UCP gecoat onderlijn materiaal


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

03-06-2007 01:16

Mannen,

Was vandaag even bij een van de hengelsportzaken die ik regelmatig bezoek in dit geval Sanders in Heerhugowaard.

En stond daar even te praten, vroeg hoe het stond met de strippa tool van korda stond ( ding om gecoate lijnen makkelijk te strippen, bedoeld voor o.a. korda hybrid), omdat die coating lastig te verwijderen is, en erg kwetsbaar is.
We hadden het er nog even over dat er veel slechte reacties waren over hybrid qua breuk, moet toegeven dat het klopt maar, sinds ik een nieuw klosje van korda heb gehad valt het me tot nog toe mee...stripbaarheid blijft een punt.
http://www.karperwereld.nl/board/viewto ... ght=hybrid

Hij zij ik heb sinds gisteren iets anders wat er op lijkt, maar beter stripbaar is van UCP , hij was er ook enthousiast over, en ik had er wel oren naar.
Ik had het onderlijn materiaal van UCP al op de carp 2007 gezien, maar weinig aandacht aan besteed op dat moment omdat ik naar iets anders opzoek was.

In de meeste hengelsportzaken ben ik het nog niet tegen gekomen.
We pakte een klosje om er eens goed naar te kijken... en te testen, inderdaad erg verrassend spul... de coating komt heel dicht in de buurt van hybrid, ietsjes ( echt minimaal ) minder hard, wel stug, coating van fluorcarbon, met een grijs achtige binnen kern.
Echter deze stripte ook nog eens erg makkelijk.... t.o.v. hybrid, simpel met je nagels te verwijderen.

Ik heb een klosje mee genomen om het even te proberen.
Thuis een rigje gemaakt... even boven de stoom en tot nog toe nog steeds goed, en behoorlijk stug na het stomen, kern ook prima te knopen voor de hair.
Ik heb overigens de 25lb versie ( weet niet of er andere diktes zijn ) 20 meter per klosje a 17,50.

Wie heeft er nog meer ervaring met dit onderlijn materiaal? en wellicht al iets langer in gebruik? eventueel nog nadelen ervan?

Ik ben er positief over, weer iets in me assortiment van onderlijnen waar ik denk ik redelijk gebruik van ga maken.
Hoe het in de praktijk zal zijn, zal de tijd uitwijzen...

Groet,

Edward
Gebruikersavatar
Harm Bakuwel
Berichten: 135
Lid geworden op: 13-10-2006 13:49
Locatie: Maarssen

10-06-2007 13:25

Nou, precies die onderlijn (25 Lb) van UCP heb ik deze week gekocht en geprobeerd.
Ik moet daarbij wel zeggen dat ik nog nooit eerder met stiff rigs had gevist, dus vergelijken kan ik het niet, maar tevreden was ik wel.
Wel na het maken van de rig het geheel even in de stoom strekken, zodat de rig mooi recht is, maar de twee run's die ik er 'savonds op kreeg haakten allebij voorbeeldig.

In dit geval een onderlijn van ongeveer 15 cm, 3 cm gestript voor de haak, hair direct doorgeknoopt vanaf dezelfde lijn, Korda wide gape 6 met een stukje siliconenslang en krimpkous, met een wartellood van 64 gram. En inderdaad, de lijn valt erg makkelijk te strippen met je nagels!

Ik blijf er voorlopig even mee vissen :P
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

10-06-2007 13:45

Edward,

Ik kick altijd op gecoat onderlijnmateriaal. Zou je misschien ergens een foto van het materiaal/je rigje kunnen plaatsen. Ben erg benieuwd namelijk!
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
Camiel de Caluwe
Berichten: 12
Lid geworden op: 10-01-2007 15:15
Locatie: Inmebivvy

10-06-2007 22:09

Afbeelding
Groetjes Camiel.
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

11-06-2007 15:37

Zo, dat ziet er goed uit zeg! Bedankt voor de moeite!
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

12-06-2007 16:35

Ziet er zeker goed uit. Ik vis meestal met de Jellywire van PB, en de Green Hornet. Qua stijfheid, hoe verhoudt de UCP lijn (en Hybrid) zich ten opzichte van die lijnen van pb? Een stukje stijver of niet? Is ie ook in andere kleuren te krijgen? Want dat vind ik op zich wel een voordeel van de Jellywire.

