging, en het richten naar de punt.
Harde anti tangle tubing of krimpkous is hier de oplossing.
Een goede line aligner is de beste rigverbetering die er bestaat.
Gr Piet
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

21-02-2008 11:03

Een line aligner en een stukje gebogen krimpkous zijn niet hetzelfde, of hoeven in elk geval niet het zelfde te zijn.

Een normale line aligner van een stukje harde tube, in combinatie met een haak met een rechte punt, zal de haak laten draaien bij de kleinste oneffenheid in de bek.

Een gebogen krimpkous zal, afhankelijk van de lengte ervan en de vorm van de buiging, de haak pas laten draaien op het moment dat een stukje krimpkous voorbij de onderlip is, je schermt de haakpunt er als het ware mee af, je voorkomt zo dat je te diep in de bek van de vis prikt.

Wanneer je de gebogen krimpkous zo zet, dat wanneer je de lijn die de punt van de haak heeft doortrekt de krimpkous ‘raakt’ scherm je de haakpunt af. Bij een rechte line aligner is dit ook mogelijk, vooral met een klauwhaak, of bij een hele lange line aligner.

Meestal is het echter zo dat de gebogen krimpkous wordt gebruikt om je haakpunt af te schermen, en zo dus te voorkomen dat je de vis ergens anders prikt dan in de onderlip. De line aligner, gecombineerd met een haak met een rechte punt bevorderd het (snel) inhaken alleen maar, werkt daarom ook het best met een kortere onderlijn.

Ik doe meestal een gebogen stukje krimpkous wanneer ik denk dat de vissen redelijk vertrouwen in het gebeuren hebben, of wanneer ik langere onderlijnen (langer dan 10 cm.) wil gebruiken. De line aligner gebruik ik in combinatie met korte onderlijnen, meestal gecombineerd met een loodhageltje in de haakbocht (shot on the hook) als ik denk dat de vissen sneaky plannen met mijn onderlijn hebben.

Kort door de bocht gezegd is een gebogen stukje krimpkous meestal een onderdeel van je onderlijn om te voorkomen dat je te vroeg/te diep in de bek prikt, en is een line aligner een onderdeel van je onderlijn dat zo snel mogelijk prikken/draaien van de haak moet realiseren.

Dat gezegd is het wel mogelijk om je haak punt niet af te schermen, en dus de haak snel te laten draaien, met een gebogen krimpkous, maar dan moet je er dus wel voor zorgen dat wanneer je de lijn van de punt doortrekt deze de krimpkous niet raakt.

Ook met die line aligner is het mogelijk de haakpunt af te schermen, dit kan met een rechte line aligner enkel wanneer de haakpunt naar binnen staat, of wanneer je met een klauwhaak vist, zelfde als hierboven, lijn van punt door trekken richting krimpkous/ rigtube, en zorgen dat de lijn van de punt de line alinger kruist.

Sillicone kan je niks mee, geen line aligner en geen afgeschermde punt, daar is het te zacht voor.

Jooooo 8)
8)
Gebruikersavatar
Martin Beek
Berichten: 813
Lid geworden op: 14-03-2003 01:00
Contacteer:

21-02-2008 11:34

Ik zou zeggen. Maak 1 rig met een line aligner van shrinktube (krimpkous) en 1 rig zonder. Sleep deze rig meerdere malen over de bovenkant van je hand, en zie welke het snelst haakt.

Dit zal de rig met line aligner zijn omdat deze door de shrinktube hoe dan ook de haakpunt naar beneden draait en dus haakt. Ditzelfde gebeurd in de bek van de karper, mits de goede omstandigheden aanwezig zijn. Denk aan de lengte van de hair en formaat aas op de hair.
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

21-02-2008 11:47

Marvin Honsbeek schreef:Ik zou zeggen. Maak 1 rig met een line aligner van shrinktube (krimpkous) en 1 rig zonder. Sleep deze rig meerdere malen over de bovenkant van je hand, en zie welke het snelst haakt.

Dit zal de rig met line aligner zijn omdat deze door de shrinktube hoe dan ook de haakpunt naar beneden draait en dus haakt. Ditzelfde gebeurd in de bek van de karper, mits de goede omstandigheden aanwezig zijn. Denk aan de lengte van de hair en formaat aas op de hair.



Meestal zal dit wel zo zijn, maar niet altijd, afhankelijk van de vorm van de haak, de manier van aanknopen van de haak, het materiaal van de onderlijn en de lengte van de line aligner.

