voor en nadelen van popups.


Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

21-09-2007 12:05

Dennis van den Bogaert schreef:
In helder, ondiep water op een zonnige dag, kan het:

Een nieuwsgierige vis overhalen om te "happen"
Een meer pientere vis juist afschrikken.

Een pop-up single gevist, kan weer hele andere effecten hebben.


Gr,
Dennis


Hoi Mark,

Dat ben ik dus ook van mening hoor 8)

Gr,
Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
mark van de laar
Berichten: 242
Lid geworden op: 03-05-2005 10:15
Locatie: almere

21-09-2007 12:25

Niels Schouten schreef:Mensen, stap toch eens af van dat ''dressuur'' idee. Als er al zoiets zou bestaan, dan hadden wij allang geen karper meer kunnen vangen.

Voorbeeld: een aantal jaren terug heb ik zowat een volledig seizoen met dezelfde bol, zelfde onderlijn en op dezelfde stek gevist. Het hele jaar door wekelijks goed gevangen en heel wat vissen gedubbeld. Zou er zoiets als dressuur bestaan, dan had dit voorbeeld zo goed als onmogelijk geweest.

Dressuur is slechts een reden voor vissers, om hun tegenvallende resultaten een ''verklaring'' te kunnen geven.


volgens mij is dit gewoon een "verklaring" van vissers die gewoon niet over hun visserij na willen denken en gewoon lekker aanmodderen en teren op successen van voorgaande jaren.
stilstand is achteruitgang!!!
en als je op een gegeven moment niets meer vangen kan... zeggen we gewoon dat het aan EL NINIO ligt
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

21-09-2007 14:42

Blijkbaar nog nooit zelf op een " hard" water gevist??
Ik ken genoeg jongens die zeer serieus vissen en dat op wateren die zwaar onder druk staan. Reken er mar op dat vaak de trucendoos open moet om nog met enige regelmaat eeen vis te vangen..hoe zou dat komen elfjes???
Gebruikersavatar
Niels Schouten
Berichten: 879
Lid geworden op: 02-10-2005 18:11
Locatie: Almere

21-09-2007 16:16

Ik ken genoeg jongens die zeer serieus vissen en dat op wateren die zwaar onder druk staan. Reken er mar op dat vaak de trucendoos open moet om nog met enige regelmaat eeen vis te vangen..hoe zou dat komen elfjes???


Waar dit dus eigenlijk op neer komt is dat men pas na gaat denken op het moment dat er niks gevangen wordt, immers gaat dan pas de trucendoos open.

Ofwel, bestaat dressuur en vangen wij met zijn allen over een aantal jaren nergens een karper meer, of is het een andere benaming voor de tekortkoming van veel vissers die wel doen, maar nauwelijks denken ????

Ik heb nog wel een leuk voorbeeld. Twee jaar geleden een korte sessie op de Zwaan gezeten. Een local kwam al snel buurten om ons te vertellen dat dit 1 van de moeilijkste, zo niet HET moeilijkste water van Nederland is. Vanwege de enorme hengeldruk was er een enorm dressuur ontstaan, zo liet hij ons weten.

Samen met mijn vismaat toch maar een rondje gelopen op zoek naar wat activiteit. Aangezien het vroeg in het seizoen was, duurde het eventjes eer we wat tekenen van leven konden vinden. Ondertussen arriveerden er enkele collega vissers. Allemaal lekker tegen het kantje gooien vergezeld van een kilo'tje snoepjes en afwachten maar. Dit terwijl de karpers zich duidelijk in 1 bepaalde hoek van het water ophielden.

Zonder speciale middeltjes, systemen en weet ik wat meer, hebben wij die middag 6 mooie vissen kunnen landen. De locals, geen enkele. Ook deze jongens hadden fantastisch veel verstand van aassoorten, het mooiste materiaal en hi-tech onderlijnen. Maar daar heb je natuurlijk geen reet aan als je elkaar allemaal klakkeloos loopt te kopieren, zonder er bij na te denken waarom :o

Niemand zal mij daarom kunnen overtuigen van het verschijnsel dressuur, of negatieve conditionering.Althans niet op langere termijn. Veel karpervissers zijn gewoon veel te gemakzuchtig en daar verbaas ik me regelmatig over.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

21-09-2007 17:08

[quote]

Waar dit dus eigenlijk op neer komt is dat men pas na gaat denken op het moment dat er niks gevangen wordt, immers gaat dan pas de trucendoos open.