Heb er zelf dus geen ervaring mee. Op zich vrij prijzig spul, maar iets goedkoper als de Hybrid van Korda als ik het goed heb.
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

12-06-2007 17:15

Rick,

Is een stuk tugger / stijver als jellywire, qua coating.
Ik vind de vergelijking met GH van PB dichter in de buurt komen, die is ook nog iets stijver.
Ik weet niet of het in andere kleuren te krijgen is, maar de standaard kleur, doorzichtig met iets grijsachtige coating komt qua camo al een heel eind.

Groet,

Edward
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

12-06-2007 18:52

En waar verkopen ze deze lijnen van UCP?
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

12-06-2007 19:36

Bas,

Ik heb had het nog nooit eerder in een hengelsportzaak zien liggen, ik heb het bij Sanders in Heerhugowaard vandaan.
Waag er even een belletje aan met Dirk Huyskes 035-6012840, informeer ook even naar de krimpkous.... goedkoop en goed ( aangeschaft op de beurs ).

Groet,

Edward
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

14-06-2007 18:49

Okay, zal eens gaan kiek'n! Tnx!
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
peter bruggeling
Berichten: 108
Lid geworden op: 17-02-2006 22:46
Locatie: borft

02-07-2007 22:54

nou mannen,
ben tot de conclussie gekomen dat dit absolute TROEP is. ik heb dit op het oog perfecte onderlijnmateriaal uitvoerig getest, maar met een bedroevend resultaat!!
na het drillen van de 1e vis: buitenmantel gebroken, soepele kern ging rafelen.
na het drillen van een graskarper: deze lag uitendelijk in het net, gaf een klap en..... onderlijn brak af net onder 8 knoop.
toch nog 1 keer voordeel van de twijfel gegeven: tijdens drillen van een karper........... onderlijn gebroken en vis foetsie!! dus voor mij niet meer deze troep!!
zijn er mensen met zelfde ervaringen? en wie kan mij vertellen welk ander merk ( met gelijke eigenschappen, wel de goeie dus!!) er wel in aanmerking komt?
deze was perfect stijf aan de buitenkant en een zeer soepele kern.
graag jullie reacties.
groet peter.
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

02-07-2007 23:14

Ik vind troep een vrij harde uitspraak... maar is jou mening.
Maar het klinkt een beetje zoals de problemen met korda hybrid.
Tot nu toe weinig problemen mee gehad!

Ideale situatie zou een materiaal zijn met de kern zoals jellywire ( top nooit problemen mee, qua breuk ) en een coating zoals ucp of hybrid ( goed stijf :o )

Alternatieven...

ESP Stripteaze
Pallatrax steamlink / snaglink
Armaled Kik-bak
Green Hornet Xstiff
Suffix - Black Silt stiff ( niet doorzichtig )

P.S.

Bas, die meter low-viz moet ik nog opsturen, wat in het vat zit verzuurd niet
Peter Nys
Berichten: 541
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Belgie (Tongeren)
Contacteer:

02-07-2007 23:30

Beste mensen,


Ik lees regelmatig dat jullie gecoate onderlijnen op de knopen breken. Dit heb je met iedere gecoate onderlijn wanneer je ze knoopt zonder een stukje van de coating weg te strippen. Neem eens eender welke soort gecoate onderlijn en maak er een knoop in (maakt niet uit of je nu een 8 knoop of eender welke andere knoop gebruikt. neem dan de onderlijn en geef er eens een goeie ruk aan, je zal versteld staan van hoe snel deze zullen breken. Het enige wat je hier tegen kan doen is een stukje coating strippen en dan je lus knopen. Je kan dat gedeelte gewoon weer wat stijver maken door gebruik te maken van een tailrubber of een stukje siliconen slang...

Mvg

Peter
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

03-07-2007 09:40

Peter,

Prachtig antwoord maar......
Waarom gebeurd dit niet met bijvoorbeeld pb jellywire, green hornet (xstiff ), sufix gecoate lijnen?

