rekker rig


Plaats reactie
david de vlieger
Berichten: 46
Lid geworden op: 26-12-2006 20:13
Locatie: buggenhout

24-09-2007 16:38

hoe maken jullie hem,met welk materiaal,welke haak enzo.heb deze rig nog nooit geknoopt laat staan mee gevist.maar ik zou het graag is uitproberen omdat ik denk dat ik er mijn voordeel uit kan halen op het water waar ik vis.de vissen kennen er de klappen van de zweep en het word steeds moeilijker om er met een simpele rig een vis te vangen.graag jullie advies.

groeten,david
gun me die run!
peter andrae

24-09-2007 19:54

Volgens mij heeft Bart van den Hurk deze rig uitgebreid beschreven ook welke matrialen je moet gebruiken het staat bij artiekelen maar ik weet niet hoe ik die link hier krijg.
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

24-09-2007 20:06

Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
peter andrae

24-09-2007 20:20

Bedankt zo van David hebben we voorlopig geen last meer die zit nu te knutselen :wink:
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

24-09-2007 20:26

Kenny Willems schreef:zo maak ik hem.

http://www.carpmates.be/webpaginas/knop ... gy_rig.htm


Die verklaring van hoe die rig werkt:

Hetzelfde senario maar dan bij een rekkerrig. De karper zwemt weg, de rekker spant op, de karper voelt weerstand, lost en….. de haak schiet naar voren, aangezien het lood nog op de bodem ligt schiet de lijn naar beneden, en vliegt de haak letterlijk in de onderlip, een schrikreactie door de karper die deze situatie niet gewoon is, een keiharde run, het zware lood zorgt dan voor een nog diepere indringing van de haak in de lip, het drillen kan beginnen.


De haakpunt die in de lip "schiet " door de spanning van het elastiek? :roll:

Het spijt me maar daar heb ik zo mijn twijfels over.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

25-09-2007 11:23

hahah idd de lip in schieten is wel erg vreemd, maar door oplopende spanning het moeilijk kwijt raken van de haak is het eigenlijk.
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

25-09-2007 11:41

Hier een stuk van Piet Vogel of deze rig op dit board:

Mijne heren,

Normaal reageer ik niet op discussies over materialen van PB Products maar omdat het hier een vraag betreft reageer ik toch.
De Bungy Elastic is bedoeld om een recoil rig te maken die qua werking geheel verschilt van de bekende recoil rig. De siliconenslang die wij hiervoor leveren is extreem dun en soepel. Hierdoor is het logisch dat hij moeilijker te gebruiken is dan de gewone siliconenslang voor een recoil. Wij hebben hier zelf een aantal oplossingen voor gevonden om het toch gemakkelijk te maken. De siliconenslang kun je heel goed over een Fox splicing needle schuiven en vervolgens zonder enige moeite op je onderlijn. Wat ook goed werkt is al genoemd in deze discussie is het gebruik maken van een tube threader.. Het is vooral makkelijk als je langere stukken siliconen gebruikt dan 12 cm. Deze 2 manieren werken nog prettiger als je ze van te voren heel licht insmeert met een beetje zeepsop Het is niet mogelijk om dit te doen met Amnesia, maar dit is ook niet nodig want, nogmaals, daarvoor is hij niet bedoeld. Het moet juist een heel subtiel rigje worden en niet zo’n lompe recoil rig. Bij gebruik van een langer stuk siliconen van 25 cm wordt de werking heel dicht benaderd van de wonderlijn zoals beschreven in het boek van Alijn Danau. Verder is het zo dat als je hem korter maakt (mijn favoriet) de rig ook inhaakt op het moment dat de karper “hard” het aas opzuigt. De rig door het elastische vermogen als het ware als een katapult terugspringt en de vis harder prikt dan normaal. Wel is het zo dat hoe zwaarder lood je kunt gebruiken (ligt aan je hengels natuurlijk) de rig beter werkt. Na testen kwamen wij tot de conclusie dat bij gebruik van 110 gram na ingooien het lood totaal niet verschoof als wij de onderlijn strekten. Ik zal hieronder de verhoudingen geven van de onderlijn zoals ik hem maak:
Stap 1: Neem een stuk gevlochten lijn (moet perfect rond zijn) van 50 cm, tussen de 15 en 25 Lbs.
Stap 2: Knoop hier door middel van de knotless een haak aan. Houd de hair 1 cm meer dan de diameter van je boilie. Creëer door middel van een stukje krimpkous van 2 cm die over de haak geschoven wordt een benthook.
Stap 3: Schuif een stukje siliconenslang van 12 cm op een splicing needle en vervolgens schuif je dit op de onderlijn.
Stap 4: Meet nu eerst 6 cm af vanaf de bovenkant van het krimpkous voeg daarna 2x de lengte van het gebruikte siliconenslang aan toe (bijv. 2x 12 cm = 24 + 6 = 30 cm). Knoop nu op de maat een wartel aan of zoals ik zelf gebruik knoop daar een lusje aan om over een Quick Lock Swivel te schuiven.
Stap 5: Schuif de bovenkant van het siliconenslang over de bovenkant van de wartel of het lusje; je zal zien dat dit heel goed vast komt te zitten.
Stap 6: Neem een stukje braid wat je ook gebruikt voor de onderlijn van plm. 15 cm. Vouw dit doormidden en maak door middel van een stuitjesknoop een stuitje op de onderlijn. Dit stuitje trek ja aan met 2 handen en schuif het vervolgens door tot het op 6 cm van het krimkous komt te zitten. Pak nu 2 tangetjes en trek het stuitje zo hard mogelijk aan en knip de uiteinden af. Schuif vervolgens het onderste gedeelte van de siliconenslang over het stuitje en klaar is Kees (of in dit geval Piet).
Op deze manier is het mogelijk om deze subtiele onderlijn in minder dan 3 minuten te maken.
De 6 cm voor dat het elastiek begint vind ikzelf heel belangrijk omdat de karper nu de boilie op kan nemen zonder in contact te komen met de siliconenslang.
Over deze rig zal binnenkort een heel artikel komen in het blad Karper, stap voor stap met foto’s. Ik hoop dat ik het “mysterie”van de siliconenslang hiermee opgelost heb.
Succes met knopen!

