Chod rig, persee met leadcore?


Plaats reactie
eumir teterissa
Berichten: 276
Lid geworden op: 30-08-2005 08:40

22-02-2007 16:46

Ik ben altijd nieuwsgierig in de werking van de rigs, heb laatst een artikel (piet Vogel) gelezen in de Spiegel over de Chodrig. Ik vroeg me af of je dit systeem persee met leadcore moet gebruiken?. ik heb de rig ook op Engelse sites gezien, en daar wordt ook altijd leadcore gebruikt. Is de bedoeling van de leadcore van deze rig alleen om het zaakie geheel over de bodem te laten lopen of in situaties met een ruigbodemverloop of mosselen etc. want dan kan ik voorstellen dat je toch ook gewoon iets anders kan gebruiken bijv. flying backleads ofzo? Of zorgt de leadcore in dit systeem voor een betere werking van de rig opzich?

Ben benieuw, misschien kan iemand mij hierop antwoord geven.

Alvast bedankt!


Gr. Eumir
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

22-02-2007 19:39

Eumir
De leadcore zorgt voor dat bungyeffect als de vis zich prikt. Dat gewicht zorgt voor een langzame opbouw van de druk. Dit brengt de vis in verwarring. Juist daardoor werkt de rig zo goed.
In deel 6 van de Korda serie wordt de rig verkeerd ingezet. Hij wordt daar gefixeerd met kralen en dan heb je een luxe helicopter uitvoering. Nick heet dat wel een paar keer herhaalt die aflevering.
Gr Piet
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

23-02-2007 19:51

Piet, ik heb die dvd ook gezien, en idd wordt de chodrig verkeerd ingezet en bovendien op een harde bodem...???

Worden er door de heren ook nog eens allerlei excuses verzonnen...

gr Harnold
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

24-02-2007 12:07

Piet,

Je hebt het over een bungy-effect. Doel je daarmee op 't gewicht van 't
leadcore, die spanning op de haak moet houden? Zo ja, dan is in mijn o-
gen die druk nog veel te gering, om enige spanning op de haak te hou-
den.
Een ideaal prik systeem is het ook niet, als je het b.v. vergelijkt met een
inline lood systeem.

Eumir,

Jaren geleden, hebben wij een dergelijke rig gevist met een kevlar anti-
tangle tube. Ook veel lossers op gehad...

De Chod-rig, bestaat in feite al veel langer! De huidige wordt tegenwoor-
dig altijd met leadcore gemaakt. Het eerste systeem was met een kevlar
tube, die ook nog extra verzwaard werd met heavy metal. Het maakt in
mijn ogen niet uit, of je nu leadcore of een zware tube neemt. Ik vind die
druk gewoon veel te gering van 't leadcore, om spanning op de haak te
houden.

Ik vis nooit meer met dergelijke systemen. Een kennis van mij, had er
vorig jaar de ene losser naar de andere er op. Ook op zachte bodem,
harde bodem, met zwaar lood, met normaal lood enz.

groetjes Benny
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

24-02-2007 14:43

Benny
Het gaat alleen maar om de langzaam opbouwende druk op de haak. Die is totaal anders als de directe druk die ze gewend zijn. Hierdoor raakt de vis in verwarring en zal normaal gesproken wegvluchten. Pas daarna komt de complete druk van het lood en de uitstaande lijn. Ik heb hem dit jaar een aantal keren met veel succes ingezet.
Gr Piet
Dennis de Wilde
Berichten: 492
Lid geworden op: 05-01-2004 21:20
Locatie: Schiedam
Contacteer:

24-02-2007 19:17

Piet, ga maar niet op de opmerking van Benny in, heb laatst ook precies dezelfde discussie gehad over de chod, niet de moeite waard.......
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

24-02-2007 20:01

Dennis,

Dus ik mag niet kritisch zijn over een bepaalde rig? :roll:

Ik vind het een beetje flauw van je, om onze vorige discussie erbij te ha-
len. Heb bij jou het idee, dat wanneer er een verkeerd woord komt over
de chod-rig, dat je dan gelijk op je achterste poten staat. Waarom? Vind
dit zeer jammer. Dus ik moet iedereen maar naar de b*k praten?! Dat
zal ik nooit doen. Ik mag mijn mening hebben, net zoals vele anderen die
dat mogen hebben.

