Lijn strak ja of nee


jan van kranenburg
Berichten: 429
Lid geworden op: 04-03-2007 03:07
Locatie: Den Haag

04-06-2007 02:37

Het karperen met "slappe" lijn tich jaar terug, heeft me meer vis opgeleverd dan het vissen met "vastlood-systeem".

Vind dat laatste ook minder leuk.

Het ultieme plezier put ik uit "penvissen".

Is helaas niet overal mogelijk en vergt meer inspanning :cry:
Door misverstandje ruim 3500 van mijn posts sinds 2002, zoek.
Steun KSN!
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

04-06-2007 05:42

Hey Marcel Dorr,

Leuk dat jij na zo'n tijd de handschoen weer eens oppakt man, succes!

Om aan een lang geruzie een einde te maken, het kan dus beide zowel slap als strak. Er zijn mensen die vangen met strak en vinden dat prima, niet wetende wat ze zouden vangen als ze slap vissen en er zijn mensen die het andersom ervaren.

Karpervissen is zelf ervaren en je niet al te veel aantrekken van de mening, het oordeel of zelfs de ervaringen van anderen. Zelf doen is misschien wat tijdsintensief maar dan heb je wel je eigen ervaringen en kun jij daar op verder borduren. Ja de vangsten zullen af en toe tegenvallen, maar dat zijn juist de momenten waarop jij verder kunt in je gedachten over de beste tactiek. Vissen vangen is namelijk helemaal niet zo heel erg moeilijk, als jij tijd genoeg hebt en er is vis zal er vast wel een zo dom zijn om te bijten. Effectief vissen vangen is veel moeilijker en bereik je alleen maar door te acepteren dat je ook regelmatig niets vangt om te leren.

Stel jij vangt 2 vissen op een avond, is dit dan een geslaagde sessie? Of had jij door anders te doen meer kunnen vangen?

Eeen board als dit kan een schat aan informatie geven, maar minimaal net zoveel ongefundeerde meningen die echt nergens over gaan. Wie van de boarders welke info geven is aan jou om te ontdekken. Bedenk wel dat leeftijd of veel ervaring niet altijd iets zegt.

Belangrijkste les is, dat advies gratis is maar niet verder gaat dan de adviseur zijn eigen (al dan niet beperkte) visie.

Hoe dan ook wear sunscreen and DANCE!

Groet Marc
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Gerard Brondijk
Berichten: 1233
Lid geworden op: 08-07-2006 08:57
Locatie: Friesland
Contacteer:

04-06-2007 07:59

[quote="Stephan van Went"]


Precies
KSN
Julius Langenberg
Berichten: 289
Lid geworden op: 02-04-2007 20:26

04-06-2007 09:46

dat heb je even mooi gezegd marc :wink: :lol:
Marcel Dorr
Berichten: 19
Lid geworden op: 02-06-2007 23:26
Locatie: Lelystad

04-06-2007 12:10

Marc Schrikkema schreef:Hey Marcel Dorr,

Leuk dat jij na zo'n tijd de handschoen weer eens oppakt man, succes!

Om aan een lang geruzie een einde te maken, het kan dus beide zowel slap als strak. Er zijn mensen die vangen met strak en vinden dat prima, niet wetende wat ze zouden vangen als ze slap vissen en er zijn mensen die het andersom ervaren.

Karpervissen is zelf ervaren en je niet al te veel aantrekken van de mening, het oordeel of zelfs de ervaringen van anderen. Zelf doen is misschien wat tijdsintensief maar dan heb je wel je eigen ervaringen en kun jij daar op verder borduren. Ja de vangsten zullen af en toe tegenvallen, maar dat zijn juist de momenten waarop jij verder kunt in je gedachten over de beste tactiek. Vissen vangen is namelijk helemaal niet zo heel erg moeilijk, als jij tijd genoeg hebt en er is vis zal er vast wel een zo dom zijn om te bijten. Effectief vissen vangen is veel moeilijker en bereik je alleen maar door te acepteren dat je ook regelmatig niets vangt om te leren.

Stel jij vangt 2 vissen op een avond, is dit dan een geslaagde sessie? Of had jij door anders te doen meer kunnen vangen?