Ofwel, bestaat dressuur en vangen wij met zijn allen over een aantal jaren nergens een karper meer, of is het een andere benaming voor de tekortkoming van veel vissers die wel doen, maar nauwelijks denken ????

Dat we over een aantal jaren niks meer vangen is onzin. Ook de meest gedresserde/geconditioneerde karper maakt wekl eens een fout. De kans dat ie in de fout gaat word groter naarmate hij actiever is (jij zoekt duidelijk naar actieve vis), zo min mogelijk aanknopingspunten voor hem zijn. (anders vissen dan anderen, iets wat jij dus duidelijk doet). En hij gen weet van onze aanwezigheid heeft ( stil zijn aan het water ook als je op afstand vist)
Het is dus klinklare onzin om te beweren dat dressuur niet bestaat, het is juist onzin om te beweren dat het niet te omzeilen valt!
Als laatste voorbeeld: waarom produceren op bepaalde (franse) watreren de nachtzones slecht?? puur omdat de vis "geleerd" heeft dat ze daar op hun hoede moeten zijn wanneer ze daar gaan azen áls ze er al komen! Op de stekken buiten de zones vang je je letterlijk een breuk aan de meest simpele systemen!
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

21-09-2007 17:43

Beweren dat dressuur of negatieve conditionering (hoe je het noemen wil) niet bestaat, dan beweer je dat vissen geen gedrag kunnen aanleren en situaties kunnen herkennen. Dan heb je in mijn ogen niet echt verstand van het functioneren van een karper. Natuurlijk bestaat dressuur op de lange termijn. Als er geen conditionering was, was er ook nooit de boilieboom. Ze hebben het ronde balletje als voedsel herkent. Dat is ook conditionering. Ik vind het een beetje zwartwit om te beweren dat je gelijk helemaal geen vis vangt als er sprake is van dressuur. Vissen worden voorzichtiger, herkennen dingen als grote voerplekken, ronde boilies, strakke lijnen enz. Wil niet zeggen dat je helemaal niks meer vangt. Sommige vissen zullen er misschien ook nog maar zelden uitkomen te wijten aan hoge hengeldruk. Je kunt toch niet beweren dat dat niet zo, lijkt mij.
Dat veel karpervissers te gemakzuchtig zijn ben ik volkomen met je eens. Maar nu praat je over twee verschillende dingen. Als gemakzucht en stereotyp vissen de enige reden voor blanken zou zijn zoals jij beweert dan is dat toch al dressuuur? Karpers die standaardsituaties gaan mijden?
Dan kom jij, al observerend aan het water, ziet vissen in een hoekje actief en vangt ze. Zitten die vissen daar in dat hoekje voor de lol, ver weg van alle activiteit van vissers? Volgens mij ga je te kort door de bocht wat betreft het dressuurverhaal. Ik zou willen dat je gelijk had en er geen sprake van was! Alhoewel... dan was het nog drukker aan de waterkant.
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

21-09-2007 18:16

Niels,

Ik heb op de zwaan nog nooit iemand tegen het kantje zien vissen dus wat dat betreft heeft het weinig met elkaar kopieëren te maken heeft.

Dat jij 6 vissen vangt daar is een behoorlijke prestatie, ik denk niet dat als jij daar bijv. morgen heen gaat jij je trucje zo eventjes herhaalt.

Dat jij beweerd dat er geen dressuur of (negatieve) conditionering bestaat vind ik echt kortzichtig.

Waarom vangt een boilie al lang niet meer als toen deze geintroduceerd werd?
Waarom leveren bepaalde hotspots op een gegeven monent geen staart meer op?
Waarom kan een overschakeling van boilies naar bijvoorbeeld tijgernoten ineens een heel pak vissen opleveren terwijl je op een boilie geen piep krijgt?