Piet,

Bereik je datzelfde effect niet beter met een elastiek-rig of een bungy-rig?
Dit wekt ook een verwarrende situatie...

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Erik Rozen
Berichten: 588
Lid geworden op: 24-11-2003 01:00

25-02-2007 12:47

Ik ben dus ook van plan om deze rig in te gaan zetten, maar dan inderdaad zoals piet al zei als een veredelde helicopter-rig, dus gewoon met tube.

Voornaamste reden is om bovenop het slijk te kunnen vissen.

Nu wil ik hier twee rigs op monteren;
1. Stiff-rig met pop-upje, zinkend op de haak.
2. 30cm nylon met klauwhaak, rechte la en lange hair.

Zou ik mogen vragen op wat voor rig je dan al die lossers kreeg Benny? Bij de stiff-rig verwacht ik dit namelijk ook, maar in combinatie met een lange onderlijn durf ik zowat compleet uit te sluiten dat het probleem hem zit in de loodmontage. Als je kijkt hoe de druk zich opbouwt is dat gewoon niet logisch.

Gr. Erik
Elk nadeel heb z'n voordeel...
eumir teterissa
Berichten: 276
Lid geworden op: 30-08-2005 08:40

25-02-2007 15:18

Piet, ik heb even je artikel niet bij de hand, maar je gaf volgens mij aan om zo'n 10 cm standaaqrd rigje eraan te knopen. Mijn vraag is of je wat kan vertellen of je de rig niet gemakkelijk door de war gooit? bestaat er een grote kans dat de onderlijn onder het leadcore terecht komt of er zelfs omheen? Ik ben dan ook van plan om een gecoate onderlijn te gebruiken, maar ik vraag me af waarom die juist wordt afgeraden?

Benny, ik ben er juist bang voor dat de vis direct de geleidelijke weerstand redelijk snel voelt als ie wordt opgevoerd, waardoor de vis hem voordat het lood pas gaat bolten aas en haak al heeft uitgespuugd. Dus ik zou ervoor kiezen om niet direct te zware leadcore in te zetten. of heb ik het dan mis?

Piet je geeft in je artikel aan om redelijk slappe lijn te vissen, waarom zou je niet wat strakker vissen? Je zou zeggen, dat ie dus vanaf de hengelkant dan sneller een tegenweerstand mee krijgt. Vervolgens vroeg ik me af of die coated twisted leadcore van jullie al te koop is?

De gedachten achter deze rig vind ik opzich goed, met name op gedresseerd water. Ik ga hem zeker de komende tijd uittesten.


Bedankt voor jullie reacties.


Groet Eumir
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

25-02-2007 16:21

Benny,

Ik heb het gevoel dat er langs elkaar wordt gesproken. Jij gaat ervan uit, dat de Chod-rig voornamelijk dient om druk op de haak te houden. Klopt dit?

Ik denk namelijk dat de Chod-rig ervoor dient om de karper een rig voor te schotelen, die totaal anders reageert, dan wat hij/zij gewend is. De karper kan met dit systeem nog steeds de druk van haak zwemmen (dat houd je niet tegen). Echter, omdat de spanning/druk anders wordt opgebouwd, dan wat hij/zij gewend is, zal de karper niet weten wat ermee aan te moeten en daardoor bolten.
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Mark Brouwers
Berichten: 53
Lid geworden op: 24-08-2005 23:54
Locatie: Eindhoven

26-02-2007 09:29

Piet Vogel schreef:Eumir
De leadcore zorgt voor dat bungyeffect als de vis zich prikt. Dat gewicht zorgt voor een langzame opbouw van de druk. Dit brengt de vis in verwarring. Juist daardoor werkt de rig zo goed.
In deel 6 van de Korda serie wordt de rig verkeerd ingezet. Hij wordt daar gefixeerd met kralen en dan heb je een luxe helicopter uitvoering. Nick heet dat wel een paar keer herhaalt die aflevering.
Gr Piet


