rig en losschieters help!!!


Plaats reactie
ruud Hebben
Berichten: 37
Lid geworden op: 03-01-2007 14:03

31-05-2007 22:17

hoi ik ben vorige week geweest vissen en heb 11 runs gehad waarvan 6 losschieters onder het drillen. Dan ga je toch denken er klopt iets niet, mijn rig is een simpele knotless knot rig maar de boillie hangt er wel iets vanaf. Mijn lood heb ik vastgemaakt met een stuitje en als ik er een karper uit heb gehaald is dat stuitje wel een meter verwijderd van zijn plaats, dus kan het lood 1 meter schuiven. Ik denk zelf dat het daardoor komt,omdat het lood over de bodem gaat en dat daardoor de vis losschiet zo ja hoe maken julie je lood vast ?

en nog een vraagje ik wil dus een reverse combi rig of een combi rig gaan maken en hier adviseerden ze mij om gecoat onderlijn materiaal te gebruiken maar in hoeverre cammoufleert dit want dat vind ik ook heel belangrijk, en als dit niet camoufleert kan ik denk ik beter de reverse combo maken omdat dan het 1e stukje van fluruocarbon is of maakt het niks uit als het het laatste stukje is?

alvast bedankt
Edoo Beltman
Berichten: 16
Lid geworden op: 31-05-2007 14:47
Locatie: Heino

31-05-2007 22:26

Als eerste vraag, hoe lang is je hair, en hoe groot is je aas? Misschien heb je een foto om het te verduidelijken? Het is erg belangrijk dat er genoeg ruimte tussen aas en haak zit, minstens 1,5 cm vind ik zelf het fijnst bij bodemaas. Bij een grote boilie en een in verhouding kleine haak is dit nog belangrijker. Ook kan je onderlijn iets te lang zijn, of juist die schuivende meter waardoor de karper het aas vrij ver op kan zuigen voordat hij zich prikt.

Dit kan tot gevolg hebben dat de haak achterin de bek haak, in het zachtere vlees. Als je de karper echter voorin de bek, in de lip haakt, zit de haak veel steviger. Hoe is de rest van de vangsten gehaakt?

Verder is je dril-stijl ook erg belangrijk, niet te lomp trekken, en zeker niet als je zware hengels hebt, 3ponders bijvoorbeeld.

Succes!

Mvg Edo
het gaat om de lagers | Het is eigenlijk Edo maar dat account kan ik niet meer inloggen...
ruud Hebben
Berichten: 37
Lid geworden op: 03-01-2007 14:03

31-05-2007 22:36

Ik vis met pellets deze hangen idd ongeveer 1,5 centimeter van de haak en de onderlijn is een paar cm korter dan die rigs die je kunt kopen dus aan de hair of de onderlijn ligt het denk ik niet. Mijn hengel is 3 3/4 redelijk zwaar dus maar ik ga niet liggen te trekken ik dril hem gewoon rustig de kant op en als ik merk dat die hard wilt zwemmen laat ik hem ook zwemmen mijn slip staat wel redelijk zwaar afgesteld maar zou het niet liggen aan dat stuitje wat het lood vasthoud? Hoe zorgen julie dat het lood op zijn plaats blijft?

nog iemand een idee?
Edoo Beltman
Berichten: 16
Lid geworden op: 31-05-2007 14:47
Locatie: Heino

31-05-2007 22:48

Het zou inderdaad best aan het stuitje kunnen liggen, een systeem wat zeer veel wordt toegepast is de safetyclip, van bijvoorbeeld PB/Korda/Nash of Loc-Jaw. Dit is een soort clipje waar je wartel van de onderlijn helemaal in gaat, en de wartel van het lood gaat aan het "armpje"aan de zijkant, en daar schuif je een conisch rubbertje overheen (tail-rubber), niet helemaal tot het eind want dan gaat het lood te moeilijk los, als dit bij lijnbreuk ergens achter blijft haken.

Afbeelding

2e van links en 2e van rechts zijn deze clips, in het midden staat zo'n rubbertje afgebeeld, en wat wartels zijn weet je vast wel;)

Het voordeel hiervan is dat de vis alleen de speling van de lengte van de onderlijn heeft, en niet tot aan het stuitje. Hierdoor zal deze zich eerder prikken en daardoor waarschijnlijk ook meer voorin de bek.

Succes!

Mvg Edo
het gaat om de lagers | Het is eigenlijk Edo maar dat account kan ik niet meer inloggen...
ruud Hebben
Berichten: 37
Lid geworden op: 03-01-2007 14:03

31-05-2007 22:53

dit systeem gebruik ik ook met een stuitje maar dan moet ik het uiteinde dus over de wartel schuiven of niet? want dat had ik dus niet gedaan, want het kan nooit de bedoeling zijn dat het stuitje onder de run of de drill een meter schuift of wel?
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

31-05-2007 22:54

Hoe waren de vissen gehaakt die je wel hebt gevangen?
Edoo Beltman
Berichten: 16
Lid geworden op: 31-05-2007 14:47
Locatie: Heino

31-05-2007 23:13

Inderdaad, de wartel moet een maat 8 zijn voor de meeste systemen, en die moet zover mogelijk in de clip worden getrokken, dan kan deze als het goed is niet meer schuiven over de lijn. Ik gebruik zelf altijd de Korda-clip, bij deze hoor je een "klik" als de wartel ver genoeg zit. Dan ben je ook geen stuitje meer nodig.

En zoals ik al eerder vroeg, en Bas net ook inderdaad, hoe zijn de overige vissen gehaakt? Heb je misschien verschillende haaktypes, dat je bij de ene de vis wel land en bij de andere niet?

Mvg Edo
het gaat om de lagers | Het is eigenlijk Edo maar dat account kan ik niet meer inloggen...
K. van den Herik

01-06-2007 16:48

Mijn hengel is 3 3/4


En nu serieus?
ruud Hebben
Berichten: 37
Lid geworden op: 03-01-2007 14:03

01-06-2007 18:36

hoi ik heb ze eigenlijk overal gehaakt boven en onderlip zijkant van de lip en in de kieuwdeksel vals dus

maar ik ga tog voor de reverse combi of de gewone combi

iemand daar nog antwoorden op op mijn eerdere vragen?
Gebruikersavatar
Ivo Nijboer
Berichten: 132
Lid geworden op: 30-01-2007 19:53

06-06-2007 14:03

Probeer eerst eens gewoon een normale standaard rig die goed haakt, en inspeelt op het safety clip systeem. Als je daar je vissen goed mee gaat haken en ook op de kant kan brengen, waarom dan nog te veranderen naar een combi-rig. Karpervissen is moeilijk genoeg en waarom niet eerst 1 verandering aanbrengen, resultaat afwachten en dan verder testen. Want als er iets verkeerd gaat met de inhaking (wat nu het geval is) waarom dan 2 dingen veranderen? Want zometeen weet je niet welke van de 2 nou verantwoordelijk is voor de goede inhaking.
Gebruikersavatar
Lennart Sprenger
Berichten: 187
Lid geworden op: 10-10-2003 02:00
Locatie: leusden

06-06-2007 18:11

als je nu gewoon een standaard rig pakt en die netjes afwerkt met een stukje krimpkous zodat er een line agliner effect ontstaat, deze vervolgens vasttrekt in een safety clip, zul je zien dat je visjes netjes gehaakt zitten in de onderlip. Vooral niet gaan klooien met moeilijke rigs als het water daar niet om vraagt.
Met deze verslaving wordt ik wel ouder dan 50!
Plaats reactie