Rig met een zgn Mouth Snagger


Sander Benjamins
Berichten: 484
Lid geworden op: 14-08-2007 14:53
Locatie: Assen

31-10-2007 17:06

Edwin,
Ik durf wel te beweren dat je er minder lossers door krijgt.






En nu komt het............
Edwin Wouters
Berichten: 286
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Noord-Holland

31-10-2007 17:21

haha, Sander.
Dat soort uitspraken laat ik liever aan onpartijdige vissers als jij over (we rekenen wel af op de beurs hahaha).
suc6
Het leven is mooi, je moet het alleen WILLEN zien.
Sander Benjamins
Berichten: 484
Lid geworden op: 14-08-2007 14:53
Locatie: Assen

31-10-2007 17:23

Kijk das dan ook weer geregeld..
Das voordeel he, ik kan bijna alles roepen(soms onzin, maar in dit geval ben ik er echt over te spreken) :lol:



Zie je in Zwolle
Koen Koops
Berichten: 32
Lid geworden op: 22-01-2006 16:34
Locatie: Amsterdam

01-11-2007 13:10

Beste Edwin en andre heren,
Graag wil ik nog eenmaal reageren. Laat ik voorop stellen dat ik helemaal geen tegenstander ben. Mijn voorgaande reactie was in mijn ogen dan ook helemaal niet zo negatief. Ik probeer alleen te waarschuwen voor verkeerd gebruik. Daarnaast ben ik zelf zeker geen fan van de Mouth Snagger, maar dat neemt niet weg dat het voor veel karpervissers misschien een redelijk product kan zijn. Even iets over het ver achter in de bek prikken. Het wel of niet ver achter in de bek prikken heeft met het volgende te maken: de combinatie van een rechte haakpunt en een kunstmatig verlengde steel ( door de Mouth Snagger) bij een langstelige haak, zorgen voor een enorme 'gap'. Deze 'gap' is de ruimte tussen de haakpunt en het vertrek van de onderlijn uit de line aligner/gaatje van de mouth snagger en diezelfde mouth snagger sluit die ruimte niet af in combinatie met een langstelige haak! Hoe groter deze ruimte wordt, des te groter het gevaar dat de haak te ver achter in de bek zal prikken. Dit gevaar is vooral aanwezig als er voor een te lange onderlijn wordt gekozen. Een te korte hair is ook gevaarlijk. Duidelijker kan ik het in mijn ogen niet stellen. Na jaren ervaring, veel vangen en het goed bekijken van de plekken van inhaking, durf ik het bovenstaande dus ook echt wel als feiten te stellen. Een kunstmatige verlenging middels krimpkous doet bij een langstelige haak overigens precies hetzelfde en valt daarom ook niet aan te raden !
Dan nog even iets over het subtiel vissen. De heer Sibbing heeft zeer duidelijke stukken geschreven ( wetenschappelijk karakter) over de voedsel opname. Een karper kan volgens zijn verhaal met het grootste gemak de niet eetbare voorwerpen die hij opneemt, filteren en weer uitspugen. Met deze (wetenschappelijke) observaties ben ik het volledig eens, vooral omdat ik het tientallen keren live hebben kunnen zien op helder water. Ook de dvd's van korda laten dat toch zeer goed zien? Of ben ik de enige die zeer kritisch naar die beelden gekeken heeft? Hetzelfde was enkele jaren geleden ook al goed te zien op de film van de beet. Moet ik nog meer voorbeelden geven? Vis dus maar gewoon lekker subtiel, daar heb ik ook de beste resultaten mee en ik vang wel een paar vissen in een jaar.Tenslotte nog even iets over die Snow-man waar over gesproken wordt. Die snow- man heeft niet zoveel te maken met het wel of niet te goed inhaken, dat is echt een misverstand. Belangrijker is bijvoorbeeld de plek waar de hair vandaan vertrekt. Ja, ja, nu erbij blijven. Als iemand nu zegt dat hij bijvoorbeeld een 'claw rig' gebruikt in combinatie met de Mouth Snagger, dan kunnen we over de inhaking gaan praten. Als we over een echte pop-up rig zouden praten wordt het verhaal inderdaad iets ook anders. Nu vind ik het mooi geweest, ik ga een balletje eten!
Danny Mieremet

01-11-2007 13:34

Koen,

Hoe denk jij over een grote of kleine (kortstelige) haak in combinatie met een Snagger/krimpkous t.o.v. de inhaking?
Zal de haak verder in de bek gehaakt worden met een grote haak, of is dat juist niet het geval?
Wat vertsa jij onder een te korte hair?

