Hoe inspringen op aasgedrag v/d karper


K. van den Herik

28-01-2008 17:07

K. van den Herik aub alst niet teveel typen is.

Als je iets wilt weten maar als de vraag formulieren al teveel werk is, kan je beter patience starten, dat kan je alleen.

vast lood en piepjes
:

lijnzwemmers
of
het lood wordt verplaatst

stroming of door vis.

Vis die niet gehaakt wordt kan alleen als de haak buiten de bek blijft of dat de haak niet prikt. In dit geval komt de haakpunt niet buiten de bol uit. Dit hoeft niet erg te zijn, als je onderste stuk tube maar heel snel verschuift.




MVG

Klaas
Evert Jan van Schaik
Berichten: 159
Lid geworden op: 25-01-2007 22:38

28-01-2008 18:27

Douwe,ik denk dat je gelijk hebt.
ik maak het mezelf te moeilijk,zal er eens wat makkelijker over gaan denken

Antwoorden die in je straatje vallen worden als informatief bestempeld en andersom.

Ik sta voor beide open sommige dingen had ik beter even anders kunnen formuleren.
Evert Jan van Schaik
Berichten: 159
Lid geworden op: 25-01-2007 22:38

28-01-2008 18:50

K. van den Herik schreef:K. van den Herik aub alst niet teveel typen is.

Als je iets wilt weten maar als de vraag formulieren al teveel werk is, kan je beter patience starten, dat kan je alleen.

vast lood en piepjes
:

lijnzwemmers
of
het lood wordt verplaatst

stroming of door vis.

Vis die niet gehaakt wordt kan alleen als de haak buiten de bek blijft of dat de haak niet prikt. In dit geval komt de haakpunt niet buiten de bol uit. Dit hoeft niet erg te zijn, als je onderste stuk tube maar heel snel verschuift.




MVG

Klaas



Beste Klaas

op dat bericht wat over de stroming ging ben ik niet ingegaan.
Dit omdat hij net als ik ook op witvis vist of gevist heeft ik doe dit
nog steeds en al ruim 20 jaar.
Dus ik neem aan dat ik hem niks over stroming hoef te vertellen.


Ik heb nog wel een vraag voor je Klaas over dat toplood.
ik heb je tekening bekekenmaar het is me nog niet helemaal duidelijk.
Zou jij in mijn situatie toplood gebruiken?
ik vis nu 1 lijn aan de overkant en 1 tegen de eigen schoeiing dan krijg je wel een idee hoe de lijnen zonder toplood lopen.

MVG

Evert-Jan
Gebruikersavatar
Rick Van Derks
Berichten: 1121
Lid geworden op: 24-02-2005 21:16
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

28-01-2008 19:42

Evert,

Zelf denk ik dat het haast ondenkbaar is dat een karper een stuk lood meetrekt van 145 gram zonder dat jij het merkt of zichzelf haakt.
of je vist zonder haak, of de haak is zo bot dat inhaken gewoon onmogelijk is geworden, beide opties zijn niet erg logisch wel??

op die harde platen waar jij op vist zal een kogellood misschien kunnen wegrollen, weet alleen niet wat voor lood jij gebruikt, moet wel zeggen dat ik ook dit vrij onmogelijk houd, omdat de platen niet zo`n stijl verloop hebben.

lijnzwemmers vind ik zeker niet ondenkbaar omdat veel karper vaak net onder het talud aast, onder aan de harde plaat zeg maar, een lijntje mee pikken is dan best mogelijk, maar 2 meter verslepen....????

lijnzwemmers kun je vrij makkelijk voorkomen, door a- van jouw uit gezien, eerst je boilie, dan het voer, en echt niet anders om.
b- gewoon onder aan het talud vissen, zodat je lijn meer over de bodem loopt, zoals ik het nu kan inschatten loopt je lijn misschien net in de zwembaan van de vis.

over je rig... vis al jaar en dag met een drennan 6 of 8, line alinertje, en een gewone onderlijn, never any trouble, ( ja, Kikkert, soms vang ik ook nog wel wat :D , )

proberen Evert -jan, en gewoon volhouden,

groet, Henk
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist




http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep
Gebruikersavatar
Jeroen Druppers
Berichten: 119
Lid geworden op: 07-08-2007 19:33
Locatie: Eelde-Paterswolde
Contacteer:

28-01-2008 19:49

als je met nylon op behoorlijke afstand vist is veel mogelijk..