Om terug ontopic te gaan, pop-ups:

Ik heb het niet zo op deze dingen, het gedoe met uitloden, voor mij hoeft dat allemaal niet zo.
Ik zou zo'n ding enkel inzetten als ik zeker wist dat m'n zinkende boilie weg zou zakken in de bodem, voor de rest denk ik niet dat het echt iets van toegevoegde waarde heeft.

Het enige grote voordeel wat ik er in zie is dat de haak al meteen in de juiste positie hangt, daarom zou ik een pop-up dan ook altijd aan een hele korte rig vissen, bij voorkeur de hinged stiffrig.

Aanzuigen, oprichten en dan meteen hangen, dat is de gedachte tenminste.

Ik ben van mening dat je met het vissen met een pop-up de vis meteen een aanknopingspunt geeft.
Eens gevangen op zo'n ding is het voor de vis wel heel eenvoudig zo'n ding te herkennen en dus te vermijden.

Liever een zinker dus, zelfs voor single hookbait.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

21-09-2007 18:21

Voordeel: ze wijken af en vallen op
Nadeel: ze wijken af en vallen op
beetje bij beetje
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

21-09-2007 18:24

ok on topic

Pop ups...op sommige wateren steengoed op andere wateren totaal genegeerd ( ja ook zonder hengeldruk)
Met name de bekende fluo's kunne soms ontzettend hard scoren op momenten dat bodemaasjes onberoerd bleven, en blíjvwen dat ook lange tijd doen! Het waarom zou ik echt niet weten toch zal ik op een nieuw water altijd een hengel met een popup beazen puur om uit te proberen wat het beste werkt, soms kom je er dan achter dat de popup de ander straal naar huis vist

mvg martijn
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

21-09-2007 19:59

Er zijn ook langzaam zinkende tot zwevende fluo's in plaats van die drijfbolletjes. Kijk dat maakt het nu ineens leuk. Variatie doet eten zeggen ze wel.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

21-09-2007 20:05

heb eens bollen gedraaid met veel garnalenmeel waardoor van de 50 boilies ongeveer 3 dreven en de rest langzaam zonk. Kijk dat maakt compact voeren nog leuker! eerst een stek van 1m2 na een uur zweven 10m2 na 2 uur 30m2 de drijvers aan de hair zodat het geheel heeel langzaam zonk...rekenmaar dat dát voor fluitertjes zorgt!
Gebruikersavatar
Stef Jansens
Berichten: 978
Lid geworden op: 09-02-2007 21:59

21-09-2007 21:53

ik ben het volledig eens met eus zijn mening 8)
en ik geloof ook wel dat je op een bepaald water je jezelf helemaal het schompes kunt vangen met deze bolletjes. en ergens trekt het mij ook wel omdat hier in de buurt bijna niemand met pop upjes vist.
ik heb zelf al wel gevist met aas dat het gewicht van de haak moest opheffen, dit werkte wel goed in plek van die haperende run kreeg ik een snoeiharde fluitert.
kortom ik ga binnenkort maar eens aan de popups 8)
peter andrae

22-09-2007 14:27

Mwa 3 kan ook is weer eens iets anders.


Afbeelding
Gebruikersavatar
Niels Schouten
Berichten: 879
Lid geworden op: 02-10-2005 18:11
Locatie: Almere

22-09-2007 19:11

Eus Molewijk schreef:Dat jij 6 vissen vangt daar is een behoorlijke prestatie, ik denk niet dat als jij daar bijv. morgen heen gaat jij je trucje zo eventjes herhaalt..


Dat zal ik ook zeker niet beweren. Voorbeeld is slechts bedoeld om aan te geven dat iedereen op een ''dressuurput'' kan vangen, zelfs ik ( en die 6 hebben wij op een ochtend en middag gevangen overigens ). Als je je maar niet verschuilt achter een term, maar je verdiept in waar je nu eigenlijk mee bezig bent. Zou ik er morgen heengaan en niets vangen, ligt dit enkel aan mijzelf en aan niets anders.( Overigens zul je mij op de Zwaan nooit meer zien vissen, maar dit terzijde )

Waarom vangt een boilie al lang niet meer als toen deze geintroduceerd werd?


