Onderlijn voor op de rivier.


Plaats reactie
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

06-02-2007 13:41

Hoi

Aankomend weekend ga ik voor het eerst op de rivier zitten,maar nu vroeg ik me af welke onderlijn men hier het beste kan gebruiken aangezien er nogal wat steenstort en keien op de bodem ligt.

Ik heb nu de zinking braid van esp in de 15 ponds klasse.
Is dit voldoende of kan ik beter wat anders nemen,ik heb geen idee wat ik het beste kan gebruiken op de rivier.
Graag uw advies.

Mvg Ruben
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

06-02-2007 14:15

Je kunt beter iets grover nemen 25 lb klase met zeer stevige haken bijvoorbeeld 0,40mm nylon zou mischien ook goed gaan.
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

06-02-2007 14:55

35/100 nylon heb ik.
maat 6 haak.

mischiene en gecoate onderlijn?
Willem Barnas

06-02-2007 15:24

Hallo,

* 15-20 cm. Zeer slijtvaste onderlijn; 25 lb. Kryston Quicksilver, 30 lb. Fox Armadillo of 25 lb. Rod Hutchinson The Edge. Nylon kan ook maar neem het dik, zo rond de 40/00. Berkley XL is zeer oké daarvoor.

* Sterke haak zoals de Owner C1 maat 8 of Gamakatsu Super Hook maat 6 met een stevige line-aligner erop die de haakpunt wat afschermt zodat ie niet te diep in de bek gaat prikken.

* hairtje van 1,5-2 cm. tussen haakbocht en bovenkant aas.

* Stevig wartellood dat veel grip in/op de bodem kan vinden. Monteren aan clip die je vast kan zetten op wartel (Fox, Armaled). Wartellood omdat dat als het vastloopt tussen stenen gelijk uit je clip schiet. Heb je geen last van stenen, pak dan inlines, maar houd het safe voor de vis. Zorg dat het lood bij lijnbreuk ook echt daadwerkelijk vrijkomt van de lijn, voorslag of niet, het moet eraf kunnen.

* Dikke hoofdlijn; minimaal 40/00

* Geen voorslag gebruiken, is je hoofdlijn nog te kwetsbaar dan gewoon nog dikkere nemen.

Dat zou ik doen en wel omdat je op deze manier niet zo gauw de schuld hoeft te geven aan je materiaal als er wat fout gaat.

Houd het wel safe, 35/00 of 40/00 hoofdlijn is al dodelijk genoeg als het verkeerd gebruikt wordt.

Lees het artikel van Piet Vogel in Spiegel 3 ook maar eens, daar staan goede, bruikbare dingen in.

Jo,
WB 8)
Laatst gewijzigd door Willem Barnas op 06-02-2007 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Willem Barnas

06-02-2007 15:27

PS:

Die 15 lb. Sinklink van ESP die jij hebt is absoluut niet goed genoeg voor de omstandigheden die jij schetst en dat kan ik je uit ervaring melden.
In open en schoon water kan dat lijntje heel veel hebben, maar trek je het langs een steen dan moet ik nog zien hoe lang het heel blijft...

Gewoon lomp, maar wel safe.

Jo,
WB 8)
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

06-02-2007 15:48

Hoi willem,ik heb vandaag al big grippa lood gekocht.
170 gram

Ik zal zeker even een ander onderlijntje kopen om toch op safe te spelen.
Ik was toch al niet van plan om met een voorslag te vissen omdat ik daar gewoon op tegen ben

De onderlijn die jij schetst heb ik al zn beetje,aleen een iets dikker materiaal halen..

is het niet zo dat hoe dikker je gaat kwa lijn de lijn ook meer stroming pakt en je lood over de bodem hupt?

mvg ruben


PS:kan niet wachten totdat ik er zit,ik hou van een uitdaging! :wink:
Peter Nys
Berichten: 541
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Belgie (Tongeren)
Contacteer:

06-02-2007 16:12

De musselcracker van pb in de 35 lbs versie is hier ook uitermate geschikt voor. Zelf vis ik het liefst zo simpel mogelijk op de rivier, rigje van +-30 cm haakje Ashima c887 nummertje 6 en dit afgewerkt met een ligne aligner !! Dit werkt perfect voor mij !! Hou wel voldoende afstand tussen je boilie en je haak.