Gr Mieremet
Sander Benjamins
Berichten: 484
Lid geworden op: 14-08-2007 14:53
Locatie: Assen

01-11-2007 13:36

Koen;
Even voor de duidelijkheid, dat vissen oneetbare delen uitspoegen staat vast, maar is dit met krimpkous niet precies hetzelfde, en een krimpkous moet je ook op het juiste haakje inzetten.
Om nog even op die snowman terug te komen, heeft niks met de inhaking te maken, het geniet gewoon mijn voorkeur om deze met snowman te vissen.
Sander Benjamins
Berichten: 484
Lid geworden op: 14-08-2007 14:53
Locatie: Assen

01-11-2007 13:40

Nog even over de inhaking, Ik gebruik de snagger in combi met korte haak, redelijk korte hair en haak mijn vissen allemaal perfect.
Ik ben hiermee in het voorjaar begonnen en heb nog geen vis slecht gehaakt, mag zelfs zeggen dat ik 96% van de aanbeten ook vis op de mat betekent.

Je kunt verschillend over dit product denken, maar wat betreft inhaking is dit niet anders als krimpkous, alleen dat het duurzamer is.

MVG
Gebruikersavatar
Michiel de Vries
Berichten: 1359
Lid geworden op: 13-10-2006 00:13
Locatie: Leiden

01-11-2007 13:50

Edward van Berkum schreef:Michiel,

Je zou kunnen proberen een stukje amnesia o.i.d. mee te knopen bij je knotless.


valt red ant van pb ook onder amnesia?? zonee wat kan ik er dan voor gebruiken?
Jan Pouwe
Berichten: 164
Lid geworden op: 04-04-2005 11:02

01-11-2007 14:00

Sander,

Laat heel duidelijk zijn dat iedereen een menig mag hebben en geven, natuurlijk jij, maar hoop toch ook ik!

Mijn tekst over zo subtiel mogelijk vissen haak, lood, lijn etc. hoeft niet te betekenen alleen maar heel licht lood. Ja, als veel vissers niet zwaarder dan zeg 90 gr vissen zie ik gebruik van 240 gr lood zeker als (mogelijk) dressuur doorbrekend (vrees dan wel een beetje voor de houvast van een haakje no. 10, maar goed). Maar toch ook zeer zeker de andere kant op met een loodje van max 30 gr en vrij schuivend gemonteerd!

Die Koen maait het gras voor mijn voeten, want hij verwijst terecht naar de kunde van karpers om fijne oneetbare delen te scheiden van eetbare. Dus zal na aasopname het veel grotere oneetbare deel (haak+snagger) nog sneller worden herkend en dus uitgespuugd. Dus daarom vis ik zo subtiel mogelijk. Met weinig tot geen dressuur zal dat veel minder belangrijk zijn.

En 30 runs in een maand op een dressuur water noem ik geen dressuur water hoor! Ik ervaar dat meer als met 6 man een heel weekend zitten voor misschien 1 vis....

Nog even over het draai effect van de mouth snagger. Ik zie niet waarom dat beter zou gaan dan met een conventionele line aligner van bijv. krimpkous. Door de dikte ervan en dat oogje erop eerder slechter. Dat is ook de reden waarom ik DENK dat dit misschien wel eens een losser zou KUNNEN veroorzaken.

Maar als men met de mouth snagger goede resultaten heeft is dat toch prima? Ga er dan ook zeer zeker mee door. Alleen mij spreekt dit ding niet aan en voor de voordelen genoemd tijdens het verkoop praatje weet ik betere, flexibeler inzetbare en zeker subtielere.

Gewoon mijn mening, niet meer, niet minder.

Vr.Gr.

Jan
Jan Pouwe
Berichten: 164
Lid geworden op: 04-04-2005 11:02

01-11-2007 14:09

Sander,

Ja, je hebt helemaal gelijk, ook het aanbrengen van een stukje krimpkous zorgt ervoor dat het oneetbare deel groter wordt en dus sneller herkenbaar is. Alleen is het kleine stukje kleurloze en zeer dun gekrompen kous kleiner (alleen tot net over het oog) dan een mouth snagger. Gebruik trouwens liever helemaal niets extra's op de haak....

Vr.Gr.

Jan
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

01-11-2007 14:17

Michiel de Vries schreef:
Edward van Berkum schreef:Michiel,

Je zou kunnen proberen een stukje amnesia o.i.d. mee te knopen bij je knotless.


valt red ant van pb ook onder amnesia?? zonee wat kan ik er dan voor gebruiken?