Heel simpel, omdat zeer veel vissers ze maar lukraak in grote getalen lopen te voeren, zonder een idee te hebben, waar, waarom enz enz. Bij de introductie van de boilie, werden deze dan ook gebruikt door mannen met kennis van karpervissen, die het aas slechts als verlengstuk van hun visserij zagen. En niet als een heilig vangmiddel.

Waarom leveren bepaalde hotspots op een gegeven monent geen staart meer op?


Wat het ene jaar een compleet gekkenhuis is, of hotspot zo je wilt, kan het jaar erop totaal uitgstorven zijn, om meerdere redenen. Neem bijvoorbeeld het varierende aanbod aan natuurlijk voedsel, weersomstandigheden of simpelweg, de karpers hebben een ander stekkie gevonden. Ze zitten nu eenmaal niet aan de bodem vast. Dit hoeft overigens niet van jaar tot jaar te verschillen, dit kan ook in het tijdsbestek van een maand of week zijn.

Waarom kan een overschakeling van boilies naar bijvoorbeeld tijgernoten ineens een heel pak vissen opleveren terwijl je op een boilie geen piep krijgt?


Waarom pakt de ene karper wel een knoflook boilie, maar geen aardbei ? Blijkbaar hebben ook karpers hun voorkeur voor aassoorten. Dit is ook de reden dat ik met zeer veel diverse soorten aas vis. Heeft dit iets met dressuur te maken ? Ik vind persoonlijk van niet.

Het volgende wat Rick zegt, daar is inderdaad een discussie over mogelijk:
Karpers die standaardsituaties gaan mijden?
Dan kom jij, al observerend aan het water, ziet vissen in een hoekje actief en vangt ze. Zitten die vissen daar in dat hoekje voor de lol, ver weg van alle activiteit van vissers?


Dit heb ik in een eerdere posting inderdaad reeds aangegeven. Ik geloof namelijk wel dat karpers bepaalde delen van het water als bedreigend ervaren en deze liever mijden. Als je dit onder de term dressuur wilt vatten, prima. Dat ze deze plekken associeren met gevangen worden, dat betwijfel ik ten zeerste. Net als dat een karper het verband maakt tussen een bepaald type aas en gevaar. Het enige wat voor dit beest belangrijk is, is eten. De ene karper zal hierbij iets voorzichtiger te werk gaan als de ander. Ik ga er zelfs nog in mee dat als een karper gevangen wordt, deze het zelfde type aas tijdelijk links zou kunnen laten liggen. Maar na enige tijd slaat zijn instinct toe en gaat ie gewoon weer voor de bijl.
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

23-09-2007 10:31

Niels,

Dan zal ik het nog wat simpeler stellen:

Hoe verklaar jij de enorme successen die (meestal, niet altijd) een goed aangelegde voerstek opleverd?
Is dit niet een stukje (positieve) conditionering?

Ik draai al wat jaartjes mee in dit circus en heb toch al meerdere wateren bevist die met het jaar slechtere resultaten opleverden, met dezelfde effort en methoden.

Kan ik ineens niet meer vissen?

Dat de fout bij mij ligt zal ik niet ontkennen, met de juiste aanpassing zal ik heus wel weeer wat beter gaan vangen maar het ontwijkend gedrag op de door mij toegepaste methode is een feit.

Conditionering ontkennen bij karpervissen is voor mij als Clinton die zeg dat ie niks met Monica Lewinsky heeft gedaan.

Als jij ondanks alles nog net zo goed weet te vangen heeft dat te maken dat jij je visserij op de juiste manier weet aan te passen. (complimenten)

Als je dan gaat beweren dat er niks bestaat wat in de volksmond dressuur wordt genoemd heb je volgens mij boter op je hoofd.

Ik kan me heel goed voorstellen dat je je ergerd aan al die karpervissers die alles maar op dressuur gooien, het is immers een makkelijk excuus.

