haak verzwaren


Plaats reactie
Jeroen Schouten
Berichten: 12
Lid geworden op: 09-02-2007 14:28
Locatie: Rotterdam

09-06-2007 23:09

Hoi!

Ik heb een vraag en hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Vis al enige tijd met een vast lood systeem en heb wat zitten experimenteren met onderlijnen en haken.

Maar zou je misschien in de bocht van je haak een loodje kunnen zetten?

Waardoor deze altijd goed in de onderlip gehaakt wordt.

Als ik mijn onderlijn in een bakje met water leg, dan valt het me op dat wanneer ik mijn aas optil de haak bijna nooit naar beneden draait.

Als je nou een klein loodje in de bocht van de haak zet dan kanteld de haak altijd naar beneden.

Weet niet wat jullie ervaring hiermee is??

groet Jeroen
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

09-06-2007 23:24

Dit is een bestaand principe, genaamd shot-on-hook rig. Robert Cambell heeft er een artikel over geschreven. Ik denk dat je er wel wat aan hebt.

http://www.karperwereld.nl/artikel/robertcampbell.php
Jeroen Schouten
Berichten: 12
Lid geworden op: 09-02-2007 14:28
Locatie: Rotterdam

10-06-2007 19:05

oke bedankt!

Maar dit is toch dé manier om er voor te zorgen dat je de vis altijd goed haakt. Want ik lees er nooit over op dit forum.

Zijn er dan ook veel nadelen aan het loodje op je haak?
Gebruikersavatar
Stef Jansens
Berichten: 978
Lid geworden op: 09-02-2007 21:59

10-06-2007 19:12

ik weet niet of dit het geschikte topic is voor deze vraag maar ik vind het een beetje nutteloos om hier een heel topic aan te wijden aangezien 1 antwoord al volstaat waarschijnlijk.
waarom moet een karper in de onderlip gehaakt worden?
als hij in de bovenlip zit kan dat dan kwaad of?
misschien is het een stomme vraag maar ik was hier gewoon erg benieuwd naar!
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

12-06-2007 16:43

Jeroen Schouten schreef:oke bedankt!

Maar dit is toch dé manier om er voor te zorgen dat je de vis altijd goed haakt. Want ik lees er nooit over op dit forum.

Zijn er dan ook veel nadelen aan het loodje op je haak?


Ik heb het destijds eigenlijk te weinig getest om er veel over te zeggen. Ik vond bij het knopen het grootste punt van aandacht het loodje bevestigen. Je wil hem enerzijds strak op de haak hebben zodat ie niet over de weerhaak glijdt en weg is. (weerhaakloos gaat niet). Anderzijds moet hij soepeltjes over de haak schuiven om goed naar de haakpunt te kunnen glijden. Ik bevestigde het met een dun gevlochten onderlijnmateriaal of hairrig, maar ook met dun nylon aangezien dat wat beter glijdt.
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

12-06-2007 17:32

Het hardste stuk van de bek van een karper zit bij de onderlip.
Om de karper zo min mogelijk te beschadigen tijdens een dril, waar over het algemeen veel kracht bij vrijkomt en je de vis toch uiteindelijk wil vangen geniet de voorkeur de onderlip die niet snel uitscheurt bij normaal drillen.
(mocht ik het mis hebben graag aanvulling)

Met pennen, kortsen is het lastig om in dat stuk te haken, maar met boilie visserij eet de karper van de boden en zuigt het aas op, haak zich door het eventuele draaivermogen in de onderlip.

Ik heb een tijdje met een shot on the hook rig gevist, en het werkt zeker, de haakpunt draait netjes naar beneden en zit altijd netjes in de onderlip.
Ik gebruik het alleen nu niet meer, reden waarom is dat met een goed ingezette linealigner je dit effect ook creeerd, en nog meer extra draaivermogen vond ik niet nodig.
Het haakt zeer snel, hou hier qua haak keuze beetje rekening mee, ik viste het met een gamakatsu (A1) super , ashima c887
Er zal vast wel weer een situatie zich voordoen waarbij ik het wel nodig vind, maar nu even niet.

Groet,

Edward
Plaats reactie