Ja, is vergelijkbaar!

Groet,

Edward
Sander Benjamins
Berichten: 484
Lid geworden op: 14-08-2007 14:53
Locatie: Assen

01-11-2007 14:54

Jan, je hebt idd gelijk dat iedereen een mening mag hebben, en je hebt ook gelijk dat geen krimpkous indien mogelijk nog de beste oplossing is.

30 vissen in een maand, was niet allemaal op een dressuur water, ander wast idd geen dressuurwater of ik ben een FANTASTISCHE visser :wink: ..
Nee even zonder gekheid, iedereen zijn mening..

MVG
Koen Koops
Berichten: 32
Lid geworden op: 22-01-2006 16:34
Locatie: Amsterdam

01-11-2007 17:08

Beste Danny,
een echt kelin haakje is naar mijn idee niet zo geschikt in combinatie met de mouth snagger. Aangezien de mouth snagger toch aanzienlijk dikker is dan een goede krimpkous loop je namelijk de kans dat de inhaking beperkt wordt. Wanneer je voor een maatje vier of zes ( hangt allemaal wel een beetje van het merk af, maar goed) gaat, is het beter te doen en zal de inhaking/prikken van de haak op zich goed kunnen verlopen. Je hoeft niet zo bang te zijn dat een iets grotere haak (hooguit maat vier) dieper zal prikken, zeker niet als je gebruik maakt van een korstelige klauwhaak. Bij een haak met rechte punt is het gevaar iets groter als je hem verlengt middels de mouth snagger. Door een niet al te lange onderlijn te gebruiken met een wat langere hair, kun je dat gevaar prima ondervangen. Ik gebruik zelf overigens nooit haken die groter zijn dan een maatje vier. Een grote haak vult zich namelijk niet snel met vlees, waardoor je eerder met lossers en uitbuigende haken te maken krijgt.
Nu nog even over die hair: Een langstelige haak vraagt om een lange hair. Er moet dus zeker een ruime centimeter tussen de bovenkant van de haak en de onderkant van de boilie zitten. Bij haakaas groter dan 22mm eerder nog meer!. Die lange hair is helemaal belangrijk als je met onderlijnen vist die langer zijn dan 13/14cm. Hou echter liever je onderlijn kort, als je een langstelige haak inzet
Koen Koops
Berichten: 32
Lid geworden op: 22-01-2006 16:34
Locatie: Amsterdam

01-11-2007 17:13

Beste Sander,
Natuurlijk kan een karper ook een haakje met krimpkous uitspugen, maar je wilt een goed krimpende krimpkous toch ,qua dikte, niet vergelijken met een mouth snagger. Die Mouth snagger is stukken dikker en dus al met al niet zo subtiel als krimpkous of harde rigtube. Hoe dunner en subtieler, hoe beter.
Edwin Wouters
Berichten: 286
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Noord-Holland