Zo heb ik afgelopen jaar een spiegel gevangen (smorgens) terwijl ik avond ervoor rond 12uur 1x piepje heb gehad..

Me lijn lag btje andere kant op en zat btje vast.. dus in de boot, en erheen.. bleek me lijn ergens achter te zijn blijven haken.. Toen dat losschooot moest ik 180 graden draaien.. De vis was wel 50 meter van me stek..

Sindsdien ben ik ook geen voorstander meer vna vissen met nylon op afstand en vis liever wat dichterbij ;)
Evert Jan van Schaik
Berichten: 159
Lid geworden op: 25-01-2007 22:38

28-01-2008 20:02

Rick Van Derks schreef:Evert,

Zelf denk ik dat het haast ondenkbaar is dat een karper een stuk lood meetrekt van 145 gram zonder dat jij het merkt of zichzelf haakt.
of je vist zonder haak, of de haak is zo bot dat inhaken gewoon onmogelijk is geworden, beide opties zijn niet erg logisch wel??

op die harde platen waar jij op vist zal een kogellood misschien kunnen wegrollen, weet alleen niet wat voor lood jij gebruikt, moet wel zeggen dat ik ook dit vrij onmogelijk houd, omdat de platen niet zo`n stijl verloop hebben.

lijnzwemmers vind ik zeker niet ondenkbaar omdat veel karper vaak net onder het talud aast, onder aan de harde plaat zeg maar, een lijntje mee pikken is dan best mogelijk, maar 2 meter verslepen....????

lijnzwemmers kun je vrij makkelijk voorkomen, door a- van jouw uit gezien, eerst je boilie, dan het voer, en echt niet anders om.
b- gewoon onder aan het talud vissen, zodat je lijn meer over de bodem loopt, zoals ik het nu kan inschatten loopt je lijn misschien net in de zwembaan van de vis.

over je rig... vis al jaar en dag met een drennan 6 of 8, line alinertje, en een gewone onderlijn, never any trouble, ( ja, Kikkert, soms vang ik ook nog wel wat :D , )

proberen Evert -jan, en gewoon volhouden,

groet, Henk


Moi Henk

Het is echt waar van dat lood hoor.wartellood met van die kleine puntjes er op een plat peervormig lood met een gat in het midden

De lijn zou inderdaad in de zwembaan van de karper kunnen lopen.
wat bedoel je met eerst je boillie en dan je voer?

het haakje was een pb anti-eject mt6(nieuw)

Ik blijf zeker volhouden Henk

mvg Evert
Laatst gewijzigd door Evert Jan van Schaik op 28-01-2008 20:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Evert Jan van Schaik
Berichten: 159
Lid geworden op: 25-01-2007 22:38

28-01-2008 20:03

Jeroen Druppers schreef:als je met nylon op behoorlijke afstand vist is veel mogelijk..

Zo heb ik afgelopen jaar een spiegel gevangen (smorgens) terwijl ik avond ervoor rond 12uur 1x piepje heb gehad..

Me lijn lag btje andere kant op en zat btje vast.. dus in de boot, en erheen.. bleek me lijn ergens achter te zijn blijven haken.. Toen dat losschooot moest ik 180 graden draaien.. De vis was wel 50 meter van me stek..

Sindsdien ben ik ook geen voorstander meer vna vissen met nylon op afstand en vis liever wat dichterbij ;)


Ik vis op een afstand van 28-30 meter
valt mee dacht ik
Gebruikersavatar
Rick Van Derks
Berichten: 1121
Lid geworden op: 24-02-2005 21:16
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

28-01-2008 20:26

Evert,

met eerst de boilie en dan het voer, bedoel ik dat je er wel voor moet zorgen dat je lijn niet over je voerbollen loopt, op een wat aflopende bodem zijn lijnzwemmers dan echt niet vreemd.

gr.
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist




http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep
K. van den Herik

28-01-2008 20:47

toplood? Als ik er qua bodemgesteldheid en eventuele mossels mee wegkwam? Zeker weten. En nog wat sliders ook.

Hoe hangt je waker?

Geef je je lijn wat loos of zo strak mogelijk?


