Rigs, zelfgemaakte en kant en klare


Plaats reactie
Robin van Tiel
Berichten: 31
Lid geworden op: 20-12-2005 11:34

27-12-2005 16:04

Hoi,

Ik vis een tijdje al met zelfgemaakte onderlijnen van een cm of 20 en een hairlengte van 3.5 tot 4 cm. Waardoor dus een boilie van 20mm ongeveer 1,5 en 2 cm onder de boog van de haak zit. Best goed dacht ik zo, maar nu krijg ik dat lusje niet klein genoeg, waardoor mijn lus dus al 3 cm is. Die moet dus eigenlijk veel kleiner. Hoe doe je dat het beste?

En ik zie de laatste tijd veel mooie kant en klare onderlijnen van PB products, vooral de stiff rigs, de onzichtbare en gewone....Is dit goed spul? en breekt het niet zomaar af?

Mvg, Robin.
Lex Roording
Berichten: 396
Lid geworden op: 02-12-2004 11:50

27-12-2005 16:46

Robin,

Ik denk dat het niks uitmaakt dat het lusje 3cm is? :roll: De boilie gaat er daardoor niet af, denk ik. Maar als je het lusje toch kleiner wilt hebben; vouw de lijn dubbel, maar een lusje, en haal de dubbelgevouwde lijn met behulp van een boilienaald er doorheen.

En dat over die voorgeknoopte onderlijnen; die zullen best goed zijn, anders zouden ze die niet op de markt brengen. Maar ik ben zelf zeer tevreden over de producten van PB :wink:

Groeten Lex
Waarom moeilijk doen, als het makkelijk kan: KSN!
rik vd rijt
Berichten: 234
Lid geworden op: 21-08-2005 17:58

27-12-2005 16:55

knopen robin tot je er bij neervalt dan lukt het van zelf. en gebruik er idd een bolienaald bij.
gerard van ewijk
Berichten: 221
Lid geworden op: 27-04-2005 16:34

27-12-2005 17:25

quote

En ik zie de laatste tijd veel mooie kant en klare onderlijnen van PB products, vooral de stiff rigs, de onzichtbare en gewone....Is dit goed spul? en breekt het niet zomaar af?


Jij durft om te vragen of dit zomaar afbreekt of het goed spul is???
Waarom denk je dat ze het maken en verkopen, omdat het bagger is!!!
Nou nee dacht het niet.

Gerard
Good luck and tight lines!
Robin van Tiel
Berichten: 31
Lid geworden op: 20-12-2005 11:34

27-12-2005 21:09

Ik vraag dat omdat ik gehoord heb van een vriend dat zijn kant en klare onderlijnen al 2 keer gebroken zijn.

Maar een lus van 3cm is dus eigenlijk ook perfect, zolang de boilie er niet af valt natuurlijk....mvg, Robin.
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

27-12-2005 21:29

gerard van ewijk schreef:quote

En ik zie de laatste tijd veel mooie kant en klare onderlijnen van PB products, vooral de stiff rigs, de onzichtbare en gewone....Is dit goed spul? en breekt het niet zomaar af?


Jij durft om te vragen of dit zomaar afbreekt of het goed spul is???
Waarom denk je dat ze het maken en verkopen, omdat het bagger is!!!
Nou nee dacht het niet.

Gerard


Wordt er tegenwoordig geen bagger verkocht dan?
Zelfs Korda die bij mij heel hoog in het vaandel staat verkoopt fluorcarbon dat ik na een aantal vissen verspeeld te hebben op breuk op een knotless knot nooit meer zal gebruiken!!

Of kan ik niet knopen?

Sinds ik overstapte op Amnesia is het me nog maar 1 keer overkomen, waarschijnlijk was de onderlijn gewoon beschadigd.

Ik vind het zo vreemd nog niet om je zoiets af te vragen met alle respect.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

28-12-2005 07:19

Weet je wat ik met kant en klare rigs heb?