01-11-2007 18:54

Toch nog maar even een kleine reactie, al weet ik dat het verloren energie is. Het is dan ook niet zo dat ik mensen aan de mouthsnagger wil hebben (zakelijk wel maar hier op dit moment is het hobby en zal het me een worst zijn).
Koen, hoe groter het gap, hoe meer vlees erin past. Klopt. Maar leg hem eens op je handpalm. Zolang hij plat ligt komt er geen vlees in, toch? Gaat hij bewegen zal hij pas vlees pakken op het moment dat de punt vlees aanraakt. Als het oog omhoog wordt gebracht (door de stijvere staart van de snagger) gaat de haakpunt evenredig mee naar boven (het luchtledige in). Pas als het oog weer naar beneden gaat (snagger over lip heen, en dus voor in de bek) zal de haak zijn werking pas gaan doen.
Tuurlijk zal je wel eens een haak hebben die te diep grijpt. Heb ik ook met krimpkousje gehad met een kort stelige haak. Zolang ik nu met de snagger vis heb ik geen haak te diep gehad. En ik heb dit jaar ook best mijn visjes gevangen.
Lomp? Ja in ONZE beleving is het lomp. Zo dacht ik er in het begin ook over. Ik geloofde ook meer in het krimpkousje. Het subtielere zoals ik dat geleerd had.
Zoals ik ooit ook geloofde dat vastlood niet kon werken want een karper mocht geen weerstand voelen (is er nog iemand op dit board die ook zo is opgevoed? Vreemd dat he, die ervaring dat vastlood toch werkte!!)
Grap was dat toen ik de snagger toepaste dat DIT de hengel was die afging. Ook na wisselen (zoals het ook ooit die boiliehengel was die afging terwijl ik had verwacht dat het die roggebrood met stroop hengel zou zijn).
Dit heb ik trouwens van meer vissers gehoord, deze ervaring.
Waarom? Geen idee, misschien omdat de snagger de haak lichter maakt? Wie weet, omdat boilie, snagger en haak samen meer volume hebben om aantezuigen? Wie weet dat de karper de snagger (met haak) een fractie langer onderzoekt omdat het niet eetbaar is (zoals ook een mossel((schil)), of de buitenkant van een garnaal en daarom meer tijd om te haken krijgt?
Ik weet het niet en zeg alleen: Soms is het leven niet zoals wij geleerd hebben. Soms is de waarheid niet zoals wij denken.
Dat enkele topvissers hier beweren dat het te lomp is, zo kan ik ook topvissers noemen die het wel een goed product vinden. Die het GEMAK van het product zien. Niet omdat het bewust beter is, maar omdat het misschien wel net zo goed is. Die openstaan voor de gedachte; baad het niet dan schaad het niet.
En dan nog iets voor de semi topvisser; hoe vaak heb je met je krimpkousje niet gehad dat hij na een dril recht was? En jullie zullen allemaal iedere keer weer dat keteltje aanzetten om desnoods 10x per nacht weer met stoom dat krimpkousje te vormen zoals je dat wilt.
Maar je kan je ook voorstellen dat en misschien vissers zijn die dit niet doen. Alleen al voor deze vissers kan dit dus als gemak een verbetering zijn.
Allemaal aan de snaggers? Moet je lekker zelf weten. Voor mij was het een (onverwachte) openbaring.
Suc6
Het leven is mooi, je moet het alleen WILLEN zien.
Koen Koops
Berichten: 32
Lid geworden op: 22-01-2006 16:34
Locatie: Amsterdam

01-11-2007 20:58

Beste Edwin,
Graag zou ik je nog een reactie geven. Het nogmaals uitleggen, maar ik denk maar dat ik het opgeef, ik ben een boek aan het schrijven.
Succes met de verkoop
gerard van ewijk
Berichten: 221
Lid geworden op: 27-04-2005 16:34

01-11-2007 21:16

Ga samen anders is een "balletje" eten misschien komen jullie er dan uit!! :lol:
Good luck and tight lines!
Edwin Wouters
Berichten: 286
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Noord-Holland

01-11-2007 21:21

Doe maar, koen
Schrijven doe je namenlijk heel duidelijk. Ik had al begrepen wat er stond, wat je geschreven had. Meestal lukt het mij aardig om begrijpend te lezen en daar dan ook op te reageren.
Ik ben ook begonnen met het welles-nietes regeltje.
Ik heb ook al weer spijt dat ik hier gereageerd heb. Zo zinloos.
Succes met je boek.
groet,
edwin
Het leven is mooi, je moet het alleen WILLEN zien.
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

01-11-2007 23:02

Ha Edwin en andere,

Zat een beetje deze topic door te lezen en vond het inderdaad een beetje op wellus en nietus eindigen. :roll:
Toch lijkt het mij persoonlijk beter dat er door beide partijen een beetje water bij de wijn moet worden gedaan.
Zoals de conclusie; met alles perfect in het onderlipje met de haak verlenger; ‘Mouthsnagger’, is door de stellingen van Koen, Chris en andere vissers wel onderbouwt dat dat niet zo is... Laten we toch eerlijk zijn ( nog maar een keer dan );

Als je een langstelige haak nog eens extra verlengt(!) en je past deze niet aan doormiddel van je hair en onderlijn lengte, dan haak je een vis velen malen dieper in de bek. Of er nu een mouthsnagger, krimpkous of andere haakverlenging van pas komt, dat maakt niks uit!
Het toeval wil dat in mijn regio meren en waterpartijen zijn waar de vissen niet van die harde bekken hebben. Door schade en schande wordt je wijs, daar kwam ik op jongere leeftijd wel achter.
Als 14 jarige jongen maakte ik eens een rig uit zo’n boekje na van een 'toevallige' Engelse auteur.
De eerste vis loste ik, de tweede was uitgescheurt en blijven hangen in zijn onderlip. Leren doet nou eenmaal pijn en helaas is alleen de vis die het “falen” van ons ondervind.