Eeen board als dit kan een schat aan informatie geven, maar minimaal net zoveel ongefundeerde meningen die echt nergens over gaan. Wie van de boarders welke info geven is aan jou om te ontdekken. Bedenk wel dat leeftijd of veel ervaring niet altijd iets zegt.

Belangrijkste les is, dat advies gratis is maar niet verder gaat dan de adviseur zijn eigen (al dan niet beperkte) visie.

Hoe dan ook wear sunscreen and DANCE!

Groet Marc


Hoi Marc

Bedankt voor de info. Alleen het is gewoon zo dat ik nog geen vertrouwen in het nieuwe systeem heb. Ik ben nu al een maand bezig en geen 1 beetmelding. Vis met tigernut, en Tiger-peanut, Secret one, Corn.
Na een maand ga je toc twijvelen of je iets niet goed doet. O ja heb wel een boot gevangen.
Julius Langenberg
Berichten: 289
Lid geworden op: 02-04-2007 20:26

04-06-2007 14:56

Ik ben nu al een maand bezig en geen 1 beetmelding. Vis met tigernut, en Tiger-peanut, Secret one, Corn.


Geloof me. daar kan het niet aan liggen. Als je je als beginnend karpervisser in het boilie paradijs waagt zie je door de bomen de bollen niet meer :lol: Als je een goede stek hebt, goede rig en dat soort dingen dan zal die smaak niet uitmaken. Die karper pakt het wel. Enne mischien moet je eens meet vertellen van hoe je vist, mischien dat mensen dan tips kunnen geven die relevanter zijn. Denk niet dat het probleem is tussen slappe en strakke lijn.
Gebruikersavatar
Tim Belshof
Berichten: 635
Lid geworden op: 15-10-2006 17:45
Locatie: twente
Contacteer:

04-06-2007 17:31

msischien als je een foto maakt van je montage kunnen we zien wat er goed en niet goed aan is ;)
Julius Langenberg
Berichten: 289
Lid geworden op: 02-04-2007 20:26

04-06-2007 17:52

precies, das een goed idee inderdaad.
Marcel Dorr
Berichten: 19
Lid geworden op: 02-06-2007 23:26
Locatie: Lelystad

04-06-2007 21:18

Douwe Bijlsma schreef:Marcel op je vraag of je lijn strak moet kan ik heel kort zijn NEE!
Het kan wel maar moet niet, integendeel zelfs.

Zelfhaaksystemen bestaan niet, er is geen systeem die zelf haakt.
De vis haakt zich op een systeem dat maakt het karpervissen bereikbaar voor iedereen die op een stretcher kan liggen en aan een molen kan draaien.


Mijn Rig zit in het lood 142 gram zodra de karper weerstand voelt zorgt het lood ervoor dat ie haakt. Is mij verteld hoor. Trouwens werk je bij Matsuru??? Had goeie banden met ronin maar die zijn verbroken. Gewoon intresse.
Marcel Dorr
Berichten: 19
Lid geworden op: 02-06-2007 23:26
Locatie: Lelystad

04-06-2007 21:29

Julius Langenberg schreef:
Ik ben nu al een maand bezig en geen 1 beetmelding. Vis met tigernut, en Tiger-peanut, Secret one, Corn.


Geloof me. daar kan het niet aan liggen. Als je je als beginnend karpervisser in het boilie paradijs waagt zie je door de bomen de bollen niet meer :lol: Als je een goede stek hebt, goede rig en dat soort dingen dan zal die smaak niet uitmaken. Die karper pakt het wel. Enne mischien moet je eens meet vertellen van hoe je vist, mischien dat mensen dan tips kunnen geven die relevanter zijn. Denk niet dat het probleem is tussen slappe en strakke lijn.


Nou vis met een rig en de wartel moet in het lood geduwd worden en boven mijn lood zit een tube. Nou bol eraan en werpen en met beetmelder en hanger wachten op een run. Helemaal niks. De rig kan je uit het lood trekken. geloof dat het inline vissen heet.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

04-06-2007 22:07

Nee het merk staat op mijn trainingskleding en ik vind het wel iets hebben.