Ken wel een paar onderlijn/haak/knoop combinaties die zonder line aligner sneller prikken dan met.

Ken ook wel een paar line aligner/haak combinaties die minder snel prikken dan dezelfde haak zonder line aligner.

In de meeste gevallen prikt die line aligner wel sneller ja, maar niet altijd, sommige haken draaien zelf al heel goed.
8)
Gebruikersavatar
Martin Beek
Berichten: 813
Lid geworden op: 14-03-2003 01:00
Contacteer:

21-02-2008 11:53

Juist, ik gebruik zowieso altijd licht "gedraaide" haken van Drennan, maatje 4 of 6. Daar zit een kleine twist in waardoor ze zelf ook nog eens mooi draaien. Ben even kwijt hoe ze dat ook alweer zomooi noemen in English :roll:
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

21-02-2008 12:10

Je bedoeld of een gezette haak, dan heeft de haak een ‘zijwaartse’ draai, dit vind ik betrekkelijk kut, de haak heeft hierdoor weliswaar een sneldraaiende kant, maar daardoor ook een minder snel draaiende kant. Dit kan je compenseren door je line aligner of je krimpkous zo te zetten dat de sneldraaiende kant altijd prikt, maar toch heb ik het er niet zo op.

Of je bedoelt een haak met een enigszins naar binnen gebogen steel of oog, en die bedoelde ik, zeg maar benthook-achtige haken, die draaien vaak zonder line aligner sneller, dit komt dan weer doordat een verlenging van de haaksteel bij die haken vaak meteen betekend dat je ze gaat afschermen, omdat de punt al naar het oog van de haak wijst, en een verlenging er voor zorgt dat de lijn van de punt de verlenging kruist.
8)
Gebruikersavatar
Martin Beek
Berichten: 813
Lid geworden op: 14-03-2003 01:00
Contacteer:

21-02-2008 12:23

Afbeelding

Deze gebruik ik met line aligner. Heb maar zeer zelden dat deze combinatie niet haakt. Op welke manier deze haak is gedraaid uitgaande van jouw beschrijvingen kan ik moeilijk zeggen :roll: Als ik de haak in lengterichting bekijk staat het haakpuntje iets uit lijn ten opzichte van de schacht.
davey knol
Berichten: 479
Lid geworden op: 20-05-2007 22:06
Locatie: leiden

21-02-2008 12:36

allemaal vage hanken tegenwoordig he:P

maarja als ze vangen waarom niet...

maar wat is nu precies de werking van de line aligner

de werking is toch dat als de karper de boillie en je aas pakt dat de haak vrijwel direct draait en haakt
het geheel moet dan wel kloppen in samenwerking met de hair en de onderlijn soort

en de werking van krimpkous is het afschermen in mate zodat je de karper alleen haakt in de lip en niet zegmaar ergens anders rond of in de bek?

welke combo raden jullie aan:
soepele onderlijn en een kortstelige haak (rechte punt of een punt naar binnen)
soepele onderlijn en een langstelige haak (rechte punt of een punt naar binnen)
of een geheel andere combo zoals je boven genoemd word met een draaiende haak
Laatst gewijzigd door davey knol op 21-02-2008 12:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Leer van je fouten, geniet van je succes...

2013 starten met vissen op kanalen.

PR: 56 pond Spiegelkarper (BTW-NL)
PR: 32 pond schubkarper (OPENBAAR-NL)


spoonD voor Instagram en Twitter
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

21-02-2008 12:36

Die zijn gezet dacht ik, en als ik het zo zie ook afgeschermd als je er een line aligner op zet.

Wel een apart model eigenlijk, een gezette, middel lange steel, klauwhaak met naar buiten staand oog :-? :o :D

Is zo te zien niet de meest agressieve prikker, maar een losser zal je niet snel krijgen met een gezette klauwhaak.