Hoe zou deze chod-rig dan wel goed in gezet worden?
Ik neem aan dat de bovenste kraal wel moet blijven zitten zodat het rigje niet verder terug valt dan de leadcore lang is?
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

26-02-2007 11:57

Een kraaltje gefixeerd op de leadcore op 45 cm van het lood (dmv een klein stukje krimpkous op de leadcore). Het andere kraaltje gewoon tegen het lood geschoven. Het geheel bij ingooien niet te veel afstoppen wanneer het water raakt, anders schuift de rig richting het lood en is de presentatie niet optimaal. Tenminste, zo legde Nick het uit op de Korda 6 DVD. Gezien de reactie van de karper op deze rig is het zeker wel een aanrader. Ga hem dit seizoen iig toch wat proberen.
mvg

Bart van den Hurk
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

26-02-2007 12:16

Beste Bart,

Ik heb die DVD ook gezien en heb eens nagedacht over de opmerking van Nick Helleur, maar in mijn ogen kan het nooit zo werken zoals Nick zegt. In ieder geval niet het stukje over het zover mogelijk weg landen van het aas bij het lood. Dat de chod-rig schuivend beter werkt (dus de onderlijn op de leadcore, dus het verlengde van de hoofdlijn laten schuiven), durf ik niet te zeggen. Dat kan best, omdat de vis nu een hele rare weerstand ervaart.

Over die opmerking van het niet afremmen van het systeem en het zover weg mogelijk landen van de rig bij het lood, wil ik met jullie de volgende situatie schetsen.

Stel, na een dag hard werken, heb je chod-rig klaar. De kraal die het dichtst bij je lood zit, zet je op 2-3 cm van je lood, goed? De laatste kraal (die je rig stopt, voordat hij je hoofdlijn opglijd) zet je op ongeveer 70-80 cm van het lood. Nu dan, zo vist Nick Helleur zijn chod-rig als ik het goed heb begrepen.
Je kunt niet wachten, tot je je rig kunt gaan testen. Nou, nu gaan we ingooien zonder af te remmen, hè? Je zet aan en gooit je rig naar de horizon, richting de ondergaande zon. Wát een mooi gezicht is het toch, hè?
Anyways, het lood slaat op het water en zinkt tot de bodem. Als het lood op de bodem is aangekomen, is je leadcore nog bezig met afzinken en staat daarom nog schuin in het water. Als jij vist met een zinkend haakaas, kun je mij niet vertellen dat die onderlijn tijdens het zinken van je leadcore en lijn en daarna opspannen van je lijn, NIET terugschuift naar het lood. Dus ligt je rig nog strak naast je lood.

Dat is mijn visie erop!
Laatst gewijzigd door Bas Hofkens op 26-02-2007 12:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

26-02-2007 12:25

mogguh,

ik gebruik die rig niet,heb die dvd ook niet gezien, maar als het de bedoeling is dat die rig zover mogelijk van je lood af land, en toch kan schuiven na een aasopname, waarom dan niet hem als tijdelijke helicopter fixeren met pva foam op je leadcore, net onder de bovenste kraal?

wat is nou trouwens precies de bedoeling van deze rig, of anders gezegd het verschil in presentatie wat je wil bereiken, t.o.v. bijvoorbeeld een recoil/rekker rig, en wat is er dan beter/anders aan?

groeten 8)
8)
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

26-02-2007 12:41

Ik zie allereerst het nut sowieso niet van het schuivend vissen van dit systeem. Nick probeert de rig zover mogelijk van het lood te laten landen. Maar juist op die Korda DVD's kun je zien hoe vaak je rig verschuift/verschoven wordt, denk je dan echt dat die rig precies op die plek blijft liggen. Ik niet meer hoor!

Roberto,

Dit systeem bouwt de spanning op de haak (bek van de karper) heel anders op dan normaal. Ken je het helicopter-systeem? Nou, dit is eigenlijk hetzelfde, alleen hoort de rig nu precies in het midden tussen het lood en het einde van de leadcore te liggen. Aan de ene kant heb je dus de weerstand van je hoofdlijn en aan de andere kant die van het lood.

