Pop-up uitgebalanceerd op de hair.


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kevinskie de Boer
Berichten: 542
Lid geworden op: 12-02-2005 17:34

24-08-2007 10:39

Goeiemorgen karperfanaten.

Ik zit een beetje met een idee in mijn hoofd en wil graag ervaringen horen van mensen die dit al eens in de praktijk hebben gebruikt, het betreft hier een pop-up-rig waarbij het loodje op de hair word bevestigd ipv net iets voor de haak. Waarom ? op het water waar ik vis denk ik dat ik zeker voordeel kan halen uit het gebruik van een pop-up aanbieding maar ik ben bang dat doordat het desbetreffende water stroomt hierdoor mijn haak gaat swingen waardoor ie dus opvalt en zodoende een schrikreactie veroorzaakt bij de karper.
Dus wie kan bij deze bevestigen dat mijn idee een werkend idee is en wie is er bereid om zijn rig dan even volledig uit te schrijven ?

Alvast bedankt,

Kevin.
Ga toch vissen, dan vang je nog eens wat 8)
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

24-08-2007 11:16

Dat systeem wat je noemt bestaat idd al, en werkt ook nog eens.

Bang voor dat je haak heen en weer gaat door de stromming, denk dat het reuze meevalt, want anders zou je nooit een vis vangen.

Want door het loodje op de hair is het niks anders dan een bodem rig.
Zoals je normaal met een boilie vist.

Ook is het vaak dat in wateren waar het stroomt, de bodem vrij stil is kwa stroming.

We hebben het hier niet over een rivier, maar kanaal of andere soorten stromming.

Daarin tegen kunnen kanalen wel stromen op de bodem maar is lang niet overal zo.

Als je de zekerheid wil hebben dat je rig vast op de bodem ligt zonder ook maar te bewegen kan ik je al vast zeggen dat is niet mogelijk :wink:

Wat je wel kunt doen is een extra lood 3 cm van de haak te plaatsen dit bevordert ook het draaien van de haak.
Daardoor ligt de haak al een stuk vaster meer mogelijkheden weet ik niet dus zul je het deze info moeten doen.
Tenzij iemand een beter idee heeft over deze situatie lees ik het graag mee.
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Tim Sanders
Berichten: 369
Lid geworden op: 21-03-2005 21:26
Locatie: Didam

25-08-2007 18:42

Als je met een vrij lange hair vist, kun je de pop-up nog steeds boven de bodem vissen! Ik deed dit vroeger altijd omdat ik de pop-up niet te hoog in het water wou hebben staan. Moet je natuurlijk wel met een gewone hair-rig vissen en niet met een d-rig.
Gebruikersavatar
Kevinskie de Boer
Berichten: 542
Lid geworden op: 12-02-2005 17:34

25-08-2007 22:04

Ok bedankt voor jullie antwoorden en ik denk dat gewoon eens met een 3e hengel ( :oops: ) op een van mijn stekkie bijvis en kijk hoe de resultaten zijn met een pop die normaal is uitgebalanceerd. Als dit geen vis op levert kan ik een of ik met een lange hair en een loodje op mijn hair wel resultaten boek, welke lengte onderlijn zouden jullie mij aanbevelen ?? Zelf zit ik te denken aan +- 15 cm en dan een hair van 4 cm met op ongeveer 3 cm het loodje zodat de pop een cm of 3 boven de bodem zweeft ??

Kevin.
Ga toch vissen, dan vang je nog eens wat 8)
Harald van der Graaf
Berichten: 2465
Lid geworden op: 30-06-2007 09:25
Locatie: arnhem

25-08-2007 23:26

hoi kevinskie ik vis niet anders meer van jan tot jan altijd pop up meestal vis ik het loodje op de hair in de winter vis ik gewoon pop up dus het loodje iets boven haak ween hele goeie tip maak de pop ups zelf en dan niet van die kurkentroep erin zwaar klote spul is dat nee gewone pop up mix en wat ik belangrijk vind dat je hem de pop up zo kunt balanceren dat je een loodje van 0.3 gr op een 18mm boilie precies de juiste balans hebt ik zie wel eens van die gasten die ook pop up vissen dat het loodje bijna groter is dan de pop up ik vind dat persoonlijk helemaal niks dat heb je vooral ja ja daar komt die weer van die kant en klare pop up s uit de winkel gr harald ps het matriaal waar ik mee vis is altijd simpel altijd een combi lijntje van verschillende merken bv green hornet of suffix lengte verschillend bv instant of voor gevoerd meestal 16 tot 18 cm
Laatst gewijzigd door Harald van der Graaf op 26-08-2007 00:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ben Harald uit Arnhem, ik heb een dochter van 7 jaar(Demi).
Als ik tijd heb ga ik graag vissen.
Gebruikersavatar
Jacob van Wensveen
Berichten: 576
Lid geworden op: 16-10-2006 15:49
Contacteer:

25-08-2007 23:34

Harald, bij die pop-ups gebruik je toch geen hair van 4 cm, zoals hierboven wordt gezegd? Of wel? Ik persoonlijk heb juist bij de pop-ups de haak er zo dicht mogelijk onder hangen...

Wat voor afmetingen (rig, hair) en soort materiaal gebruik jij om ze te knopen?