Maar om dan te gaan zeggen dat er niet zoiets als dressuur is gaat er bij mij niet in, ondanks de moeite die je neemt mijn vragen te beantwoorden. :wink:
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

23-09-2007 16:58

Mee eens, ik vind dat je veel te kort door de bocht gaat om niets op dressuuur af te schuiven. Dat is weer het andere uiterste van elk falen aan dressuur te wijten. Je probeert al die quotes wel heel mooi te verklaren, maar interpreteert het vanuit je eigen honkvaste mening. Net als een wetenschappelijk onderzoek waarbij van te voren al vast staan wat men aan wil tonen.
Nogmaals je hebt een goed punt over het gestandaardiseerde, stereotype vissen van velen, zonder doordenken. Maar om alles maar daarop af te schuiven is reinste onzin, vind ik. Vissen gaan echt wel op lange termijn bepaalde plekken mijden. Langdure voerplekken of veel beviste plekken (hoe tactisch ook gekozen) komt ook de klad er in op een gegeven moment. En dat heeft echt niet met weerstomstandigheden, voedselaanbod of andere excuses te maken. De luie koikarpers bij mij in de vijver weten ook op welke plek ze eten krijgen, en zelfs rond welk tijstip. Als er elke dag in 1 hoek van de vijver 1 van hun weggevangen wordt gaan ze die plek ook echt wel mijden hoor! Dat is toch zeker conditionering?

Citaat:
Waarom vangt een boilie al lang niet meer als toen deze geintroduceerd werd?

Heel simpel, omdat zeer veel vissers ze maar lukraak in grote getalen lopen te voeren, zonder een idee te hebben, waar, waarom enz enz. Bij de introductie van de boilie, werden deze dan ook gebruikt door mannen met kennis van karpervissen, die het aas slechts als verlengstuk van hun visserij zagen. En niet als een heilig vangmiddel.


Liep met in den beginnen ook niet lulraak te voeren en met de meest vreemde recepten te klooien? Pionieren gaat met vallen en opstaan. Ik geloof dat er nu meer kennis is over boilies en hoe een voerplek te maken dan toen. Ik zal niet zeggen bij iedere van de duizenden karpervissers in nederland maar ik geloof dat toen de boilie echt doorbrak het juist wel als heilg vangmiddel beschouwd werd. Dat was het in het begin ook wel, tot karper de standaardsituaties gaat herkennen en met meer argwaan die ronde bolletjes eet, toch? :wink:
Gebruikersavatar
Jaap Ronner
Berichten: 97
Lid geworden op: 14-10-2007 18:34
Locatie: Doetinchem

14-04-2008 19:03

Op wateren met een harde bodem ben ik echt niet van plan om met een pop-up te vissen. (Misschien een andere boillie dan de voerboillie, om de karper een beetje nieuwsgierig te maken)

Ik vis de laatste tijd steeds op wateren die een blubberbodem hebben. Ik vis daar bijna 5 cm van de bodem, omdat er nog een ranzige laag op de bodem zit waar je hele spul inzakt. Daar gebruik ik een fluo-pop-up en dat werkt perfect.

Wat ik daarmee wil zeggen is, dat je eerst je stek goed moet leren kennen en dan je strategie kunt bepalen. Gewoon doen wat je zelf leuk vind!

MVG
Jaap
tom valentijn
Berichten: 94
Lid geworden op: 01-03-2008 13:54
Locatie: badhoevedorp

14-04-2008 20:23

ik heb 2 jaar geleden ieder weekend op een bepaalde stek gezeten en naarmate het seizoen verstreek vingen we steeds meer
en we vingen dus van af het begin al
maar veranderde nix aan de rigs
het is wel een vaart en steeds andere vissen we hebben toen mischien 3 vissen gedubbelt

maar hiermee wil ik tog wel een beetje zeggen dat we de vissen id slimmer maken dat ze zijn

hoe langer we op die plek visten hoe meer we vingen en hoe meer vissen er dus al het water uit waren geweest en tog gingen we meer vangen

dus die vissen itreseerde het niets dat er steeds weer werd gevist als er maar vrete lag!

maar sommige vissen op bepaalde wateren kunnen denk ik wel een haak lozen terwijl andere dat neit kunnen en gewoon zoals het hoort schrikken en er vandoor gaan
het gaat er niet om hoeveel je doet maar hoeveel liefde je stopt in wat je doet!
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

14-04-2008 20:39

Het feit dat er met goed onderhouden voerstekken heel veel resultaat behaalt is, is toch al bewijs dat conditionering bestaat?