Hopelijk kun je er wat mee!
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

26-02-2007 14:06

Bas,

En als je die spanning van je hoofdlijn wilt, dan moet je je hoofdlijn strak
trekken. Wat heeft het leadcore dan nog van nut...?

Dat ik nogal zeer kritisch ben over deze rig, zullen sommigen misschien
niet leuk vinden, maar kritisch zijn mag. En nog een punt met betrekking
tot verwarring: Dit bereik je b.v. toch ook met een elastiek-rig? In eerste
plaats heb je hier bij een zwaar inline lood gelijk het volle gewicht op de
haakpunt, wat een voordeel is, en het GOEDE elastiek zorgt voor span-
ning op de haakpunt; tenminste als (dit is het nadeel!) de Karper niet
weer de spanning eraf zwemt door naar het lood toe te zwemmen. Dit sy-
steem brengt volgens mij veel meer verwarring! Vooral op wateren waar
de vissen nog nooit met zoiets zijn geconfronteerd...

Ik vind die chod-rig gedoe, dus maar moeilijk doenerij.

groetjes Benny
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

26-02-2007 14:34

Benny,

Die leadcore zorgt er gewoon voor dat je wat extra gewicht hebt op het 'rig-gedeelte' en dat het wat platter ligt dan nylon.

Dat je kritisch bent is (voor mij) helemaal geen probleem. Ik ben zelf ook zeer kritisch in mijn visserij wat bepaalde aspecten betreft.
Ik deel echter je mening niet, dat een elastiekrig feitelijk meer verwarring zaait dan de chod-rig. Kijk, let op wat ik zeg, ik heb zelf veel vertrouwen in de elastiek-rig en heb er leuke vissen op gevangen, maar dit is totaal niet te vergelijken met de chod-rig. Het principe blijft namelijk dat de karper van onderen een lood heeft hangen, waarbij hij alleen de lijn slap hoeft te zwemmen óf met zijn kop slaat en soms zo het lood kwijtraakt. Bij de chod-rig heb je diagonale druk van 2 kanten.

BOVENDIEN (en nu komt die leadcore terug), brengt de leadcore nog een voordeel mee denk ik. Omdat leadcore een loden kern heeft, blijft het staan in bepaalde houdingen. Ik denk dat die stand van die leadcore, (als de vis zich na haken zich opricht) nog eens kan meehelpen om het uitwerken van de haak tegen te gaan.
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

26-02-2007 14:44

Hier een linkje van onze engelse vrienden.

Mbt het maken ervan handig om een idee te krijgen voor de mensen die niet weten wat de chod rig is.
Gaat niet allemaal over de chod, alleen het eerste stuk!

http://www.carpforum.co.uk/Shared/Messa ... &ReadAll=1

Lumpy on the Choddy :D

Groet,

Edward
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

26-02-2007 15:01

Als ik zie met wat voor een rigs die Engelsen durven te vissen krijg je tranen in de ogen :cry: :cry: Soms klopt er gewoon niks van, en dat in durven te zetten op die moeilijke wateren daar... Geen wonder dat ze soms een jaar blanken :lol:

Maar goed, logisch beredenerend, spelingsruimte op een chod is veel minder dan op een rekker rig. Een rekker zal eerst gestrekt moeten worden voordat de stiek in werking kant treden. (vandaar de kracht van de rekker waarschijnlijk op stromend water, daar ligt deze al gestrekt). Op stilstaand zou de Chod dus mijn voorkeur hebben. Want met een rigje van een cm of 3 begint de weerstand meteen op te bouwen van de leadcore.

Waarom dat rigje in het midden van de leadcore, zodat de vis de meeste spelingsruimte heeft voordat hij het lood dan wel de grote weerstand van de hoofdlijn heeft. Wanneer het rigje te dicht bij het lood land zal het minder bewegingsruimte aan de vis geven. Waarom niet fixeren ala helicopter in het midden, omdat de klap van het loskomen van het onderste rubbertje en het slaan van de rig bij het lood de kans op verspelen vergroot in mijn ogen. Wanneer dit schuivend is zal dit met meer beleid gaan. Je kan het dus idd wel fixeren met Pva foam. De rig zelf dien je zowiezo met een stick of pva foam te gebruiken wil je hem niet in de war gooien (waardoor terugzakken zoals Bas aangeeft, toch onmogelijk is. Welke hoek denk jij trouwens dat jouw lijn maakt wanneer je ingooit).