Groet,
Jacob
Wonderful Days
Harald van der Graaf
Berichten: 2465
Lid geworden op: 30-06-2007 09:25
Locatie: arnhem

25-08-2007 23:56

[hoi jacob ik vis altijd de pop up van de haak af zodat die goed kan indraaien de haak vooral als je met een loodje op de hair vist met indraaien mag de pop up niet de haak raken veel minder lossers ik vis meestal 2 cm onder de haak goeie pop up haak anti ejeckt van pb nr 6 en 8 super haken en niet duur gr harald ps het matriaal waar ik mee vis is altijd simpel een combi van verschillende merken bv green hornet of snake skin van suffix meestal 16 tot 18 cm in extreme gevallen 10 cm ps een recoil rig is de enige rig als ik eens anders vis
Laatst gewijzigd door Harald van der Graaf op 26-08-2007 00:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ben Harald uit Arnhem, ik heb een dochter van 7 jaar(Demi).
Als ik tijd heb ga ik graag vissen.
Gebruikersavatar
Jacob van Wensveen
Berichten: 576
Lid geworden op: 16-10-2006 15:49
Contacteer:

26-08-2007 00:11

Ja ik herken me wel daarin...
Bedankt, Harald!!!

Groet,
Jacob
Wonderful Days
Gebruikersavatar
Kevinskie de Boer
Berichten: 542
Lid geworden op: 12-02-2005 17:34

26-08-2007 11:19

@ Jacob, die lange hair is er omdat ik mijn zinkloodje dus wil bevestigen op mijn hair zelf, ik wil mijn pop upje meestal een cm of 2/3 boven de boven en dus zal mijn hair ook minimaal die lengte moeten hebben. Ik neem dus al +- 3 cm hairlengte alleen om de pop up op de juiste hoogte te krijgen en dan nog een cm omdat het loodje dat ik op de hair bevestig de haaksteel niet mag raken want ik heb het id dat dat ten koste gaat van de inhaking. Zo kwam ik op de conclusie van die lengte hair, verder heb ik kwa onderlijnlengtes eigenlijk altijd de zelfde lengtes ( 10 to 18 cm bij pop up rig en 10 tot 30 cm bij bottom bait rig ) Het materiaal dat ik vaak gebruik voor mijn pop up montages gebruik is in de meeste gevallen green hornet dus daar zijn we het over eens.

Kevin.
Ga toch vissen, dan vang je nog eens wat 8)
ruben mols
Berichten: 100
Lid geworden op: 21-09-2004 14:34
Locatie: Bij Nijmegen

20-09-2007 10:27

Kevinskie...

Wat ook te proberen valt is een gewone zinker pakken popup mix er omheen "kneden" het is even zoeken en proberen naar het juiste gewicht en dus balans maar het werkt wel! geen zooi op je onderlijn hair of wat dan ook...maar een "zwevende" popup

less is more... ;-)

Groeten ruben
Harald van der Graaf
Berichten: 2465
Lid geworden op: 30-06-2007 09:25
Locatie: arnhem

20-09-2007 10:37

beste ruben hoe wou je pop up mix om een zinker krijgen blijft toch nooit zitten valt meteen als het in het water komt eraf en jij maar denken ik vis pop up :cry: gr harald
Ik ben Harald uit Arnhem, ik heb een dochter van 7 jaar(Demi).
Als ik tijd heb ga ik graag vissen.
ruben mols
Berichten: 100
Lid geworden op: 21-09-2004 14:34
Locatie: Bij Nijmegen

20-09-2007 10:51

nou het deeg om de zinker kneden koken magnetron wat jij wilt...dus het bereiden van een normale popup alleen dan korter omdat het maar een laagje is (ik zou eerst de zinker helemaal laten uiharden!)

het blijft zitten geloof me...

p.s. en anders vis ik gewoon verder met n zinker;-)
Harald van der Graaf
Berichten: 2465
Lid geworden op: 30-06-2007 09:25
Locatie: arnhem

20-09-2007 10:59

waarom maak je zelf geen pop up s is veel makkeler? gr harald ps ruben zoals jij dat zegd kan je het beter anders om doen een pop up met wat deeg er om
Ik ben Harald uit Arnhem, ik heb een dochter van 7 jaar(Demi).
Als ik tijd heb ga ik graag vissen.
ruben mols
Berichten: 100
Lid geworden op: 21-09-2004 14:34
Locatie: Bij Nijmegen

20-09-2007 11:05

dat doe ik dus ook alleen dan met een uitgeharde zinker in de kern zodat deze net blijft zweven/zinken onder het gewicht van de haak...als je dus voert met zinkers en vooral grotere zal de karper met een bepaalde kracht de boilie opnemen...ligt er een tussen die alleen op de bodem ligt onder het gewicht van de haak en hij met dezelfde kracht de boilie opneemt dan zal deze dus verder in de mondholte komen en heeft de haak dus meer tijd om te draaien...zo zie ik het...verbeter me als je denkt ik ongelijk heb...maar heb er goed mee gevangen vooral op sterk gedresserde wateren!~

groetennn
ruben mols
Berichten: 100
Lid geworden op: 21-09-2004 14:34
Locatie: Bij Nijmegen

20-09-2007 11:07

idd...je hebt gelijk...andersom...entausiasme om iets te vertellen he
Plaats reactie