MVG

Klaas
Evert Jan van Schaik
Berichten: 159
Lid geworden op: 25-01-2007 22:38

28-01-2008 20:56

Rick Van Derks schreef:Evert,

met eerst de boilie en dan het voer, bedoel ik dat je er wel voor moet zorgen dat je lijn niet over je voerbollen loopt, op een wat aflopende bodem zijn lijnzwemmers dan echt niet vreemd.

gr.


dit probeer ik zoveel mogelijk te voorkomen door op het randje van de schuine kant te vissen.
maar dat wil nog niet zeggen dat ik dan geen lijnzwemmers krijg natuurlijk.

de meeste aanbeten krijg ik aan de bovenkant van het taluut op de blokken
Evert Jan van Schaik
Berichten: 159
Lid geworden op: 25-01-2007 22:38

28-01-2008 20:59

K. van den Herik schreef:toplood? Als ik er qua bodemgesteldheid en eventuele mossels mee wegkwam? Zeker weten. En nog wat sliders ook.

Hoe hangt je waker?

Geef je je lijn wat loos of zo strak mogelijk?


MVG

Klaas


De lijn heb ik zo strak mogelijk
mosseltjes zijn aanwezig langs de kant en de bodem is hard(blokken)
rest van kanaalbodem is erg zacht allemaal stinkende bagger
K. van den Herik

28-01-2008 23:21

De lijn heb ik zo strak mogelijk


Hier is je oorzaak van geen beet indicatie. Doordat de vis alleen links en rechts kan, is de lijnafname minimaal. Alleen de top zal een beetje bewegen en dat kan de vis links of rechts van je zijn, zeker als ook de beetrunner vrij strak staat.

Geef maar eens wat extra lijn en hang een waker zo halverwege. Je krijgt u eerst een paar piepen. Zelf vis ik mijn delkims op zijn gevoeligst.

MVG

Klaas
kenny vernieuwe
Berichten: 749
Lid geworden op: 09-09-2003 02:00
Locatie: W-vl. Belgie

29-01-2008 06:12

K. van den Herik schreef:
De lijn heb ik zo strak mogelijk


Hier is je oorzaak van geen beet indicatie. Doordat de vis alleen links en rechts kan, is de lijnafname minimaal. Alleen de top zal een beetje bewegen en dat kan de vis links of rechts van je zijn, zeker als ook de beetrunner vrij strak staat.

Geef maar eens wat extra lijn en hang een waker zo halverwege. Je krijgt u eerst een paar piepen. Zelf vis ik mijn delkims op zijn gevoeligst.

MVG

Klaas


:lol: haha :lol:

"k heb dit ook voorgesteld (eventjes terug). Maar toen kon het niet door de stroming.
K. van den Herik

29-01-2008 07:43

met toplood en slider?

Mooi, weet ie nu ook waarom waarschijnlijk.

Met stronming en zonder toplood is ook niet zon probleem. Door wat loos te geven komt de lijn in een bochtje en drukt dan tegen de bodem. Door nu een zware waker te gebruiken, heb je nog steeds de oploop mogelijkheid.

Lukt dat niet, stel dan je slip af zodat ie net net afloopt.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
remco de koster
Berichten: 1034
Lid geworden op: 03-04-2006 11:11

29-01-2008 11:54

ik heb zoiets met verplaatsen ook al keer meegemaakt.Ik en me maat zaten 10m uit elkaar ik een hengel rechts naar de overkant en hij links ze lagen in totaal 50m uit elkaar.Hij had nog geen piep gehad en de mijne gaf 2 piepjes minuut later weer en me swinger ging iets omhoog dus ik dacht brasem begin te draaien.toen me maatje run kreeg.Wat bleek nou was een karper 50m naar rechts gezwommen over/onder mijn lijn en weer terug naar links en naar ons toe.Met mar een x antal piepen.

Dus 50naar rechts mijn lijn pakken van de overkant naar ons zwemmen 60m breed en 20links van ons hem gelukkig net voor de bosjes vanaan kunnen houden stond er raar van te kijken opdat moment.

Gr remco
Evert Jan van Schaik
Berichten: 159
Lid geworden op: 25-01-2007 22:38

29-01-2008 15:44

kenny vernieuwe schreef:Maar je kan die piepjes natuurlijk ook anders zien hé.

Vroeger heb ik veel met de feeder gevist.
Als je beten kreeg maar je kon ze niet vangen werd de onderlijn langer gemaakt. Maar als ze te diep gehaakt werden moest je natuurlijk verkorten.