Ditalles even gewoon logisch beredenerend. Heb nu nog maar 2 keer gevist met deze rig en moet er mijn eerste vis nog altijd op vangen. Hetgene waar ik alleen wel bang voor ben is dat je de vis afdrilt met het lood vlak bij de haak. Maar de praktijk zal het weer leren.
mvg

Bart van den Hurk
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

26-02-2007 15:46

Bart,

Het is logisch, dat een elastiek-rig eerst gestrekt moet worden, anders
rekt het elastiek niet. Dit kun je alleen bereiken door heel zwaar (liefst
inline) lood te gebruiken met extra grip.

Chod-rig veel minder speling dan een elastiek-rig? Ik betwijfel het, want
bij een elestiek-rig kun je alles net zo kort of lang maken als jezelf wilt.
korter minder speling, langer meer speling. Het is maar net hoe je het
wenst af te stellen.

Dat een elestiek-rig op stromend water eerder z'n werk doet, zou een
logisch iets (vlak boven de bodem is de stroming veel minder) zijn... Stel,
dat een elastiek-rig op stromend water voltreffelijk werkt, omdat ie al ge-
strekt zou liggen. Waarom dan hier een elestiek-rig gebruiken...? Een ge-
wone onderlijn zal dan ook gestrekt liggen, wat ook minder speling geeft
dan. Ook zal op (ik neem aan dat je over rivieren of kanalen praat) de
meeste stromende wateren geen of weinig dressuur zijn, hooguit een keer
stekdressuur. Waarom dan een elastiek-rig? Het enige wat ik kan bedenk-
en: Een zekere spanning op je haak houden bij het strekken van de on-
derlijn. Een soort van speling met weerstand!

Waar het mij om draaid bij de Chod-rig: Ik hoor vaak, dat het leadcore
voor druk op de haak zorgt. Dit is in mijn ogen heel minimaal! Dat aan
het uiteinde van de lijn een bonk lood en dan de hoofdlijn strak opgespan-
nen voor een weerstand zorgt, lijkt me logisch. Maar wat is dan het nut
van het leadcore? Oke, op enige afstand zal het zeer waarschijnlijk tegen
de bodem vlijen, maar wat als er kort onder de kant wordt gevist? Zelfs
bij een lage hengelopstelling zal je leadcore nog een stukje van de bodem
staan, wat een behoorlijke afschrikker kan zijn. Wat ik dus wil zeggen:
Waarom heb je dan leadcore nodig, als het zakie toch in de lucht komt te
staan door een strak opgespannen hoofdlijn. Leadcore heeft dan toch
geen nut? En al zou je de hengels b.v. zeer laag zetten met de toppen on-
der water en het leadcore zou WEL tegen de bodem lopen, dan zou dit
toch ook zonder leadcore gebeuren...!?

Als ik de Chod-rig persé in MOEST zetten, dan wist ik wel wat ik verander.
Ik zou hem ten eerste op het korte onderlijntje zeer zwaar overloden. Dit
houdt volgens mij als enigste een redelijke tot goede druk op de haak-
punt. En ik praat dan niet over een SSG loodhagel(tje), maar over mini-
maal 5gr tot zelfs 15gr of desnoods 25gr!!!

Een ander nadeel vind ik, dat je persé met een stick moet uitwerpen. Dit
is persoonlijk, en weegt voor mij ook mee. Toen wij een dergelijk sy-
steem met een kevlar tube hebben gevist, fixeerde wij het geheel met
pva tape. Wat een gedoe...

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

26-02-2007 21:18

Als je het technische gedeelte even overslaat en gaat kijken naar de reactie van de vis, of de reactie die je op wil wekken met dit systeem...

Correct me if I'm wrong...