Die karpers hebben geleerd dat op die plek veel lekkers te vinden is. En als je het goed doet, dan weet hij het tijdstip van dat voeren ook nog ongeveer.

Je kan een karper ''trucjes'' leren, zoals door een bandje te zwemmen, zodat hij wat voer krijgt. Na een tijdje zwemt ie constant door dat bandje heen, omdat hij geleerd heeft dat dat iets lekkers op levert.

Denk je nu echt dat als een karper een negatieve ervaring heeft, dat hij dit helemaal niet zou onthouden? Dat is gewoon niet waar. De karper othoudt dit wel degelijk. Als hij na het zwemmen door een bandje steeds uit de vijver wordt weggevangen, zal hij na enkele keren, als hij zo'n bandje ziet, ervandoor gaan.

Dat is negatieve conditionering = dressuur.

Ontkennen heeft geen zin.


Dus, dressuur bestaat. Op water waar weinig natuurlijk voedsel is, heb je daar wat minder kans op, daar geldt voor de vissen vaak, eten of sterven. Op water waar wel veel natuurlijk voedsel is, heb je dit al veel sneller.

Maar dit wil niet zeggen dat je op ''dressuurwateren'' niks meer kunt vangen. Je zal er alleen veel meer energie en tijd in moeten steken. Probeer te achterhalen waarop de dressuur gericht is, vraag hoe die andere vissers die niks vangen, met wat en hoe ze vissen. 9 van de 10 keer zitten de niet-vangende vissers op 1 plek allemaal precies hetzelfde te vissen.


En ik moet eerlijk zeggen, ik vond het verschrikkelijk, het begin van de bolie-periode, ineens kon iedereen zomaar alle vissen op de kant krijgen. Overal zag je ineens karpervissers. Je hoefde er geen reet voor te doen, je flikkert je zooi in het water, en je had gegarandeerd karper.

Ik ben blij met die conditionering. Door die dressuur wordt er weer minder gevangen. Je zal er weer moete voor moete doen. Je hebt weer last van blanks. De eerste afhakers gaan al weer ''sportvisloos'' door het leven.

Er komen steeds meer dagen dat ik weer lekker alleen in de polder zit. Geen rotzooi, geen overlast. En als je een beetje creatief bent, dan vang je ze toch wel.

Niet meer zo makkelijk en veel als toen de boilie zijn intrede deed. Maar zeg eens eerlijk: daar was toch geen reet aan? Ik noemde die ''nieuwelingen'' ook geen vissers maar vangers.

Daarom: dressuur is een zegen voor sportvissers waar het echte ouderwetse sportvisbloed door de aderen stroomt.
Zit hier wel vis?
tom valentijn
Berichten: 94
Lid geworden op: 01-03-2008 13:54
Locatie: badhoevedorp

14-04-2008 21:06

zo heb ik er ook wel over nagedacht (neit dat ik het begin van de boilietijdperk erbij was) maar ben er idd ook wel een beetje blij mee dat mensen DENKEN met een dressuurwater te maken hebben terwijl je het gewoon iets anders moet doen dan anderen maar veels te veel mensen zeggen dat het een dressuurwater is terwijl dat helemaal neit het geval is
voorbeeld een parkje bij mij in de buurt
mensen zeggen dat er bijna geen vis meer te vangen is door dressuur terwijl als ik er zit tog wel 4 of meer vissen vang (grootste vis tot nu toe 18 pond) en soms ook gewoon niets nou dan zit er gewoon geen vis op me stek want de volgende dag vang ik ze wel weer (bij wijze van spreken)

ik probeer gewoon te zeggen dat omdat je niets vangt het niet meteen een dressuurwater is


en het vorige berichje vertelde ik over een stek waar we dus niet extra voerde maar alleen waneer we aan het vissen waren
het gaat er niet om hoeveel je doet maar hoeveel liefde je stopt in wat je doet!
Gebruikersavatar
Jeroen Neef
Berichten: 1590
Lid geworden op: 27-07-2004 23:46
Locatie: Gilze
Contacteer:

15-04-2008 16:56

Mooi he tussen al dit geouwehoer over pop ups heb ik maar 1 man gezien die ook echt zelf met floaters rommeld. Harald van de Graaf.