Naar mijn mening is de braid in de kern gewoon erg gevoelig ( beetje losse structuur ) als je bij het strippen als een stukje hebt dat gaat pluizen, stop dan maar en begin opnieuw....
En dan nog snap ik niet waarom dit probleem ontstaat bij de knoop / lus ( 3 kamer, 8 knoop ) voor aan een wartel of quicklink.
Als bij veel kracht de coating stuk gaat ( kan ik goed inkomen, omdat de braid door de coating snijd, heb ik ook met Green Hornet gehad ( oude versie ), maar bij gebruik zoals voorgeschreven geen probleem meer ( met nieuwe versie ( iets andere coating ) ) maar daarna breken achter de knoop is wel een beetje raar.

( Ik heb hier overigens geen last van met UCP materiaal ( tot nog toe niet ) maar heb wel spontane breuk gehad met hybrid, puur door de harde coating, waardoor de kern beschadigde bij het strippen.

Groet,

Edward
Peter Nys
Berichten: 541
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Belgie (Tongeren)
Contacteer:

03-07-2007 12:10

Prachtig antwoord maar......
Waarom gebeurd dit niet met bijvoorbeeld pb jellywire, green hornet (xstiff ), sufix gecoate lijnen?


Ook met deze lijnen is dit het geval, probeer het maar eens. Het is nu wel zo dat ik op die jellywire of green hornet of die gecoate krystonlijn nog nooit geen breuk heb gehad bij het drillen van een vis... Maar volgens mij is voorkomen beter dan genezen...


Mvg

Peter
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

03-07-2007 13:09

Peter,

Eigenlijk zeg jij dat alle gecoate lijnen niet goed zijn, en dat ze allemaal breken door de coating die er omheen zit, lijkt me heel vreemd, maar ik geef je het voordeel van de twijfel.

Ik zal het vanavond eens testen met meerdere soorten.
Maar heel gek, ik denk dat het meer aan de kern ligt, en die van dusdanige kwaliteit is dat het misgaat! en niet aan de combi met coating!
Ik denk dat als je een stuk onderlijn stript ( van bijvoorbeeld hybird of ucp ) het net zo snel breekt als met coating... waar mijn conclusie uitkomt dat de kern van het materiaal gewoon niet goed is, of in ieder geval breek ( bijvoorbeeld al bij het strippen ) gevoelig.
Waar het ook mis kan gaan in bij het stomen van materiaal.... ( er zit toch iets plastic achtigs in ofzo ) bij stomen ribbelen de meeste onderlijnen op, of het echt een zwak plekje wordt ( kan ik niet 100% ) beamen, en wat onder de coating zit kun je niet zien... maar het zou kunnen dat sommig materiaal er niet tegen kan.

Groet,

Edward
Gebruikersavatar
peter bruggeling
Berichten: 108
Lid geworden op: 17-02-2006 22:46
Locatie: borft

03-07-2007 21:52

edward, ik moet jou gelijk geven. ikzelf vis al met jellywire sinds het op de markt is, en heb hier al heel wat capriolen mee uitgehaald. maar nog nooit enige problemen mee gehad in wat voor vorm dan ook.
nu denk ik dat het probleem van afbreken komt doordat de buitenmantel erg stijf is. en dat geldt ook voor hybrid van korda. en aangezien jellywire veel zachter is , heeft deze dit probleem niet.
ik moet wel zeggen van de lowviz van ucp dat deze een veel mooiere soepele kern heeft, en de buitenmantel wat stijver is. ( dit vind ik de ideale eigenschappen) maar ja beter iets minder van die goede eigenschappen, als een onderlijn die je niet kunt vertrouwen.
groet peter.
Peter Nys
Berichten: 541
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Belgie (Tongeren)
Contacteer:

03-07-2007 23:01

Probeer het gewoon eens, maak aan de uiteindes van een stuk gecoate lijn lusjes zoals je die zou maken alsof je je rig zou maken. Steek dan door ieder lusje een schroevendraaier ofzo en geef er dan eens een goeie ruk aan, je zal verbaast staan hoe snel het breekt. Probeer achteraf eens hetzelfde, maar maak dan de lusjes zonder coating rondom de kern...

Je moet het gewoon proberen...

Mvg

Peter
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

03-07-2007 23:06

Ben nog niet aan testen toegekomen....

Peter ( Bruggeling ) ook denk ik niet dat het door de harde coating komt...
Ik zeg nog steeds dat het aan de kwaliteit van de kern ligt, Ik denk namelijk dat als je een kern hebt zoals die van jellywire, met een coating zoals hybrid of ucp dat je die breuken niet hebt.