De enige conclusie wat ik met een product zoals deze kan geven is een duidelijke en uitgebreide gebruiksaanwijzing.
Zo een boekje wat je uit kan klappen zoals je dat bijvoorbeeld bij kryston ziet bij knoop uitleg.

Bijvoorbeeld in de gebruiksaanwijzing;

( weet niet welke modellen er allemaal voor handen zijn, dus lees het als een voorbeeld )

LANGE MOUTHSNAGGER; 3 voorbeeld rig afbeeldingen in de verpakking; met longshank haak een foto, klauwhaak, en haak met rechte punt. Dan ook nog een foto met de hair aanpassingen van haakaas formaat, 3 foto’s met haakmaten…
Etc.

Brede materie om het tot de puntjes uit te werken. Het duurt ff maar dan heb je wel wat :wink: . Stop er zelf maar mee daar het als voorbeeld fungeert.
Denk wel dat het veel werk is voordat je zo’n gebruiksaanwijzing begrijpend lezend voor de consument kan maken.
Dat laat ik aan de fabrikant over.

Laat wel zien dat er niet te nuchter moet worden gekeken naar dit product…

Vind het persoonlijk zelf wel een mooi product voor op de markt maar heb niet de behoefte om over te stappen daar ik niet ontevreden ben over mijn visserij op dit moment. Als je vaak langs de waterkant zit verzin je zelf wel dingen zodat je niet hoeft te stomen haha :wink: .

Keep up the good work

Groetjes,

Ruud
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

01-11-2007 23:27

Koen Koops schreef: Ik gebruik zelf overigens nooit haken die groter zijn dan een maatje vier. Een grote haak vult zich namelijk niet snel met vlees, waardoor je eerder met lossers en uitbuigende haken te maken krijgt.


Ja, dat krijg je met die kleine vissen van je ouwe :lol: Probeer het dolfinarium eens.

flathead :D

Groetjes,

Ruud
Jan Pouwe
Berichten: 164
Lid geworden op: 04-04-2005 11:02

02-11-2007 13:34

Edwin,

Je vindt het toch nog gereageerd hebben zo zinloos.... ?????

Zo zie ik het niet hoor. Alleen is er verschil van inzicht / mening en dat mag toch? Ik vind dat er uit zowel de wel gebruikers als niet gebruikers hoek interessante punten zijn aangedragen.

Ik vind het geen vervelende, maar juist een respectvolle discussie met goede plus en min punten!

Zinloze reactie vond ik het zeer zeker niet.

Vr.Gr.

Jan
Edwin Wouters
Berichten: 286
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Noord-Holland

02-11-2007 18:05

Dank je Jan,
toch, als je goed leest op het eind worden er alleen maar stellingen herhaald, zonder dat er wordt gelezen wat de ander zegt. Geen bewijzen, geen reacties op wat de ander zegt, gewoon het herhalen van (onbewezen) stellingen.
Dat vind ik jammer. En omdat je dan welles nietes gaat krijgen denk ik dat wat ik ook schrijf er voor enkele niet toe doet. De mening is gevormd, de stellingen geroepen.
Met vriendelijke groet,
edwin
Het leven is mooi, je moet het alleen WILLEN zien.
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

03-11-2007 12:56

Op zich wel opvallend dat de mensen die het product daadwerkelijk gebruiken in hun visserij hier positief reageren, en dat de negatieve reacties vooral afkomen van mensen die het product beoordelen op hoe het eruitziet.

Moet zeggen dat ik ook niet echt sta te springen om mijn krimpkousje te vervangen voor die wormpies, maar alle hier genoemde nadelen zijn eigenlijk allemaal van toepassing bij min of meer onjuist gebruik van het product, (te grote versie t.o.v. haak, verkeerd haakmodel, onjuiste lengte onderlijn etc.) wat dus niet wil zeggen dat het product niet goed is, maar dat het verkeerd gebruikt kán worden. Maar alles kan verkeerd gebruikt worden dus dat zegt nog niks.

Had het niet van mezelf verwacht :o :lol: maar nu wil ik toch maar een pakje van die gekke wormpies halen, wil het wel is proberen.
8)
Gebruikersavatar
Cor Nannings
Berichten: 1248
Lid geworden op: 21-03-2002 01:00
Locatie: Hoorn

03-11-2007 21:01

Helemaal corect.

Bij het juiste gebruik goei spul.
Bij onjuiste combinatie of montage nie goeie spul.
CN :wink:
Unicorn Carp Fisching