Ik vind dit een goed topic, weet je waarom, tegenwoordig is iedereen helemaal fluo-geil. En dat is jammer, voor jullie.

Een pop up valt op... Ja dat is waar ja maar dan heb je het vooral over die fluoro krengen. Oke een zelfgedraaide valt ook wel op maar heeft in ieder geval dezelfde ingredienten als je voerbollen.
Ik vis vrij veel met zelgedraaide pop-ups, en de resultaten liegen er niet om.
Een pop-up heeft naar mijn mening een hoop van het resultaat te danken aan de superefectieve rigs.
Er is geen enkele presentatie zo effectief als een floater, je haakstaat al panklaar om te haken.
Ik heb op een water gevist waar ik op een gegeven ogenblik zo veel vis ving op mijn supergebalanceerde zelfdraai poppers dat ik ben gaan testen.
Hengels wisselen, en toen gingen mijn ogen wel open. Het zat hem gewoon in de presentatie want de poppers visten de zinkers er finaal uit, en niet zo'n klein beetje ook.
Ik haal bij een hobbywinkel kurken balletjes {per 100} en gebruik dezelfde mix en attractors als de voerbollen, alleen ietsje meer en een klein beetje eialbumine erbij. Het eialbumine voor het uitharden, de extra attractors omdat het toevoegen van eialbumine de popper een beetje afsluit.
En ik stoom de poppers omdat ze dan wat duurzamer zijn.
Als je hier een beetje bedreven in bent dan heb je net zoals Harald zegt niet veel lood nodig en dat is natuurlijk altijd beter. Ik kan gemakkelijk 24 uur vissen met zo'n zeldraaier.
Het is wel kutwerk maargoed, ik weet waarvoor ik het doe, en Harald ook.
De rig die ik meestal gebruik is een combi-link van amnesia en een soepele liefst dunne braid. Line aligner en een d-ringetje waar ik de popper aanknoop, looddraad om de verbindingsknoop tot hij bijna zinkt, dan de rest "tunen" met kneedbaar lood. Er is niets scherpers, het is net zoals ons aas To The Bone!
These balls are...To The Bone. http://www.ttbbaits.com
www. thegeckobrothers.sucks.nl
http://www.karperstudiegroep.nl
tom valentijn
Berichten: 94
Lid geworden op: 01-03-2008 13:54
Locatie: badhoevedorp

15-04-2008 18:00

vissen jullie die pop ups nou ook snachts want dan is volgens mij het enigste voordeel dat je haak al klaarstaat
en verder een groot nadeel lijkt mij dat de karper eerder schrikt als ie er tegenaan zwemt

zelf vis ik pop ups dus alleen overdag buiten me voerstek om de vissen die de voerplekken ontwijken tog te vangen
overdag zien ze de pop up tenminste

of is wat ik nu zeg gewoon onzin
het gaat er niet om hoeveel je doet maar hoeveel liefde je stopt in wat je doet!
Gebruikersavatar
stefan andriessen
Berichten: 1604
Lid geworden op: 07-10-2007 18:30
Locatie: gouderak zuidholland
Contacteer:

15-04-2008 18:11

waarom lijkt het jou een slecht idee om een pop-up s,nachts te vissen dan?
dat ze et niet zien???
waarom zien ze jou zinkende boilie dan wel s,nachts?
ik denk juist als je pop up vist dat je je haaks net iets meer op laat vallen dan de rest van je(voer) aas.
maarja al denk je logisch na waarom zou je dan wat anders haak aas vissen dan wat je voert.
ik gebruik het alleen voor snowman of in baggerige bodem.
of een pop up buiten de voerplek dat is ook een goede maar waarom zou je daar perce een pop-up voor moeten nemen dat kan dan toch ook net zo goed met een zinker of ben ik nou gek.
zal wel......!
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

15-04-2008 19:53

Deze topic hoort meer thuis bij Aas of Rigperikelen, maar persoonlijk vind ik dat het meer tot zijn recht komt bij Rigperikelen.