Straks hoef je al helemaal nix meer te weten of te kennen. Je doet er een kant en klaar aas aan, vaart de handel uit (werpen hoeft al lang niet meer) en hoppa.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

28-12-2005 12:20

Het grote minpunt wat mij nogal eens opviel bij kant en klare rigs van vismaatjes was dat de hair nogal eens te kort was.
Verder zal met de knopen van zo'n onderlijn, zeker als hij van een bekend merk is, niet veel mis zijn.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Patrick de Kort
Berichten: 219
Lid geworden op: 06-12-2005 12:08
Locatie: Oisterwijk

28-12-2005 13:32

Ik denk dat er zeker goede kant en klare rigs te koop zijn. Maar ik vindt persoonlijk het zelf maken en zelf ontdekken van allerlei dingen toch een belangrijk aspect uit mijn karper visserij.

Als je alles maar kant en klaar koopt mis je een gedeelte van je hobby denk ik.

Dat het de eerste paar keer niet lukt. Zoals andere hier ook al zeiden. Knopen, Knopen en nog eens knopen dan lukt het vanzelf.

Op de diverse sites is veel info te vinden over de verschillende knopen en rigs. Doe er je voordeel mee
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

28-12-2005 14:00

Klaas van den Herik schreef:Weet je wat ik met kant en klare rigs heb?

Straks hoef je al helemaal nix meer te weten of te kennen. Je doet er een kant en klaar aas aan, vaart de handel uit (werpen hoeft al lang niet meer) en hoppa.

MVG

Klaas


Klaas, is dat ook niet een beetje het punt bij de statische karpervisserij in zijn algemeenheid, en de populariteit ervan. Elke gek kan bij wijze van spreke een karper vangen. Boilie aan de haak, ingooien........ piep piep, ooh ik heb beet! Binnendraaien, hoppa Peppie heeft een karper gevangen.
Hoe meer je zelfl probeert, hoe meer je leert. Knoop zelf onderlijnen, draai je eigen boilies. Kies zelf je stekken, uitpeilen enz.
Wat betreft de onderlijnen: als je ze koopt kun je er niks aan aanpassen. De hair is net te kort, de haak te groot, onderlijn niet lang genoeg en ga zo maar door. Als je ze zelf knoopt kun je voor jouw situatie de ideale rig maken en varieren. Bovendien is het zelf knopen van onderlijnen een stuk goedkoper. Kant en klare onderlijnen zullen best goed zijn, zeker die van PB lijken mij gewoon goed. Kun je wel van op aan. Maar ik heb toch meer gevoel bij iets wat ik zelf geknoopt heb.
gerard van ewijk
Berichten: 221
Lid geworden op: 27-04-2005 16:34

19-02-2006 23:49

Kijk dat is nou wat ik wil zeggen.Dat firma,s investeren in materialen en niet ondoordacht zomaar iets in de winkels gooien om het te verkopen.En dan mag je zeggen dat je een goed product hebt.Kijk bij elke firma komt het voor dat er wel eens iets mis gaat je kan niet alle producten die je uitgeeft testen.Maar als het daadwerkelijk een fabrieksfout is lijkt het mij sterk dat deze firma's niets daar mee doen .
Maar heel vaak gebeurt het ook dat het materiaal verkeerd verwerkt word.Onderlijn materialen breken niet zomaar.Vraag maar eens aan een goede rigknoper waarom ze bepaalde handelingen doen en niet linksom maar rechtsom wikkelen of andersom.
Good luck and tight lines!
Gebruikersavatar
remon van dusschoten
Berichten: 473
Lid geworden op: 31-08-2004 22:06
Locatie: Nijkerk

20-02-2006 23:32

Alles goed en wel mar hoort het zelf knopen .Niet bij de hobby net als bollies maken en weet ik nog veel meer.Het geeft mij in iedergeval meer voldoening als ik vis vang op eigen onderlijn.En wat dacht je er van als je wil inspelen op de situatie.Mag je het hele pakket wel mee zeulen naar de water kant .Nee lekker zelf doen is veel leuker alles is te leren
elke vangst telt hoe groot of klein dat je vangt daar gaat het om
behandel een karper zoals je zelf ook behandelt wilt worden met RESPECT

steun de KSN en wordt lid gewoon doen
Gebruikersavatar
thijs gerritsen
Berichten: 59
Lid geworden op: 11-04-2007 15:55
Locatie: de heurne

02-05-2007 14:30

ik knoop altijd, maar ook Altijd mijn eigen rigs, veel meer vertrouwen in dat rigs uit de winkel.

verspeel je een big op je eigen rig, eigen schuld, dus nu weet je dat je nog secuurder moet zijn met knopen. meer lezen, meer leren.

