Losschieters


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ron van Houtum
Berichten: 975
Lid geworden op: 09-05-2005 18:24
Locatie: 's-Hertogenbosch

12-06-2007 18:38

Ik ben maandag wezen vissen en had 10 runs!!
Waarvan 6 lossers 3 draadbreuk(hoofdlijn) en 2 onderlijnen
Ik gebruik uiteraard safety clips met 95 gram korda distance lood
Waar kan dat aan liggen
Hier mijn nieuwe en oude rig
Afbeelding
De onderste is de oude versie
betaande uit sufix kameleon 15lb coated(deze brak NIET op de knoop) en de kensaki 3040 haak maat 4
Hoofdlijn Terry eustace clear pro 0.35 6.5kg
De nieuwe versie is de bovenste
Deze bestaat uit
Green hornet extra stiff 25lb en een kensaki haak 3050 maat 4
Hoofdlijn Ultimate Phantom 0.35 10.3kg

Ik vis bij zeer dicht gegroeide lellies plekken.
Gebruikersavatar
Peter kuipers
Berichten: 1254
Lid geworden op: 20-03-2007 20:17
Locatie: Dokkum

12-06-2007 22:08

Waarom strip je dat laatste stukje van de hornet dit lijkt mij niet nodig. je vist met een stijve onderlijn laat dat stukje voor de haak dan ook zitten dan blijft ie stijf. de hair strip je natuurlijk wel maar dat weet je ongetwijfeld. de hair verlengen doet ook altijd wonderen. :wink:
vr gr peter
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

13-06-2007 00:35

Kun je mij mischien vertellen waarom je hoofdlijn zo vaak knapte ?

En welke is je nieuwe en oude rig ?
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Gebruikersavatar
Jan van Adrichem
Berichten: 14
Lid geworden op: 10-06-2007 01:54

13-06-2007 02:53

Dag Ron,

Hoofdlijn die breekt, Tja, wellicht te oud of toch wellicht niet geheel op de situatie op de stek tussen de lelie's berekent? Ik zou hem in ieder geval vervangen.
Doorgaan schiet voor jou niets op en voor de vis helemaal niet. Bij 10 runs zou ik overigens al veel eerder zijn gestopt, dat even terzijde.

De green hornet is een ander verhaal, wanneer je de knoop niet goed legt en hem eveneens niet superstrak aantrekt onder "natte" condities wil het materiaal breken bij het aanslaan tijdens een run. Het is een onderlijn met gebruiksaanwijzing die bij verkeerde montage niet echt visvriendelijk is. Persoonlijk gebruik ik hem al lange tijd niet meer toen bleek dat zelfs onderlijnen die met grootst mogelijke precisie en kundigheid waren geknoopt me toch zo nu en dan in de steek lieten. PB heeft alternatieven die in mijn ogen vele malen betrouwbaarder zijn.

Uit je foto maak ik op dat je de coating ter hoogte van de knoop al verwijdert hebt en het verder stiff hebt gemaakt dmv krimkous. Het is beter om dit te vervangen door de driekamerknoop voor het geval je toch door wil vissen met de G.H. Je Sufix laat je wel scharnieren maar de GH niet!?!?

Verder zou ik toch voor de zekerheid eens onderzoeken of er zich onderwater geen scherpe "verassingen" bevinden.

Andere suggestie is om de vis niet op "gang" laten komen, dwz strak naast de hengels zitten en bij de eerste cm's van de aanbeet de handel gelijk blokkeren en de vis niet de kans geven om op snelheid te komen.

Succes en groet,
JvA.
Gebruikersavatar
Ron van Houtum
Berichten: 975
Lid geworden op: 09-05-2005 18:24
Locatie: 's-Hertogenbosch

13-06-2007 05:30

PB heeft alternatieven die in mijn ogen vele malen betrouwbaarder zijn

Wat bedoel je hier mee?
Green hornet is van pb

De hoofdlijn heb ik dit jaar gekocht in zwolle.
Ik heb de lijn getest het is toch een zeer sterke lijn maar misschien minder schuur bestendig?
Kijk de karper niet op gang laten komen had ik ook niet toegelaten maar ik viste ongeveer 70 meter ver vus door de rek van de draad behaald hij toch de lelies.
Met de oude rig(onder) vis ik al zo'n 3 jaar en heb er niet veel losschietes mee gehad.
Gebruikersavatar
Ron van Houtum
Berichten: 975
Lid geworden op: 09-05-2005 18:24
Locatie: 's-Hertogenbosch

13-06-2007 05:33

Peter kuipers schreef:Waarom strip je dat laatste stukje van de hornet dit lijkt mij niet nodig. je vist met een stijve onderlijn laat dat stukje voor de haak dan ook zitten dan blijft ie stijf. de hair strip je natuurlijk wel maar dat weet je ongetwijfeld. de hair verlengen doet ook altijd wonderen. :wink:

De hair verlengen???
de hair is nu 4cm ik vis met 20mm bollies dus heb ik een spelling van 2 cm is dat niet genoeg?
Gebruikersavatar
Jan van Adrichem
Berichten: 14
Lid geworden op: 10-06-2007 01:54

13-06-2007 09:49

Dag Ron,

Dat GH uit het winkeltje van PB komt is me bekend, dank je wel 8) .

Met alternatieven bedoelde ik op de jelly-wire serie en/of een combirig van GB met chameleon ( moet je wel zelf knopen he, niet kant en klaar te koop :wink: ).

Wat me later overigens nog besloop, waarom ga je gewoon weer niet terug naar de basis toen het wel allemaal goed ging??

Kan je daarvandaan weer eens verder gaan kijken voor nieuwe aanpassingen.

Als hoofdlijn kan ik je Shimano technium aanbevelen, niet goedkoop maar wel heel erg slijtvast. Alleen niet uitvaren met de baitrunner erop anders kan je je spoel gelijk weer vervangen.

G&S,
JvA.
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

13-06-2007 11:42

Ron,

Maak de onderlijn eens zoals je die maakte van kameleon, maar nu met GH.
Kern van extra stiff is hetzelfde als die van jelly wire, zou dus niet zomaar mogen breken.
Bij de normale GH is het wel aan te raden bepaalde zaken qua gebruik en knopen op te volgen.

Tevens zou ik dus geen krimpkous gebruiken bij de wartel, maakt het geheel nog veel stugger.
Neem de basis van je oude rig, en bouw hiermee je nieuwe... de oude had je vertrouwen, mocht het nog nodig zijn maak je op de nieuwe een aanpassing.
Doordat je erg veel veranderd weet je niet wat, en waar het mis gaat.
Pas tukje bij beetje aan als het nodig is.

Groet,

Edward
Plaats reactie