Niet mijn haakje, maar ja da’s een persoonlijke aangelegenheid hè :wink:
8)
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

21-02-2008 12:43

davey knol schreef:
welke combo raden jullie aan:
soepele onderlijn en een kortstelige haak (rechte punt of een punt naar binnen)
soepele onderlijn en een langstelige haak (rechte punt of een punt naar binnen)
of een geheel andere combo zoals je boven genoemd word met een draaiende haak



Zijn de vissen die wil vangen zwaar bevist? Moet je hard drillen vanwege obstakels of kan je de vis in open water lekker laten zwemmen? Hoe groot zijn de vissen die vangt? Hebben ze harde of zachte bekken? Wat voor aas doe je aan je hair? Hoelang wil je je onderlijn laten? Welke haak zou je zelf het liefst gebruiken? Welk onderlijn materiaal wil je gebruiken?
8)
davey knol
Berichten: 479
Lid geworden op: 20-05-2007 22:06
Locatie: leiden

21-02-2008 13:04

Zijn de vissen die wil vangen zwaar bevist? Moet je hard drillen vanwege obstakels of kan je de vis in open water lekker laten zwemmen? Hoe groot zijn de vissen die vangt? Hebben ze harde of zachte bekken? Wat voor aas doe je aan je hair? Hoelang wil je je onderlijn laten? Welke haak zou je zelf het liefst gebruiken? Welk onderlijn materiaal wil je gebruiken?


1 Er vissen wel wat mensen ja, 2 als ik de eerste 3 meter ofzo gewonnen heb zijn er geen obstakels meer(vanaf de kant naar het openwater) 3 vanaf 5 tot 30 pond er zwemt vanalles, 4 ze hebben middel hard/zachte bekken... ik heb ze harder gezien maar ook zachter... uitscheuren is wel een mogelijkheid, 5 22 mm boilie of harde partikels... 6 mijn onderlijn wil ik tussen de 22 cm en de 15 cm lang hebben, 7 het lieft wil ik ssc van fox (ofzo) gebruiken dat is die longshank of de korda wide cap, 8 tell me... ik heb nu van ultimate jungle bait met afstripbare coating
Leer van je fouten, geniet van je succes...

2013 starten met vissen op kanalen.

PR: 56 pond Spiegelkarper (BTW-NL)
PR: 32 pond schubkarper (OPENBAAR-NL)


spoonD voor Instagram en Twitter
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

21-02-2008 13:51

Oke, je moet de vis dus eerst weg trekken bij obstakels, en je gaat vissen met een redelijk dichte slip (lijkt mij anders zit ie al in de zaken waarvan je hem moet wegtrekken). De eerste drie meter moet je winnen. Dan zou ik alvast geen haak met een lange steel pakken. Je wilt je onderlijn tussen de 15 en de 22 cm. lang hebben, ik weet niet waarom je dat wilt, maar goed, ervan uitgaande dat je dat dus ook gaat doen, zou ik zeggen afschermen die punt, om te voorkomen dat je te diep prikt.

Je wilt graag met een fox ssc haak vissen, ik dacht eigenlijk dat dat een kort stelige haak met een naar binnen gebogen oog en steel was, maar als je zegt dat het een longshank is, zou ik hem niet pakken als je de vissen weg moet trekken en als je zegt dat er zachtere bekken aanwezig zijn. Als je moet kiezen tussen die haak (even ervan uitgaande dat het een longshank is) en een korda wide gape, zeker de laatste pakken.

Mijn keuze zou een gamakatsu superhook zijn, of een pb superstrong of een ander model wat daarop lijkt (korte naar binnen staande steel,dikke draad lange rechte punt). Beetje een compromis haak, prikt redelijk goed, maar je kunt er ook mee sleuren.

Met jouw materialen en voorkeur lijkt mij dan een onderlijn van 15 cm junglebraid, een klein stukje gestript bij de wartel, bij de haak en hair ook gestript, zoveel dat je na het knopen en plaatsen van je krimpkous een centimeter uit de coating over hebt boven je krimpkous. Als haak die korda wide gape, een stukje krimpkous erop zetten en dit schuin naar binnen zetten, zodat de haak pas vlees kan pakken bij de lip (afgeschermd). De afstand tussen je boilie en je haak aas is afhankelijk van de haak maat, denk dat je met een zesje gecombineerd met een 22 mm bol met een ruime centimeter of iets meer tussen onderkant haak bocht en bovenkant boilie al redelijk goed zit. Je hair tegenover de punt vast zetten op de haaksteel met een stukje sillicone tube, of met een grinner, in elk geval zo dat het kan glijden na de inhaking.

Als de bodemgesteldheid het toelaat (als de bodem hard genoeg is) zou ik die rig liever korter vissen, 8-10 cm ofzo, en dan met een superhook met een korte line aligner, dus niet afgeschermd, eventueel een loodhageltje in de haakbocht en zwaar inline lood, dit vanwege ‘er vissen wel wat meer mensen ja’.