Piet Vogel.
~~Dreams can be true.~~
david de vlieger
Berichten: 46
Lid geworden op: 26-12-2006 20:13
Locatie: buggenhout

25-09-2007 18:35

hier kan ik echt wat mee.iedereen bedankt!!!
gun me die run!
Gebruikersavatar
Koen Janssens
Berichten: 22
Lid geworden op: 04-11-2007 23:09
Locatie: Frankrijk
Contacteer:

27-11-2007 17:42

Hallo,

Ik was op zoek naar de teksten van de rekker rig van johan janssens. En via google viel ik op jullie vragen. Ik heb zo wat nagezien en denk jullie hiermee te helpen...




Afbeelding

Groeten Koen
Koen janssens - President
Internationaler Waller und naturschütz Verband
Association international de protection du silure et natur
Bert-Jan Bosman
Berichten: 191
Lid geworden op: 02-02-2006 18:19
Locatie: Genemuiden

21-02-2008 19:09

ik weet niet of de rekkerrig altijd een goede oplossing biedt ik denk dat het een vrij lompe rig is waar de vis zelf de onderlijn opspant en hierdoor teveel weerstand ondervindt. Hiervoor heb ik zelf een oplossing bedacht (zie topic ONDERLIJN V LOODSYSTEEM). Maar ik denk dat het nog altijd niet werkt. Ik heb dit vooral bedacht na het zien van de korda dvd's met name om Lumpy, deze vis aast dusdanig voorzichtig dat hij de onderlijn zelf niet opspant en als hij dit al doet spuugt hij hem doodleuk weer uit omdat hij weerstand voelt. Hij tilt het lood nog niet half op. Dat hoeft met mijn idee ook niet meer. Als hij het lood nog maar net voelt dus met ietsje weerstand katapulteert de haak meteen in de lip. Nadeel is dat je (voorlopig nog) moet uitvaren met dit systeem.
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

21-02-2008 19:23

Bert-Jan,

Ik denk dat lumpy op die rig ook wel gevangen zou worden. Het ligt denk ik voornamelijk aan het voeren van hun. Teveel en te vaak op dezelfde stek(compact) zou deze vis wel eens lui op DIE stek kunnen maken. Misschien met minder voer en verspreider gevoerd, zou je de vis wel haken.

NAtuurlijk is dit alleen maar theorie, maar ik denk dat de rekkerrig op sommige wateren wel een meerwaarde zou hebben mits goed gebruikt.

8)
~~Dreams can be true.~~
Plaats reactie