Mvg

Peter
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

06-02-2007 16:15

Peter.

ik heb altijd zn beetje 1-1,5 cm onder de haak als hair.
Maar waarom moet dat beter zijn op de rivier?
Ik lees vaker dat men op de rivier de hair wat langer laat.
Gebruikersavatar
gerrit schippers
Berichten: 925
Lid geworden op: 15-01-2004 19:28
Locatie: Enschede

06-02-2007 18:35

Peter Nys schreef:De musselcracker van pb in de 35 lbs versie is hier ook uitermate geschikt voor. Zelf vis ik het liefst zo simpel mogelijk op de rivier, rigje van +-30 cm haakje Ashima c887 nummertje 6 en dit afgewerkt met een ligne aligner !! Dit werkt perfect voor mij !! Hou wel voldoende afstand tussen je boilie en je haak.

Mvg

Peter


Peter heb je geen last van kromme puntjes?

Ik heb deze haak weleens op het kanaal gebruikt, maar daar is ie absoluut niet geschikt voor de rechte punt is ontzettend kwetsbaar.


Gr Gerrit
Weet je wat T'is Meer Water dan Vis....
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

06-02-2007 18:54

Nu ben ik alles behalve een riviercrack, of een rigscrack.
Maar ik doe weinig anders.

Gewoon een normale onderlijn. Soms wat langer ivm stenen.
Soms wat grotere haken en wat langere hairs (gevist tot 8 cm) om de witvis te minimaliseren. Maar verder weinig anders.
Wel een klauwhaakje inderdaad, zoals Gerrit vermeldde. Wat ook helpt is de tube wat langer te nemen om het haakpuntje niet al te snel krom te laten slaan. Maar een klauwhaakje gaat hier minder snel krom.

Gr. Frank
Peter Nys
Berichten: 541
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Belgie (Tongeren)
Contacteer:

06-02-2007 18:55

@ruben: Dit is niet speciaal voor de rivier, is gewoon iets wat ik regelmatig constateer, mensen die hun hair te kort laten, was meer een tip...

@Gerrit: Af en toe kan het wel eens voorkomen dat ik ook een haakje heb met een kromme punt, maar dat is eigenlijk ZEEER zeldzaam. Dit heeft volgens mij meer te maken met het fenomeen scheepvaart, door de beweging van de sassen en de passerende boten word je rig regelmatig van links naar rechts bewogen en kan het gebeuren dat de haak hierdoor een steen ofzo raakt... Maar volgens mij heeft ieder merk dit wel...

Mvg

Peter
Gebruikersavatar
stephan kerger
Berichten: 341
Lid geworden op: 08-11-2005 17:13
Locatie: O-bl

07-02-2007 14:09

Zoals W.B. het schetst is eigenlijk exact het zelfde als dat ik de laatste 5 jaar op de rivier vis. Zelf maak ik dan gebruik van de 25lb Kryston quicksilver, die bij mij nog nooit is afgegaan op mossels, basaltkeien en taluds. (Wel één keer door een wolhandkrab)

Wat ik zelf het aller belangrijkste van je constructie is, is de hoofdlijn. Dit is uiteindelijk het zwakste punt. Zelf vis ik met 50/00, wat zoals al gezegd is wel verantwoordelijkheid met zich mee brengt. Maar om eerlijk te zeggen is het onverantwoord om een dunne nylon of gevlochten lijn te vissen tussen de stenen en mossels, of taluds. Ik heb diverse diameters tot 60/00 geprobeerd en voor mij kwam 50/00 als beste compromis uit de bus. Natuurlijk altijd goed je lijn controleren na een dril op zwakke punten. Neem nooit risico.

Veel succes :wink:

MVG,

Kerger!!!
Vissen is een religie, geen hobby!
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

07-02-2007 15:55

Heb zn beetje alles gekocht wat ik nodig heb.

Aankomend weekend eens kijken wat het uithaalt.
Ben net terug van nog eens goed peilen en heb een paar zeer interesante plekken gevonden waar geen tot weinig steenstort op de bodem ligt.

Iedereen bedankt voor de tips,ik zal er veel aan hebben.
meer tips altijd welkom.

mvg ruben
Willem Barnas

07-02-2007 16:24

Ruben,

Als ik je nog een tip mag geven voor tussen de stenen...?