De karper pakt het haasaas op en prikt zich (licht) bij het strak lopen van de onderlijn en indraaien van de haak. Normaliter volgt dan de weerstand van het lood en de vis produceert een run. Je ziet op de onderwaterbeelden, vooral op Wellington dat de vis voordat het zover komt het hele handeltje uitspuugt zonder enig probleem. Zonder zich te haken. Zonder paniek.

Als je een vis haakt op de chod rig volgt er niet direct die weerstand van het lood. Dit is de vis niet gewend. Maar mijn gevoel zegt dat de vis teveel tijd/ruimte heeft om zich van de tóch van de haak te ontdoen omdat het loodgewicht niet direct volgt. Je bouwt wel spanning op, maar het lijkt me aanneembaar dat het te weinig is om de vis de mogelijkheid te ontnemen om door blazen/spugen of kopschudden te ontdoen van het hele zaakje. Erg afhankelijk ook van de mate van conditionering en wellicht de (individuele) manier van azen van de vis.

De karper op Korda 6 deed het wel goed volgens het boekje, buiten de discussie of de rig daar juist is ingezet of niet. Hij nam het haakaas, richtte zich op, bouwde spanning op maar kan de haak niet kwijtraken.. raakt in paniek en knalt er vandoor. Of zoiets...
Waarna hij echter wel losschiet wat misschien ook wel iets zegt.

Wat ik me ook afvroeg, als de vis nou eens de andere kant opzwemt na het opnemen van de rig. Dus niet richting die speelruimte van 70-80 cm richting lood maar de andere kant op, gelijk richting de stopper. Dan volgt toch gelijk al het loodgewicht zonder dat er iets begint te schuiven of op te bouwen?

Wat ik ook niet helemaal snap is.. de naam chod rig. Chod is zachte blubber. Ik neem aan dat de rig (aanvankelijk) bedacht is om niet helemaal weg te zakken in de zachte bodem na inwerpen, omdat het lood nu aan het eind zit en het eerste weg zinkt. Right? Waarom wordt hij dan met zulke korte onderlijnen gevist. Zinkt de onderlijn dan niet alsnog (deels) weg waardoor het systeem niet efficient werkt?
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

07-03-2007 09:40

Ik ga hem dit jaar ook een keer uitproberen. Ben wel benieuwd naar dit systeem. Ik denk dat de vis weinig ruimte zou hebben ipv van veel ruimte. Het onderlijntje dat vast zit aan de leadcore leader is gewoon extreem kort. De vis is dit helemaal niet gewend en vooral de opbouwende weerstand niet.

Over de naam chodrig snap ik ook niet helemaal. Het is wel zo dat je lood eerder zou wegzakken in de grond en de onderlijn een stuk minder. Maar dit bereik je ook met een helicopterrig. Het belangrijkste van de hele rig is denk ik gewoon de opbouwende druk op de haak en de vis.

Het is wel een rig dat denk ik ergens tussen de stopper en lood moet zitten. Het vergt denk ik dus wel enige moeilijkheid om hem juist in het water te krijgen. Dit betekent dus, niet al te geremd werpen of vastzetten met foam of pva. Maar zou dit niet door de klap verschuiven???? Voor de rest zou ik deze rig altijd met een zakje of stick vissen en een foampje om er 100% vertrouwen in te krijgen dat het allemaal perfect ligt om de bodem.

De vis kan gerust naar de stopper kant zwemmen. Hij bouwt dan toch druk op. Sowieso van het leadcore al en zwemt uiteraard vast op de stopper, waardoor hij het gewicht van het lood zou voelen.
~~Dreams can be true.~~
Gebruikersavatar
Peterjan Oosting
Berichten: 135
Lid geworden op: 02-03-2007 16:33
Locatie: Beilen of aan 't water!!

12-03-2007 20:43

Waarom moeilijk doen als je ook met gewone rigs vis vangt???
Groet'n uut Beil'n
Vissen doe ik om te genieten van de rustige, prachtige natuur!!

En natuurlijk om karper te vangen, ghehe
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

12-03-2007 23:02

:roll:
~~Dreams can be true.~~
Plaats reactie