Soms zag je ook actie op je top, maar was er niks aan je aas( meestal maden) => dit wees op lijnzwemmers. Dan verkorte ik mijn werpafstand met 1 à2m.

Dus loze piepjes kunnen ook gewoon lijnzwemmers zijn van azende karper achter je lood.
M.A.W. als je de vis je aas niet ziet oppakken, kan je niet weten of je beet hebt.

Maar als je zeker bent dat ze je 145gram lood verslepen. Zou ik vissen met slappere lijnen( niet volledig opspannen) want dan moet de vis eerste de rek uit je draad trekken voor er een beetregistratie volgt. En een runnerrig als loodmontage toepassen.



Heb gisteren ook een pb tje gekregen over een running rig.
Ga ik echt wel proberen.
Bedankt voor je tip
Evert Jan van Schaik
Berichten: 159
Lid geworden op: 25-01-2007 22:38

29-01-2008 15:48

K. van den Herik schreef:met toplood en slider?

Mooi, weet ie nu ook waarom waarschijnlijk.

Met stronming en zonder toplood is ook niet zon probleem. Door wat loos te geven komt de lijn in een bochtje en drukt dan tegen de bodem. Door nu een zware waker te gebruiken, heb je nog steeds de oploop mogelijkheid.

Lukt dat niet, stel dan je slip af zodat ie net net afloopt.

MVG

Klaas


Klaas ik ga deze dingen allemaal testen
met en zonder toplood en slider.

mvg

Evert-Jan
Evert Jan van Schaik
Berichten: 159
Lid geworden op: 25-01-2007 22:38

29-01-2008 15:56

Klaas ik denk dat ik een vraag van je een beetje verkeerd heb begrepen.

Geef je je lijn wat loos of zo strak mogelijk?

Ik dacht dus met een waker van klein gewicht en dan een bocht in je lijn naar je lood.

wat ik heb is dus een strakke lijn tussen top oog en lood en ik gebruik een waker die ong. 10cm naar beneden hangt.

Ik heb ook delkims...super dingen!

nog ff over het toplood
zal de zeer zachte bodem geen probleem zijn?
Gebruikersavatar
Marc vd Woude
Berichten: 160
Lid geworden op: 30-03-2007 19:21

07-03-2008 02:31

Ik ben van mening, dat toplood je beet registratie aanzienlijk verminderd.
En een zeer zachte bodem zal deze beet registratie nog meer verminderen(indien je toplood gebruikt).
Een beet registratie die jij zo te zien nou juist nodig hebt.
Bij aanbeten, waarbij de karper dus(zoals meestal bij jou het geval zal zijn) naar links of naar rechts zal gaan.
Is een beet registratie moeilijker waar te nemen. Ik heb dit zelf ook veel mee gemaakt, en oplossingen waar Hans het over heeft
zijn dingen die ik hiervoor niet allemaal geprobeert heb, en ik vind dit ook zeer intressant.
Maar wanneer je met toplood aan de gang gaat, op een modderige bodem zoals jij die beschrijft.
Heb ik vaak genoeg het toplood volledig het water uit zien komen op het moment dat de karper in een recht lijn naar links of naar rechts ging,
daarna volgde pas een heel slecht lopende run, bestaand uit een klein aantal piepjes.

Ik zou in dit geval voor een Slider kiezen, zoals Hans ookal eerder noemde..

Ik heb wel eens gasten op de sloterplas zien vissen bij de zwembad stek,
daarnaast bevind zich dat hoge muurtje, die naar het haventje loopt.
Die gasten lieten hun toplood langs die muur naar beneden zakken tot net boven het wateroppervlak.
De lijnen werden uitgevaren, en op die manier konden ze moeilijk toegangkelijke stekken bevissen.

Waar ik aan zat te denken, en ik heb het zelf nooit uit geprobeerd.
Maar zou het niet een idee zijn, om de lijn van je(fox) toplood zolang te maken, dat wanneer deze gestrekt is,
De bodem net niet zal raken.
Natuurlijk komt er op dit moment spanning op je lijn te staan, die vervolgens je lood zal proberen te verplaatsen.
Maar dit lijkt me op te lossen met het gewicht van het lood waar je mee vist.

Misschien zeg ik iets raars, maar dit kwam zo bij me op, en ik heb hier verder geen ervaring mee,
misschien dat iemand anders dat wel heeft.
Welcome to the Goodlife..