Bij deze verplaatst ik deze topic dus naar Rigperikelen, maar wel een link bij Discussiehoek.

En om even je vraag te beantwoorden:

Popups kunnen dressuurdoorbrekend zijn op bepaalde wateren, maar op andere wateren kan het leiden tot blanks. Kijk uit met waar je het gaat toepassen.

Verder heb ik persoonlijk slechte ervaringen met popups op harde bodemsoorten, ik gebruik het liever op wateren met een wat zachtere bodemsoort.

Ook ben ik van mening dat de hoogte van je popup bepaalt hoe effectief het zal zijn. Ik zou het niet al te hoog doen omdat het dan een onnatuurlijk gedrag onder water vertoont. De hoogte is per water verschillend, de een heeft een zachtere bodem dan de ander. Maar ik wil persoonlijk dat een popup NET iets boven de rest uitsteekt, om wat meer op te vallen. Meer niet.

Single popups ver buiten een voerstek kunnen soms ook voor verrassingen zorgen :wink:

Succes!

Gr Mourad
Gebruikersavatar
Chris Noorlander_
Berichten: 148
Lid geworden op: 16-05-2007 22:36
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

15-04-2008 21:07

Hallo, mag ik nog heel even een beetje off-topic?

De zijstraat over dressuur vond ik erg interessant, even wat vragen voor Niels:

-Voer jij wel eens vooraf? Zo ja, dan...ben je die karpers iets aan het aanleren. Ben je het daar mee eens? Dat is wat wij karpervissers dressuur noemen. Afleren kan ook, net zo gemakkelijk. Vraag het iedere bioloog: Nagenoeg iedere diersoort valt iets aan of af te leren. Dat is geen theorie, maar gewoon zo klaar als een klontje en als je daar niet in geloofd kun je niet zo goed niet in het bestaan van de maan geloven.

Je moet dressuur (aan -afleren, wij noemen het dus dressuur) ook niet rechtstreeks koppelen aan rigsystemen (of andere details). Als Pietje met zijn ingewikkelde rig niets vangt en jij met je hagenebbes-chris-noorlander-rig wél, is dat natuurlijk zeker geen bewijs dat dressuur niet bestaat, er zijn nog wel 1000 andere factoren die meespelen. Anderzijds, als jij niet overtuigd bent van het afschrikkende effect van snaarstrakke lijnen, dan wil ik je graag eens op een warmere dag uitnodigen hier op de plaatselijke vijver te komen kijken wat zo'n lijn kan doen met een karper.

Het is té kortzichtig om te denken dat zoiets als dressuur niet bestaat slechts omdat jij zes karpers op de zwaan had en die andere lui niets. Misschien zat jij wel op een -voor dat tijdstip- beregoede stek. (je zegt het eigenlijk zelf al) Misschien had je super-aas waar al die karpers helemaal geschift van werden. Misschien, misschien...Hoe kun je in godsnaam hiermee aantonen dat dressuur niet bestaat??? Dat die andere lui gaan roepen dat ze niets vangen vanwege de dressuur, terwijl het eigenlijk aan de stekkeuze heeft gelegen, bewijst eveneens niet dat dressuur niet bestaat.

In jouw optiek is het ook zo dat -als er dressuur zou bestaan- na enkele jaren helemaal niets gevangen meer kan worden. Dat slaat natuurlijk ook nergens op, ten eerste blijven karpers domme beesten die na verloop van tijd gewoon weer foutjes maken. Ten tweede, iedere boilie waar geen haak aan hangt is een stapje richting een nieuwe fout. Ten derde, die boilies zijn verdomd handig, ze hoeven er niet eens voor te graven (al helemaal niet wanneer het popups zijn, om een beetje ontopic te blijven).

m.v.g. Chris
Een gewaarschuwd schizofreen telt voor vier!