Als je de onderlijn langer wil vissen dan een centimeter of 10 -12, kun je het beste altijd je haak punt afschermen. Als je de vis diep in de bek haakt hebben jij en die vis er nadeel van, omdat de haak eerder gaat lopen of losschiet, jij omdat je dan dus de vis verspeeld en de vis omdat die in het slechtste geval een lange scheur in zijn bek heeft.

De reden om langer te vissen is echter wel iets waarover je moet nadenken, op het meeste water zijn de meest gebruikte onderlijnen vaker langer dan 10-12 cm dan korter. Als de bodem te zacht is voor een korte onderlijn zit er weinig anders op, maar meestal is korter dan die lengte een stuk afwijkender voor de vis dan langer (of je moet echt flink langer gaan). 15 centimeter lange onderlijnen liggen op het meeste water dichter bij het gemiddeld gebruikte dan onderlijnen van 7 centimeter lang, en het gemiddelde is dat waar de vissen meestal het best mee overweg kunnen en jou dus het makkelijkst mee kunnen naaien 8) Ik heb ze gevangen op rigjes van 4 centimeter aan zwaar inline lood, ook dertigers, dus té kort ga je niet snel, al ziet het er soms wel raar uit :lol:

jooooooooooooo 8)
8)
davey knol
Berichten: 479
Lid geworden op: 20-05-2007 22:06
Locatie: leiden

21-02-2008 14:17

BEDANKT VOOR JE HELE VERHAAL
dus als ik het goed begrijp ga je met een longshank en een line aligner vissen als je minimale druk op de haak moet zetten omdat deze anders kan gaan scheuren...

en een wide cap iets langer verlengen naar voor mij gevoel 3 a 3,5 cm en daarmee vissen bij die opstakel

heeft iemand toevallig nog een paar goede foto's waarbij de totale presentatie te zien is...
Leer van je fouten, geniet van je succes...

2013 starten met vissen op kanalen.

PR: 56 pond Spiegelkarper (BTW-NL)
PR: 32 pond schubkarper (OPENBAAR-NL)


spoonD voor Instagram en Twitter
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

21-02-2008 14:44

Met een langstelige haak niet sleuren.

Met een haak met korte steel kan al wat meer.

Met een haak met een korte, en een naar binnen gebogen steel nog iets meer.

Met een haak met een korte steel, dikke draad en een klauwpunt kan je echt sleuren.

Met een korte onderlijn hoef je de punt niet af te schermen.

Met een lange onderlijn moet je eigenlijk wel.


Die wide gape kun je verlengen zover je zelf graag wilt, maar als je 1,5 cm krimpkous gebruikt, en dit schuin naar binnen buigt, heb je al genoeg, meer krimpkous maakt je rig enkel lomper.

Als je de krimpkous het eerste stuk recht door buigt, m.a.w. de haaksteel eerst verlengt, en daarna de bocht inzet, dan kun je langere stukjes gebruiken, hierdoor ga je de vissen wel dieper in de bek haken, en hoewel dat soms handig kan zijn (bij vissen die de mondhoeken missen bijvoorbeeld) is het meestal niet nodig.
8)
davey knol
Berichten: 479
Lid geworden op: 20-05-2007 22:06
Locatie: leiden

21-02-2008 14:59

ok dan ga ik deze onderlijn denk is maken...

lus voor me quick link en dan 8 cm onderlijn en dan 2 cm gestript bij elkaar dus 10 cm lang en dan wide cap haakje met 1,5 cm kripkous dat functioneerd als line aligner omdat ik de lijn er vroegtijdig laat uitkomen...

moet je de krimpkous nog heel ver krimpen?
de hoek van het krimpkous is zeker ongerveer 20 graden?

of gewoon recht laten zoals bij het openings berich met die plaatjes
Leer van je fouten, geniet van je succes...

2013 starten met vissen op kanalen.

PR: 56 pond Spiegelkarper (BTW-NL)
PR: 32 pond schubkarper (OPENBAAR-NL)


spoonD voor Instagram en Twitter
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

21-02-2008 15:12

:)

Als je de onderlijn 10cm lang laat, dan kun je de krimpkous korter laten.