Die opmerking over zelfhaking is meer een woordspeling, de vis haakt zich inderdaad op de weerstand van het lood, alleen haakt het systeem de vis niet vandaar dat het geen zelfhakend systeem is.
Vissen is een hobby, geen religie!
Julius Langenberg
Berichten: 289
Lid geworden op: 02-04-2007 20:26

04-06-2007 22:58

:roll: :roll: :roll:
Marcel Dorr
Berichten: 19
Lid geworden op: 02-06-2007 23:26
Locatie: Lelystad

04-06-2007 23:05

Douwe Bijlsma schreef:Nee het merk staat op mijn trainingskleding en ik vind het wel iets hebben.

Die opmerking over zelfhaking is meer een woordspeling, de vis haakt zich inderdaad op de weerstand van het lood, alleen haakt het systeem de vis niet vandaar dat het geen zelfhakend systeem is.


Je doet dus ook aan vechtsport?? Maar hoe los ik mijn probleem nou op dat ik totaal geen beet o.i.d. heb.?? Hoe plaats je een foto op dit forum?? Moet ik nou aanslaan met dat systeem of niet. Jeetje zoveel veranderd in 15 jaar. Toen had ik gewoon een lood en loodstopper en haak.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

05-06-2007 08:12

Marcel,

Waarom stap jij niet met een hengel terug naar het oude systeem? Leg ze bij elkaar en ervaar of er verschil in aanbeten zit. Dat jij niet 1 aanbeet hebt gehad, zegt op zich niets hoor ik heb geen idee hoeveel sessies van hoeveel tijd en op welke tijden dat zou zijn.

Je hebt wateren waar de vissen alleen 's nachts, overdag of zelfs alleen maar tussen de middag te vangen zijn.

Hoeveel stekken heb jij geprobeerd? Te snel te vaak wisselen van stek hoeft ook geen echt voordeel te zijn.

Zijn er andere mensen op hetzelfde water die wel vangen? Heb jij al eens met ze gesproken? Mijn ervaring is dat men je best e.e.a. wil vertellen over het water hoor, m.n. als ze jou er al een paar keer hebben zien proberen.

Zit er uberhaupt karper?

1. Zoek water waar karper zit.
2. Verken het water, op dieptes taludjes etc. (peilen)
3. Vis op de plek waar ze waarschijnlijk zullen zijn.
4. Vis met 1 soort aas, twijfel niet en verander pas als jij ziet dat anderen wel vangen en jij niet.
5. Verander maar 1 ding tegelijk, anders kun jij nooit concluderen wat de boosdoender was.
6. Heb vertrouwen! Haal niet je montage telkens uit het water omdat jij dnekt in de knoop te liggen
(mocht jij gaan twijfelen, geef dan die sessie op en oefen het ingooien net zo lang tot jij ervan overtuigd bent dat je rig 90% van de tijd goed ligt)
7. 2 uur in het water is NIET te lang (zoals zoveel mensen denken)
8. Accepteer dat statisch vissen vaak de langere adem betekend.
9. Enkele piepjes is vaker de wind o.i.d dan een karper.
10. Statisch vissen zorgt er meestal voor dat de vis door weg te zwemmen (piiiieeeeeeeeeeeeP) zichzelf vast zwemt op de haak, aanslaan wordt dan overbodig alleen nog even zetten om er zeker van te zijn dat de haak vast komt te zitten. Aanslaan zorgt veelal voor lossers.
11. Jouw haak kan niet scherp genoeg zijn, ligste aanraking moet penetreren zijn.

Een foto zou idd ook helpen om er achter te komen of er misschien iets met jou rig aan de hand zou zijn.

Lig je vaak in een rommeltje? Trek jij vaak je rig een stukje terug over de bodem? Haak jij daardoor viezigheid? etc etc

M.a.w. vertel vertel vertel ..... alleen noem water niet bij naam, anders komen er te veel mensen even kijken of ook vissen ...

Gr Marc
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

05-06-2007 10:40

Marcel, Marc geeft al een goede beschrijving, de moderne manieren van vissen zijn niet noodzakelijk om karper te vangen.
Zelf vis ik nog op een ouderwetse manier met moderne materialen.
Aanslaan is meer een kwestie van de hengel direct achterover brengen zonder hard te slaan, dat hoeft met penvissen ook niet.
Direct contact zoeken met de vis en strak houden die handel.
Vissen is een hobby, geen religie!