Hebben jullie het lusje ( met coating ) al eens boven stoom gehad en daarna echt goed aangetrokken? je zult zien dat de caoting namelijk iets krimpt en je knoop / lus strakker ( lees beter ) zit.

Andere Peter, ik zal het testen zoals jij beschrijft! met meerdere onderlijn materialen.... met en zonder stomen, en zonder coating, en kijken waar het breekt ( ga uit van de knoop aangezien dit in principe altijd een zwak punt is... )

Ik zal hierbij de volgende lijnen proberen.

UCP Low-viz
PB Jellywire
Korda Hybrid

2 ongeveer gelijke qua coating en kern, en 1 ander qua coating en kern.

Groet,

Edward
Gebruikersavatar
vincent bakker
Berichten: 236
Lid geworden op: 20-07-2006 02:54
Locatie: Maastricht
Contacteer:

04-07-2007 04:17

Zeer benieuwd naar de resultaten van je onderzoek!

Ik kan alleen maar toevoegen dat ook ik met PB green hornet geen last heb van breuken op de knoop van ongestript materiaal. Maar omdat ik vaak moeite heb met het over de knoop trekken van de siliconen sleeve tbv de quick change swivels die ik gebruik strip ik tegenwoordig zowieso de coating voor ik het lusje maak.

Dat UCP spul ziet er op de foto interessant uit. Is dat een fluocarbon coating?
En ik begrijp dat de GH van PB dus toch iets stijver is?
De karper heeft altijd gelijk... http://www.baitcalculator.com
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

04-07-2007 09:08

Vincent,

Het is inderdaad fluorcarbon coating, voor zover ik het kan zien...
Van GH heb je ook twee versies, normaal met dunnen kern en de xstiff met zelfde kern zoals Jellywire.
Deze is inderdaad naar mijn idee iets stijfer / stugger.

Ik zal GH ook meenemen in de test....
Ik zal er nog even een goede test opstelling voor maken, iets met een weger ofzo.
Dat het breekt op de lus / knoop kan ik mij namelijk voorstellen, dit is vaak een zwak punt, dus in hoeverre het echt een fijn beeld geeft kan ik niet zeggen.

Offtopic...
Mbt quickchange / links.... de silicone sleeves van Korda icm met de Korda quicklinks levert geen problemen op, ik krijg als het goed is binnenkort een ander product dat hetzelfde zou moeten doen.
Zogenaamde Q-rings van Gardner, wat het iets subtieler maakt...

Afbeelding

Groet,

Edward
Peter Nys
Berichten: 541
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Belgie (Tongeren)
Contacteer:

10-07-2007 18:33

En edward, heb je al de tijd gevonden om die test op te zetten?

Ik wil nog even toelichten dat ik het niet heb over het gelijdelijk aan onder druk zetten van de onderlijn. Ik heb het meer over een plotse "snok"...

Mvg

Peter
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

10-07-2007 19:25

Peter,

Ik heb nog niet echt de tijd en de goede manier gevonden om dit werkelijk te testen.
Bij in 1 keer volle druk geef je ook niet echt weer wat er tijdens een dril gebeurd.... bovendien speel je met je slip...
Dus ik weet niet niet hoe je dat precies kunt testen... ik kan natuurlijk al van te voren raden dat als je jou manier gebruikt altijd je onderlijn breekt op een knoop of je lusje.

Groet,

Edward
Peter Nys
Berichten: 541
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Belgie (Tongeren)
Contacteer:

11-07-2007 16:42

Bij in 1 keer volle druk geef je ook niet echt weer wat er tijdens een dril gebeurd.... bovendien speel je met je slip...


Tijdens een dril is het inderdaad zo dat je met slip kan spelen en ook je hengel kan de diverse bewegingen van de karper wel opvangen... Hier heb je gelijk in.

Dat je door een plotse ruk iedere onderlijn breekt is niet correct. Probeer het gewoon eens, maak aan ieder uiteinde een lusje, steek er wat stevigs doorheen en geef er een goeie ruk aan. Probeer het nadien eens als je de onderlijn hebt gestript... Je zal versteld staan....

Mvg

Peter
Plaats reactie