Dan zou je kunnen doen; neem 1 cm krimpkous, rijg die met een naald op je lijn als een line aligner (dus dat je onderlijn door een gaatje een mm voor het uiteinde uit de krimpkous komt), schuif de krimkous over de haak en je knooploze knoop (maak die maar met 5 wikkelingen) dan heb je ongeveer een halve centimeter over boven je haak oog. Dan de krimpkous in kokend water of stoom (geen gelul met aanstekers en peuken) krimpen, en hem in de vorm die hij krijgt door je haak laten staan (een korda wide gape heeft een naar binnenstaand oog als ik me niet vergis). Dan moet het wel lukken denk ik.

Oja, zorg er met een line aligner voor dat het gaatje waardoor je lijn uit de krimpkous komt precies exact 100% in het midden zit, dus recht boven de punt. Dit is belangrijk, omdat je anders een kant krijgt die minder draait.

Oja2, 8) , gebruik als je krimpkous wilt gebruiken voor je line aligner een stijve krimpkous (PB bijvoorbeeld) of stijve rigtube. In elk geval géén dunne soepele krimpkous, dit werkt niet.

Na het krimpen zou je de krimpkous schuin af kunnen knippen aan de bovenkant, zeg maar dat je een puntje krijgt aan de kant waar de lijn eruit komt, maar dit hoeft niet.


Joooo 8)
8)
Gebruikersavatar
Mark Brouwer
Berichten: 975
Lid geworden op: 02-03-2005 14:08
Locatie: Nuenen

21-02-2008 18:49

Marvin Honsbeek schreef:Ik zou zeggen. Maak 1 rig met een line aligner van shrinktube (krimpkous) en 1 rig zonder. Sleep deze rig meerdere malen over de bovenkant van je hand, en zie welke het snelst haakt.


En de zijkant van je hand is nog geen karperbek....

De beste test is dus toch de praktijk!!
"Dode brasem vangen, da's pas erg!"
Gebruikersavatar
Martin Beek
Berichten: 813
Lid geworden op: 14-03-2003 01:00
Contacteer:

21-02-2008 20:33

Mark Brouwer schreef:
Marvin Honsbeek schreef:Ik zou zeggen. Maak 1 rig met een line aligner van shrinktube (krimpkous) en 1 rig zonder. Sleep deze rig meerdere malen over de bovenkant van je hand, en zie welke het snelst haakt.


En de zijkant van je hand is nog geen karperbek....

De beste test is dus toch de praktijk!!


Nee maar geeft wel fantastisch het draaieffect van een rig weer.
davey knol
Berichten: 479
Lid geworden op: 20-05-2007 22:06
Locatie: leiden

22-02-2008 08:11

dat is waar :) maar je moet de handpalmtest wel goed gebruiken
Leer van je fouten, geniet van je succes...

2013 starten met vissen op kanalen.

PR: 56 pond Spiegelkarper (BTW-NL)
PR: 32 pond schubkarper (OPENBAAR-NL)


spoonD voor Instagram en Twitter
Gebruikersavatar
remon van dusschoten 2
Berichten: 921
Lid geworden op: 08-07-2007 08:19
Locatie: nijkerk
Contacteer:

22-02-2008 13:48

Marvin Honsbeek schreef:
Mark Brouwer schreef:
Marvin Honsbeek schreef:Ik zou zeggen. Maak 1 rig met een line aligner van shrinktube (krimpkous) en 1 rig zonder. Sleep deze rig meerdere malen over de bovenkant van je hand, en zie welke het snelst haakt.


En de zijkant van je hand is nog geen karperbek....

De beste test is dus toch de praktijk!!


Nee maar geeft wel fantastisch het draaieffect van een rig weer.




we nemen de onderlijn we doen er een bollie aan leggen hem op de handpalm en doen de hand omhoog.Je doet dus de beweeging na die een karper ook zou doen als hij het aas opneemt,dit is de beste test klaar
steun de ksn wordt lid

http://www.watersense.nl
Gebruikersavatar
Dirk Maatman
Berichten: 788
Lid geworden op: 29-11-2005 19:08
Locatie: thuis
Contacteer:

22-02-2008 13:58

Leuk om te lezen dit Robert! En die handtest moet je wel goed doen, niet zoals de meeste mensen je rig over je hand trekken maar je rig stil laten liggen en je hand wegtrekken. In het echt zwemt de rig ook niet weg maar zwemt de vis weg 8)
.
Gebruikersavatar
Martin Beek
Berichten: 813
Lid geworden op: 14-03-2003 01:00
Contacteer:

22-02-2008 14:05

Strax weer lekker een avondje rigs in elkaar flansen... heerlijk, die voorpret 8)