Rigs uit de winkel, eigen schuld? knoopfout? je weet het niet. Als je alles bij elkaar opteld wat je dat per jaar koopt aan kant en klare rigs, kun je vast wel paar zakjes haken, wartels en klosjes onderlijn materiaal kopen.
Gebruikersavatar
robin de graaf
Berichten: 432
Lid geworden op: 27-06-2004 20:50
Locatie: heemskerk
Contacteer:

03-05-2007 00:12

je zou een sensas looptyler kunne gebruiken, Klein groen handig apparaatje. :wink:
Wouter Bos schreef:"Ik begrijp dat niet, mensen die vissen. Volgens mij heb je dan zo'n slecht huwelijk"
Gebruikersavatar
Dylan Smits
Berichten: 391
Lid geworden op: 17-06-2006 22:09
Locatie: Sliedrecht

03-05-2007 09:57

Ooit eens een x een PB onderlijntje gebroken gewoon in de midden van de onderlijn. Sinds dien geen vertrouwen meer in de kant & klare onderlijnen van PB.

Daarom knoop ik ze zelf, dat wel uiteraard met rig materiaal van PB (Jelly-Wire) Dat vind ik wel werkelijk top spul! '

Dus gewoon lekker zelf blijven maken!
Afbeelding
peter andrae

03-05-2007 14:09

Klaas van den Herik schreef:Weet je wat ik met kant en klare rigs heb?

Straks hoef je al helemaal nix meer te weten of te kennen. Je doet er een kant en klaar aas aan, vaart de handel uit (werpen hoeft al lang niet meer) en hoppa.

MVG

Klaas


Ja Klaas goed voor de handel elke leek kan tegenwoordig wel een visje vangen.
Gebruikersavatar
pim starreveld
Berichten: 897
Lid geworden op: 22-09-2005 10:00
Locatie: zaandam

03-05-2007 15:09

ik heb al van verschillende mensen gehoord dat de kant en klare rigs (PB Products) bij de knoop afbreken (dan zit er nog een klein stukje knoop aan de wartel) of dat de knoop uit elkaar schiet...

voor mij geen kant en klare rigs hoor, veel te duur
Gebruikersavatar
Arjen Dijkstra
Berichten: 578
Lid geworden op: 15-05-2005 23:46
Locatie: Tsjusterboxum (fr)

04-05-2007 08:55

Ik vind de onderlijnen van PB er ook goed uitzien, beter dan lijnen van andere merken. Ik heb mijn 1e jaar als karpervisser ook kant-en-klaar lijnen gebruikt maar vaak was de hair te kort of de lusjes gingen los.

Ik ben ze toen zelf gaan maken en tot grote tevredenheid.
Wel koop ik eens een klare PB onderlijn om als voorbeeld te gebruiken voor mijn eigen rigs bij gebrek aan creativiteit.

Ik denk dat je meer tevreden zult zijn als je vis vangt op je eigen rigs dan op gekochte rigs. Heb weleens gehad dat tijdens een dril de rig dwars doormidden brak, en ja, waar ligt het dan aan. Bij een zelfgemaakte sta ik iig 100% achter de rig en mocht er iets mis gaan hoe dan ook dan weet ik dat het aan mijzelf lag en niet aan de gekochte rig. Minder twijfel dus.
Ik zet mijn huupie in
Gebruikersavatar
Rody Klop
Berichten: 56
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

28-05-2007 22:12

De pre-fab rigs waren in het begin slecht, vooral de knopen schoten nog wel eens los en je moest ze dan ook altijd natrekken, soms zelfs wat secondenlijm. Inmiddels zijn de pre-fab onderlijnen van prima kwaliteit.

De heren hebben goed geluisterd naar de vissers en de problemen met deze onderlijnen.

Ik denk dat deze lijnen niet beter of slechter zijn dan zelfgemaakte lijnen.

Voor de beginneling prima, voor de gevorderde visser die wil toch iets meer controle hebben en specifieke eisen aan de rig.
Stel je voor.......leven zonder vissen....
What a nightmare !!!
Plaats reactie