Zoek naar zo klein mogelijke open plekjes tussen de steenstort en ga daar op vissen. Zo vis je toch tussen de stenen waar de vis ook aast, maar heb je toch een vlak stukje om je rig optimaal te presenteren.

Top beetje omhoog, lijn goed opspannen en niet tegen de bodem drukken met loodjes en bullshit want dan ligt je lijn weer waar je het niet wilt hebben; tussen de stenen. En fuck de lijndressuur, dat komt later wel.

Succes, het klinkt i.i.g. goed gemotiveerd!!!

Groeten,
WB 8)

PS: Ik ben geen riviervisser, heb slechts enkele keren op een rivier gevist en niet eens echt grondig, maar misschien heb je wat aan mijn kolerehardstromendeafvoerkanaalviservaring.
Willem Barnas

07-02-2007 16:27

Oh ja,

En voor een goede nachtrust na lijnbreuk adviseer ik weerhaakloze haken of haken waarvan je de weerhaak hebt geminimaliseerd met een tang. Ik vind dat bijna een must i.c.m. de materialen waar we het hier over hebben.

GEwoon lekker strak houden en niet bang zijn voor lossers, die krijg je er echt niet meer door of je moet het directe contact met de vis verliezen (tak, steenhoop, pallet, boot, etcetera).

Jo,
WB 8)
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

07-02-2007 16:31

Willem

jij kan gedachten lezen,ik heb idd van al mijn haken de weerhaken plat geknepen omdat ik zelf ook al dacht dat de vis eerder de haak kwijt moet raken mocht het mis gaan.

Met 40/100 en armadillo onderlijn van 35 pond is het zaak dat de vis die zooi zo snel mogelijk kwijt raakt.

We gaan aan de slag!!!

greetings
Willem Barnas

07-02-2007 16:39

Die Armadillo gaat jou zo 1-2-3 zééééker niet in de steek laten, daar ben ik van overtuigd. Bewerk het spul maar eens met een steen en je zult begrijpen waarom.

Jo,
Hij die nu de computer een rotschop gaat verkopen :x
Pieter Bas van Duuren
Berichten: 212
Lid geworden op: 09-03-2007 20:43
Locatie: Guatemala
Contacteer:

12-03-2007 00:41

Even inhaken op die open plekjes tussen basalt stort, dit is duidelijk een super tip. Hou wel rekening met vaak je onderlijn vervangen aangezien bij scheepvaart je haak schuurt over de stenen en dit de haak bot maakt!

Verder bij het ophalen wil je haak wel eens tegen een steen aanslaan wat hem direct onbruikbaar maakt!

Verder 50/100 is net ok als je boven op basalt zit maar zorg ervoor dat je beter je haak recht trekt bij vastzitten! Dan kan je namenlijk bij vastzitten (minimaal 1 keer per sessie) tussen de basalt keien het hele zaakje lostrekken zonder lijnbreuk! Mischien dan toch 55/100? dat moet je zelf bekijken, hoe dikker de haak hoe moeilijker los te trekken en meer lossers bij aanbeten!

Denk erom, veel vissen hebben zachte bekken!

En mocht je het durfen, op basalt te vissen vis dan direct onder de toppen, voorkomt direct een hoop schuren langs de stenen want ze zullen er als een peil vandoor gaan van de stenen weg:)

O ja ik keis voor inline looden met een stukje tube, waarom dan ligt dat beter boven op de stenen, als je bij het inwerpen direct druk op de lijn houdt! Dan dwarrelt het naar beneden en blijft het liggen waar het land! Zorg wel dat het makkelijk los raakt van de onderlijn!

Als je een zogenaamde safety systeem gebruikt met wartel lood dan zal je de zware metalen vervuiling van de Nederlandse rivieren flink omhoog jakkeren:() oftewel veel lood blijft hangen en dan raak je het meestal ook echt kwijt!

En je stek is zo om zeep geholpen als daar een stuk of wat lijnen (door lijnbreuk) over je stek zwaaien in de stroming.

En dan tja eerst maar eens flink bikkelen voor je eerste karper van de rivier.

Groeten,

Pieter Bas van Duuren
Plaats reactie